Nadat we gisteren de nieuwe F1 bolide van Ferrari mochten aanschouwen, is het vandaag de beurt aan McLaren. In het Mercedes-Benz Museum te Stuttgart werd het doek van de MP4-23 getrokken.
Dr. Dieter Zetsche (Daimler), Ron Dennis (McLaren), Lewis Hamilton en Heikki Kovalainen stonden op het podium om de auto te presenteren. De auto is gisteren gereed gemaakt en is vervolgens direct naar Stuttgart gebracht. Aanstaande woensdag zullen de eerste tests beginnen.
Vandaag is overigens de verjaardag van Lewis Hamilton, hij is 23 geworden en heeft volgens mij een zeer leuk cadeau gekregen. Diverse media schrijven over zijn nieuwe contract, waarin hij heeft afgesproken om tot 2012 bij McLAren te blijven. Hiervoor krijgt de jongeman $138 miljoen dollar! Gemiddeld gaat het dan om $27 miljoen per seizoen voor de komende vijf jaar. OMG…
MP4-23 FACTFILE
The first design meeting for the MP4-23 took place back in November 2006 with early layout work starting in March 2007.
Wind tunnel work commenced in late May 2007.
Since then the MP4-23 has spent over 3000 hours being developed in the wind tunnel.
The first MP4-23 chassis was ready for bonding in mid November 2007.
Lewis Hamilton, Pedro de la Rosa and Gary Paffett had their provisional seat fittings for the MP4-23 back in September 2007. Heikki Kovalainen was fitted for his seat shortly after being announced as a Vodafone McLaren Mercedes driver.
The car build process for chassis 1 began in early December 2007 and was finished in early January 2008.
Throughout the development process 150 different engineers have been involved in the whole project in all disciplines.
14000 engineering man hours have so far been put into the MP4-23 development project.
A similar number applies to the manufacturing man hours involved to produce the MP4-23 in time for its track debut on the 9th January 2008.
The MP4-23 is an evolution of the MP4-22 and as such there is no significant visual difference currently, however between now and the first race in Australia there are planned upgrades on most of the aerodynamic surfaces, wings, bodywork, bargeboards and additional bodywork components.
Alongside the development of the 2008 challenger, concept work has been started for the 2009 car since November 2007, with the KERS project (energy storage) beginning a year ago.
Jos zegt
Is er ook iets bekend van specs?
Mustang zegt
Ik heb liever McLaren als Ferrari!:)–edit: nutteloze bijdrage–
Rick dos zegt
“Gemiddeld gaat het dan om $27 miljoen per seizoen voor de komende vijf jaar. OMG…”
Niet zo toneel spelen blogger! Volgens mij verdien jij dit ook met Autoblog per jaar maar dan in euro’s…. ;) :P
……en als dat niet zo is dan doe je toch iets verkeerd….. :)
w0o0dy zegt
27miljoen is best veel maar de jongen rijdt een stuk beter dan Ralf Schumacher en die wilde 15miljoen euro hebben (meen ik) toen hij naar Toyota ging………. Maareh, hoeveel moet Hamilton nog aan Ron Dennis terug betalen voor alle geld dat ze in hem geïnvesteerd hebben?
w0o0dy zegt
@Rick dos: als jij nou kan zorgen dat Autoblogger dat niet alleen verdient, maar ook nog krijgt dan kan het nog leuk worden!
w0o0dy zegt
Kan iemand trouwens deze auto rood schilderen en kijken wat de verschillen zijn met de F2008? ;)
JeffreyG zegt
Voor wie gaat Alonso eigenlijk rijden dit seizoen?
JPM zegt
Zeker veel geld voor zo een jonge coureur, maar het zijn pure schattingen vergeet dat niet. Schumacher verdiende op zijn top ook 66 miljoen dollar bij Ferrari. Onmenselijke bedragen.
JPM zegt
@ JeffreyG
Hij gaat terug naar Renault.
autoblogger zegt
@w0o0dy: inderdaad! :)
En nu allemaal klikken op de bannerts!
