Dit is verdacht! Zou de Vlaamse minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) -een trouwe Autoblog bezoekster- het bericht hebben gelezen dat de Amsterdamse stadsdeelraadvoorzitter Jeroen Broeders het liefst op de hele Amsterdamse ringweg een maximum snelheid van 50 km/u invoert? Feit is namelijk dat Crevits zich heeft laten overtuigen dat een verlaging van de snelheid een gunstig effect heeft op de verkeersveiligheid en nu de mogelijkheid van een snelheidsbeperking op de Vlaamse ringwegen onderzoekt.
Crevits reageert hiermee op een pleidooi van de Bond Beter Leefmilieu (BBL). Volgens de BBL zou een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur op de Belgische autosnelwegen mensenlevens besparen, is het beter voor het milieu en bovendien economisch interessant. De BBL vraagt een breed maatschappelijk debat over een snelheidsverlaging. (wij weten wel beter)
Crevits is kritisch en wil eerst nog wat aanvullende informatie. Uit het onderzoek waarop de BBL zich baseert, komt niet naar voren wat het effect is op de doorstroming. Uit de snelheidsverlaging in de Kennedytunnel (tot 70 km/uur) blijkt bijvoorbeeld dat er wel een positief effect is op het aantal zware ongevallen, maar dat er niet meteen een gunstig effect is op de doorstroming. Wat eveneens niet naar voren komt is het effect van weefbewegingen (wij noemen dat: ritsen) op ongevallen.
De studie werd uitgevoerd door Transport & Mobility Leuven (TML). Zij concluderen dat er bij een maximumsnelheid van 100 km/u bijna de helft minder verkeersdoden zijn op autosnelwegen (68 levens per jaar) en een kwart minder zwaargewonden. De fijnstofuitstoot zou met een derde dalen, waardoor klimaatdoelstellingen makkelijker bereikt worden. De economische winst van de maatregel bedraagt 32 miljoen euro per jaar. Op ringwegen zou de snelheid moeten worden teruggebracht tot 90 of misschien zelfs 80 km/u.
BBL-woordvoerder Jan Turf is niet bang dat de automobilisten dit zullen ervaren als pesterij en is ervan overtuigd dat een grote meerderheid van de automobilisten bereid is in het verhaal mee te gaan. Dat lijkt mij persoonlijk nogal sterk, maar misschien verbazen de Belgen ons.
Met dank aan Luc voor de tip
lincoln zegt
zo .. die belgen lopen ook achter ..
die hebben nog een vrouw op de betreffende minister post ..
Dennis-maar-niet-de-auteur zegt
Die Jan Turf is duidelijk in een ander tijdperk geboren. Wie gaat er zich nu houden aan 100km/u? Gewoonweg idioot idee!
Brokkenpiloot zegt
Vergeet niet ze in het Belgische veel meer last hebben van smog e.d. dan bij dat wij dat hebben. Ze zullen daar wel wat moeten.
Rule zegt
Tijd om met een valse nummerplaat rond de rijden als dit effectief doorgevoerd wordt…
Ik zie er alvast het economische nut niet van in.
Volgens mij kan je alleen maar minder klanten afwerken per dag door deze regeling.
Waarom schaffen we het autorijden niet gewoon af, dat zorgt toch voor een nog grotere daling van het aantal verkeersdoden?
Ronduit belachelijk zeg ik!
RenesisHP zegt
Je kan natuurlijk auto’s en andere gemotoriseerde voertuigen ook gewoon helemaal verbieden. Dan heb je minder doden, vervuiling en files binnen 1 keer.
Met al die plannen voor verlaging van snelheden ben ik met mijn rollerskates vaak nog sneller ook.
Daarbij is het natuurlijk wel zo verstandig om mensen met een filtersysteem uit te voeren, want al die giftige gassen die wij produceren zijn ook heel erg slecht voor het milieu.
