Een Porsche 911 met een dikke V8 achterin, hoe bizar is dat! Porsche lepelt niks anders dan 6 cilinder boxermotoren in de 911, maar bij de Duitse tuner RUF leggen ze er liever een zelf ontwikkelde V8 met 550 pk in. Hoe vet is dat!
Op basis van de vorige generatie 911 (997) has RUF ook al eens een 911 V8 laten zien, maar vandaag in Genève laten ze dicht zien dat die V8 ook gewoon past in de nieuwe 991.
Het vlagele exemplaar dat momenteel staat te shinen in Zwitserland heeft achterin een 4.5 liter grote V8 liggen die RUF (naar eigen zeggen) zelf heeft ontwikkeld. Het vermogen is 550 pk/500 Nm en je kan er een topsnelheid van 318 km/u mee halen.
Wanneer gaat Porsche zelf zoiets bouwen?
Technical Data RGT 8
Power at 550ps/405kW @ 8500
Torque at 500 Nm @ 4000 1/min
Displacement 4499 cm³
Transmission 6-speed manual
Top Speed 318 km/h
CO2 emissions 298 g/km
-edit: nutteloze bijdrage-
@brian078: Jouw auto… DIE is saai.
@brian078: Hoezo zeg je zulke dingen over je moeder? Het is wel je ma heur.
Ik verbaas mij keer op keer weer hoe Porsche het voor elkaar krijgt om elke nieuwe generatie 911 mooier te maken.
@agera: Plus met spoiler vele malen mooier, zeer gelukt dit!
@agera: Dit is toch een Ruf-getunede Porsche, dus die heeft een mooiere Porsche gemaakt?
@JanC: Ja oke daar heb je ook gelijk in idd, maar naar mijn mening is deze helemaal geslaagd.
@agera: I agree, maar RUF weet meestal wel wat er met een Porsche moet gebeuren om hem wat op te fleuren ;)
@syliaca: Even voor de duidelijkheid, en ook voor de topic schrijver. De RUF RGT-8 is geen porsche! en ook geen V8, wel een 8 cilinder, maar dat is iets anders dan een V8.
@bassen: Correctie van mijzelf, het is natuurlijk wel een V8, maar dan in Flatcrank.
@bassen: de RUF RGT-8 is wel een Porsche. Die 8 is wel een V8, wat wil je hier nou precies mee zeggen?
@syliaca: Nee RUF is geen Porsche, als je het niet weet moet je vooral mij gaan verbeteren. Kijk anders een even op mijn site rond, met name de RGT-8 op RUFdatabase.com
@bassen: Een Hamann Ferrari is wel een ferrari, een AC schnitzer BMW is wel een BMW, een Ruf is wel een porsche.
@syliaca: Nee, RUF is geen Porsche, leer nu eens lezen!
@bassen: Een RUF is wel een Porsche. Gewoon doorontwikkeld en tot betere dingen gemodificeerd.
@syliaca: Nee dat is het niet, leer nu eens lezen! Een RUF heeft een ander chassis nummer dan een Porsche, daarom kan het geen Porsche zijn. RUF is een auto merk.
@bassen: Nou ben ik er wel weer klaar mee, RUF is gewoon een omgebouwde Porsche, omdat RUF hem omgebouwd heeft is het een RUF. RUF is dus een automerk met als basis een Porsche.
Ligt de motor in de lengte of dwars? Op de achteras of voor de achteras? Achter- of vierwielaandrijving?
@Northwestern: Lengte, Voor de achteras en je mag kiezen tussen achter- of vierwielaandrijving.
@Barnato: Read Mid-Engine? Geen grapje? Google: “RUF RGT 8” levert (vooralsnog) weinig op over deze auto. (Wel de vorige RGT 8.)
@chielll: ‘Read’ moet zijn: ‘Rear’.
@Barnato: Lengte, achter de achteras en achterwielaandrijving.
Wanneer gaan die gasten nou EINDELIJK een setje degelijke velgen ontwikkelen
@Polo90: dit zijn gewoon strakke velgen hoor!
