Gisteren liep in de VS door nog onbekende oorzaak een Tesla Model S zware brandschade op, het derde exemplaar in korte tijd.
De brand voltrok zich in de staat Tennessee, en zoals gewoonlijk bij iets dat pas is gebeurd moeten de meeste details nog boven komen drijven. Een voorbijganger zette drie foto’s op haar Instagram-account, maar heeft dit momenteel afgeschermd. Gelukkig hebben we de mirrors van het Tesla-forum nog.
Bij de eerdere ongevallen zou je een eventuele brand kunnen verklaren: het eerste geval was een ‘freak accident’ waarbij vermoedelijk een stuk puin werd geraakt, hoewel je je kunt afvragen of je auto daarvan in de brand moet vliegen. Bij het tweede ongeval ging het met vermoedelijk 160+ (de Model S haalt 212 km/u als je hem op zijn staart trapt) dwars door een muur en tegen een boom. Maar goed dat de Model S vrij solide in elkaar geschroefd is.
De vraag is of dit ongeval net zo is gegaan als het eerste, of dat er iets anders aan ten grondslag ligt. Tesla heeft een team naar Tennessee gestuurd om het geval te onderzoeken.
Tesla kan deze pers natuurlijk gebruiken als een derde oksel, de verkopen vallen al wat tegen en ook dreigt er een accutekort, wat de koers even niet veel goed deed.
We verwachten dat Tesla met een officiële verklaring komt, en houden de komende dagen de vinger aan de pols. Drie brandjes op 15.500 rondrijdende auto’s, is dat veel? Ik krijg er in ieder geval een behoorlijke Fisker déja-vu van.
UPDATE: Tegenover Amerikaanse media heeft Tesla het volgende statement afgegeven: “We have been in contact with the driver, who was not injured and believes the car saved his life. Our team is on its way to Tennessee to learn more about what happened in the accident. We will provide more information when we’re able to do so.”
In een reactie legt Tesla Nederland er de nadruk op “dat de auto niet spontaan vlam heeft gevat. De auto heeft iets geraakt op de snelweg en dat heeft schade aan de auto toegebracht. Er waren geen andere auto’s bij betrokken.”
Een tweede keer dat er blijkbaar een object geraakt wordt, waarop er brand ontstaat? We zijn benieuwd naar de resultaten van het onderzoek.
tt123 zegt
Hij blijft mooi
baasbas zegt
@tt123: Nou, ik vind ‘m zo een stuk minder mooi (???)
quattropower zegt
Ik begin zo te denken dat er mensen vn de olie-industrie achter deze ‘mysterieuze’ teslabranden zitten…
ghj13 zegt
@quattropower: zo ver wil ik nog niet gaan maar ik vind het wel apart dat ze allemaal vooraan branden. Het enige dat daar warm wordt zijn de remmen. Was het bij Ferrari destijds niet de remschijven die warm werden waardoor de lijm ging branden? Of zou er iets fout gaan met de koplampen, kortsluiting o.i.d.?
bozewolf zegt
@ghj13: Het enige dat warm wordt zijn de remmen? Wat denk jij dat die elektromotor en al die accu’s genereren, mien jung?
Een fuckton aan hitte, that’s what.
ghj13 zegt
@bozewolf: batterij begint pas na de voorwielen, elektromotor zit op de achteras dus lijkt me sterk dat daar de brand begint.
bozewolf zegt
@ghj13: Je kan van buiten vaak moeilijk zien waar de brand begon. Het lijkt me nou niet bepaald logisch dat de voorbumper spontaan in vlammen uitbarstte..
flippert zegt
@quattropower: en ontploffende Prius batterijen..
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Nou, het is wachten tot die beurskoers een keer instort. Hopen dat het met Tesla beter blijft gaan dan met Fisker.
Carreza zegt
De elektrische wagen de toekomst? Ik weet het nog zo niet. Fisker is niet meer en Tesla is niet meer dan een zeepbel die door nog enkele brandjes wel eens kan uiteenspatten.
We zullen iets moeten vinden als alternatief voor onze diesel en benzine, maar ik geef waterstof meer kans dan elektriciteit.
escort77 zegt
@Carreza: als het EEN keer fout gaat met een auto op waterstof, levert dat honderd keer de negatieve publiciteit op van zo’n electro brandje…
midasracer zegt
@escort77: Valt wel mee als je een brandstofcel gebruikt. Hyundai verkoopt nu toch zulke auto’s in Nederland als proef?