Verplicht ook gelijk iedereen tot thuiswerk zonder computer(te veel vervuiling). Dat scheelt een hoop heen en weer gereis, dus het is beter voor het milieu. Verbied onzinnige familiebezoeken(als je ze zo nodig wil zien moet je maar thuis blijven wonen) en geef iedereen die chip ook maar meteen. Je moet bovenstaande kunnen controleren en bestraffen bij overtreding.
Jeetje, we gaan weer terug naar de oertijd. :roll:
saili_gogo zegt
Dat ze de auto’s dan verbieden, dan zijn er geen verkeers slachtoffers meer :roll:
FrankyCash zegt
Ja, terug naar de oertijd. Terug naar toen we allemaal een chip bijhadden… :P
Rule zegt
Hetzelfde geldt voor de regeling met even en oneven nummerplaten. Waarom zou je op basis van zo’n regeling mensen verbieden om op dag x met de wagen te rijden en op dag t niet?
Als men echt het probleem wil aanpakken, wel dat men dan kijkt naar welke wagen je rijdt. Een moderne mini (diesel of benzine) met even nummerplaat kan je moeilijk opzij zetten omdat er een vuile domper met een oneven nummerplaat wenst rond te rijden, niet?
GSE zegt
Als belg kan ik u verzekeren: IK BEN HIER WEL TEGEN ! ! !
Rule zegt
@ GSE
Second that!
luc be zegt
@ Brokkenpiloot
Weet ook dat die smog er dan komt door de winterse oostenwind, de smog is dus afkomstig uit het Duitse Ruhr- (industrie) gebied, en misschien ook van al die laagvliegende Duitsers.
190d zegt
betutteling ten top, zet aub geen cd&v vrouw op die post
RenesisHP zegt
@FrankyCash.
Haha, die chip hadden ze niet. Het gebrek aan vrijheid door verplichte verantwoording aan een idioot(stamhoofd) af te leggen was er toen wel.
Regels die van de 1 op de andere dag veranderen ook. Opperhoofden die goedgelovig waren bestonden toen ook al. Opperhoofden die beperkingen opleggen zonder dat daar goede bewijzen voor zijn, bestonden toen ook al.
Nu noemen we raadgevers wetenschappers, toen waren het wijzen/zieners.
Het is te gek voor woorden dat de regeringen op deze planeet zich gemakkelijk door wetenschappers laten beïnvloeden zonder er zelf een degelijk onderzoek naar in te stellen.
Men neemt alles maar te makkelijk voor waarheid aan.
Bovenstaande regelingen zijn daar een gevolg van.
Het is hoe dan ook vreemd dat men na jaren reistijd proberen te verkorten nu hun best gaat doen om die bereikte mobiliteit te beperken omdat het milieu er mee beschadigd wordt.
Vanuit dat oogpunt gaan we eigenlijk weer terug naar de oertijd.
lincoln zegt
@mx5/rx8 .. beperken/afremmen/biechten/boetedoening en offeren .. is van alle tijden ..
slisse zegt
Er zijn altijd van die mensen die niet kunnen rijden en die maken tegen 100 nog altijd brokken ( niet algemeen bedoelt op mensen die ooit een ongeval gehad hebben) en het is ook niet het geval dat de meeste ongevallen gebeuren tegen 120 km/h. Om te beginnen als ze dan toch al een heleboel ongevallen willen vermijden moet je alle mensen die ooit hun rijbewijs bij een pak waspoeder gekregen hebben of mensen van een bepaalde leeftijd eerst nog een bekwaamheidstest laten afleggen want je ziet wat van die klungelaars tegen 30 op de weg dan zullen de ongevallen ook al wel dalen.
En voor de rest laat die ministers eens zelf rijden inplaats van met hun chauffeur want ze komen precies nooit zelf meer op de snelweg. Want ze houden zich hier zelfs nog niet aan de 120 wat zouden ze dat dan gaan doen bij 100. Ahja dan gaan ze meer flitscontroles doen zeker. Die ze daarna dan toch niet verwerkt krijgen door te veel administratief werk.
