We slingeren de occasions-sites weer eens aan. Wat zijn de opties als je een vlotte hatchback met 160 pk (of meer) zoekt?
Een auto is altijd een groot compromis. Dat klinkt niet heel erg sexy. Daarom zetten fabrikanten altijd heel erg groot het woord ‘compromisloos’ in de folder. Staat goed. Uiteindelijk willen we een auto waarmee we alles goed kunnen doen. Omdat iedereen net even een iets ander eisenpakket heeft en net even een afwijkende smaak, zie je ook verschillende auto’s op de weg.
Martijn (nee, niet onze videoman) heeft op dit moment een soortgelijke aanvraag die hij vrij bondig kan formuleren. Want was nu de beste hatchback als je iets zoekt met een beetje power. Het hoeft zeker geen hyper hatch te zijn, maar gewoon een keurige vlotte hatchback met 160 pk. Eentje om de Citroen C4 te vervangen. Die is op zich prima, maar iets te braafjes.
De wensen en eisen van Martijn voor een vlotte hatchback met 160 pk kun je hieronder bekijken:
Huidige/vorige auto’s | C4(2015) Passat variant 1.4 TSI (2010), Seat Ibiza 1.6 |
Koop / lease: | Koop |
Budget | € 10.0000 |
Jaarkilometrage | 10.000 km |
Brandstofvoorkeur | Benzine |
Reden aanschaf andere auto | C4 rijden is comfortabel maar niet leuk |
Gezinssamenstelling | Co ouderschap |
Voorkeursmerken / modellen | Ford Focus Titanium 180pk / vlotte hatchback rond de 180 pk |
No-go merken | Alles onder de 160 pk |
Ford Focus 1.6 EcoBoost Titanium (DYB)
€ 8.950
2011
130.000 km
In principe draag je zelf al een perfecte kandidaat aan als je een vlotte hatchback met 160 pk zoekt (deze heeft zelfs 22 paarden extra). De Ford Focus is zo’n auto die autorijden net even wat leuker maakt. Het stuurt iets directer, het schakelt wat strakker en de wegligging is lekker sportief.
Het is overigens een heel uitgebalanceerde auto om te rijden, dus maak niet de fout door te denken dat dit een zeer oncomfortabele auto is. Nog een voordeel is het uiterlijk, omdat de huidige Focus er best veel op lijkt, komt ‘ie zeker niet verouderd over.
Maak niet de fout voor de Powershift-automaat te kiezen, die zijn niet betrouwbaar. De 1.6 EcoBoost heeft minder issues dan de TSI- en THP-motoren, maar er zijn alsnog zat aandachtspunten specifiek voor deze motor. Check daarom ook ons Focus Mk3 aankoopadvies! Ander nadeel: het interieur is voldoende ruim, maar niet echt fraai qua design of materialen. Ook zijn er niet veel exemplaren te vinden die aan de eisen voldoen.
Alfa Romeo Giulietta 1.4 T-Jet Distinctive (940)
€ 9.500
2012
130.000 km
Dit gaat heel erg raar klinken, maar waarschijnlijk is de meest betrouwbare keuze in dit overzicht een Alfa Romeo! Dat blijkt wel uit het Alfa Romeo Giulietta aankoopadvies. De Giulietta is een keurige hatchback die precies aan de eisen voldoet.
Met 170 pk is het geen racemonster, maar het is echt meer dan voldoende voor Nederland. Qua rijden is het net even een tandje scherper dan de Focus, fraai in balans. Verder: de Alfa Romeo Giulietta is een beeldschone auto, zeker als je een exemplaar hebt op een goed setje wielen. Daar knapt deze vlotte hatchback met 160 pk (170 eigenlijk) enorm van op.
