Terwijl er over de toekomst van Fisker zelf nog steeds het nodige wordt geharreward, gaan Bob Lutz en zijn kompanen van VL Automotive vrolijk verder met ballonnetjes oplaten. Ziehier de Destino Red, een Karma zonder dak.
Fisker tekende zelf ook al eens een dakloze Karma, de Sunset. Dit bleef bij een concept, met de Karma als eerste productiemodel werd al genoeg hooi op de vork genomen. Wat er daarna gebeurde is geschiedenis.
Vorig jaar verraste het tot dan toe onbekende VL Automotive met de Destino, een nogal brute verkrachting van alle groene principes van de Karma, want uitgerust met een dikke V8 met supercharger. Daarna werd het even stil, maar in oktober kwam de belofte dat de auto dit jaar op me markt zou komen.
Maar voordat dit gebeurt knalt VL Automotive er een nieuw concept in, de ‘Red’. Het is immers weer Detroit-tijd, dus waarom zou je je snufferd daar niet laten zien als aspirerende auto-ombouwer? Onder de kap ligt een Chevrolet Corvette LT1 of LS9 V8-motorblok, gekoppeld aan een zestraps automaat. Zouden de contacten met Chevy zó goed zijn dat ze hun nieuwste motorblok aan een andere partij verkopen? 2014 zal uitwijzen of VL een blijvertje is, of een fata morgana.
Over het uitblijven van concrete producten zegt CEO Gilbert Villarreal het volgende:
“We had hoped to be in retail production by now, but a five-month interruption was caused by the reorganization and restructuring of Fisker Automotive which is a major supplier of some structural components and some body panels. Pending resolution of the bankruptcy proceedings, we will continue to negotiate for those parts in tandem with development of VL Automotive’s own fabricating operations which make front and rear facias, roofs, trunks and hoods.”
Er waren al schetsen van deze Fisker Roodkapje, maar nu hebben we ook beeld van de beursvloer zelf, met dank aan Green Car Reports (the irony..). Voor het interieur werd een samenwerking aangegaan met Katja Katzkin, althans, dat denken we, als we naar de vele, vele vermeldingen op de schetsen kijken.
Simpson zegt
Mooie wagen, ongeacht aandrijflijn
645ci zegt
Een Corvette in Karma verpakking… ik vraag me af of da.. shut up and take my money!
bullgod76 zegt
Zo van de zijkant heeft deze wagen de looks van de Ferrari California.
mrboombastic zegt
@bullgod76: Nu je het zegt, inderdaad ja.
snodaard zegt
Ik vind hem niet zo mooi, het dak is een beetje bol. Misschien ben ik een mierenneuker maar ik vind de lijn van de Fisker vele malen mooier. Bovendien vraag ik me af of die enorme kieren aan de achterkant waterdicht zijn. Potverdikkie.
Ik wil een Tesla.
jaguarjunk zegt
Lijkt net een Ferrari California
logistiek zegt
vind de lijnen aan de zijkant veel hebben van de Maserati Gran Turismo
yerrie zegt
Hoop dat de kofferbak niet goed dicht want concept of niet die kieren zijn wel heel groot
mashell zegt
Met Fisker is alles goed zolang ze die totaal mislukte stationcar maar in de schuur laten staan.
krokant zegt
Dat Fisker bijna ten onder is is toch moeilijk te geloven, als ik hier in Amsterdam een rondje doe kom ik er zeker vier-vijf tegen..
midasracer zegt
Wat je niet ziet op deze foto, is hoe enorm groot een Fisker Karma is. Niet echt eco dus.
lambowambo zegt
Ziet er goed uit. Vond de Karma altijd al mooi maar met 2 deuren ipv 4 vind ik hem nog toffer. Ik zeg doen, met of zonder V8.
mclarenf1lm zegt
Ziet er toch goed uit in mijn ogen.
Het lijkt me toch wat fijner om een V8 brul te horen met het dak open dat wat gezoem.
cthijs zegt
Leuke auto ,alleen die naam hè.fister