Maar inplaats van de snelwegen, snelwegen te houden voor een vlotte en snelle doorstroom over een lange afstand maken we er hier in het belgenlandje slakkenwegen van. Wat is dus het gevolg dat ik binnekort sneller mag rijden op het boerenweggetje van hiernaast dan op de snelweg. Goed bezig België!!!!
RenesisHP zegt
@lincoln.
Dat klopt. Je zou toch verwachten dat de mensheid het anders zou willen?
LPJ zegt
@slisse: op boerenweggetjes is de max snelheid die je mag nu al lager dan 100 km/u hoor ;)
brecht zegt
Het is godverdomme een ranzige klucht wat die in hare kop haalt. Ze moeten bezien waar die ongelukken gebeuren. Meestal bij het inschuiven voor de afslag te nemen of naar andere autostrades te keren. Dat is een circus rond antwerpen. (ben belg)
saasken zegt
als geboren en getogen inwoner van het grootste apenland ter wereld kan ik u met enige fierheid vertellen… ik ben tegen
waar ze dit weer halen…
pff man man man, straks gaan ze onze auto’s nog begrenzen op 90 km per uur zoals bij de trucks…
allemaal terug naar de flinstones om ons een mobiel te halen die we zelf moeten vooruit trappen…
Thibaut zegt
@slisse en Lennart:
De weg naar de wijk waar ik woon (De Mol in Izegem) loopt langs de N36/Rijksweg. Die weg is buiten bebouwde kom, dus 90km/u toegelaten. Nu had men er niet beter op gevonden de snelheid op de N36 te verlagen naar 70km/u. Intussen heeft men de snelheid weer op 90km/u gezet voor dat stuk, om de één of andere reden. ;)
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
Hoorde ik laatst niet dat ze de snelheid juist wilden opvoeren naar 130km/h in Belgïe?
Nou ja lagere snelheden zijn daar zoiezo klote, misschien alleen op de ringwegen dan..
Pixed zegt
Terwijl hun soort rustig kunnen gas blijven geven, want door hun parlementaire onschendbaarheid, vallen bij hen geen boetes in de bus!
Zouden beter eens optreden aan de schoolpoorten, waar 30 is toegestaan, maar volgens recente studies 96% dit aan zijn laars lapt…
Thibaut zegt
@Pixed:
Omdat die 30km/u doorgaans ook de zondag en ’s nachts geldt. En ja hoor, ze durven dan staan flitsen. ‘Voor de statistieken’ zoals ze dat zeggen.
Karel zegt
Aangezien de trajectcontrole’s in en om onze grote steden echt enorm geholpen hebben aan het terugbrengen van………………..uhm niks. Met de invoering van de snelheidsbeperkingen nam het aantal files drastisch toe, het effect op het milieu bleek bijna te verwaarlozen en de economische schade die werd toegebracht door files is enorm. Zo erg dat men in Nederland (het land van automobilst pesten pur sang) de snelheidsbeperkingen al weer gedeeltelijk ongedaan wil gaan maken. Alleen is ons kabinet bij het afschaffen wat minder snel dan bij het invoeren…………want de kassa rinkelt zo lekker met die trajectcontrole’s en met de al maar toenemende begrotingstekorten is dat wel lekker natuurlijk. Gaat u maar even krom staan…….zo gaat het al jaren in Nederland en onze zuiderburen doen dit dus kennelijk graag na. Jammer dat ze niet hebben geleerd van de bevindingen in Nederland, als je de kraan dichtdraait duurd het ook langer om het bad te vullen, je kan de snelheid dus wel naar beneden bijstellen maar beweren dat het de doorstroming bevorderd gaat er bij niet in. Ik denk dat er juist meer tijd moet worden geïnvesteerd in bestuurders voorzien van het juiste verkeersinzicht.
