De stimuleringsmaatregelen van de overheid om ons zoveel mogelijk in hybride auto’s te krijgen, die missen hun doel niet. Vooral onder leaserijders zijn de hybrides vanwege de lage bijtelling populairder dan ooit. Maar op een gegeven moment hebben die hybrides hun leasetermijn netjes volgemaakt en komen ze via de occasionboeren in de vrije handel. Daar blijkt de restwaarde van de nu zo populaire hybride auto’s nog altijd tegen te vallen, volgens de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).
Het is weliswaar zo dat volgend jaar motorrijtuigenbelasting voor hybrides volledig vervalt, maar dat is volgens VNA-directeur Renate Hemerik niet voldoende.
Wij denken aan een differentiatie van de onbelaste kilometervergoeding voor zakelijke ritten, naar milieukenmerk van de auto. Alleen schone en zuinige auto’s verdienen de €0,19 vergoeding, alle anderen moeten minder krijgen. Dit zal de vraag naar voor zakelijk gebruik geschikte schone en zuinige tweedehands auto’s, sterk kunnen stimuleren.
Ik snap niet zo goed waar de leasemaatschappijen zich druk over maken, want het leasetarief wordt mede bepaald door de verwachte restwaarde. Met andere woorden: de leaserijder (of zijn werkgever) draait op voor de tegenvallende restwaarde en niet de leasemaatschappij. Of zouden de leasemaatschappijen zich werkelijk zorgen maken over het milieu? (via: automotive-online)
lincoln zegt
geen wonder dat nederland zo,n nichtenlandje is geworden ..
risico,s zijn zelfs bij ondernemers uitgesloten .. kweetjes ..
toyota prius zegt
He Renate, maak Den Haag ff wakker met je idieeen.
Ga je dan zo meteen een 2e hands auto tax krijgen om subsidies te financieren voor het aanschaffen van een 2e hands hybride hok??
Ik wacht het niet meer af, ik ga nu mijn koffers pakken en naar een echt land verhuizen… Wat een onzin allemaal..
Neptukker zegt
Nog meer subsiedie achter een SRV-wagen aanflikkeren lijkt me veel te veel van het goede. De belastingbetaler moet al genoeg dokken voor dit soor accubakken. Laat de leaser bijbetalen, dan is het snel afgelopen met de hoge verkoopaantallen.
Laurens zegt
Gek he, als de particulier het ding nieuw ook al nauwelijks wil, behalve die enkele bejaarde dan.
OT: wie lelijk wil zijn, hoeft toch niet op de blaren te zitten, in Nederland subsidieland. Graaiers…
lincoln zegt
ook is het een schande voor die mensen die een Prius uit milieu-overwegingen heeft aangeschaft ..
die worden nu als debieltje gezien ..
ow @lincoln ..
wil je nu zeggen dat alles en iedereen die subsidie zuigt een debieltje is ??
ja dat wil ik ..
op naar de gouden paralimpics-plak ..
toyota prius zegt
Hee het aloude woord: “positieve discriminatie” wordt weer uit de motten ballen gehaald…
Hans Lurvink zegt
Voor 19 cent kan je al nauwelijks een fatsoenlijke auto rijden. En in een Prius wil ik al helemaal niet gezien worden.
Kaje zegt
Ohwja, dus als je in een lelijk hok als een prius rijdt, krijg je 19 cent per kilometer vergoedt en in een normale auto die meer brandstof verbruikt en dus een hogere kilometerkostprijs heeft krijg je minder per kilometer vergoedt. Waar gaat het heen met deze wereld.
Prof. Dr. Vliegwiel zegt
Hogere restwaarde = lagere leasetarieven. Hierdoor gaan de leaseboeren weer meer contractjes sluiten, omdat het dan zeker de moeite wordt om je ouwe bak de deur uit te doen en een prius te leasen. Die jongen moeten toch wat in de crisis, maar als dit het meest innovatieve idee is dat ze kunnen bedenken verwacht ik niet dat ze het einde van de crisis gaan halen.
frank zegt
Waar bemoeit de VNA zich mee? Een beetje gaan lopen bepalen dat de onbelaste vergoeding voor zzp-ers met een eigen auto omlaag moet. En dan moet ik zeker een leaseauto bij hen nemen om voordeel te kunnen genieten?
Sorcerer zegt
Waar ze zich druk over maken? Meer verdienen vinden ze altijd leuk, dus als ze ergens dubbel op kunnen verdienen (hogere leaseprijs door verwachte lage leaseprijs + extra verdienen op occasions) dan doen ze dat.
De € 0,19 per km is nu al te laag met deze benzineprijs + stijgende onderhoudskosten, dus ik mag hopen dat ze daar van afblijven.
Esprit_de_Flandre zegt
“Of zouden de leasemaatschappijen zich werkelijk zorgen maken over het milieu?”
Nee, die maken zich zorgen om de winst.
M3_lover zegt
Wat erg straks rijden er overal van die poedelkapperautos rond :-)
HyperTeHK zegt
WTF nog minder als 19 cent per kilometer? Volgens mij wordt het echt tijd dit land te verlaten.
Stelletje @%@#@##@$@$
Ons een beetje die rothybrides aansmeren omdat de totaal niet gevaarlijke CO2 uitstoot toevallig laag is.
HyperTeHK zegt
Hoeveel willen ze die hybrides nog sponseren om ze ook maar enigzins rendabel te maken? Nou mijn dag is weer verpest.
Guust Flater zegt
Moet de gemeenschap de leasemaatschappijen nu ook al helpen hun tweedehandsjes te slijten? Dat ze zelf hun broek ophouden. Ze willen toch ondernemen in een vrije markteconomie.
