Wie op zoek is naar een vervuilende auto in Vlaanderen kan beter even haasten, dergelijke auto’s worden daar namelijk een stukje duurder.
Waar we in Nederland sinds 1 juli de bpm-aanschafbelasting baseren op de WLTP, duurt de overstap van NEDC bij onze zuiderburen enkele maanden langer. Zes maanden, om precies te zijn. Want per 1 januari wordt ook in België de aanschafbelasting – Belasting op Inverkeerstelling – op basis van de WLTP-testcyclus berekend. En ook daar gaat dat voor sommige weggebruikers gunstig zijn, maar voor sommigen ook niet.
Volgens HLN is het goed nieuws voor de meeste autobezitters. Voor 71 procent gaat het tarief namelijk dalen. De best verkochte auto van Vlaanderen, de Renault Clio, gaat bijvoorbeeld van 303 euro naar 203 euro. Andere voorbeelden zijn een Opel Corsa (532 euro naar 389 euro) en een Volkswagen Polo (257 euro naar 191 euro). Enigszins opvallend; de SUV Hyundai Tucson gaat van 1299 euro naar 1084 euro.
Bij vervuilende auto’s, zoals sportwagens en veel SUV’s, gaat de BIV in Vlaanderen wel harder stijgen. Voorbeelden zijn een Mercedes GLC die 447 euro duurder wordt, of een BMW X3 die zelfs 794 euro meer gaat kosten, schrijft De Tijd. De gemiddelde stijging bedraagt 348 euro, de gemiddelde daling is 144 euro. Volgens de Vlaamse overheid gaat de overstap naar WLTP budgetneutraal voor de Vlaamse schatkist. Laat de Belgische equivalenten van de BOVAG en de RAI Vereniging het maar niet horen…
De jaarlijkse verkeersbelasting op nieuwe auto’s verschuift door dit WLTP-verhaal ook. In de meeste gevallen scheelt het echter maar enkele euro’s. Wel opvallend is dat er voor tweedehandsauto’s niks verandert. Je kocht een auto immers op basis van de restwaarde van een voertuig. Als er dan schommelingen plaatsvinden bij de verkeersbelasting, dan kan dat gevolgen hebben voor de restwaarde, is het idee.
Dat is vooral van belang voor eigenaars van plug-inhybrides en CNG-auto’s. De belastingvoordelen hierop komen namelijk te vervallen. Volgend jaar worden deze auto’s dan ook net als een benzine- en dieselauto belast op basis van de WLTP-cijfers. Elektrische auto’s blijven wel vrijgesteld van de genoemde belastingen.
Nemus zegt
Het ergst is dit voor plugin-hybrides. Ik heb een Volvo V90 besteld, maar omdat die zo’n krachtige motor heeft zou de BIV (die dus ook op het vermogen gebaseerd wordt) zo’n 4800€ bedragen.
Uiteraard hebben PHEV vaak krachtigere motoren, dus dit is niet helemaal eerlijk.
Hopelijk wordt mijn V90 dan ook zoals gepland half december geleverd, zodat ik hem dit jaar nog kan inschrijven ??
tristant zegt
Volgens VRT NWS verandert er niets voor “leasingwagens”.
bramboogie zegt
De inschrijving en jaarlijkse taks zijn afhankelijk van het gewest, Vlaanderen in dit geval. De fiscale gevolgen (aftrekbaarheid voor bedrijven en voordeel van alle aard) blijven normaal gezien federaal. Dit zal dus wel een gevolg hebben voor de gangbare leasingprijzen. Ik denk dat er wat ongelukkig gecommuniceerd is ivm wat ze bedoelen met leasingwagens (ze bedoelen wss bedrijfswagens). Het zijn net de bedrijven die massaal hybrides leasen/aanschaffen omwille van het fiscale voordeel. In de praktijd zijn die hybrides echter 2 tot 3 keer zo vervuilend als op papier.
sprankel zegt
Het probleem zijn alle lokale nationalisten, mij boeit het niet maar ofwel splits je ofwel splits je niet.
Aan de Nederlanders, dit is wat je krijgt als je de “wij kunnen het beter dan jullie” politiek steunt:
Autofiscaliteit is een bevoegheid van de 4 gewesten geworden, dat wilt zeggen dat ieder gewest er nu totaal eigen regels op nahoud. Zo schaft het Vlaams gewest de vrijstelling bij hybrides af, het was wel het enigste geweest dat die vrijstelling had.