Bxl zegt
Ik dacht dat het alleen op de ring rond brussel en antwerpen ging zijn…
mss dat het wel zijn effect heeft ze, de ring van brussel zit toch elke dag compleet vast, wie weet helpt dit wel…
Maar ja, dit betekend dat ik me hieraan zou houden tijdens de spits, niet om 3u snachts!!
En wat is dat toch met constant verkeersdoden naar beneden te halen?? hoever gaan we nog gaan? tot als er maximum 1 per jaar is?? Je neemt een risico as je met de wagen rijdt, ongevallen gebeuren, c la vie :s
Ramshoek zegt
Wellicht komt het de verkeersveiligheid te goede wanneer alle wagens op de rondweg vooraf worden gegaan door een mannetje met een rode vlag…
M-lover zegt
Wat een …**********
net zoals die 70 en zone 30 overal… ik heb al vaak bewezen dat ik met gemiddeld 85-90 te rijden daar gewoon veel minder verbruik! eigenlijk zou ik nog harder moeten rijden voor optimaal te zijn!
beter de verkeerssituaties veranderen zoadat auto’s minder vaak moeten stoppen aan rode lichten waar niemand anders staat enzo!
als iedereen uit zijn doppen kijkt kun je gerust harder rijden, vallen er niet meer doden door!
Citrofiel zegt
Alsof je op het Belgische wegdek harder dan 100 dúrft… :twisted:
Hé, wacht. Ik heb opeens een verklaring voor het succes van Citroën in België gevonden. :D
Background zegt
Transport & Mobility Leuven heette vroeger VZW Langzaam Verkeer. Verklaart veel… Beetje gekleurde mening van een studiebureau dus. De uitkomst van mobiliteitsstudies zijn ook duidelijk afhankelijk van wie de opdracht daartoe heeft gegeven (gelijkaardig effect in andere sectoren, maar hier erg opvallend).
Verder: de Vlaamse verkiezingen zijn op komst, elke politicus is daar nu reeds mee bezig. Crevits heeft vast profilering in haar achterhoofd. “Bijkomende studie” betekent: “Eerst zien hoe dit valt voor ik een echt standpunt inneem, maar een beslissing voor de verkiezingen: no way.”
Thibaut zegt
@Citrofiel:
Watje! :p
190d zegt
haha, je hebt gelijk citro
Jandepandaman zegt
… :shock: … Nee ik reageer toch maar niet, want dat gaat me geheid een reaktie van Edit opleveren…
:twisted:
bmw zegt
Als Belg zeg ik u: dat komt er niet, daar is geen draagvlak voor en die minister Van Brempt (die al gezegd heeft dat ze ervoor is, Crevits niet) is echt een wereldvreemd autopestertje. Die milieufascisten hangen echt mijn kl* uit met hunne zever.
@citrofiel: ge komt allemaal graag genoeg bij ons, dus ons wegdek zal zo slecht wel ni zijn. En onze belastingen al helemaal niet, want daar komen de meesten voor :-)
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
@ Citrofiel:
Geen Citroën nodig joh, gewoon héél hard rijden dan voel je ook niets van al die gaten, vlieg je er gewoon overheen ;)
RenesisHP zegt
@Citrofiel.
Je hebt gelijk. Met de mx5 durf ik dat zeker niet, want dan klappen mijn vullingen eruit.
Ik kan overigens de helft van Antwerpen niet eens in zonder te raken. Dus ik ontloop België maar gewoon. Met de rx8 gaat het allemaal al een stukje comfortabeler. Maar het blijft een afrader.
Buyck zegt
Vind ik eigenlijk verregaand waanzinnig! Wat is democratie en vrijheid nog!!!
Domien zegt
Wat een zever!