Qua interieur: zoek naar eentje met leer, ze zijn zat te vinden en het geeft het interieur behoorlijk wat extra cachet. Het dashboard is niet typisch Alfa, een tikkeltje saai zelfs. Bij de 147 en 159 was dat beter voor elkaar. Maar het is ook weer niet zwaar ondermaats. Nog een voordeel: je hebt altijd vijf deuren en de 170 pk motor is echt gemakkelijk te vinden in het budget. Je hebt ruim de keuze. Dat is ook wel prettig.
BMW 114i (F20)
€ 9.500
2012
140.000 km
Ja, joh! Een heuse BMW! Je kan de F20 tegenwoordig al voor 10.000 euro op de kop tikken. Deze specifieke BMW 1 Serie voldoet absoluut niet aan de eisen met 102 schamele pk’s. Dan kom je dus 58 paarden te kort als je de zoektocht naar een vlotte hatchback met 160 pk heel letterlijk neemt. Het is echter een terug-getuned blok, dus met de nodige reserves. Na een krachtkuurtje kun je zo naar 215 pk gaan. Dat is wel grappig.
Voor de veiligheid kun je ook de ECU-mapping van de 170 pk-versie (118i) erop zitten. Het grootste nadeel van de 1 Serie is dat ‘ie enorm kaal is. Opties waren heel erg duur, dus als je per se navigatie, lichtmetalen wielen, sportstoelen en dergelijke wenst, zijn er maar een paar te koop die bovendien erg prijzig zijn.
De 114i is voorzien van achterwielaandrijving, wat de auto een uniek en eigen karakter geeft. Het zorgt er ook voor dat de ruimte relatief tegenvalt voor het soort auto. Het is verder wel een erg prettige metgezel en met 200+ pk ook nog eens lekker vlot. Er zijn uiteraard voldoende potentiële mankementen en die vind je in het Autoblog BMW 1 Serie (F20) aankoopadvies!
Opel Astra 1.6 Turbo Cosmo (J)
€ 9.950
2011
95.000 km
Dit is een beetje de vlotte hatchback met 160 pk (+20 pk) die je gaat vergeten te kopen, net als vele anderen. De Opel Astra van deze generatie vindt men te zwaar en ergens klopte dat ook. Het is zeker geen lichtgewicht in zijn klasse. Aan de andere kant, de Opel Astra is voor zijn soort ook erg ruim, zowel op de voorstoelen als op de achterbank.
Daarbij heeft de 180 pk sterke 1.6 Turbo geen enkele moeite met de 1.390 kg wegende Astra, die in de meeste gevallen altijd compleet is uitgerust met deze motor. Daarbij voelt de auto enorm ‘volwassen’ aan. Daarmee bedoelen we niet dat ‘ie een scheetkussen niet kan waarderen, maar dat de auto rijdt als een klasse hoger uit die periode.
Dankzij het gewicht, de fikse spoorbreedte en de flinke wielbasis is het een comfortabele auto voor op de langere ritten. De auto kent niet erg veel chronische issues, maar het is wel handig om het Autoblog Opel Astra Aankoopadvies door te nemen. Ook wel lekker, in het budget kun je erg nette exemplaren vinden. Van dit rijtje is het de auto waarmee je zo in een ruk naar Spanje rijdt.
Semi-Yolo: Honda Civic Type-R (FN2)
€ 9.950
2007
160.000 km
Het is echt niet erg om eens te kijken naar een oudere auto. Daar hoeft namelijk niets mis mee te zijn. Neem deze Honda bijvoorbeeld. Dat is in principe gewoon een keurige vijfdeurs hatchback die echt verrassend ruim is, ook op de achterbank!
Qua betrouwbaarheid zit je ook meer dan goed, want het is een Honda en die kiezen ervoor om ze zo te bouwen dat hun producten niet stuk gaan. In dit geval mis je een paar dingen als een turbo, automaat met dubbele koppeling, directe injectie en elektrische stuurbekrachtiging.
Dit heeft als resultaat dat de Honda Civic Type-R érg leuk is. Wellicht niet zo vermakelijk als zijn voorganger, maar deze FN-generatie ziet er aanzienlijk moderner uit. Je vindt ze geregeld voor 10.000 euro. Zorg wel dat je er eentje koopt van een liefhebber (dat je als Type-R bezitter eigenlijk automatisch bent).
