Dat Toyota geen ster is in vloermatjes weten we al enkele jaren. En enkele weken geleden werd bekend dat ze 3,8 miljoen auto’s in Amerika gaan terugroepen omdat de vloermatjes ervoor kunnen zorgen dat het gas wijd open gaat staan. Maar achterdochtig zoals Amerikanen zijn geloven ze geen fluit van het vloermatten verhaal. Er moet iets anders achter zitten.
Allerlei (zelfbenoemde?) experts zijn van mening dat er iets mis moet zijn met de elektronica die de gasklep aanstuurt. Sommige mensen die met hun Toyota/Lexus gecrashed zijn hadden die matten helemaal niet in hun auto liggen (zeggen ze). Volgens Toyota is er niks aan de hand en komt het allemaal door verkeerde matten of omdat mensen op het gaspedaal trappen ipv de rem.
Wie er gelijk heeft? Gezien de zeer tendentieuze manier waarop ABC News dit verhaal brengt ben ik geneigd om Toyota het voordeel van de twijfel te geven. Vorm je eigen oordeel door onderstaande video’s te bekijken en een kijkje te nemen op de speciale website die ABC News in het leven heeft geroepen (HIER).
En de reactie van Toyota/Lexus USA:
Meer informatie van Toyota/Lexus kan je HIERRR vinden.
PS: In Nederland/Europa worden andere vloermatten gebruikt en speelt dus probleem dus niet!
FuelMinded zegt
Heel lullig als het je overkomt in een automaat.
technopatat zegt
de eerste drie filmpjes werken alweer niet meer :s! damd die mannen zijn rap :p! (of jullie traag :D! )
robbie zegt
@technopatat: filmpje 1 & 2 magj e niet embedden, video 3 werkt gewoon. Heb ff linkjes geplaatst!
amg zegt
je moet ook op het linkje klikken “watch on youtube”
sacha zegt
FTFA: “PS In Nederland/Europa worden andere vloermatten gebruikt en speelt dus probleem dus niet!”
Wel als het aan de software ligt!
robbie zegt
@sacha: nee joh, speciaal voor de VS gebruiken ze ook aparte software. Iets met het uitroeien van domme mensen enzo ;)
toyota prius zegt
@robbie: Dan wordt het akelig leeg in the VS, als het aan Toyota ligt…..
Laue zegt
Of het is Amerikaanse propaganda ter behoeve van hun eigen auto/industrie…
robbie zegt
@Laue: LOL! Die gedachte vloog ook nog even door mijn hoofd ;) Maar dan zou ik mezelf ook schuldig maken aan conspiracy theory praktijken…
wesley zegt
dit zegt meer over het soort mensen dat die auto`s koopt ;)
MacReady zegt
Ik ben ook geneigD Toyota te geloven. Dit soort propaganda is van bijna alle merken te vinden.
Plague zegt
Het toffe van statistiek is dat je de werkelijkheid heerlijk kan vertekenen. Even de verkoopcijfers uit de USA van Toyota:
2000 1,619,206
2001 1,741,254
2002 1,756,127
2003 1,866,314
2004 2,060,049
2005 2,260,296
2006 2,542,524
In 2000 is Toyota pas in de USA gaan verkopen onder de Toyota merknaam. In 2000 waren er dus 1,6 miljoen Toyota’s op de weg daar. In 2001 3,4 miljoen. In 2002 5,1 miljoen. In 2003 7 miljoen. In 2004 9 miljoen.
Is het dan erg gek dat er als er 6 keer zoveel auto’s zijn, er ook 6 keer zoveel klachten zijn bij gelijkblijvende kwaliteit? Daarnaast slijten auto’s. Ja, echt, ze slijten. Sommige problemen treden dus pas na enige tijd op. Zeg een jaar of 3-4.
M.a.w. tendentieus artikel zonder enige nieuwswaarde. (Van ABC)
Tom zegt
@Plague: idd gelijk heb je, het plaatje zegt al genoeg. “Total complaints” zegt totaal niets, maar dan ook NIETS. Zonder enig bijkomende informatie van het aantal voertuigen verkocht in the US slaat dit op niks.
Laurens zegt
http://green.autoblog.com/2009/11/02/report-toyota-plans-to-trim-trucks-focus-on-hybrids-improve-q/
Zoals zo vaak, prestaties uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
MacReady zegt
@ Plague: chapeau voor de cijfers en onderbouwing. Jammer dat dit soort kennis doorgaans minder goed verkoopt.
RubenBaeten zegt
@Plague: Hoe kom je erbij dat Toyota pas vanaf 2000 in de VS die merknaam voert?