Zo’n idiote plannen legt de overheid alleen maar voor om zichzelf een goed gevoel te geven, zodat ze denken dat ze met de ‘problematiek’ bezig zijn en aan een degelijke oplossing werken..
Ze zouden beter stoppen met de automobilist (de doorsnee auto’s hier in België zijn toch meestal kleine zuinige diesels) te viseren, en als ze zonodig graag met de vinger wijzen en aan een beter milieu willen werken, dat ze dan eens naar de industrie, en naar de mensen die hun huis op mazout verwarmen kijken. Vooral voor die laatste groep, daar is helemaal geen controle voor.
Bovendien is er echt praktisch geen verschil in uitstoot tussen 120 of 100 rijden. Ook voor verkeersveiligheid moeten ze het niet doen, op gevaarlijke plaatsen is er al genoeg verbeterd, er zijn al genoeg verkeersdrempels, er zijn al genoeg files die gecreëerd worden (denk maar aan de kennedytunnel).
Er gaat een dag komen dat ik dit autohatend gedoe beu geraak en naar autolievend Duitsland emigreer :).
Buyck zegt
Hou het zoals het nu is de auto’s zullen heus wel verduurzamen qua verbruik. Binnen enkele jaren stoten de auto’s vele malen minder uit dan nu. En dan mogen ze voor mijn part de topsnelheden optrekken tot laat ons zeggen 250km/h op het derde rijvak als deze er zijn. Waarom niet?…de slakken moeten dan maar (verplicht) op het eerste en tweede rijvak rijden.
RenesisHP zegt
Even wat anders. Wij klagen over het Belgische wegdek. Daar verwacht je eigenlijk ook niet al te veel van.
Van het Nederlandse wegdek verwacht ik veel meer.
Toch werd ik laatst bijna gelanceerd toen ik vanuit Breda naar Rotterdam ging. Ergens in de buurt van Dordrecht/Zwijndrecht, vlak bij het wegrestaurant viaduct zit er een bult. Deze +-20cm hoge bult ligt op de gehele linkerbaan en de helft van de middelste baan.
S’nachts zie je dit kreng dus niet. Dus als je dan lekker aan komt jakkeren klap je er overheen. Vooral op de middelste baan kan dit behoorlijk gevaarlijk zijn.
Ik ben overigens niet de enige die hier last van heeft. Ik heb er al meerderen over gehoord. :?
Citrofiel zegt
@ bmw; Nee, dat ligt anders. Het is alleen maar dat België wat richting het zuiden ligt dat we er komen. We moeten er doorheen op weg naar het zuiden, en als we er blijven is dat omdat we dan minder ver naar het zuiden hoeven. En omrijden is er niet bij, want dat kost brandstof. Ons bent zuuneg hè. ;)
@ corrado; Dan moet je wel goed zijn in het ontwijken van alle afgevallen onderdelen van de auto’s van de mensen die niet zo slim zijn als jij. :P
Endlezz zegt
Ik ben belg en ik sta er in elk geval NIET achter.
Citrofiel zegt
@ mx5/rx8; Dat is heel vervelend ja. Laat ze op zijn minst consequent zijn en die bult over de hele breedte leggen! ;)
Is dat soms in de buurt van een stukje met op- en afritten, waar een aantal stroompjes overbrugd worden? Ik denk me zoiets te herinneren, ik dacht dat het inderdaad daar in de buurt was. Daar gaat het een paar honderd meter alsmaar sterk op en neer over die bruggetjes, heel irritant.
GerreLekker zegt
Zo’n een geit van een pilarenbijtser op de post van verkeer, geen wonder dat er zulke onzin wordt verkocht!
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
@ mx5/rx8owner:
Dat is idd 1 van die irritante hobbels daar jah, zelfs 1 keer met de Corrado de grond geraakt bij die ene waar jij het over had, maar ja ik ging er ook overheen met +- 180.
Tja je daar ook maar 100..