Rick zegt
Mooie auto, alleen de kleur, iets te chroom, zie hem liever in het grijs maar ik wens Hamilton veel succes het komende race seizoen!
m5 zegt
ziet er weer goed uit nog een paar maandjes dan kunnen ze weer aan de bak
ralf schumacher heeft het niet verkeerd gedaan bij toyota daar heeft ie 105 miljoen dollar in 3 jaar tijd in zijn zakken gestoken
marruk zegt
@ JPM: 15 jaar Schumacher met 7 titels is iets anders dan iemand die er pas 1 seizoen heeft opzitten.. JAjaja, hij is 2e geworden, maar dan mag jij mij verklaren waarom (en dan bedoel ik alles, van z’n ontmoeting met Ron Dennis tot aan de start van het F1-seizoen 2007). Dan kan ik ook wel 2e worden. Je vergeet trouwens het sponsorgeld. En daarbij, het is maar een gerucht.
@ w0o0dy: Nou ik zie er nogal wat hoor.. Achtervleugel, neus, sidepods, stukje boven het hoofd onder de luchtinlaat, afdekkap motor.. Dat kun je allemaal zo zien als je even 10 seconden naar alle foto’s kijkt.
Again @ w0o0dy: Toyota heeft volgens mij meer en anders niet veel minder geld dan McLaren, maargoed.
Congratulations Lewis! :)
J. zegt
@JPM, klopt vooral een mooi contrast als je afgelopen jaar ziet, Hamilton heeft toen van McLaren een salaris van 500.000 dollar gekregen.
Iemand als Hamilton moet op zijn top makkelijk 50 miljoen per jaar gaan verdienen exclusief sponsoring.
Tijdens de presentatie van de MP4-23 wordt Lewis 23 en heeft zijn auto startnummer 23, toevallig :P.
Ik vraag me af wat de beweegreden is van McLaren om voor een langere wielbasis te kiezen. Vorig jaar was Ferrari het enigste team dat hier voor gekozen heeft, en die hebben het besluit genomen om weer terug te gaan naar de kortere wielbasis.
J. zegt
Oh wat ik er nu vergeet bij te zetten: Coureurs verdienen ook vaak extra geld per gescoord WK punt, dit kan oplopen tot 20.000 dollar per punt.
Hamilton heeft afgelopen jaar 109 punten gescoord, dat zou dus betekenen dat hij van McLaren in totaal een ruime 2,6 miljoen betaald heeft gekregen als hij die 20.000 daadwerkelijk krijgt.
Aston Martin freak zegt
Ik vindt hem als de vorige versie zeer geslaagd, en een mooier design van wagen als de andere, maar dit ter zijde, misschien val ik in herhaling, maar ik vindt het een zeer geslaagde verschijning.
Rick dos zegt
@wOoOdy
Hij moet niet te hebberig worden natuurlijk! Hij moet het verdienen… ;)
Autoblogger, ik verwacht deze maand wel een bijschrijving van een leuk bedrag van jou op mijn rekening….ik bedoel, ik moet toch op de één of andere manier mijn geld van PartyPoker terug te zien krijgen…… ;)
jesperF zegt
Ik klik altijd op de banners:P (nou ja, sinds een paar dagen dan:P), vind de bolides trouwens steeds meer op elkaar gaan lijken, helaas..
frederic zegt
Haha mooi hoor nr 23 . staan ze lekker aan de andere kant van de pits , moetten ze wat verder lopen om bij ferrari te kijken
VonStroke zegt
Ook hier veel te veel vleugeltjes. Verpest het een beetje.
Papa zegt
Ik ben benieuwd of de FIA nog iets te zeggen heeft over deze bolide.
Turbopaultje zegt
Hamilton rijdt met nr. 22, die nr. 23 was een valse marketing gag…………..
Frank zegt
Al zouden de geruchten er een procent of 10 naast zitten,
dan doet ie het nog best leuk voor zijn 23e :)
Ik zou overigens wel tekenen voor die ontbrekende 10% in zijn salaris :)
Carabo zegt
Mooie fout in de titel van dit bericht. Hij heet dus geen Mercedes MP4-23 maar Mclaren Mercedes Mp4-23 en officieel moet daar Vodafone nog voor staan. Maar het is nog altijd zo dat McLaren het chassis ontwikkelt en dus ook haar naam draagt.
Beetje L33T hoor Autoblog :)
Turbopaultje zegt
Scherp.
Mercedes zegt
@VonStroke: “Ook hier veel te veel vleugeltjes. Verpest het een beetje.”
