Proton heeft gebruik gemaakt met haar samenwerking met het Lotus Formule 1 team in de aanloop naar de Grote Prijs van Maleisië komend weekend. Wat marketing betreft in ieder geval. Maak kennis met de Proton Satria Neo R3 Lotus Racing.
Voor het luttele bedrag van 115.000 Maleisische geldunits (ongeveer 26.000 euro) kom je in het bezit van deze Proton met Lotus looks. Ook qua prestaties is deze Proton flink onder handen genomen. Zo weet men 145 pk en 168 Nm koppel uit het blok te sleuren. Dat is 25 pk en 18 Nm meer dan het origineel. De versnellingsbak is voorzien van andere verhoudingen en je kan doorhalen tot 7500 toeren. Het onderstel is voorzien van een Öhlins Dual Flow Valce coil-over volledig aanpasbaar onderstel. Verder is het geheel flink onder handen genomen om “race-like” stuurgedrag en bochtprecisie te garanderen. De auto is daarnaast 62 kilogram lichter gemaakt. Maar nu het spannende moment: wat betekent dit voor de prestaties?
Welnu, de Proton Satria Neo R3 Lotus Racing (zeg dat maar eens tien keer snel achter elkaar) gaat van nul naar honderd in niet meer dan 9,2 seconden. De topsnelheid ligt op 200 kilometer per uur. Daar maak je de gemiddelde Golf II GTI-rijder enorm bang mee.
Maar toegegeven, het ding ziet er wel dik uit. De 16 inch Advanti lichtmetalo’s en carbon fiber motorkap zorgen voor een sportieve look. En de Lotusstickers, spoilers en gecentreerde uitlaat helpen ook. Hebben? Er komen er in eerste instantie 25 op de markt, waarvan er al 11 verkocht zijn. Snel zijn dus!
Mr. V8 zegt
Kek bakkie, eerlijk is eerlijk…
MLTB zegt
Ik vind ‘m leuk. Stoer dingetje, nog nnooit van gehoord alleen.
Laue zegt
kek wagentje, helaas denk je met 250 pk te maken te hebben.
wat dus niet zo is. .
lambo4all zegt
ziet er welk leuk uit, alleen veel te duur en te traag. fiat 500 essesse voor mij!
Hupke zegt
Doet me denken aan de lotus versies van de britten.
Lotus omega etc.
floryn zegt
best mooi gedaan met veel mooie details en ook serieuze upgrades. Toch is de basisauto natuurlijk waarschijnlijk gemaakt van karton en gips. Je kunt een hoop aan een lada doen, maar het wordt geen Abarth.
RDS zegt
@floryn:
misschien kun je van een lada geen abart maken maar wel een lotus :P
http://www.youtube.com/watch?v=NtsM3eFA7iE
RDS zegt
@RDS: Abarth natuurlijk….
slappehap zegt
@floryn: Mitsubishi Colt
MrSelected zegt
Lada?
Lees het artikel nog eens..
Steffen zegt
Wtf…zelfs een civic 1.5 uit 91 loopt nog harder naar de 100….
Henk_he zegt
Lijkt op een Rover 214 voorkant + Rover 25 achterkant
ShelbyGT500E zegt
heel erg F*cking vet filmpje RDS.
ik vind het een heel erge vette bak. maar kwa preformance niet echt bijzonder ze halen nog meer uit een 1.4 motor tegenwoordig.
Mattie zegt
Ik woon op het moment voor 5 maanden in Zuid-Afrika en zie hier die Protonnetjes ook rijden, maar het is geen porum hoor! Dit zou ik ook niet onder mijn kont hebben willen zitten.. Dan nog liever mijn 2004 vw golf mark 1 (ja die aller eerste golf die hier werd gemaakt tot december)
GWBoes zegt
@ RDS
ja lotus lada met fiat twincam motor die ook in diverse abarth modellen (124, 131, etc.) heeft gezeten. ;)
La Strada zegt
He He, we hebben dus Maleisische marketing jongens nodig om de betaalbare boy-racers weer nieuw leven in te blazen.
De meuk die we in Europa maken is te duur en te perfect.
Dit is gewoon een leuk ding voor de centen.
Ik zou zeggen : 25000 stuks maken.
LJ zegt
ik vind hem wel wat hebben..
Mardec zegt
Dus je betaalt meer dan een Honda Civic Type R om trager te gaan dan een Honda Civic Type R..