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
*Tja je MAG daar ook maar 100..*
RenesisHP zegt
Waren ze maar eens consequent. Hoewel ik daar eigenlijk ook problemen mee verwacht. Het is overigens de A16.
RenesisHP zegt
@corrado vr6 slc/BMWe30.
Met de mx5 heb je nog enigzins stabiliteit bij zo’n hobbel(hoewel de stugheid ook wel tegen kan werken). Een maatje van mij schoot bijna op de andere weghelft met een 207(beroerd onderstel). Dit was overigens met 110(zit niet voor niets op de middelste baan).
Met de mx5 hebben we daar dus ook een keer gebottemd in vlotte bui.
Dus misschien moet de snelheid daar ook maar naar 50. De drempel ligt er al. :D
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
LOL
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
Maar toch liever niet…
BaRa zegt
Er is al een snelheidsbeperking van 100km/u op de Antwerpse ring – en dat is al heel lang zo. Waarom dan niet ook rond Brussel?
190d zegt
nee op de ring wil ze 70 a 80, op de binnenring 50 en op autostrades 100 dacht k
timberleek zegt
als ze daar in belgie die energie in het wegennet zouden stoppen ipv dit soort regelingen.
het is nu een nachtmerrie om te rijden op die wegen
The_Don_Cartagena zegt
in nederland zijn anders de wegen ook niet om over naar huis te schrijven .
autofans.be zegt
maar wel stukken beter dan ik België, jullie budget is ook min 2x zo groot dacht ik
Jeremy zegt
Ik ben van belgië, en weet je: ik wil dit NIET. 100km op de autosnelwegen, ik frustreer me al dat de 120 te traag is.
En Smog: PURE ONZIN. kijk maar op http://www.flitsservice.be daar is er een nieuwsbericht dat al het smog gedoe overdreven en nutteloos is.
Het draait hier niet om: hoeveel doden er zijn of niet, het draait hier om geld voor de staat!. Als men de snelheid gaat verlagen => meer frustraties op de weg => meer bumperklevers => meer ongevallen. Misschien geen ‘zware’ doodsongelukken maar wel een stuk meer miserie en minder doorstroming.
Winky zegt
Recent onderzoek van TNO toont aan dat wanneer de maximumsnelheid naar 5 km/h wordt verlaagd en iedereen zich hieraan zou houden het aantal dodelijke onderzoeken de nul nadert. Momenteel beraamt de belgische minister van verkeer zich over deze plannen.
Jaloerse kat zegt
Goed idee! :)
andy_son zegt
Hahaha dat is het toppunt, vorige week kwam er nog op het nieuws dat buitelanders hier in België hun rijbewijs dat ze op de kameel hebben behaald, gewoonweg mogen inruilen voor een Belgisch exemplaar.
xjs678qr zegt
In Belgie beslist de pers dat de automobilisten akkoord zijn, omdat zij zelf van SP.A-slag zijn. Wat de automobilist denkt laat de politici siberisch koud, als ze maar “trager en moeilijker” kunnen invoeren.
Op zijn vlaams gezegd: Zever in pakskes!
Thibaut zegt
@xjs678qr:
Bekijk de tip/bron (De Standaard) en kijk vooral naar de aansluitende artikels:
* ‘Angstvirus voor verkeer slaat weer toe’ (Lijst Dedecker) (http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF22012009_166)
* VAB: ‘Onvoldoende draagvlak bij automobilisten’ (http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF22012009_126)
* Touring: ‘Bond Beter Leefmilieu droomt’
(http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF22012009_097)
Heel vreemd dat je De Standaard van het SP.A-slag noemt trouwens, doorgaans wordt wel wat anders gezegd.
@Autoblog:
Ik stel nu pas vast dat jullie eigenlijk dezelfde ‘fout’ gemaakt hebben. Bij dit bericht hoort namelijk ook een aantal reacties die jullie jammer genoeg niet vermelden.
pieter2cv zegt
Wat een heerlijk genuanceerde meningen weer.