En waar is de RT13?
Ik ken RUF toch vooral van hun 400km per uur 911’s, daar lijkt dit niet op…
@meneersander: 318 vind ik anders wel meer dan genoeg, maar ik snap wat je bedoeld:)
@meneersander: RUF is over het algemeen ook geen 4000pk/10.000kmu zelfbevlekker.
RUF bouwt serieuze auto’s.
Best leuk allemaal maar waar is dan de foto van het motorblok, vroeger riep ik ook altijd dat mijn speelgoed autootjes over een v16 beschikte…
http://goo.gl/hk69C
Staat hem goed dat vlageel!
Gaaf! Een eerbetoon aan de Yellowbird!
@rufctr01: Nu begrijp ik je avatar ook beter. ;)
@rufctr01: De kleur misschien, de auto toch niet echt. De Yellowbird was de eerste CTR, die RGT RUFs zijn een beetje hun GT3’s om het zo te zeggen. Atmosferisch, licht en RR-layout.
Wanneer gaat porsche zelf zoiets bouwen? Naar mijn weten ligt er een v8 in de 918 Spyder. Dus vrij snel lijkt mij. (ok technisch gezien niet echt een 911 maar toch…)
Blijft de vraag waar eigenlijk die motor vandaan komt.
@norge: Zal wel uitbesteedt zijn aan een grote motorenbouwer.
Ik weet dat RUF geen stelletje hobbyisten zijn, maar ik vraag me toch af hoe ze dat oplossen met de balans. Een V8 heeft sowieso z’n zwaartepunt al hoger liggen, maar ook verder naar achteren lijkt me?
550 pk vind ik nou ook niet zo spectaculair. Een nieuwe GT3 zal daar ook wel in de buurt uitkomen. De Turbo natuurlijk ook, maar dat is dan weer een turbo..
@jolig: Noem eens wat atmosferische motoren met een hoger specifiek vermogen dan deze V8 van Ruf? 550pk uit een atmosferische 4,5 liter V8 is een erg knappe prestaties. De Ruf doet 122pk per liter, een M3 105pk en een GT3 RS 115pk. De motor weegt 182kg en is daarmee zo’n 20kg lichter dan een standaard Carrera-motor. Hij is slechts anderhalve centimeter langer.
@Femme: Ja, de cijfers zijn indrukwekkend. Ik vroeg me alleen af waar het zwaartepunt lag. Als je meer pk’s krijgt maar wel iets mindere handling, dan heb ik misschien toch liever een gewone 911.
Maar ik heb waarschijnlijk toch liever een gewone 911. Die power zou alleen maar in m’n nadeel werken denk ik en dan ruil ik liever dat laatste beetje pk’s voor het comfort van het origineel.
beetje jammer om de 6-cil boxer eruit te gooien en een v8 erin te lepelen. is toch juist de uitdaging om zoveel mogelijk pk uit zo’n blok te krijgen. Jammer.
@Lennart95vdk: Vergeet niet dat deze (nee geen V8) 8 cilinder minder weegt dan de 6cilinder van porsche zelf.
een V8 blok uit eigen huis ??
dan mag RUF gewoon op de heldenlijst ..
@lincoln: Ja, eigen ontwikkelde motor. 8 cilinder Flatcrank
@bassen:
thanks dude ..
Porsche is onbekend terrein voor mij ..
Waarschijnlijk 1 van de weinige wagens waarop een spoiler goed staat…
Dat geluid wil ik wel eens horen!
@love4sportcars: check youtube. Infeite twee 4-in-lijn motoren die dezelfde krukas delen.
Jammer dat ze niet een 8-cilinder boxer hebben ontwikkeld, dat zou pas een unicum zijn!
@audirs3: http://www.youtube.com/watch?v=jsDGbLgyDoU
@fortuna: http://www.youtube.com/watch?v=2jpe8PNY4c0&feature=related
@audirs3: http://www.youtube.com/watch?v=BEUUEMZSBuQ
@audirs3: Hola. Dit is een ‘flatcrank’: vrijwel een boxer. De cilinders staan ook hier 180 graden, dus recht tegenover elkaar.