Yolo, deel I: Peugeot 308 GTI (T7)
€ 9.990
130.000 km
2012
Eigenlijk is het wel vreemd. De BMW 1 Serie met N13-motor wordt geregeld aangeraden. Eventueel met een paar aantekeningen. Als het aankomt op de 1.6 THP van Peugeot, dan slaat iedereen alarm. Dat is deels terecht, want er zaten echt misperen tussen.
Bij onze zoektocht was het eerste exemplaar erg scherp geprijsd, want MOTOR DEFECT. Ai, da’s niet wat je wil. In veel gevallen zijn de motorproblemen al aan het licht gekomen en aangepast. Het probleem is alleen dat het zoveel is dat stuk kan gaan aan het blok.
Ga daarom voor en zo laat mogelijk exemplaar, die hebben minder problemen (over het algemeen). Check sowieso het Peugeot 308 aankoopadvies. Verder is de Peugeot 308 GTI een prettig rijdende vlotte hatchback met 160 pk (eh, 200 zelfs!). Die motor is een fijn blok als ‘ie het doet, het interieur is keurig voor elkaar en het is een prettig Frans rijdende auto, met een aangename demping. In principe voldoet de auto uitstekend aan de eisen. Alleen ja, die eventuele problemen, daar moet je je wel even tegen wapenen.
Yolo, deel II: Seat Leon FR 2.0 TSI (1P)
€ 9.750
2010
95.000 km
Met de Seat Leon FR is dat niet anders. Ook daarbij is er een punt van aandacht en dat is de motor. Net als de 308 GTI zijn er bekende issues (bekijk hier het Seat Leon (1P) aankoopadvies) die prijzig kunnen uitvallen. Aan de andere kant: er zijn oplossingen voor en in de meeste gevallen was het al lang aan het licht gekomen wanneer er echt iets mis is.
Check dus goed de onderhoudshistorie. Iedereen praat altijd de Golf V GTI de hemel in, maar deze is nauwelijks minder leuk. Logisch, want de motor, bak en onderstel zijn grotendeels identiek. Ten opzichte van de Golf heb je met de Seat altijd een vijfdeurs-koetswerk.
Het interieur van de Golf is een stuk fraaier en matig in de Leon. Het is niet echt mooi vorm gegeven en het plastic geeft een nieuwe dimensie aan het woord keihard. Ondanks de kale ambiance zitten veel items er vaak wel op, dus je komt niets te kort.
En ondanks dat de motor de nodige aandachtspunten heeft, is het wel een beer van blok dat trekt als een malle en ook nog eens de nodige chippotentie heeft. Nog een voordeel: je vindt keurige exemplaren in het budget. Mocht het overkill zijn en je echt een vlotte hatchback met 160 pk en geen pk meer te zoeken, de 1.8 TSI leverde precies 180 ps.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Johanneke zegt
Alfa of BMW, de rest kan je als je het mij vraagt al afschieten. De Alfa is mooier, de BMW heeft rwd. Achja sowieso 1 met een leuk kleurtje zoeken, allergisch voor seksloze witte auto’s.
Richmond zegt
Want? Zo geweldig is die BMW niet. Als je perse een 1 serie wilt dan doorsparen zodat je een LCI kan betalen.
En de rest van de auto’s zijn prima alternatieven.
outlook zegt
@Johanneke: absoluut Alfa of 1-Serie. Laatste gewoon zoeken op bmw.de en een mooi exemplaar importeren. Geen idee of een Alfa importeren loont
retsok zegt
@Johanneke: haha, nooit in een civic type r gezeten zeker?
Johanneke zegt
Nee, zal vast geweldig rijden, maar het is echt een hotwheel auto met alle neppe luchtroosters, en de kmstand is hoog vergeleken met de andere opties. Hoeft geen probleem te zijn, maar qua uiterlijk vind ik zo’n type R echt niet best.