Een paar bedenkingen toch:
Als dagelijks gebruiker van de beruchte ring rond Antwerpen, kan ik uit ervaring spreken, dat als er een smog-alarm (wat een zalig woord toch!) is, de doorstroming gevoelig verbeterd. Veel minder file, en veel hoger gemiddelde snelheid.
De berucht 70 regel aan de kennedy zorgt wel voor betere doorstroming.
Het scheelt makkelijk 10 minuten in de ochtend en avondspits
Of het moest zijn dat er ineens veel minder auto’s op de ring rijden (NOT!)
Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen voorstander van 100 of flitsen, maar ik pleit wel voor gezond verstand.
100 tijdens spits en drukke daguren is op bepaalde plaatsen een must, maar dan moet ertegenover staan dat je ’s nachts ook wel gewoon 140 mag kunnen rijden als het kan. Er zijn camera’s en matrixborden genoeg, dus technisch kan het geen probleem zijn om het in het snuitje te houden.
En dan nog even dit:
Als ik met de 2cv tegen 110 over de snelweg rij, wil ik ook een vrachtwagen voorbij, ook al zijn er maar 2 rijvakken, en nee, ik kan niet sneller.
Ik rij regelmatig ’s nacjts de weg eindhoven-antwerpen, en als ik dan eens iemand voorbijsteek, is het angstig in de spiegels kijken, of er toch geen bom komt aangevlogen. Waarmee ik dus wil zeggen dat teveel verschillende snelheden op de baan ook geen goed idee zijn.
knuppel-hoenderhok
groet
Pieter
2cv-acadiane-DS-HY-7UB
MV zegt
Als die BBL denkt dat ze met zo’n imbeciele maatregelen het grote deel van de Belgen achter hun standpunten krijgen, dan slaan ze de bal serieus mis. Blijkbaar is het tegenwoordig in om de automobilist zoveel mogelijk te pesten en zo lang mogelijk onderweg te laten zijn. Eerdaags moet je voor elke rit een halve dag op voorhand vertrekken om nog ergens op tijd te geraken. De echte reden hierachter is waarschijnlijk weer om de staatskas wat extra te kunnen spekken. Maak de snelheidsbeperkingen zo belachelijk mogelijk en je kan ineens iedereen flitsen. Blijkbaar worden de regels hier steeds opgesteld door mensen uit het stenentijdperk die zelf nog nooit met de auto gereden hebben. Beste minister(s) rij zelf eens met de wagen ipv van uw chauffeur die waarschijnlijk toch overal te snel rijdt, dan weet je waarover je spreekt. Maar ja , is het niet zo dat als een minister te snel rijdt, hij naar een belangrijke vergadering moet. Wel, iedereen zijn tijd is belangrijk. Kom eens uit uw ivoren toren en hou U eerst zelf aan de regels voor je de gewone man die naar zijn werk rijdt wat van de weg ligt te pesten met van de belachelijk maatregelen.
Een gefrustreerde autobestuurder uit het grootste apenland van de wereld.
Sorcerer zegt
Ik zal je nog wat vertellen: als iedereen 30 rijdt op de snelweg dan vallen er helemáál geen doden meer! :o
Verder: tja, tuurlijk zijn dit manieren om het aantal doden te beperken, maarja, als we straks allemaal véél langer onderweg zijn dan schiet het ook niet op. Bovendien is het milieu-ONvriendelijk om langzamer dan 80 à 90 te gaan rijden.
