En daarmee komt een einde aan het rijden van een pick-up of aangepaste lichte vracht auto met bijbehorende fiscale voordelen.
In Nederland zijn de regels eigenlijk vrij simpel. Als particulier kom je niet in aanmerking voor de fiscale regels die gelden met het grijs kenteken. Een dikke pick-up met een V8 rijden in combinatie met fiscale voordelen is er dus niet bij. In Vlaanderen gelden andere regels, maar dat gaat de overheid nu aanpakken.
In Vlaanderen is het zo dat iedereen gebruik mag maken van de regels voor lichte vracht. Zo kunnen zowel particulieren als mensen met een bedrijf een ‘lichte vrachtwagen’ rijden. Auto’s die onder deze regelgeving vallen zijn vrijgesteld van belasting op inverkeersstelling (BIV). Ook is de verkeersbelasting lager voor deze groep voertuigen. Het resultaat is dat Belgen lekker voordelig een auto kunnen rijden die aan de eisen van lichte vracht voldoen. En dat zijn lang niet alleen pick-ups. Ook een aangepaste personenauto kan genieten van de fiscale voordelen. Kijk maar naar onderstaande C63 AMG lichte vracht van een Belgische Autoblog-lezer.
Omdat de verhoudingen nu niet helemaal eerlijk lopen gaat de regering van Vlaanderen ingrijpen. Mensen die een nieuwe ‘lichte vrachtwagen’ kopen, moeten straks kunnen aantonen dat het voertuig inderdaad voor professionele doeleinden is gekocht. Daarmee komt een einde aan een fiscaal feest voor Vlaamse particulieren.
Het is nog afwachten hoe de regering dit wil gaan aanpakken. Wel is duidelijk gemaakt dat bestaande registraties niet in aanmerking komen voor de aangepaste regelgeving. Wie nu een pick-up of een andere lichte vracht bezit als particulier heeft niets te vrezen. (via De Tijd)
Jochempie zegt
Ok… Dus je gaat naar de Vlaamse KVK en voor 50 euro richt je een pakketbezorgings-eenmanszaak op die toevallig heel slecht is in het vinden van klanten?
royaledeluxe zegt
Niet 50€, het is een beetje meer. je begint een eenmanszaak in bijberoep.
BTW (ondernemers)nummer aanvragen is rond de 250€. Dan dien je ook nog elk kwartaal minimaal 78€ te betalen.
Dien je ook je belastingsaangifte als zelfstandig bijberoep te doen en te zorgen dat je dat kan.
Laat ons zeggen dat als er alleen maar uitgaven zijn en geen inkomsten je snel controle zal krijgen… daar zijn we in België ook sterk in.
Het is niet meer zo eenvoudig, maar als je het goed aanpakt zeker nog mogelijk natuurlijk.
maxw126 zegt
@royaledeluxe: laat de ‘ook’ maar weg!
w0ut zegt
Zelfs met een vennootschap/btw nummer kan je vragen krijgen van de fiscus over je lichte vracht. Zeker bij de ‘exotischere’ modellen. Ken een zelfstandige (IT) consultant die met een Dodge Ram 1500 V8 reed waar de fiscus niet akkoord ging. Na wat fiscaal geneuzel tussen boekhouder, advocaten en de fiscus is het dan alsnog aanvaard.
bramboogie zegt
Als zelfstandige (dus louter met btw nummer, geen vennootschap) kan je de kosten van de wagen enkel aftrekken voor het percentage van professioneel gebruik. Bij een controle moet je dus de kosten kunnen verantwoorden. Ik vermoed dat bij lichte vracht geen persoonlijk gebruik toegestaan zal zijn, maar hoe dit dan gecontroleerd zal worden weet ik niet.
Het gaat voornamelijk over het van de baan halen van privé ingeschreven pick-ups aan het tarief van lichte vracht. Een dikke 6L V8 die te groot is voor onze wegen kost nu namelijk minder dan een volle tank aan jaarlijkse tax.