Echter bedrijfswagens ingeschreven op een rechtspersoon, dat wil zeggen bedrijf/onderneming, daar hangt auto fiscaliteit vast aan loon fiscaliteit. Loon fiscaliteit is echter (nog) geen bevoegdheid van het gewest maar federaal (van het land dus). Daarom hebben de 4 gewesten aparte tarieven indien een onderneming hem inschrijft.
Echter nieuw probleem, leasings met hun grote volumes zouden 4 bedrijven kunnen oprichten in elk gewest en wagens kunnen onderbrengen in het fiscaal voordeligste gewest (hangt van type wagen tot type ad). Dat zou tot concurrentie op fiscaliteit leiden tussen de gewesten waarbij ieder gewest probeert zoveel mogelijk leasings bij hun in te schrijven.
Dus zijn de gewesten overeengekomen dat federaal men zegt hoeveel de leasing aan autofiscaliteit moet betalen waarbij de 4 gewesten dezelfde tarieven hanteren voor leasing maatschappijen.
Heeft u er niets van begrepen? Kort samen gevat, er zijn 12! auto fiscaliteiten waarbij het artikel slechts invloed heeft op 2 daarvan. Oja, in 1 gewest mag u slechts 70 buiten de bebouwde kom, in de andere 3 is dat 90 en nee dat staat niet aangeduid.
Als u denkt dat Nederland hier geen last van heeft, je moet daar tegenwoordig ieder lokaal parkeer reglement lezen van iedere stad nalezen want iedere stad doet daar zijn goesting mee, soms worden zelfs andere betekenissen gegeven aan verkeersborden en als je er iets van zegt, “wij hebben dat publiekelijk aangekondigd in onze stad”, “u hebt onderzoeksplicht, desnoods had u moeten telefoneren”, “het staat in ons regelement”.
Dus nu bel ik voor de lol iedere keer ik parkeer in Nederland met allerhande stupide vragen, mss gaat het licht dan eens branden dat je niet op stadniveau aparte regels moet gaan instellen waarbij het niet eens aangegeven staat.
buddy991 zegt
@sprankel: ??
tourannetje zegt
@sprankel: Het blijft een topland dat België. Een grote proeftuin voor Europa op bestuurlijk gebied. Bovendien woont de gemiddelde Belg in een huis dat 1,5x zo groot is en rijdt een auto die 1,5 zo dik is. Wat is er nog meer te wensen?
tjorque zegt
Wel wij Belgen zouden 2x zo grote huizen en 2x zo dikke auto’s kunnen rijden als het land efficiënt bestuurd zou worden…
wimof zegt
Onze auto’s en huizen zijn nu al ruim groot genoeg.
wimof zegt
Super logisch is het toch niet dat een Porsche hybride die 30 km electrisch kan rijden ontsnapt aan de inschrijvingstaks. Zelf zou ik de grond inkruipen van schaamte mocht ik het al alleen maar overwegen.
tjorque zegt
Ik krijg er (om met Clement Peerens zijn woorden te zeggen) “stenen kloten” van…
Het is totaal onbegrijpelijk dat zelfs over zoiets (wat echt simpel zou kunnen zijn) als autofiscaliteit geen eenduidig beleid kan gevoerd worden…
wimof zegt
En dan moet je nog bekijken waar de leasingmaatschappij zijn hoofdzetel heeft Vlaanderen – Brussel – Wallonë.
ericc zegt
Nieuwe regering = verhoogde belastingen! What’s new?
wimof zegt
Persoonlijk vind ik het een best eerlijke aanpassing.
gtr9 zegt
In België zullen er veel SUV’s en sportwagens “voor” ingeschreven worden in december 2020. Om dan als okkazie met 0km verkocht te worden in 2021.
Jantje_555 zegt
kan wel maar dat is maar een tijdelijk trukje.
b00st zegt
Zo werkt het niet in België, een auto wordt op iemand zijn naam ingeschreven. Auto’s staan dus niet vooraf ingeschreven bij de dealer zoals in Nederland. Als je hem doorverkoopt moet hij opnieuw worden ingeschreven, terug BIV betalen dus. Een nrplaat hoort ook bij de persoon en niet bij de wagen.
