Na een lang voortraject komt de concrete lancering van de Nederlandse PAL-V snel dichterbij. Eind 2014 openen de orderboeken.
De vliegende Hollander trekt al vanaf 2007 bekijks, maar een dergelijk innovatief product schroef je als kleine onderneming niet even in een jaartje in elkaar natuurlijk. In 2016 zullen de eerste modellen volgens de huidige planning echter daadwerkelijk op de Nederlandse bodem en in de lucht verschijnen.
Het driewielertje van 500 kg is voorzien van propellors en rotoren die hem in de lucht kunnen slingeren. Eenmaal daar kunnen snelheden tot 200 km/u gehaald worden, alleen moet het ding wel onder de 5.000 voet (1.500 meter) blijven, anders wordt de luchtverkeersleiding boos. Overigens kan niet zomaar iedereen in de PAL-V stappen, er is naast een rijbewijs ook een brevet voor nodig om de knuppel ter hand te mogen nemen.
Aan het eind van dit jaar, 2,5 jaar na de maiden flight, openen de orderboeken. Nog eens 2 jaar daarna moeten de eerste PAL-V’s (met plek voor 2 personen) uitgeleverd worden. De prijs voor een fatsoenlijk uitgerust exemplaar? Ongeveer een half miljoen euro. Woei.
coenijn zegt
Hoe leuk ik t voor t bedrijfje vindt dat ze t voor elkaar hebben gekregen het werkend te maken, zie ik geen enkele rijkaard dit zo snel kopen. Iemand die zijn prive luchtvervoer kan betalen wil over het algemeen luxe en enigszins bewegingsruimte. Dingen die dit aparaat nou niet bepaald in overvloed heeft, dus ik zie t voor die prijs nou niet echt bepaald snel verkopen. En dan heb ik een brevet nog niet meegerekend. Verder: ziet er wel heel erg leuk uit eigenlijk!
valetparker zegt
@coenijn: voor slechts 5ton hoef je geen rijkaard te zijn om dit ding te kunnen kopen. Dit gaat een verkooptopper worden. Het is voor een vliegtuig echt supergoedkoop een je kan ermee rijden
jack_abarth zegt
@valetparker:
Ik weet niet wat er bij jou onder de noemer “rijkaard” valt als je het hebt over “slecht 5 ton”.
Anyway, er zijn genoeg vliegtuigen die goedkoper en luxer zijn.
http://www.aircraftcompare.com/manufacture-aircraft/Cessna/5
roberto zegt
Vanochtend een interview gehoord op 538. Mooi hoe iemand zijn droom kan waarmaken, alleen ben ik benieuwd of dat de rijke medemens dit echt wil aanschaffen, voor dezelfde prijs staat er ook een Aventador Roadster op de stoep (wat net op een straaljager lijkt! Toch wat stoerder dan een Carver v.s helikopter).
Vergeet niet te vertellen dat dit model de eerste Limited Edition is, waarbij het design is afgemaakt door een Italiaanse coachbuilder. Dit zal niet het instapmodelletje wezen, dus ik verwacht nog wel dat er een goedkopere variant komt. Voordat mensen het gaan vragen, hij vliegt en rijdt gewoon op Ongelood 95, topsnelheid voor het rijden en zowel vliegen is 180 km/u.
jack_abarth zegt
“Ongeveer een half miljoen euro. Woei.”
Maak van die ‘Woei’ maar een ‘Doei’…
sulobb zegt
@jack_abarth: “Ongeveer een half miljoen euro. Doei.”
Captain zegt
Wat is het nut? Met een echte helicopter landt je overal waar je wilt. En moet je toch vanaf een bepaald helipad vertrekken/landen dan rij je daar gewoon in alle stijl naartoe in je s-klasse.
lacker zegt
Niet direct voor de NLse markt, maar dan blijft er natuurlijk nog een hele grote aarde over! Ik hoop op een succes!!
Rob zegt
Grappig concept. Iets wat je in oude tekenfilms zag is werkelijkheid geworden.
Heeft nu natuurlijk nog totaal geen nut, maar dat had de eerste auto natuurlijk ook niet.
