In België kennen ze belasting op inverkeerstelling (BIV), een eenmalige belasting bij de aankoop van een auto. De regels hiervoor zijn recentelijk op de schop gegaan in het kader van ‘vergroening’, maar het resultaat is juist dat vooral ‘kleine’ auto’s met een benzinemotor harder worden getroffen.
De Belgische BIV is gebaseerd op vermogen, cilinderinhoud en vanaf 1 januari 2012 telt ook de CO2-uitstoot mee. Deze tax geldt voor zowel nieuwe auto’s als tweedehandsjes en heeft een minimum van 61,5 euro en bedraagt maximaal 4.957 euro. So far so good, want onze Zuiderburen zijn nog altijd stukken goedkoper uit dan in ons door BPM gekwelde landje.
Maar omdat binnenkort ook de CO2-uitpuf wordt meegewogen in de rekensom leidt dit soms tot aparte verschillen. Het voorbeeld dat Nieuwsblad.be aanhaalt is treffend: voor een nieuwe BMW 535d hoeft straks maar 600 euro aan BIV worden afgetikt (dat was 4.957 euro) en een gebruikte Dacia Logan krijgt straks een taxaanslag van 646,53 euro terwijl dat voorheen niet meer dan 61,50 euro was.
Strekking van het verhaal: vooral de wat grotere sedans met dieselmotoren -die in de regel minder CO2 uitstoten maar wel meer stikstof- worden goedkoper terwijl klein stadsgrut uit het A-segment met een koffiemolen onder de kap duurder wordt. En dat onder het mom van ‘vergroening’. Veel belangenorganisaties zijn dan ook fel tegen de plannen, maar de Vlaamse regering (die in tegenstelling tot de Belgische regering wél bestaat) heeft de plannen al goedgekeurd. Mogen wij even heel hard lachen?
Met dank aan Hacker voor de tip!
Rick-dos zegt
Ken je die Belgenmop….
loonie zegt
oft: vlaamse regering is er wel, we zitten nog met een ‘Non’ probleemke op federaal niveau ;)
maar idd klopt eigelijk aan geen kanten
alcantara zegt
Prima toch? Des te meer reden om duurdere auto’s aan te schaffen, in België zie je sowieso meer spul uit het hogere segment rondrijden dan in NL. Beter dan hier waar het straatbeeld steeds verder achteruit gaat met al die zuinige brommobiel wagentjes op de weg.
pexiges zegt
@alcantara: inderdaad, de helft van alle auto’s die je hier tegen komt bestaan uit aygo’s, 107’s en c1’tjes. Het is tegenwoordig al spectaculair als je een 5 serie ziet hier..
alcantara zegt
@pexiges: over de 5 gesproken, de nieuwe F10 zie ik toch opvallend veel rijden, en in België nog veel meer! Alsof ze gratis worden uitgedeeld.
Alpinaa zegt
@alcantara: Idd, veel meer als de “nieuwe” e-klasse. Hij moet ook echt goed zijn.
Anyway, ik vindt het welke een leuke regeling. Mogen ze in NL ook wel doorvoeren.
bigcar zegt
@Alpinaa: denk niet echt dat de regering hierop staat te wachten… een groot deel van de staatskas word immers goed gevuld met bpm en accijnzen op brandstof..
als die invoerrechten (lees bpm) er niet waren in nederland dan reed iedereen een auto uit het hogere segment.
technopatat zegt
@alcantara: Waar ik woon (West-Vlaanderen, BE) zie je juist giga veel nieuwe E’s rijden en zeer weinig nieuwe 5’s!
rgeerolf zegt
@technopatat: Ik woon ook in West-Vlaanderen BE en wat jij daar zegt slaat, met alle respect, nergens op. Je ziet zoals alcantara zegt erg veel nieuwe BMW 5’s. Die E-klasse laat ik buiten beschouwing want let niet altijd op een passerende Mercedes.