Svda zegt
@Carreza: Fisker is er nog wel die is overgenomen
Carreza zegt
@dahlback: als je dat weet, dan weet je vast ook wel dat Fisker geen elektrische wagens meer zal maken maar wel een Karma met een dikke V8 erin. Het oorspronkelijke Fisker is dus morsdood.
henkbobsjon zegt
@Carreza: Waterstof moet gemaakt worden door middel van elektrolyse. Daar is veel (elektrische) energie voor nodig. Daar gaat al zeker 50% van de energie verloren die ook meteen in de accu opgeslagen kon zijn. Als alle auto’s dus op waterstof rijden, gooien we 50% van alle elektrische energie die in transport zit weg. Een beetje zonde. En helemaal niet praktisch. We kunnen er wel over gaan huilen, maar de benzine en dieselmotoren verdwijnen en elektrisch rijden gaat gebeuren.
towi1989 zegt
@henkbobsjon: er zijn voldoende industriele processen waarbij waterstof ontstaat als bijproduct en wordt ‘weggegooid’. We kunnen hieronder ook weer de hele discussie starten over de productie van accu’s, het boren naar olie enzovoorts.
henkbobsjon zegt
@towi1989: Zoals?
Robert zegt
IK weet wel dat Honda en Toyota stug blijven kiezen voor nikkel-metaal hybride accu’s, juist omdat zij van mening zijn dat lithium accu’s (nog) niet dezelfde graad van veiligheid hebben bereikt, als het gaat om warmteontwikkeling en stabiliteit.
mopar zegt
@RRRobert: Nee dat is niet daarom, Metaalhydride accus zijn gewoon veel goedkoper om te produceren. Ze maskeren dit gewoon door te zeggen dat lithium ion batterijen niet veilig genoeg zijn. Mits je die accu gewoon goed koelt is er niets aan de hand. Laptops en telefoons draaien al meer dan 10 jaar op lithium en die ontploffen ook niet en masse.
tupperware zegt
@RRRobert:
Toch gek dan dat de halve aardkloot met zo’n lithium accu in z’n broekzak loopt.
Laten we eerst eens afwachten wat de oorzaak van deze brandjes is i.p.v. speculeren op basis van onderbuik gevoelens.
lamborgfan zegt
Ben benieuwd hoeveel vervuiling zon brandje geeft van zon elektrische auto/tesla..
Kun je vast 50 jaar lang, 100 range rovers v8 supercharged mee rijden..
(ja, dat is overdreven maar ik ben geen wetenschapper dus dan mag het wel..)
rob68 zegt
De Tesla botste op een vlieg die geen voorrang verleend.
rob68 zegt
@rob68: + e ergens
ater zegt
vandaag nog eentje gespot. zal het binnenkort uploaden.
nilloc zegt
Tesla is alleen maar een hype. Wordt alleen in Nederland verkocht vanwege belasting voordeel. Actieradius blijft matig en kwaliteit is al even matig (doe achterklep maar een open en kijk naar de naden). De vraag is hoe lang Tesla het volhoudt.
FB_1043467391 zegt
@nilloc: Rijdt naar het schijnt wel echt heel sportief zo’n ding ;)
erwinh zegt
Ouch!!! Wellicht het laptop Lion accu probleem: zelfontbranding door interne kortsluiting (productiefout waarbij metaaldeeltjes interne kortsluiting en dus opwarming veroorzaken, denk eens terug aan de Dell laptops met hun Lion cellen van Sony) Dit soort chemische reacties is bijna niet te stoppen…!
midasracer zegt
Ik geloof absoluut in de toekomst van de elektrische auto, maar niet met een accupakket. Zwaar, weinig capaciteit, snel verouderd en zeer vervuilend om te produceren (dat vergeten al die groene geitewollensokkendragers altijd). Waarschijnlijk zal er aan boord een generator komen om de electriciteit op te wekken, of met brandstofceltechniek of met een kleine gasturbine (zo groot als je pols). Hoezeer ik ook hecht aan de Ottomotortechniek, die dingen hebben gewoon veel te weinig rendement om de 22e eeuw te halen.
flippert zegt
@midasracer: lost zich vanzelf op: zie eerdere topic over ontploffende Prius batterijen. Bam!
lamborgfan zegt
@midasracer: Heel simpel.. Ze beschermen de economie doordat wij verplicht iets in onze auto moeten stoppen zodat wij kunnen rijden. Zo verdienen overheden bedrijven en maatschappijen over het algemeen aan de automobilist.