Overigens zijn de 2 oh wacht 4 nepuitlaten die je tegenwoordig op je VW, mercedes, volvo, etc kan krijgen nog erger naar mijn mening.
wigboldus zegt
Civic vindt de ene geweldig de andere helemaal niks qua uiterlijk. Veel Japanners vonden dit voor Europa gemaakt model overigens geweldig.
Hier in Europa houden de meeste toch van iets behoudender en stijlvol IPV een Hotwheel.
En die uitlaten is tegenwoordig echt een ding inderdaad, slaat nergens op. Mijn auto heeft meer vermogen dan alles in het rijtje (240pk), rijdt ook op benzine, maar je moet onder de auto liggen om hem te zien.
Maar ik heb ook een bescheiden ogende familie auto, geen hot hatch.
De ene draagt ook graag sport kleding, ik kleed mij vrij casual, ieder zijn smaak.
Iemand met sportieve felle schoenen loopt soms ook langzamer dan iemand met nette schoenen.
Ik ben benieuwd wanneer we nep uitlaten gaan zetten op EV’s 😉
wimof zegt
De motorkwaliteit en technisch concept zijn op zijn minst outstanding te noemen.
jarnobakker zegt
@Johanneke: mwah , mijn auto is wit parelmoer. Dat is mooier als zwart of grijs
Johanneke zegt
Er zijn meer kleuren dan dat. Blauw bijvoorbeeld. Of rood. Oh groen is ook een kleur.
stekkerkoning zegt
Deze BMW heeft anders voorwielaandrijving. Weer een aankoopargument minder.
Johanneke zegt
Even goed lezen.
Richmond zegt
@stekkerkoning: dat is pas vanaf de 2019 generatie F40. En de aandrijving zou geen argument moeten zijn. mijn vriendin heeft de 1 serie met rwd gehad en ik heb vaak genoeg de F40 met Fwd gereden. Bij zo’n auto merk je het verschil niet. Misschien op Nivea 3 serie wel. Maar bij een 1 serie heeft geen toegevoegde waarde
jollykart zegt
In 2010 met de focus eb 150pk en met de giuletta proefgereden. Dat de alfa scherper was herken ik niet. Minder neutraal en meer overhellen op het buitenste voorwiel. Het DNA knopje op al je vermogen te krijgen vond ik ook hinderlijk en de auto voelde ook minder fel dan de focus. De 150pk is een teruggetunede versie van de 180 dus ondanks dat je perse 160pk wil is de 150 dus ook een optie. Het interieur van de alfa, mits de juiste opties aangevinkt, is wel mooier. Niettemin, het onderstel van een Focus is echt een feestje en het de beurtjes zijn altijd acceptabel geprijsd. Zeker gezien het budget en het aanbod zou ik naar een focus kijken of een Mazda 3 skyactive met 120 pk. Die laat zich ook herprogrammeren naar 175.
jollykart zegt
Met Mazda 3 2.0 past het net niet in het budget zie ik.
Paul58 zegt
@jollykart: ik heb juist een hele andere ervaring. Ik vond de giulietta juist heel erg uitblinken in het onderstel. Vooral het nemen van bochten gaat knoerhard, daar stond ik echt van te kijken. Focus lijkt me ook wel fijn daar niet van alleen het oog wil ook wat;)
Richmond zegt
De 200pk versie van de THP heeft minder problemen dan de 120 en 160pk versies. En oprekkende kettingen kom ik ook bij BMW’s tegen die niet de thp hebben net als vervuiling. Ik zie ook regelmatig kapotte turbo’s voorbij komen voordat die de ton aan tikken. Maar daar hoor je niemand over, omdat het BMW is.
wimof zegt
Nagel op de kop.
Een echte fan (freak) zet zijn geprivilegieerd automerk niet te kijk (kakken)
Was vroeger bij Mercedes ook zo, alles perfect.
