Vlaanderen krijgt meer snelladers middels een extra budget van de Vlaamse regering. Er zijn 28 nieuwe locaties aangewezen.
468.000 euro. Dat is wat de Lydia Peeters, de Vlaams minister van Mobiliteit, heeft uitgetrokken om extra snelladers te realiseren langs autosnelwegen in Vlaanderen. Deze snellaadstations komen voornamelijk op carpoolparkings en Park & Ride-voorzieningen. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) zal hier ruimte voor vrijmaken. De oplaadstations kunnen elektrische auto’s tot maximaal 350 kW snel opladen.
Met dit geld zijn 28 nieuwe locaties aangewezen. Toekomstige exploitanten komen in aanmerking voor 12.000 euro of 24.000 subsidie, afhankelijk van de locatie. Het hogere subsidiebedrag is toebedeeld aan snellaadstations die op een hoger prioriteitenlijstje staan. Er is fors meer geld vrijgemaakt door de Vlaamse regering. Voorheen lag het subsidiebedrag op 5.000 euro.
Met deze actie komt er een betere dekking van het Trans-Europees Transport Netwerk (TEN-T). Ook betekent dit dat grote verkeersassen in Vlaanderen om de 50 km een laadpunt hebben voor elektrische auto’s. De Vlaamse regering heeft het extra budget vrijgemaakt om het aantal publieke beschikbare snelladers in Vlaanderen te versnellen.
Hieronder staan alle nieuwe locaties die een snellaadstation krijgen.
17 locaties worden ondersteund met een subsidie van 12.000 euro:
- Bekkevoort
- Izegem
- Diepenbeek
- Minitaria – Tienen
- Breendonk
- Halen
- Maasmechelen
- Melsele-Zuid
- Vrasene-Noord
- Holsbeek
- Tielt-Winge
- Kemzeke-West
- Geel-West
- Middelkerke
- Nieuwpoort
- P&R Blancefloerlaan – Antwerpen
- Massenhoven
11 locaties worden ondersteunt met een subsidie van 24.000 euro:
- Kemzeke-Zuid
- Hasselt-Zuid
- Herentals-West
- Lummen
- Halle-Essenbeek
- Aarschot
- Menen
- Lichtervelde
- Zandvoorde
- Veurne
- Nevele
rulefollower zegt
Begon tijd te raken. En liefst minimaal 150kW in plaats van die 50kW laders die de 40 meestal niet halen.
mashell zegt
@rulefollower: als je nu een laadstation bouwt moet je niet meer inzetten op 150kW maar op 350kW. Nu is dat alleen leuk voor Taycan eigenaren maar je moet aan de komende jaren denken.
vacano zegt
Weeral belastinggeld over de balk gooien!
Dat die Teslalijders hun eigen laappalen betalen !
Ze betalen al niet mee om het wegennet te onderhouden!!
faithnomore zegt
Man man, een trump fan vermoed ik ?
Zo eentje die denkt dat Corona engineered is door Bill Gates?
wooter zegt
Hoi Vacano,
Deze subsidies zijn niet voor Tesla laadpalen. Deze subsidies zijn voor laadpalen voor alle merken. Tesla heeft niet zitten wachten tot dat anderen in deze markt zijn beginnen investeren en heeft zelf al een ruim netwerk van locaties van snelladers uitgebouwd. Nu pas, met subsidie, komen anderen aan zet.
Het vreemde is dat je bij bijvoorbeeld IONITY gesubsidieerde snelladers kan vinden, met een energieprijs die makkelijk het drievoudige is van wat je bij Tesla moet betalen voor je elektriciteit.