Jantje_555 zegt
ik begrijp het niet goed. Ze willen meer mensen aan het werk, en ze zoeken overal inkomsten. Maar men prijst wel de elektrische auto aan, die geen onderhoud vraagt en geen brandstof. Dit gaat hen nog zuur opbreken.
bramboogie zegt
Elektrische wagen vergt ook onderhoud, maar inderdaad veel minder. Er is genoeg infrastructuur om uit te werken voor de elektrische wagens op te laden. Elektriciteit kunnen we wel lokaal produceren ipv afhankelijke te zijn van olie-exporterende landen. Minder luchtvervuiling in de steden is bevorderlijk voor de gezondheid en de kosten voor de gezondheidszorg. etc….
Jantje_555 zegt
ja maar we weten ook dat de elektrische auto niet de oplossing is voor de kilmaatopwarming. En dat vele auto’s niet worden opgeladen met groene stroom. En wat met al die batterijen.
maotje zegt
@Jantje_555: wat is dan wel de oplossing?
GH zegt
@maotje: De Flintstones – auto.. Houten wielen, geen brandstoffen en het percentage mensen met overgewicht daalt. Natuurlijk, een totaal nonsens antwoord. Echter, waterstof blijkt ook geen oplossing, tenzij de autoindustrie hier bewust de ontwikkeling niet opzet.
maotje zegt
@gh: en waarom drnk
Je dat de auto industrie nog ateeds niet vol inspeelt op waterstof?
noodlesoup zegt
@maotje: omdat waterstof hopeloos inefficiënt is tov direct electrisch rijden. Waterstof is interessant voor voertuigen op echt lange afstanden en waar gewicht een issue is. Dus boten, vliegtuigen en vrachtauto’s
maotje zegt
@noodlesoup: waterstof is tot op heden totaal niet interesant omdat de productie ervan enorm veel energie kost. Dus onder aan de streep is ergeen winst mbt uitstootreductie.
Jantje_555 zegt
Dus dan blijft de vraag. Wat is de oplossing om de uitstoot op wereldgebied te veranderen?
Een normale auto verbieden in de Benelux of het kleine EU gaat geen verschil geven hoor.
wimof zegt
Een hybride die 30-40 km op batterij kan werd enkel gekocht om belastingstechnische redenen.
vacano zegt
Vlaanderen, Nederland, Denemarken, etc landen wqar een auto tot 170% meer kost dan hier in de USA.
Geld dat die Linkse Regeringen uitdelen aan leefloners, werklozen, staatslozen, vluchtelingen, illegalen en econimische vluchtelingen.
jensoffbutton zegt
Als ik de beelden en situaties zie in de VS is dat niks om jaloers te zijn (aantal daklozen/healthcare/kansenbeleid). USA is fantastisch als je een goede job hebt en gezond blijft. Anders ben je gesjareld. ik veronderstel dat jij dan wel terug naar NL of BE gaat vanaf je een behandeling of operatie moet hebben? En je studies, die heb je waarschijnlijk ook niet aan 100.000 per opleiding betaald? Indien zo dan ben je ook een vluchteling op de kap van de staat hier en mag je uw beide handen kussen dat dit wel kon/kan hier.
Om on topic te blijven: Deze verandering is denk ik één van velen. Europa wilt de uitstoot tegen 2030 laten dalen met 60%. België presteert momenteel heel zwak, ik dacht Vlaanderen een daling van 3% over 15 jaar. Als autofan is dat natuurlijk allemaal niet leuk, maar misschien hebben we gewoon iets te lang liggen slapen en wachten en wordt de appel nu wel heel erg zuur de komende jaren.
potver7 zegt
@vacano: Als ik dat zo lees ben je zelf niet veel beter: een economische vluchteling.
boomhauwer zegt
@vacano: ik ben blij dat als ik ernstig ziek zou worden dat ik hier woon.
wimof zegt
Zo is het, maar dat beschouwen we als een verworven recht.
tjorque zegt
Verworven recht? Ik betaal jaarlijks duizenden euro’s aan sociale bijdragen.
Daar mag wel iets tegenover staan toch?
geertvn zegt
Ben blij dat ik mijn Giulia q dit jaar heb gekocht. Scheelt ongeveer 4000 euro!