Ze zouden beter werken zoals bij de vrachtwagens met kilometer registratie en een snelheidsbegrenzer op alle lichte vracht. Een overbeladen camionette aan 160km/u op de linker rijstrook… strookt toch niet.
wimof zegt
Mijn T4 haalt in 5de versnelling 39 echte kilometers bij 1000 omwentelingen, volgens uw post zou mijn motor dan 4100 toeren moeten draaien, 468000 km heeft ze nu. Dus vrij onwaarschijnlijk dat ze dat tegen 160 km/h heeft gedaan. De moderne die dat wel kunnen, zij met hun grasmachien motortje halen de 150.000 km niet meer (en zelfs nog veel minder)
breakingpoint zegt
De Iveco Daily van het werk haalde met zn 3400 kilo plus berijder toch wel dergelijke snelheden hoor. 2.3l met 150pk. Ook nog de verhoogde versie. Er zijn er genoeg die rondboenderen met 180 en 200pk. Moet eerlijk zijn, je voelt toch dat er te weinig traagheid in het blok zit voor dit gewicht. De koppeling stottert soms bij vertrek en tussen 1e en 2e versnelling.
gregorius zegt
Gaat het om nieuwe registraties van elke auto of nieuwe registraties van nieuwe auto’s? Als het het laatste is, is er nu lekker veel geld te verdienen!
faithnomore zegt
Absurde is dus dat dit dan in Wallonië wel gewoon mogelijk blijft. Dat landsdeel zit zwaar in de schulden maar blijft cadeautjes uitdelen.
Dutchdriftking zegt
@faithnomore: Klopt., gewoon België in drieën knippen. Een stukje Duits (heel klein), een stukje Frans en een stukje Nederlands. Dan kunnen ze eindelijk orde op zaken stellen.
mashell zegt
Om het onafhankelijke land Vlaanderen een serieuze kans te geven opper ik voor het herenigen van Noord- en Zuid Brabant in dit nieuwe land en dat Nederland ook Limburg afstaat aan het nieuwe land. Het resterende Nederland heeft dan geen stikstof probleem meer (die nare megastallen staan dan in het buitenland) en kan weer 130 gaan rijden.
cloverleaf zegt
@mashell: topidee!!! Houdoe en bedankt!
mashell zegt
Zo mooi hoe Vlamingen altijd de voordelen van het wonen in Wallonië weten te benadrukken. Je zou haat en nijd verwachten maar ze zijn zo vol liefde voor de zuidelijke helft.
goodvibrations zegt
Gewoon de ellende die je krijgt met allemaal aparte regels en uitzonderingen etc… Die ook weer allemaal gecontroleerd moeten worden… Wordt echt tijd voor versimpeling.. Same here met alle toeslagen: kinderdagverblijf, studiefinanciering/lening, ziektekosten Wordt tijd dat we enkel onderscheid maken bij het heffen van belasting (dan maar wat meer).. Ipv stiekem nog even hoger heffen door lagere toeslagen.. Die weer ontweken kunnen worden als je alle winst slim investeert.. Regels regels regels..
royaledeluxe zegt
Inderdaad, gewoon terug naar 1 land in plaats van als dat gefoefel met federalisme enz… we lijken de US wel.
hiostu zegt
Dat probeerden ze in de jaren 40 ook al, stuitte toen best op wat weerstand.
retetikker zegt
Je zou voor de grap eens de tarieven van de energie belasting door moeten lezen.
