Het moge duidelijk zijn dat Amerika er een rijke autogeschiedenis op nahoudt. Met name de auto’s van een paar jaartjes geleden zijn erg de moeite waard, in het bijzonder de muscle-car coupés.
Autoblog bezoeker en spotter A-Town laat ons wederom meegenieten van hetgeen er zoal in Atlanta rond rijdt. Deze aflevering gaat over de vintage modellen, uiteraard hier en daar opgeleukt met wat inheems chroom. Erg trots is A-Town op de Chevy Impala met bescheiden 26 inch velgen die hij ter elfde ure nog opstuurde. Now there is something you don’t see every day!
Ford Mustang
“In its first two years of production, three Ford Motor Company plants in San Jose, California; Dearborn, Michigan; and Metuchen, New Jersey produced nearly 1.5 million Mustangs. It was a success that left General Motors utterly unprepared and the Chrysler Corporation only slightly less so. Chrysler had just introduced a car only a few weeks before that would be a competitor, the Plymouth Barracuda.”, aldus Wikipedia.
Plymoutn Barracuda (’70-’74 ‘Cuda)
“As 1970 rolled around, another redesign was in order for the Barracuda. The performance version was badged and advertised as the ‘Cuda. This year’s new design looked quite a bit different from the previous models”, aldus Wikipedia.
’59 Lincoln Premier
Cadillac Air Ride
‘ 64 Chrysler Newport
“While the Newport was very successful and comprised the bulk of Chrysler production, the base Newport sedans were detrimmed versions of Chrysler’s traditional upmarket models, featuring hubcaps unstead of full-wheel covers, plain interiors and a minimal amount of exterior trim. The perception of an inexpensive Chrysler hurt the marque in the long run by cheapening the brand’s caché.”, aldus Wikipedia.
’69 Chevrolet Camaro
“Considered the greatest camaro of all time, the 1969 Camaro carried over the previous year’s drivetrain and major mechanical components, but all-new sheetmetal, except the hood and trunklid, gave a car a substantially sportier look.”, aldus Wikipedia.
‘ 72 Chevrolet Chevelle
“Many customers, however, chose the Chevelle as an economical family car that, while not as expensive to operate as larger models (including the Chevrolet Impala), had enough room to seat a family of five in reasonable comfort.”, aldus Wikipedia.
Alfa Romeo
Chevrolet Impala
“From 1958 until 1966, Impala sales were in excess of 13 million units, more than any other full-size car in the history of the automobile. In 1965, the Impala set an all-time industry annual sales record of more than 1 million units, which has never been bettered.”, aldus Wikipedia.
“The car was a high-performance version of the Caprice, and is often regarded as one of the best all-around cars that General Motors ever produced. From a mechanical standpoint, it used the Caprice 9C1 police package as its base and as such got most of the equipment formerly available only to law enforcement and government agencies.”, aldus Wikipedia.
Chevy Hot-rod
ZZ-Top in the house!?
Chevy Pick-up
Oldsmobile Cutlass Supreme
“The name first appeared in 1966, the first year of GM’s new intermediate two-door hardtop. The Cutlass Supreme was Oldsmobile’s version of this bodystyle. It continued so for three years.”, aldus Wikipedia.
Klassiekerrally zegt
Whaaa! Had je die van die Impala niet onderaan kunnen zetten? Ik ben aan het eten man! ;)
autoblogger zegt
Chevy Impala 26 inch! W00000t!!!
En die Cadillac Air Ride is ook zeker big pimpin, damn
LOWrider_NL zegt
die laatste is bruut. die wil ik voor de deur.
Florijn zegt
haha en dan staat er een alfa tussen wooow wat een bak en de rest? mmmmmmm het zal wel te veel van alles
Klassiekerrally zegt
Ik snap ineens wel perfect waar de term ‘Pimp my ride’ vandaan komt…
Die Alfa 2600 is prachtig, maar kan niet goed beoordelen of ik de velgen wel fraai vindt… (waarschijnlijk niet: Amerikanen…)
KVK zegt
Jahaha. Da’s al veel beter zie. Die Cuda, machtige wagen. Heb er altijd al ontzag voor gehad, een beetje angst zelfs. Die wagen heeft een heel dierlijke uitstraling vind ik persoonlijk. Knappe foto overigens, doet hem zeker en vast recht aan.