Na 47 jaar garage weten we beter, ze hebben allemaal wat.
En de grote schuldige is dikwijls (meestal) de bestuurder.
bmw1cabrio zegt
Fiat Bravo en Lancia Delta zijn ondergewaardeerd in deze klasse. Mooie exemplaren haal je onder de 10K en doordat die motoren al zo doorontwikkeld zijn, zijn ze betrouwbaar en heel eenvoudig via Savali te chiptunen. En geen saaie duitsers.
kniesoor zegt
Laatste generatie Delta vind ik een erg fraai ding, zeker in een sjieke kleur. Maar misschien qua uiterlijk niet ‘sportief’ genoeg.
bmw1cabrio zegt
@amghans: klopt, maar wel vlot en dat zoekt de aanvrager. Bravo is trouwens best sportief. Heb een tijdje een diesel gehad met Savali-kuurtje. Dat ding ging echt goed! Tot iemand mij aanreed met total loss tot gevolg
rrk147 zegt
@bmw1cabrio: zeker de latere Delta’s met 1.8 Alfa motor zijn vlotte auto’s.
lithiumion zegt
@bmw1cabrio: dat zijn onderhuids dezelfde wagens als de Alfa
fransananas zegt
Absoluut de Alfa! Heerlijke auto en al jaren en genot om mee te rijden. Vergeet de navigatie. Neem er een zonder. Door de voorruit heeft de ingebouwde navigatie nauwelijks ontvangst. Onderhoud is betaalbaar en geen gekke dingen
monsieurleloure zegt
De Honda.
Power of Dreams
Specht zegt
De Giulietta 170pk is geen Tjet maar een Multiair. Multiair heeft altijd de originele olie nodig en bij voorkeur eerder olie verversen dan volgens schema anders gaan de multiair units vrij vlot stuk. Verder vind ik de Giulietta niet rijden als een echte Alfa (mede vanwege de elektrische stuurbekrachting).
6speed zegt
Pas m’n 1 serie met 140k op de klok met aardig wat opties verkocht voor inderdaad 10 duizend euro. Viel me wel tegen hoelang dat eigenlijk nog duurde aangezien het gewoon een hele nette auto was. Maar qua weggedrag echt een heerlijke auto, ruimte vond ik nog meevallen als je niet vaak mensen hoeft te vervoeren. Motortje is wel redelijk fragiel en deed een beetje afbreuk aan het totaal pakket, een dikkere motor zou hem zeker goed doen.
randy zegt
Ik heb zelf ook naar de 308 GTI gekeken. Maar hier mag geen trekhaak achter…. Rij nu bijna een jaar de Citroën DS4 met de 200pk motor. Heerlijke vlotte auto met mega veel luxe. Weegt nog geen 1300kg. Misschien ook een optie
dree16v zegt
Leon! Zelf rij ik inmiddels mijn 3e leon. De 1p heb ik 7 jaar gehad met 1.8 tsi, heerlijke auto was dat. Op kettingvervanging na geen problemen mee gehad. Heerlijke rijdersauto
net10 zegt
De Giulietta staat voor mij op 1, wat een goede en gave auto, de Civic op 2, en de Focus op 3.
Leuke andere opties vind ik zijn de Bravo, Punto Abarth, Delta, Clio RS en Megane 2.0 TCe..
DIG-T 190 GT zegt
Of de Nissan Pulsar met 191 pk. Hetzelfde blok als de Clio RS (220 pk) en Juke Nismo (218 pk volgens mij).
Verrassend comfortabel, vlot en zeer ruim. Wel heel erg saai om te zien, zeker vergeleken met andere GT’s. Maar dat laatste spreekt mij erg aan, want niemand die verwacht dat je in 7,7 (en in praktijk nog wat sneller zelfs, Nissan is bescheiden met opgeven) op de 100 zit.