Ongevallen komen vaak door onoplettendheid… als je dan al het aantal doden wilt terugbrengen kun je eventueel bepaalde cursussen verplichten voor mensen die al een rijbewijs hebben of juist voor mensen die schade rijden (en dat zelf schuld zijn dus). Niet populair, maar dan houden we de snelheid er wel een beetje in én wordt het veiliger. Compromis ™.
bmw zegt
@Pieter2cv: het is niet omdat jij typt dat de doorstroming aan de Kennedytunnel is verbeterd sinds de invoering van de 70km/h-limiet, dat dit plots een werkelijkheid is. VAB heeft een objectief onderzoek gedaan naar de doorstroming en stelt vast dat deze verslechterd is. Dus wat je zegt klopt gewoonweg niet.
Bartholomeo zegt
mijn onderzoek heeft uitgewezen dat een maximumsnelheid van 50 overal de ongevallen verminderd met 85%. De uitstoot zou dan dalen met 300% en de frustratie met 500%.
Bartholomeo zegt
ik heb een mail gestuurd naar lieve hilde crevits om aan te tonen dat niet iedereen akkoord is :)
RenesisHP zegt
Hilde Crevits kreeg laatst een hersenonderzoek. De resultaten waren opzienbarend en toch voorspelbaar.
madru zegt
Als madam haar onderzoek klopt dan zijn er in deutschland het meeste ongevallen in de wereld…..Hheeuuu NOT !! Dat is hier echt vreselijk in België…..ze kunnen geen regering vormen en het enige wat ze met ons geld doen is aan banken geven die er zelf voor gezorgd hebben dat ze in de problemen zitten !!! Dat is het net he !! ik zal u haar berekening even geven….
120 per uur = Laat maar even zeggen 30 % overtreders
100 per uur = hoh ?? 50 % overtreders ??
Maw hoe trager de limiet hoe meer boetes je kan innen !!
Weet je wat maak er 80 van op autostrade dan kan je alle vrachtwagens ook flitsen !!
Ik doe ongeveer 1500 km op de belgische wegen per week en er is maar 1 oorzaak voor de ongevallen !! Je krijgt hier je rijbewijs bij een pot choco !! wat ze moeten doen is MINIMUM een slipcursus bij het rijbewijs voegen…Want den helft dat hier rondrijdt denk dat als het regent je plots op ijs rijdt ofzo….echt waar gebruik je geld om de mensen TE LEREN rijden !!
John zegt
Als zelfs $p€€ al een keer een oproep heeft gedaan aan automobilisten om toch vooral 84 km/h te gaan rijden op de ringwegen rond A’dam om de doostroming te verbeteren, dan kan toch iedereen met een IQ hoger dan dat van een tweecellige verzinnen dat een verlaging van de snelheid geen verbetering van de doorstroming kan betekenen? Het enige voordeel wat het heeft opgeleverd is een verhoging van de inkomsten van staatskas door de hogere bedragen en aantallen van de boetes.
Timing is ook zeer opvallend, vlak na grote uitgaven aan hun vrindjes bij de landsbanki’s :( En ze geloven nog steeds dat de burger te stom is om dat in te zien? gek hè dat steeds meer intelligente, hooggeschoolde en ondernemende NL-er het land verlaten. Blijkbaar willen ze in Belgie hetzelfde gaan bereiken. SLim, heel slim, kunnen ze straks weer bij NL gevoegd worden, de afvaldump van Europa
de zorba zegt
Stel dat ze bedoelde regels invoeren (100 km/h ring…) kunnen wij onze “beleidsmakers” dan ook verzoeken enkel andere regels aan te passen :
“verkeersbelasting” aangezien mijn voertuig zijn “bruikbaar” vermogen beperkt wordt tot het niveau van een “2PK” (Citroën – geit…) stel ik voor om ook voor een 2 pk te betalen ipv voor huidig aantal PK’s (winst 500 €) !
Betreffende onze BA verzekering – verzekeringsbedrag wordt berkend op het aantal KW (din-PK) zelfde redenering – ik MAG ze toch niet gebruiken – scheelt ook ongeveer 5 à 600 €. Totaal 1100 €. Kunnen we daar misschien met zijn allen eens over na denken en iets aan doen. Doen !