Citrofiel zegt
26.000 euro? Dat lijkt me wel erg veel voor een B-segment hatch met niet eens zoveel vermogen… Het is zelfs zonder extra NL belastingen! Dus voor die prijs heb je ook een Corsa OPC. Ook een bruut ogend autootje, maar dan sneller en vast beter van kwaliteit…
Forza! zegt
In Maleisie hebben ze geen drempels…
Mootjuh03 zegt
Eerlijk gezegt heeftie wel wat :P Misschien wat lager bij de grond en/of grotere velgen.
@ Mardec: misschien wil niet iedereen een Honda rijden?
jeejem zegt
Waarom brengen jullie dit nieuws? Dit is een automerk waar >50% van de lezers nooit van gehoord hebben en wat vooral verkocht wordt in Maleisië en omstreken. Dat er dan toevallig een klein Engels merk aanvast zit d.m.v. een paar stickers en wat tuning marketing waarde brengt aan Proton wil nog niet zeggen dat het nieuws is. Dan zouden we alle getunede bakkies uit die hoek van de wereld hier als nieuws mogen brengen. Hou daar toch mee op
Jurrian zegt
@jeejem: zeikerd. dan kijk je toch lekker op msn ofzo. die komen met alleen maar officiele berichten van europese autofabrikanten.
Op zich ziet het er wel grappig uit, maar er mag wel wat meer power in, anders is het alleen maar zonde van dat volledig afstelbare en in vergelijking verschrikkelijk dure onderstel. Tenminste, je ziet niet vaak coilovers op productie auto’s als deze.
Mr. V8 zegt
@Jeejem: klik dan niet op de topic, dan hoef je het ook niet te lezen. Bespaard jou weer frustratie en getyp.
toyotaprius zegt
Zijn er nog 14 te koop! Wie bied er?
Ik zag vrijdag trouwens nog een blauwe Proton door de stad rijden, op Engels kenteken. Tja… De auto hier boven, ziet er wel leuk uit, maar een gewone Proton. Het deed mij aan Rover denken..
Larrs zegt
Vroegah had Proton ook een rallyauto en daar ken ik Proton van. Maar deze nieuwe Proton is nog lang geen rallyauto.
.
Wat voor motorblok heeft die eigenlijk?
frans zegt
Volgens mij hebben die Protonen tijdens ’t boetseren van de voorzijde van deze Satria Neo met een toch wel erg schuin oog naar Holden/HSV gekeken.
AudiQuatro zegt
hij heeft wel wat weg van een Ibiza
Bas zegt
Hebben ze die auto nou nog steeds in produktie???
Dat is toch gewoon die hele oude Rover 200 serie uit…1995?
…en dan hebben ze er wat…vier a vijf jaar over gedaan om dit misbaksel te maken?
Hallo?
Iemand bij Proton?
Wakey wakey…hands of snakey!
Peter zegt
Dit doet mij aan mijn eerste auto denken.
Peter zegt
floryn zegt
@ Mr selected en RDS
dat van een lada een abarth maken is een metaphoor. Lada’s zijn afgeleid van fiat’s en abarth’s zijn de ultieme fiat’s. Van een proton een Lotus maken is en blijft lastig, omdat het basismateriaal zo slecht is.
@ RDS bedankt voor het filmpje is inderdaad erg grappig!
floryn zegt
oops metafoor
laulau zegt
Wat is ie duur!
GOD zegt
vet ding alleen het vermogen mog wel wat meer zijn.
xj zegt
dacht ff da t een ford focus was xD
The360box zegt
dit lijkt op een Citroén Saxo, iemand?
Ruben Bruins zegt
145pk? dan valt die 0-100 tijd tegen, ik had toch zeker rond de 8 seconden verwacht.
Wat weegt dat ding wel niet?
Ziet er wel kek uit, dat wel…
Dimglor zegt
Als je de voorkant ziet, dan denk je leuke wagen, ziet er goed uit, maar dan kijk je naar de zijkant en de achterkant en dan zeg je.. neen toch niet…
Cantago zegt
Wat een kansloos apparaat! Veel gedoe, veel geld, veel poch, maar 0-100 in meer dan 9 sec? Laat maar zitten:P
co-driver zegt
Geen paniek deze komt nog niet naar de’lage’ landen , maar …als de deal met Volkswagen doorgaat krijgt da bakske mogelijks een 1.4 TSI motor met een beetje meer pit .Binnen 2 weken weten we meer.
co-driver zegt
Een beetje te rap ‘doorgestuurd’, voor de mensen die Proton
wél zien zitten ; In juni kan u 2 maal de Proton Super 2000 aan het werk zien . Op 20 juni rijden er 3 wagens in de Rallye de la Haute Senne (Braine le Compte) en een paar dagen later in de IRC-Geko Ypres Rally (Ieper), donderdag shake-down in Nieuwkerke-heuveland ,vrijdag en zaterdag dé rally !