Blijkbaar zijn zonne-energie en kolenstroom even vervuilend, en stoten grote bedrijven of glastuinbouwers geen CO2 uit.
smijsie zegt
Belastingen worden altijd aan de ene kant verhoogd onder het mom van ‘eerlijker’. Eerlijk zou zijn de belasting aan de andere kant verlagen. Walgelijk.
rhellema zegt
@smijsie: en wat is de andere kant dan?
smijsie zegt
@rhellema: het tarief voor normale BIV en verkeersbelasting
moveyourmind zegt
Een lichte vracht, maar een zware last.
scrmeagle zegt
Ze zouden hier ook elke grijskenteken auto met meer dan 2 zitplaatsen geel moeten maken. Al die Dodge Rams mogen van mij in de shredder.
jeroen82 zegt
@scrmeagle: Deze snap ik even niet, nagenoeg al die Rams zijn bedrijfswagens en worden gewoon zakelijk gebruikt. Ik zie echt nooit een gezellig gezinnetje uit een dikke Amerikaanse grijs kenteken pickup stappen bij de Ikea… De regels in Nederland zijn best duidelijk, heb je een grijs kenteken auto en wil je ook prive rijden, betaal je bijtelling, is het (in de ogen van particulieren) belasting probleem ook opgelost toch?
dutchneon zegt
Als ik de plusjes zie is er nogal wat jaloezie wat betreft pickups…. vreemd zo’n ram is een van de weinig auto’s waar je fatsoenlijk een 3,5ton aanhanger achter kunt hangen. Ik zie toch echt dat mensen die dingen meestal voor het echte werk gebruiken….
Jochempie zegt
Het is natuurlijk wel klote voor autoliefhebbers in loondienst dat ze niet met fiscale voordelen in zo’n Dodge Ram mogen rondrijden omdat ze toevallig geen “geldige” gebruikswijze voor zo’n voertuig hebben (bijv het trekken van een viskraam). Maar goed, het staat elke loonslaaf vrij om zelf een viskraam te starten, natuurlijk.
wimof zegt
Niet in België, uiteraard rijden dalwerken met een Ram om hun zware last te trekken, hout, pannen, isolatieprodukten worden aangeleverd, maar dat ter zijde. Anderzijds als je hen over hun RAM hoort praten, wel dan, vallen ze kompleet door de mand.
mark997gt3 zegt
Zo vraag ik me af hoe lang we in NL nog een Youngtimer regeling hebben. Strookt ook niet meer met huidige klimaat doelen. Maar talloze bedrijven die er hun brood mee verdienen. Ik heb zelf 2 youngtimers dus hoop dat de regeling niet stopt!
cloverleaf zegt
@mark997gt3: ssssshhhttttt
Jantje_555 zegt
ze hebben het enkel over de pick up kwestie, niet over aangepaste auto’s.
thezonda zegt
Dat dacht ik ook. Ik hoorde ook op het nieuws dat het ging over die pickups, om die eigenlijk van de baan te krijgen.
wimof zegt
Mijn visboer hier op de plaatselijke markt in Grez-Doiseau heeft een mooie specifiek ingericht “vent” vrachtwagen.
Zeer aangepast aan zijn beroep.
tjorque zegt
Ik vind het niet meer dan logisch dat je voordelen voor professionele gebruikers niet laat gelden voor particulieren…
Maar als het van mij afhing, werd alle taks gewoon via brandstof (en eventueel aanvullend met km-heffing) afgerekend. Via 1 systeem voor heel dit apenland.
Eerlijker kan het niet.
unknown32 zegt
Vanaf wanneer gaat dit in? Ik ben net serieus aan het kijken naar een lichte vracht met potente motor…:-( Kan hem ook op de zaak zetten maar dan betaal je weer VAA
drommedaris zegt
Ja ja en ik betaal 3000 euro per jaar voor mijn Rang Rover SDV8 4.4 waar ik hooguit 10.000 km per jaar mee rond rij. Ja ik kies er zelf voor maar een vrachtwagen in de zwaarste klasse van 40.000 kg en meer betaalt max 184 per kwartaal! En die rijden minimaal 100.000 km per jaar of meer. Ik 750 onderhand per kwartaal. Compleet gestoord,echt. Logica ontgaat mij compleet