Ik zou trouwens voor geen goud in zo’n PAL-V stappen. Ik heb geen vliegangst, in tegendeel, maar ik loop met een grote boog om zo’n vliegende brommer heen. Maar mij zul je ook niet zien in de ultralight vliegtuigje. Meuk, dat is het……
Rob zegt
@Rob:
“die ultralight vliegtuigjes” *
yorick zegt
Ik zie er het nut wel van in.
Stel iemand die op zaken bespreking gaat. Stijgt thuis op vlieg richting de bestemming. Ergens waar die kan landen. En dan rijdt die het laatste stuk er heen.
Geen file’s niets geen gekloot
rolov zegt
@yorick: dat is ook het idee denk ik maar mag je wel van thuis opstijgen of alleen vanaf het vliegveld?
flutterby zegt
@rolov: op de radio begreep ik een opstijgbaan van 150 meter (kan ook op gras) dacht ik…
reistje zegt
@flutterby: Dat is vooral in theorie, ook wel in de praktijk…. Maar je mag wettelijk niet zomaar overal opstijgen en landen. Normale helikopters/vliegtuigen mogen ook niet zomaar overal landen en opstijgen.
Rob zegt
@flutterby:
Nederland regelland kennende lijkt me dat dit ding alleen mag landen op plekken wat officieel een vliegveld is… Maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
flutterby zegt
Die 200 km/u lijkt misschien niet super veel, maar het feit dat je hemelsbreed kan en niet de weg hoeft te volgen scheelt wel veel.
Wel ben ik benieuwd naar het verbruik.
isobmw zegt
@flutterby: straks krijg je ook nog vliegende politie achter je aan en mag je zelfs in de lucht maar 130 km/h max!
TomTomV8 zegt
Rijtest? Fly-test?
draadloos zegt
Niets voor Nederland, maar in de usa of canada…
reistje zegt
Ik heb hem al een aantal keer gezien, ze maken (Noord-Brabant) hier de hydrauliek.
In Nederland is het niks, in theorie klinkt het super mooi. Maar zomaar even opstijgen zodra er file is kan en mag niet. Sterker nog in Nederland moet je waarschijnlijk eerst naar een vliegveld toe rijden… Voor sommige landen lijkt het me wel wat, denk aan het binnenland van Australie, waar mensen 200km moeten reizen voor de supermarkt. Maarja dan moet je wel 5ton hebben liggen.
Rob zegt
@reistje:
Maar voldoet in zulke landen een super simpel Piper Cubje dan niet gewoon?
Scheelt ongeveer 90% in de aanschafkosten….
tvr1974 zegt
Kan zo een ding nou niet of wel horizontaal de lucht in? Dat is mij nu niet geheel duidelijk.. In een stad als Sao Paulo is hier echt markt voor maar dan moet ie wel verticaal kunnen landen en stijgen.. Anders hebben ze er weinig aan… Zelfde in New York enz.. Steden waar de helikopter een “normaal” vervoermiddel is..
tvr1974 zegt
lees net dat het een startbaan nodig heeft van 165meter… Dus das geen optie vermoed ik in NY of SP.. misschien met een soort vliegdekschip platform op het dak … maar anders wordt t niks..
sulobb zegt
Dit werd gepresenteerd als ‘vliegende auto’, maar ik zie daar echt geen auto in. Handig lijkt hij wel, maar doe mij dan toch een fatsoenlijke auto. Dit zal hier niet zo bruikbaar zijn, maar in enkele andere landen wel, ver van ons (Afrika? Voor de rijken van Afrika?)…
In de toekomst zal het wel wat goedkoper zijn ook voor een breder publiek te koop zijn… Vervolgens zullen er heel wat regels aan verbonden zijn… Maar uiteindelijk weer onhandig, want hoe kan het verkeer in de lucht geregeld worden als er zoveel van zullen rondrijden? Dan maar weer verbieden?
valetparker zegt
@sulobb: dit is een carver met een autogiro. Als je nog nooit van Carver hebt gehoord…
sulobb zegt
@valetparker: In kranten en andere media werd dit als ‘vliegende auto’ voorgesteld. Dat bedoel ik. Snapie?
sulobb zegt
@valetparker: Nu je carver zegt, ik heb dit gevonden: http://www.youtube.com/watch?v=TK4wzBYmTIo (Top Gear)
xyberborg zegt
Rijbewijs, check. Vliegbrevet, check. Helaas geen 500k.
Mocht autoblog dit ding gaan testrijden en testvliegen dan hoor ik ’t wel.