Verschil? Bij een boxer maken de linker en rechter cilinder dezelfde slag, bij een flatcrank mag de timing alles wezen. Hoe meer cilinders je hebt, hoe minder trillingen het kost om een andere keuze te maken. Blijkbaar vindt RUF het geen probleem bij een 8-cilinder.
@mout:

Wel degelijk een V, geen flat 8…
Wel flat plane krukas, dat wel, maar dat staat los van de blokhoek
@baasbas: Femme wist hierboven ook al te melden dat de hele rataplan slechts 182kg in de weegschaal legt.
Wel een mooie prestatie.
@baasbas: Ooopsy, dan zit ik er mooi naast. Dank voor het opsnorren van de bron. Anders was ik eigenwijs genoeg geweest om je niet te geloven ;)
[ ] Gepast
[X] Ongepast
Een V motor hoort gewoon niet in een Porsche 911!
[X] Gelul
@4991: Het is dan ook geen porsche! Leer dat toch eens, RUF is een auto merk en geen tuner.
@4991: En als de V nu, net als bij boxer, 180 graden is? Vindt eerst maar eens het verschil uit tussen een V en een flatcrank.
@mout: En wie zegt dat ik de Boxster een Porsche vind?
Stoer alleen hoe zit het met het geluid want een V8 achterin hebben we niet eerder gezien!
Wie loopt te bitchen op een Ruf RGT 8 heeft het niet begrepen. Sterker nog, lever je pasje maar in van de autoliefhebberclub, want dit is automotive PORN.
Een V8 in een 911 duwen klinkt banaal, maar dan heb je je gewoon niet genoeg verdiept in de cijfers. Eigenbouw V8 met flat plane kruk en een reline van 9k.
En dat klinkt GEIL
http://www.youtube.com/watch?v=i7XiJtvz4ds
*redline
Overigens, spoilerwerk van de nieuwe ben ik nog niet kapot van… Liever ander plasticwerk erop…
@baasbas: Hard on for engine: positively registered!
Wauw, ruf krijgt het ook altijd voor elkaar! Mooie dingen. En zelf een motor ontwikkelen als tuner verdient ook respect zeg! Vraagtekens bij de kwaliteit.. maarja als tuner ben je daar toch ook wel veel mee bezig…
@Thijsj: RUF IS EEN AUTOMERK! Snap dat eens.. Je bent niet de enige.
@porschegt2rs: tsja… Mensen die dat roepen klinken wat mij betreft als een meisje van 15 die beledigd beweert dat paarden benen hebben…. Het kan wel zo zijn, maar ieder weldenkend mens weet toch wel beter. Paarden hebben poten en RUF is een tuner
Ik vind dit wel geweldig, net als altijd weet RUF niet alleen de porsche mooier te maken, ook doen ze nog iets wat simpelweg niet mag. Een V8 in een 911 lepelen. Ge-wel-dig!
@syliaca: Een 911 mooier maken is een hopeloze opgave. ;)
Waar RUF wel heel goed in is is een 911 beter en toffer maken!
@bozewolf: Ach ja en toch vind ik dat RUF deze mooier heeft gemaakt ;)
Is dit niet een beetje een slag in het gezicht van Porsche?
Hoeveel weegt zo’n blok en hoever achter de achteras licht het?
In alle geval als er een tuner mee weg kan komen is het ruf wel die doen iets meer dan gewoon gokken (al falen ze wel al eens op betrouwbaarheid).
Daarom is het ook een RUF en geen Porsche als je met een beetje historisch besef begrijpt wat ik beduul.
Ik dacht gelezen te hebben dat Porsche ook bezig is om in de 911 een 8-cilinder boxer te stoppen. Naar eigen zeggen zijn ze tegen de limieten van hun 6-cilinder aan het aanlopen. En vandaar ook dat de 991 zo een langere wielbasis zou gekregen hebben.
En toch wel lekker deze Ruf!