Cantago zegt
1000 euro boete voor het kopen van een 2e hands hybride en subsidie voor het wegdoen van je hybride? Ik zou er iig een stuk gelukkiger van worden(A)
Hummers zegt
En zometeen als het een wrak is ook nog eens geconfronteerd worden met enorme kosten voor het afvoeren van de accus. Er zit een portie chemicalien in zon prius ding.
Mean_Green zegt
Als ze nou eens gratis onderhoud of gratis nieuwe accu’s aanbieden, dan gaan die 2e handsprijzen wel weer omhoog. Behalve dat die krengen lelijk zijn wil ik ook niet met die onderhoudskosten opgescheept worden als simpele ziel die van zijn eigen centjes gewoon een 2e of 3e handsje rijdt… Straks sta je elke week bij de garage om zo’n kreng te laten uitlezen… kassa! :(
Vroegwakker zegt
Indien dit doorgaat dan worden de leasebedrijven onterecht bevoordeeld. Een restwaarde hoort in de leaseprijs verrekend te zijn.
Bovendien zorgen dit soort voortstellen ook voor de gefrustreerde reacties zoals hierboven. Waar ook allerlei stompzinnige kritiek op hybride’s wordt geuit.
Laurens zegt
@Vroegwakker: tja. De markt heeft altijd gelijk. Je Prius I al eens geprobeerd te verkopen :lol:
Vroegwakker zegt
@Laurens:
Jazeker.
En wat blijkt, het ding is geen cent meer waard.
Niemand wil zo’n ding, mede door jouw inzet natuurlijk.
Is jouw dag nu weer goed?
Maar elk nadeel heb een voordeel.
Ik heb nu naast de korting op de wegenbelasting en de verzekering en het lage verbruik, ook geen afschrijvingskosten meer.
En dat voor een wagen die heel fijn rijdt, helemaal top.
Laurens zegt
@Vroegwakker: zo word je goedkoop, toch duurkoop. Precies waar de leasebedrijven ook achter komen. Maar die hadden het kunnen weten, die belachelijke subsidies helpen niet voor de restwaarde.
Maar ik wil hem best hebben hoor, je I’tje, zoek nog een auto om naast die van mij weg te roesten, zodat de buren er hun portier niet tegenaan stoten (wat ze nu al nooit doen, gelukkig). Mijn ding wordt namelijk steeds meer waard, zit al ver boven de oorspronkelijke nieuwprijs! Maar zal jij nooit begrijpen, autoliefhebbers :lol:
Vroegwakker zegt
@Laurens:
Oh, dus je hebt een klassieker.
Mooi voor je, maar hoe betaal jij je wegenbelasting daarvoor?
Ik bedoel jij, met jouw morele fijngevoeligheid zal dat toch wel betalen! :)
Laurens zegt
@Vroegwakker: soms worden auto’s al veel eerder meer waard… als het ding belastingvrij is, had jij hem natuurlijk al verziekt met een gastank!
Misschien kun je dat tzt met Prius I ook wel doen, net zo duur als een nieuwe accu, jammer alleen dat het ding dan alleen nog als terrasverwarmer te gebruiken is :lol:
Vroegwakker zegt
@Laurens:
Ja Laurens, soms worden auto’s al veel eerder meer waard.
Maar dan gaat het over sportwagens van Ferrari met een oplage van ca 50 en een prijs van ?? in ieder geval ver boven mijn budget.
Dussz, ofwel je hebt een klassieker van voor 1987 , ofwel je bent multi-miljonair.
Ik denk het eerste.
Prima, mooi voor je.
Ik zou zo’n klassieker zeker niet verzieken met een gastank. Dat hoort ten eerste niet bij de rij-eigenschappen van en klassieker en ten tweede is lpg slecht voor de betrouwbaarheid.
Ik zal mijn belastingvrije motorfiets ook niet met iets niet-origineels verpesten.
Heb ik nog enkele opmerkingen voor je.
Mijn goedkoop is nog steeds een goedkoop, ik heb al jaren lang bespaart op zowel wegenbelasting, verbruik en verzekering tov benzine.
Tov diesel op veel meer op wegenbelasting ietsje op brandstof.
Tov lpg op wegenbelasting, verbruik en betrouwbaarheid.
Ik hoop voor je dat je nog minstens 20 jaar te leven hebt, is voor niemand zeker immers. Maar mocht het zo zijn, kijk dan nog eens naar de prijzen van de allereerste Toyota Voorloper, mits in goede staat, zullen die zeker hoger zijn dan de aanschaf in 2001.
En je mag mijn 1tje niet hebben, daarvoor geniet ik nog teveel van het ding. Het is nog steeds de meest probleemloze en fijnst rijdende wagen die ooit heb gehad.
Laurens zegt
@Vroegwakker: de laatste Prius I zal vast veel waarde hebben, net als een Kadett. Maar waar koop ik de accu tzt?
Las het weekend consumentengids, overzicht autokosten. Voor het geld van een Prius, heb je heel wat leuks. Zelfs met al die subsidie op het ding. Afschrijving blijft de grootste post. En dan blijkt dat veel verkochte leasebakken (zeker met een Prius imago), opeens niet zoveel meer waard zijn. Vraag en aanbod. En altijd een matig rijdende auto.
Mijn karretje is maar heel weinig gebouwd. En daardoor al heel snel wel wat waard (mits in goede staat). Het ding ontvangt fiscaal geen bijzondere stimulering. Dat is mijn Prius bezwaar, zoals je weet. Die dingen leveren de maatschappij geen voordeel op. Wel de eigenaar. Maar lang niet zoveel als deze denkt. Net als de meeste politici, denken particulieren echter emotioneel. Profiteren de Scheringa’s van, en ik indirect. Want de stommiteiten van anderen, hoef ik gelukkig niet te betalen…