technopatat zegt
@rgeerolf: met het hand op het hart: ik niet hoor! ondertussen zie ik wel al dagelijks 1, maar ik zie hier wel nog veel meer E-klasse’s dan 5 serie’s! misschien is het omdat ik in een boerenstad woon, of omdat de BMW dealer niet echt bekend staat om z’n vriendelijkheid… Maar de E’s rijden toch echt wel veel meer rond dan de 5’s…
berend_fritsema zegt
uh.. ja, krom…
ggilless zegt
‘op duurdere auto’s’… BIV op een Cayenne wordt 10.000€…
mexxjuh zegt
@ggilless: lezen is ook een kunst “minimum van 61,5 euro en bedraagt maximaal 4.957 euro”
rotarypowah zegt
@mexxjuh: lezen is inderdaad een kunst..
“Maar het voorstel van Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) en minister van Financiën en Begroting Philippe Muyters (N-VA), dat gisteren door de Vlaamse regering werd goedgekeurd, plant een maximaal bedrag van 10.000 euro voor de meest vervuilende auto’s, gebaseerd op onder andere de CO{-2}-uitstoot.”
dennisr zegt
achja, altijd nog beter dan BPM.. aleen maar een reden om dure auto’s te gaan rijden toch.
Consultant zegt
Prachtig toch? Een van de frustraties uit m’n kindertijd is dat we steeds redelijk knappe wagen reden (A6, BMW 5, …) maar dat owv de BIV op basis van pk’s we steeds rondbolden met de 1.9TDIs of 20d’s… De implicatie van deze wijziging is wat minder extreem dikke bakken (bvb BIV Cayenne Turbo van 5K naar 10K) maar meer iets dikkere leasebakken (bvb 535d wordt nu ongeveer 4400 euro goedkoper)… al bij al een verbetering van het straatbeeld imo.
Bwlian zegt
@Consultant: eens!
Megakix zegt
Volgens mij is het allemaal wel logischer dan hier….en werkt het ook goed. Immers, een hogere BIV op een 2e hands is inderdaad onder het mom van vergroening een goede stap. Ofwel, ik krijg er op basis van dit verhaal nog niet echt de vinger achter….of het werkt gewoon goed.
jbw89 zegt
wordt zeker gerund door 1 persoon alles in eigen voordeel:P ze hebben het al niet krap
rotarypowah zegt
Klinkt als een Wankel-ontmoedigingsbeleid. Arme Wankel-minded zuiderburen.
stefan85 zegt
het maximale bedrag zal 10.000 euro worden…
mercedesclsfan zegt
@stefan85: idd het maximum wordt 10 000 euro voor lamborghini en dergelijke, en er is wel een Vlaamse regering, ik veronderstel dat de auteur het op de Belgische regering heeft
joske522 zegt
Keurig! Ik wou me net een 535d aanschaffen dus ik vind het een fantastische regeling! Eindelijk ook minder van die crappy Dacia bagger op de weg! Subliem toch? :-)
F1Tim zegt
Op de lange termijn zijn die ‘koffiemolentjes’ blijkbaar veel schadelijker. De enige reden om hiertegen te protesteren is de hogere kostprijs voor de particulier. Particulieren denken steeds meer op ultrakorte termijn als het gaat om geld. Verblind door besparen op zeer korte termijn, zien ze niet dat ze op lange termijn uiteindelijk schade doen…
Hupke zegt
Ik vind het systeem belachelijk maar je moet wel 1 ding toegeven het is groener!
Een kleine goedkope stadsauto word meestal gekocht door mensen die niet zo kapitaalkrachtig zijn, weinig interesse hebben in auto’s en die het gebruiken voor vervoer.
De wagentjes in kwestie worden meestal gebruikt voor korte verplaatsingen zoals boodschappen, ophalen afhalen van de (klein)-kinderen en om te forenzen naar het werk.
Het hebben van zo’n autootje maakt het leven van die mensen veel gemakkelijker maar het niet hebben ervan maakt het leven niet onmogelijk. (fiets, fietskar,…, bus, trein)
De impact van een absoluut kleine maar relatief hoge prijsverhoging van die wagentjes zal dat aantal serieus terugdringen.