Zo’n ding moet er niet goed uitzien, zo’n ding moet presteren ;)
autoblogger zegt
@Carabo: ik had er een woordje tussengezet om het wat minder saai te maken ;)
wapz zegt
Ik deed ook een banner. Word ik nu ere-lid?
Ontopic, wie ziet er grote verschillen met de auto van vorig jaar?
mashell zegt
Mustang schrijft, 7 January 2008 om 19:59
Ik heb liever McLaren als Ferrari!:)
-edit: nutteloze bijdrage-
Als ik nu schrijf “Ik heb liever Ferrari als McLaren!”. Mag dat dan wel? ;-)
Ik doel hiermee natuurlijk op de enorm opgeklopte spionage affaire waarbij volgens de “kenners” deze McLaren eigenlijk gewoon een zilverkleurige Ferrari zou moeten zijn.
autoblogger zegt
@Mashell: als je het kunt toelichten dan mag het altijd ;)
Daniel zegt
Wattee hee…. 23.. 138 miljoen!:O en je rijdt al in je droomauto>
wat moet je dan nog:P?
Daniel zegt
@Mashell
deze bolide van mclaren niet meer hor, want na de problemen van vorig jaar, moest mclaren met hun eigen kennis enzo een nieuwe auto maken onder toezicht van inspecteurs van FIA..
dus zo ferrari is deze auto hopelijk niet.. dan kan ferrari eindelijk laten zien hoe goed ze zijn te opzichte van mclaren:D
Dink zegt
Hamilton gets the money:
http://www.motorauthority.com/news/motorsport/show-me-the-money-hamilton-inks-138m-mclaren-deal/
Good ladd . . .
mercedesfan zegt
138 miljoen dollar is wel nogal overdreven. Waarschijnlijk zal Hamilton dat nooit in zijn leven kunnen op maken.
Ondanks dit hoop ik dat MacLaren MERCEDES dit seizoen zal winnen!
JPM zegt
Schumacher kreeg jarenlang 1 miljoen dollar per overwinning die hij haalde bonus. Toch denk ik dat Hamilton overgewaardeerd is, dat zal vooral blijken in de komende jaren. Let maar op.
Citrofiel zegt
Damn! Misschien moet ik ook maar eens mijn geluk beproeven en een beetje in de rondte gaan karten. Mss kom ik nog wel hogerop en krijg ik dit. :D Wishful thinking…
clijde zegt
Wat een druk wordt er gelegd bij hamilton, als hij de knop om kan zetten van $$$ naar race, dan komt het wel goed, maar ik heb m’n bedenkingen.
mashell zegt
“138 miljoen dollar is wel nogal overdreven. Waarschijnlijk zal Hamilton dat nooit in zijn leven kunnen op maken.”
Geloof me, ze zullen in de rij staan om het Lewis te helpen opmaken.
Of je “je geld wel op krijgt”, dat lijkt mij het ultieme luxe probleem. Doe mij zulke geldzorgen.
RenJie zegt
@mashell
en als je dan “als” door “dan” vervangt is het helemaal goed! ;)
Persoonlijk vind ik Hamilton echt oke, alleen het probleem is dat ik voor Ferrari ben.. dan zien we maar vanaf 2012 how’s life going.
Davidov zegt
Voor diegenen die denken dat je dat niet kunt opmaken: er bestaan jachten van 200 miljoen ;)
Congrats Hamilton :)
Stef zegt
Das netjes gedaan, het overgrote deel moet betalen om te mogen gaan rijden in de F1. Die moeten het hebben van hun eigen sponser inkomsten.
jochem zegt
vroeg er iemand op specs?
