Er komt geen andere bak dan een handbak in de Dodge Viper en van een instapmodel met een V8 is geen sprake. En zo hoort dat ook!
Çhrysler Performance-eindbaas en hoonigan Ralph Gilles heeft dit in een interview met Edmunds laten weten. Voor het niet introduceren van een automaat zijn twee redenen. Ten eerste is de Viper-clientèle niet geïnteresseerd in een automaat. Men wil gewoon de meest pure, rauwe ervaring mogelijk met een auto, geen softe paddleshiftmeuk die beleving uit het rijden haalt. Men herkent de trend wel, aldus Gilles, maar bij SRT gaat men daar niet in mee omdat dat niet is waar de Viper om draait. De tweede reden om geen automaat in de Viper te hangen is nog eenvoudiger: het kan niet. Er is geen automaat die het koppel van de Viper kan verwerken die ook in de packaging van de Viper zou passen, aldus Gilles.
Je zou verwachten dat met de tegenvallende verkopen van de SRT Viper (tot op heden zo’n 600 stuks) er toch gekeken zou worden naar nieuwe manieren om het ding aan de man te brengen. Als we Chrysler moeten geloven is het echter belangrijker om het product te bewaken dan het daadwerkelijk te verkopen.
Ook de andere optie om meer verkoopvolume te genereren wordt door de SRT-baas van de hand gewezen. Een 6.4 liter Hemi V8 in het vooronder zou een leuke, goedkopere, meer bereikbare en allesbehalve tamme instap-Viper kunnen betekenen maar Gilles antwoord op die vraag met “Het klinkt alsof je een Corvette van de Viper wil maken. Wij hebben daar geen interesse in.”
Misschien ronduit stom maar ergens ook wel lekker. Zo blijft de Viper wat het altijd geweest is: een echte auto voor mannen met baarden en haar op de borst. Voor degene die tóch een automaat in een Viper wil -of eigenlijk een Corvette in een Viper- is er een oplossing: de bouwer van dit apparaat contacten.
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Good guy Dodge/ Chrysler prijst zichzelf uit de markt. Jammer. Maar ja, als je er echt een wilt, koop je er wel gewoon een. Belasting of niet.
JamesBond007 zegt
@mdemooistelettervanhetalfabet: Dat is ’t ‘m juist. In the US kost dat ding niet 3x de prijs van wat de auto waard is.
C6_R zegt
En ondertussen verkoopt Chevy 2.261 Corvettes in januari 2014…
Keep it up meneertje SRT!
str8six zegt
Maar 600 Vipers verkocht? Dat is wel erg weinig idd.
Joerek zegt
Hoort absoluut bij de Viper. Al ben ik het totaal niet eens met het feit dat flippers de beleving uit het rijden haalt. Het voegt op een andere manier ook weer heel veel toe. Huidige generaties dubbele koppeling bakken bieden veel toegevoegde waarde als het gaat om beleving. Denk aan het geluid, de klappen die je hoort en voelt bij opschakelen en het beleven van continue acceleratie ipv elke keer de koppeling in trappen en van het gas gaan. Gewoon andere vorm, niet per definitie slechter of beter.
imba zegt
@Joerek: Een echte autogek wil met z’n rechter hand door de versnellingen heen rammen.
Dus een dikke rechter arm van het schakelen, en niet door het rukken zoals bij flipper fanboys…
hollow zegt
@imba: en toch is het effectiever met een automaat tegenwoordig. Of noem je iemand met een Ferrari of Porsche 991 GT3 al geen autogek meer tegenwoordig?
ramshoek zegt
Ik denk dat de Viper met een goed getunede 6,4 Hemi V8 misschien wel een betere sportwagen zou zijn geworden en wellicht ook een die beter zou verkopen.
Maar volgens mij wil Chrysler/Dodge/SRT/FIAT alleen maar een image builder en dat doet hij aardig.
Veel investeringen schijnen er niet gedaan te zijn. Het ding schijnt een doorontwikkeling te zijn van de oude; een ruime facelift + nog wat technische aanpassingen welke men echt niet achterwege kon laten.
baasbas zegt
Slim. Hij zegt dat hij geen Corvette van de Viper wil maken, met een denigrerende toon. Maar ondertussen weet hij ook wel dat de Viper met een V8 een pak slaag krijgt van diezelfde Corvette. Nu hoeft hij die vernedering niet te ondergaan en kan hij hard roepen dat de Viper voor andere klanten is…
baasbas zegt
@baasbas:
http://youtu.be/aMAJ5a86sPc
dodge-hemi zegt
Jonge, een 6.4 zou het sws al niet worden.. die gaat er volgend jaar uit dus dat zouden ze nooit doen.. als het een v8 werd, werd het de 6.2 supercharged hemi hellcat..