De Russische geldschieter van Spyker/Saab heeft in Zweden een aantal interviews gegeven waaruit duidelijk wordt dat Antonov wel oren heeft naar een sub-merk op basis van Saabs. Iets wat de Chinezen van BAIC ook doen met de oude 9-5.
Er bestaat nogal wat controversie rondom deze multi-miljardair. Vladimir zou banden hebben met de georganiseerde misdaad en mocht daarom niet betrokken zijn als geldschieter van de Saab/Spyker-deal. Daarom deed hij dat maar via de achterdeur. Ook zou hij een onafhankelijk ondezoek naar zichzelf laten instellen. Dat is gebeurd. En hieruit blijkt schijnbaar dat hij géén criminele banden met onderwereldfiguren heeft. Nu GM nog even overtuigen, en Vladimir Antonov kan weer aandeelhouder worden van Saab-Spyker. Opmerkelijk is wel dat hij -op advies van zijn advocaat- het onderzoek niet openbaar maakt.
De plannen voor een Russische Saab-fabriek waren er al even. Maar daar gaan geen Saab’s gebouwd worden zoals wij ze kennen. Het lijkt erop dat ze de huidige 9-3 daar als een goedkope budget-Saab (en met een ander logo) willen gaan bouwen. Dit zou over twee jaar in Kaliningrad moeten gaan gebeuren en hopen daar per jaar 10.000 auto’s te kunnen produceren.
Bekijk hieronder de video waarin Antonov Saab “a premium brand” noemt en meer over zijn plannen vertelt. (bron: vibilagare.se)
Hieronder een video waarin Jnytt.se babbelt met Vlad over oude race-Saabs.
Laue zegt
vergleken met lada is saab toch behoorlijk premium.
robbie zegt
@Laue: duh, daarom wordt dit dus ook een compleet uitgeklede Saab. Als je de luxe uit een Audi haalt is het ook een Skoda.
Als je de luxe uit een Saab haalt is het een Opel. En in het geval van de huidige generatie 9-3 (die dus over 2 jaar in Rusland gebouwd moet worden) een vrij goede auto, maar eentje die gebaseerd is op oude goedkope techniek.
Met die basis kan je dus prima een budgetauto ontwerpen voor Rusland.
Een Dacia is ook samengesteld uit allerlei “oude” Renault onderdelen.
Vladimir wil een zelfde soort trucje uithalen.
Kadett zegt
Antonov wilde Saab kopen, maar GM wilde niet aan de russen verkopen en dus is Muller naar voren geschoven om de deal te beklinken.
Muller is alleen eigenaar van zijn privévermogen en verder nergens van, want Antonov heeft Spyker ook al en zo hebben de russen toch hun zin gekregen en hebben ze toch alles in handen….
Svenska Aeroplan AB zegt
Als hte maar een ander logo wordt… prima toch!
Opkomende markt, dus een voet tussen de deur is niet verkeerd.
Doet ook ieder merk, dus…
Esprit_de_Flandre zegt
Weer veel plannen dus. Grootse plannen lanceren in interviews is het gemakkelijkste vak dat er bestaat.
Arie op Safarie zegt
Eigenlijk is Victor Muller niets meer als een soort circusdirecteur ….. bij Saab
Citrofiel zegt
Ga die mooie 900 gewoon weer verkopen, in Russia kan dat vast wel. ;)
K. zegt
Ook zou hij een onafhankelijk ondezoek naar zichzelf laten instellen.
Uhm.. wat klopt er hiet niet…?