Plague zegt
@RubenBaeten: Excuus, dat is inderdaad niet waar. Daarmee wordt ook weer mijn hele statement onderuit gehaald ;)
Zo zie je maar weer, iemand kan iets roepen, anderen nemen het voor waarheid aan, terwijl het nergens op gebaseerd is ;)
firefly zegt
@Plague
Omdat er in wikipedia pas Amerikaanse verkoopcijfers staan vanaf 2000, betekent dit niet dat ze pas sinds 2000 Toyota’s verkopen in de VS. Toyota heeft de Crown in 1957 geintroduceerd in de VS.
MacReady zegt
Maar de aanzienlijke stijging in verkopen wordt niet meegewogen in de klachten grafiek.
http://www.2-speed.com/wp-content/uploads/CSBlog/08469ad40fab_11BEC/ToyotaGlobalSales80411.jpg
C6_R zegt
Today, Tomorrow, Toyota?
Speknek zegt
@ Plague
Klopt dat vergeten de meeste mensen.
Wees blij dat ze de auto’s terug roepen.
Supra1981 zegt
Die amerikanen moet je zowiezo met een korretje zout nemen.
Zal me niets verbazen als het een complot is zodat ze straks weer miljoenen kunnen gaan claimen omdat ze per ongeluk van 10m afstand een toyota hebben zien crashen.
Rare jongen die Amerikanen :-) Obama zit hier achter als je het mij vraagt ;-)
Waxweazel zegt
De voeten van die Amerikanen zijn gewoon zo dik en zo vet dat ze tegelijk de rem en gas intrappen uiteraard !
Carmaster zegt
@ C6_R
Als het aan Toyota ligt is er geen Tomorrow.:)
FrankypankyV8 zegt
Waarom zou het Toyota-bashen zijn van de Amerikanen?!?
Ik dacht dat Toyota de nodige fabrieken in de USA heeft staan??
yanktank zegt
@FrankypankyV8: ja maar daar worden alleen auto’s geasembleerd. wat betreft het rempedaal-gaspedaal, dat heeft audi 20 jaar geleden ook gehad.
Esprit_de_Flandre zegt
Van een Amerikaans massamediavehikel kan je moeilijk onafhankelijkheid en objectiviteit verwachten. Wat jammer is, maar het is zo. Veel televisiezenders zijn politiek gekleurd (zo bleef men bij Fox spreken over Barack Osama).
Als een Amerikaanse zender dan een buitenlandse autoproducent aanvalt, zeker in de huidige situatie van de US-automarkt, dan moet dat op zijn minst al zeer kritisch bekeken worden.
jan1666 zegt
wat een rare reacties allemaal, ik ken genoeg mensen met toyota’s (ja, europese toyota’s) en bij 1 is 1x het koelelement vervangen (na 12 jaar)
@wesley
dit zegt meer over het soort mensen dat die auto`s koopt
zeg je nou dat veel nederlanders dom zijn? prius staat op 1 in de verkopen hoor.
PatrickH zegt
Haha, en maar roepen dat ze de beste auto’s maken..
Lan_Evo zegt
Automaten zijn dan ook dodelijk saai. :twisted:
Entwicklung88 zegt
‘My fellow Americans,
Toyota is bad! Baaaaaaaaadd! Say it with me! GM/Chrysler is good, very very goooooooooood!’
Of bedoelen ze dat niet? ;)
pieter zegt
Dit was een bekend probleem bij de Vel Satis, maar in een Toyota verwacht je het niet. Niemand die trouwens op het idee kwam om de automaat gewoon in N te zetten, te remmen en de motor uit te zetten, zoals aan het eind van het tweede filmpje wordt verteld.
Dutchey zegt
De Prius rijdt in Nederland al ruim 10jaar probleemloos rond, zonder rare crashes waarbij het gas blijft hangen. En de kwalitiet is vele malen beter dan bij andere merken. De Prius is nagenoeg onderhoudsvrij(1e type Prius rijdt nog steeds met zelfde accu pakket)
Die Amerikanen snappen er gewoon niks van, net zoals ze honden in de magnetron stoppen, omdat het niet in de handleiding staat dat het niet kan. De Toyota’s hebben gewoon genoeg van die @%#@$*Amerikanen en kiezen voor de autohemel.
Johnths2 zegt
General Motors duikelt van zijn voetstuk en Toyota neemt het stokje over, dat laat de Amerikaanse autoindustrie niet zonder slag of stoot gebeuren.
ABC laat zich voor het karretje spannen van GM. Het is redden wat er te redden valt.
Kijk naar de rest van de wereld, daar rijden ook miljoenen Toyota’s rond en die vliegen niet met 160 km/hr over de weg met vastzittende gaspedalen of geheimzinnige software bugs.
Het is niets meer dan opgeklopte vuilspuierij met een duidelijke bedoeling.
Citrofiel zegt
Het is heel flauw, en ook ik verdenk de Amerikanen ervan hun eigen merken te willen helpen (of ze krijgen er geld voor van die betreffende merken), maar ergens vind ik het wel leuk dat Toyota eens wordt gebashd om zijn slechte technische kwaliteit. :mrgreen: Gebeurt niet vaak tenslotte. ;)