@ A-Town : ik zal later vandaag wel ergens een emailaccountje maken en dan mag je, als je dat wil tenminste ;), die foto van die Cuda toch maar ff doormailen. Die moet ik hebben gewoon.
De hemelsblauwe Impala mag er trouwens ook zeker wezen, op de kleur na natuurlijk.
Benny1 zegt
Zo sacha Wikipedia heeft je weer gered voor vandaag zie ik ;)
A-Town dank voor je hoeveel foto’s!
Benny1 zegt
Was nog vergeten te zeggen dat die Impala met 26″ er echt afschuwelijk uitziet.
armada zegt
vraag me af hoe belabberd die Impala nu rijd. Is normaal al niet veel soeps, zal nu wel helemaal rampzalig zijn.
Chukka zegt
american muscle = BAD ASS!! hehe en dat prachtige V8 geluid :D
Ome henk zegt
Doe mij maar de Plymoutn Barracuda Cuda .. wat een strakke bak! Pure power
Jerro zegt
wat een prachtige ford mustang zeg, de rest is,.. niet echt mijn smaak helaas…
Kevski-Style zegt
Hehe, zal tijd worden! Eindelijk eens echte auto’s met een ziel. Mijn handen beginnen spontaan te jeuken als ik dit zie. maar ik ben niet iemand die auto’s origineel laat. De mustang ben ik mee opgegroeit. Daarbij is de bovenste een 65er en de onderste een 67er. Persoonlijk zou ik liever de 69er mustang hebben, omdat ik die aggressiever vind ogen en je die bijna nooit ziet. De Cuda is ook een hele mooie auto. de Caddy met Airride is volgens mij een Eldorado, maar het kan ook een Coupe de Ville zijn. Camaro is ook heel mooi. Ik heb voor een camaro uit hetzelfde jaar zelfs al eens een dragraceblok opgebouwd. Op straatbenzine premium trok dat beest 721pk met een handbak met 4 versnellingen. Persoonlijk vind ik echter die van 71 mooier. Impala (de oude) is ook mooi om te zien, al zal ik er geen 1 willen hebben. Zelfde geld voor de newport trouwens. Chevy Hot-Rod is een oude 33er 3 window zo te zien, maar het jaartal kan ik verkeerd hebben. Erg mooi ding. Ooit wil ik zoiets maar dan als speedster en zonder spatborden gaan bouwen. Zal er echter wel nooit van komen aangezien het hier bij wet verboden is om zonder spatborden te rijden. Erg jammer maar het is niet anders. Heb hier nog wel bouwtekeningen liggen m er een spaceframe van te bouwen, zodat de handling net zo goed wordt als het uiterlijk. Chevy pickup is een 3100. Hier zit als enige 8 cilinder in maar een 6 cilinder. Er past daarentegen makkelijk een 350 in. Persoonlijk zou ik hiervan het dak verlagen en vanaf de laadbak een andere achterkant eraan vast zetten, zodat het een soort van coupe wordt. Wielbasis iets inkorten en rijden maar.
De overige auto’s die erin staan doen me weinig, maar degene die ik mis zijn de volgende:
Lincoln Continental MARK I
Chevy Nova
Chevy Corvair (koop ik misschien nog wel eens/heeft een middenmotor)
57er Ford Thunderbird
Klassiekerrally zegt
De Chevy ‘Unsafe at any Speed’ Corvair een middenmotor?????
Vertel dat maar eens aan Ralph Nader! ;)
slk55 amg zegt
nee, hier hou ik niet zo van, de engelse hebben daar een mooie uitdrukking voor ‘ it’s not my cup of tea ‘. met uitzondering van de alfa natuurlijk. eigenlijk best bijzonder dat er een alfa klassieker in amerika rijd, ze worden daar toch niet geleverd?
Kevski-Style zegt
@ Klassiekerrally:
Ja die ja. Ik vind ze echt wijs. En het weggedrag valt eigenlijk best mee weet ik uit ervaring. Die Amerikanen kunnen gewoon niet rijden. Als je hem echt helemaal safe wil hebben zet je er voor en achter een anti-rollbar onder (die hebben ze namelijk niet) en paar stabilisatorstangen (missen ze ook). Ik vind het concept wel erg geinig, ook al heeft de standaard 6 cilinder meer 140 pk….