McLaren MP4-23 technical specification – engine:
Type
Mercedes-Benz FO 108V
Capacity
2.4 litre
No. of cylinders
8
Max. rpm
19,000 (FIA regulatory limit since 2007)
Bank angle
90 degrees
Piston bore maximum
98 mm (FIA regulation)
Bore spacing
106.5 mm
Number of valves
32
Fuel
Mobil 1 Unleaded (5.75% bio fuel)
Lubricants
Mobil 1, newly developed 2008 formula for lower friction and better wear resistance
Engine
95kg (minimum FIA regulation weight)
Transmission:
Gearbox Speeds
Seven forward and one reverse
Semi-auto
Yes
Driveshafts
McLaren
Clutch
Hand-operated
Chassis:
McLaren moulded carbon fibre/aluminium honeycomb composite incorporating front and side impact structures. Contains integral safety fuel cell
Front Suspension
Inboard torsion bar/damper system operated by pushrod and bell crank with a double wishbone arrangement
Rear Suspension
Inboard torsion bar/damper system operated by pushrod and bell crank with a double wishbone arrangement
Suspension Dampers
Koni
Electronics
McLaren Electronic Systems control units incorporating electronics for chassis, engine and data acquisition. McLaren Electronic Systems also supplies the electronic dash board, alternator voltage control, sensors, data analysis and telemetry systems
Bodywork Construction:
One-piece engine cover; separate sidepod covers; separate floor section, structural nose with integral front wing.
Tyres
Bridgestone Potenza
Radios
Kenwood
Race Wheels
Enkei
Batteries
GS Yuasa Corporation
Steering
McLaren power-assisted
Instruments
McLaren Electronic Systems
Silverarrow zegt
Ik ben benieuwd wat ze dit seizoen klaar kunnen spelen. Ze hebben al een aantal jaren een erg snelle auto (onbetrouwbaar in het begin, maar wel snel), dus ze moeten het nu toch een keer kunnen winnen. Als Mercedes-fan zijn de laatste jaren behoorlijk frustrerend geweest…
Bubbel zegt
niet verkeerd zulke specs….
op hoeveel pk zou deze f-1 komen…? 850? 900?
iniedergeval genoeg;)
wim zegt
hmm een stuk mooier dan de ferrari nu bn ik nog benieuwd hoeveel keer beter(of slechter) de aerodynamica zijn
timmeh zegt
stom dat hij zijn contract in dollars heeft afgesloten, over een paar jaar verdient hij net zo veel (weinig) als de groenteboer van om de hoek ;)
rider zegt
gelukkig hebben ze bij McLaren bij de stamrijder weer een beetje rust in de tent. is ook wel nodig na alle perikelen met Alonso. Hamilton is een zeer goede coureur en hij verdiend het zekers. hij heeft het dit jaar wel bewezen op welk hoog niveau deze man rijd. dat is lang geleden dat ik zo heb genoten van een coureur. Schumacher was er ook zo een. Hetzelfde geldt voor Senna. Als deze Hamilton zo door blijft rijden, wordt hij zeker wereldkampioen. En over een paar jaar kun je hem in 1 adem noemen met de hierboven genoemde rijders.
hij is die 27 miljoen dollar zekers waard.
de auto ziet er veel belovend uit. de aankomende races zullen laten zien in hoeverre de auto’s dichter naar elkaar toe gaan door het wegvallen van TC en het bevriezen van de Aerodynamica en het verplicht gebruiken van 4 races met 1 versnellingsbak.
aankomend seizoen zal spannend en spectaculair worden. (hoop ik)
Che zegt
geen hi res pics? :)
en wat de specs betreft, hoezo een semi auto versnellingsbak met een hand operated clutch?
Nick zegt
@Bubbel: 700 pk. ;)
RenJie zegt
@timmeh
Ik denk dat voor het gemak het omgerekend is naar de USD.
RenJie zegt
@Nick
was het niet richting de 730 pk ?
Leejon zegt
Zoveel kan-ie toch nooit van z’n leven opmaken, dus die (eventuele) kinderen van hem zullen dat wel erven, en dan krijg je nog meer van die mensen zoals Paris Hilton! McLaren has created a monster….
Pomoek zegt
Yep en z’n kleinkinderen zullen er ook nog wel van genieten, en zijn achterkleinkinderen mogen het opmaken. Maar goed, op z’n 28e kan ie stoppen, is hij ver en vet binnen. Tis wat….Jaloers! Als ie maar geen voetballer wordt…
cubegamer007 zegt
Hmmm, ik vond de Press-release van Ferrari beter qua plaatjes… Toch jammer hier kan ik niet echt een mooie wallpaper van maken
Rick dos zegt
Eindelijk komen ze, naar mijn mening, de juiste oplossing bij de FIA. Helaas dat Ferrari weer eens het vervelend kindje moet zijn….
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/080113171337.shtml