Maar, het moet toch gewoon mogelijk zijn om een mega dynamo in de auto te ontwikkelen zodat de auto zichzelf op laadt en wij door kunnen rijden totdat het kapoet gaat..
Daarom heb ik het niet zo op die elektrische auto meuk.. Want iedereen vergeet dat ze de stroom rekening ongelooflijk veel gaan verhogen door die onzin.
Er zijn mensen met tesla’s die thuis dingen aan hun stroom netwerk moeten veranderen zodat ze auto op kunnen laden, en vervolgens stuurt de overheid een rekening (weet niet precies wat het nu is,) van ruim duizend euro per jaar omdat jij een bepaald ampere/wattage/volt/ stroom hoeveelheid nodig heb om je auto binnen een paar uur opgeladen wilt hebben. (Tenminste wat Vincent Evers vertelde met zijn ervaring met zijn Tesla)
midasracer zegt
@lamborgfan: In India zijn ze aan het experimenteren met perslucht. Gewoon een flinke cylinder in je auto door een compressor laten oppompen en die pufje voor pufje de motor laat draaien. Supersimpel, maar de compressor kost ook stroom natuurlijk. Echter er hoeft niets aan het huis te worden aangepast en de auto kan een stuk eenvoudiger en lichter. Dan ben je pas echt ecovriendelijk bezig.
awesome zegt
Balen.
Afrojack heeft een kledinglijn ontwikkeld met G-Star.
alcantara zegt
Een vlammenzee verzwelgt niet maar verdelgt.
Svda zegt
Weet niet hoe autoblog erbij komt dat de verkopen tegen valt want er moet nog ruim 950 stuks dit jaar de Nederlandse weg op vanaf morgen meegeteld, daarbij er al ruim 20 000 verkocht zijn. Niet slecht voor een electrische wagen ;)
En de branden worden veroorzaakt door obstakels, de vorige krijg een stalen pijp door de accu heen waardoor er sluiting ontstond.
yerrie zegt
Autobrand.nl
Binnenkort kunnen we de app downloaden
fit4fun zegt
“hoewel je je kunt afvragen of je auto daarvan in brand moet vliegen”….Wanneer een “gewone” auto over een groot metalen voorwerp rijdt en dit de onderkant openhaalt en daarbij de brandstoftank oid raakt, is brand ook niet uitgesloten.
valetparker zegt
Vergeet ook niet dat het Amerikaanse wegennetwerk iets minder geavanceerd is dan dat van ons. Wij weten niet eens wat een pothole is. De brug van New York naar New Jersey wordt bij elkaar gehouden met centimeters dikke metalen platen die met zeker een inch grote moeren zijn vastgebout aan elkaar. Daar rijd je gewoon overheen daar. Zelfs in de economische hoofdstad van de wereld is het een en al ellende dus. Dus “iets” raken is niet zoals bij ons een overstekende vlieg, maar kan echt een groot stuk zijn.
tarquesh zegt
Het is wel vreemd want dit verwacht ik niet van een auto die niet op brandstof rijd. Ik rij dagelijks met een truck met een tractie accu en daar stroomt ook wel eens accu zuur uit en dan is alle hands aan dek met een aangevreten betonnen vloer tot gevolg. Questie van nog te jonge techniek dat nog zeer veel kinderziektes bevat.
Ik heb de Tesla model S afgelopen woensdag gezien en ik moet zeggen dat ik eerst dacht dat ik een Jaguar XF zag. We hebben binnen genoeg brandblussers hangen en een allerte security dus de Tesla kan gerust weer geparkeerd worden op de bedrijfs parkeerplaats.
robinho1 zegt
Tsja persoonlijk vind ik gezonde lucht erg belangrijk heb net een luchtreiniger aangeschaft bij http://www.proairtech.nl . werkt top