Erg veel comfortabele fun, zonder schreeuwerig en opvallend te zijn.
camber24 zegt
Poeh, wat een geld weer voor veelal 10 jaar oude bakken. Huidige auto is van 2015 zie ik. Om dan naar iets van 2009 ofzo lijkt me toch wel een stap terug. Maar ja, ik heb altijd wat moeite met die ouwe meuk.
kniesoor zegt
Qua “Om dan . . . stap terug” : was me niet eens opgevallen, daar heb je inderdaad wel een punt. Heb er nog niet naar gekeken, maar ben benieuwd of er niets uit 2017 of later te koop is wat ook aan de zoekcriteria voldoet 🤔 Als dat het geval is, zou ik de “ouwe meuk” waarschijnlijk ook laten staan.
Richmond zegt
@amghans: dan moet je hoge km standen accepteren
wigboldus zegt
Ik heb juist moeite met nieuwe meuk, en vindt oudere modellen meer hebben.
Ik kom ook steeds op modellen uit die 10-20 jaar oud zijn als ik zoek naar wat ik leuk vindt.
Liever een leukere uitvoering dan een nieuwere.
Maar dat is net waar je voorkeur ligt
Ouder betekent niet perse stap terug, ik zou liever een leuke auto rijden dan saai.
alfaqv zegt
Als ex-Giulietta QV (met Savali-chip=must) rijder, kan ik de de Alfa van harte aanraden. Met afstand de meest probleemloze auto die ik ooit heb gehad. Het was alleen als een Italiaanse minnares die nooit genoeg had of kreeg en altijd meer wou, dat ik haar uiteindelijk “gedwongen” moest verkopen omdat de snelheden in het absurde opliepen (iaw. mijn vrouw veto’de het) en er een 135i voor de plaats kwam. Sneller maar de passie kwam niet in de buurt, nooit niet, zelfs niet nadat Mosselman er zich mee had bemoeid.
Heb de kans, neem de Alfa, neem een QV, neem de Savali Chip (niet squadra) en gun jezelf een ervaring die je nooit zal vergeten!
Groninger zegt
De BMW zou mijn eerste keuze zijn, maar niet de onbetrouwbare 114i. Een 116i en 118i zijn prima in het budget te vinden met acceptabele km stand.
Wel voor eentje gaan met sportstoelen en grote navi.
alcantara zegt
Hoezo is een 114i onbetrouwbaar en een 116i of 118i niet? Hebben allemaal exact hetzelfde N13 blok. Prima motor mits je olie regelmatig vervangt en goed warm rijdt voordat je gaat planken. Laten chippen naar 220pk en genieten! Met sportstoelen zeg je, maar volgens mij kom je dan automatisch bij één met M-pakket uit. Ziet er sowieso een stuk beter uit, vooral aan de voorzijde. En xenon is ook een must, standaard halogeen koplampen zien er niet uit zelfs niet als ze uitstaan. Maar je hebt geen 114i met M-pakket dus dan kom je al uit op een 116i. De Alfa rijdt ook lekker, maar vind ik qua afwerking/kwaliteit interieur toch een klasse lager.
pitapita zegt
Sportstoelen zijn ook beschikbaar als individuele optie. En ook standaard op het Sportline pakket, wat er veel decenter uitziet als een M-sport pakket en bovendien een paar duizend goedkoper.
wimof zegt
Ik zou iets nemen waar ik alle of toch de meeste onderdelen via een online shop kan kopen (autodoc voldoet mij prima).
Wanneer we de verkooprijs van identieke onderdelen (zelfde merk) tussen het net (verdeler) en online vergelijken kom je meestal x 2.5 uit.
Om die reden ook geen Peugeot, hun onderdelen zitten voor 10 jaar onder licentie (vandaar de prijs voor een bumpertje bvb)
BerlingoHdi zegt
Corolla T sport (compressor) of Mazda 3 MPS ( of is die misschien iets te hot?).
alcantara zegt
Die Corolla rijdt absoluut niet sportief ondanks zijn naam.
Als het sportief moet gewoon voor de Alfa of Einzer gaan.