De grotere sedans en estates zijn meer luxe wagens die gekocht worden door mensen die zich dat kunnen of willen permitteren. Een prijsverlaging hiervoor (is vreemd, al rijden de vlaamse parlementairen hierin rond dus niet zo vreemd) zal minder effect hebben op het aantal ervan.
Ik denk wel niet dat er iets goedkoper zal worden, er zal nog wel een andere vorm van tax op komen.
@ricardo
Vlaanderen heeft wel degelijk een regering. België zit zonder!
We hebben nog steeds een Vlaamse regering, een Waalse, een Duitse, een Franse en een Brusselse.
5/6 is niet slecht toch?
supasweet zegt
Dus dan als iemand mijn oude vectra zou kopen, zou die ipv 61.5 een heel pak meer moeten gaan betalen? :o
norge zegt
Ronduit belachelijk is dat de wetten per land zo verschillend zijn ,wat nou Europese Unie?
Stino zegt
slaat helemaal nergens op.. rijke mensen worden steeds rijker op de kap van de armen!!!
BaRa zegt
Het gaat helaas weinig veranderen in het autolandschap. De bedrijfswagens worden namelijk niet onder handen genomen. Laat dat nu net het soort van auto’s zijn in de duurdere klasse. ’t Is weer eens een typische halve maatregel van een regering die denkt dat wat ze zelf doen, beter gedaan wordt. Vlaamse oogklepdragers…
faithnomore zegt
@BaRa:
grondig fout. Bedrijfswagens worden al een tijdje zwaarder en zwaarder belast. En vooral, men kijkt bij deze wagens al langer naar de uitstoot. Daardoor is mijn 320d touring goedkoper in leasing dan een S-max, mooie regeling dus :-)
Beetje last van jaloezie ? Je reactie hoor ik niet graag, weer een bewijs dat het maar kwestie van wachten is tot de eerste de beste populist bedrijfswagens ontzettend duur maakt, omdat er dan heel wat stemmen van “jaloerse” mensen gehaald kunnen worden. Vergeet aub niet dat België al VEEL te zwaar belast is. Ook bedrijfswagens duurder maken is weer maar is een extra reden voor een bedrijf om het land te verlaten.
valleyman zegt
Kijk dat vind ik nu een prima maatregel! Er moet dringend iets gedaan worden aan al dat aftands koekblik dat men tegenwoordig voor auto’s laat doorgaan en op deze manier verdwijnen ondingen als een Dacia misschien binnenkort van het linkervak.
Esprit_de_Flandre zegt
@ricardo: Oy!
“maar de Vlaamse regering (die eigenlijk niet bestaat) heeft…”
De Vlaamse Regering bestaat WEL. Het is de Belgische die ‘niet’ bestaat, en eigenlijk bestaat ze wel, maar het is een al-een-jaar-aan-een-stuk-aftredende…
ricardo zegt
@Esprit_de_Flandre: Ah, check!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Dit is nou het hele probleem… Er moet gewoon snel een Europese regeling komen wat dit betreft! In NL moet je hybride of een klein doppie rijden, in Zweden op Ethanol en in België een dikke diesel… Zo kan de autobranche ook nooit inzetten op 1 serieus alternatief voor fossiele brandstof.
Maarja, ‘Europa’ en ‘snel’…
Dimglor zegt
Is inderdaad een belachelijke regel…. Ik las het gisteren ook in m’n krant…. Belachelijk idee gewoon….
Jantje_555 zegt
hopelijk wordt men volgende leasewagen dan geen 1.6 crtdi maar een 2.0 :)
zeg nu zelf, de ministers rijden met grote BMW’s en Audi A8en, dus zij konden hun eigen vervoer toch niet duurder gaan maken
die kleine man die spaart voor een autootje omdat het OV te onveilig is, die hebben de politiekers graag in hun vizier
daan zegt
Je vergeet wel te vermelden dat alle sportwagens binnenkort het dubbel zullen moeten betalen(€5k -> €10k)