Klassiekerrally zegt
@ slk55 amg: toen nog wel…
@ Kevski Style: maar volgens mij lag de motor toch echt achterin, of niet?
FrankH zegt
Er zitten wat aardige bij zoals die Baracuda, maar ook echt weer afschuwelijke auto’s cq wielen :D
CSL zegt
Behalve die Mustang allemaal lelijk.
A-Town zegt
@ all
Wat wil men als volgende serie??????????
-j- zegt
AMERICAN MUSCLE!!!
Kevski-Style zegt
@ KlassiekerRally
Ja, niet achterin zoals bij een porsche of een kever, maar nog voor de achteras als ik me niet vergis. Dus gewoon een middenmotor. 2.8 dacht ik. Zelfde blok als ook in de Fiero terug te vinden is volgens mij….
Benny1 zegt
@ A-Town SUV’s Pick-up’s en vooral!! dodge ;)
Skyline.. zegt
Wel vet,, Vooral auto’s zoals die Mustang, Camaro, ‘Cuda, Chevelle.. Die vind ik erg strak!
roberto zegt
mmmm.. dit vink nou mooi.. vooral die camaro en die mustangs en die oude impala.. veel beter dan een vrouw;)
Ben in miami geweest.. daar zie j oowk wat van die beesten rijden.. schitterend gwoon!!
pieter autofreak zegt
waar blijven de Rolls’s met chroom :D en euh..moet dat een caprice voorstellen..omfg
Sander zegt
Wat doet die Alfa ertussen dan? :S
El Loco zegt
Hebbehebbehebbehebbehebbehebbe. _O_
Stan zegt
Omdat het een vintage auto is in Atlanta met chrome… Doe mij maar de ’64 Impala.
Drago zegt
‘69 Chevrolet Camaro -> voor mij :D
Citrofiel zegt
Jammer dat ze klassiekers daar zo mishandelen, zelfs een Alfa moet er aan geloven! I guess dat we blij moeten zijn dat er klassiekers blijven bestaan, maar op deze manier? Dat gun je ze toch niet na een lang leven hard werken… ;) :P
m5 zegt
doe mij ook maar een six fo impala
http://www.youtube.com/watch?v=PfhXoRLQmj0
A-Town zegt
@ klassiekerrally
Waarom denkt iedereen toch dat die Alpha Romeo gepimped is??? Hij had volgens mij toch redelijk originele 14 of 15 inch spaakvelgen. Die zijn toch fabriek af al chroom of heb ik dat nou verkeerd. Ik vond het gewoon speciaal om een Alfa hier te zien, omdat de nieuwere modellen hier helemaal niet verkocht worden. Ik heb er 1tje gezien (een 156GTA), en blijkbaar ben je als je een alfa hebt hier helemaal THE KING.
Maar volgens mij is die Alfa toch redelijk origineel. Klassiekerrally kan zeker uitkomst bieden of niet dan
tim zegt
de alfa is mooi, de rest om te kotsen
Klassiekerrally zegt
@ A-Town: Het zouden Borrani’s kunnen zijn, maar dat kan ik op de foto niet goed zien. Het is Alfa Romeo by the way ;)
Borrani’s zijn prachtige en enorm kostbare spaakvelgen met een lichtmetalen velg.
Klassiekerrally is niet alwetend hoor ;)
rangerover sport zegt
die eerste foto is gefotoshopt:S
Rick dos zegt
Give me a Camaro, Chevelle or Cuda over a Mustang any day! Wat zijn dat toch heerlijke american muscle wagens.
En die sixties Impala klassieker natuurlijk! Mooi!
Maar die Impala met 26 inch velgen………..WTF?! Telkens als ik hem zie denk ik dat het een photoshop is……..
Ruben zegt
Mooie foto’s! Correctie: de Lincoln is een ’57, en de onderste foto van de Camaro’s is een ’68.
@Kevski Style: Zie mijn comments bij de vorige reeks foto’s van A-Town, die Cadillac is een ’59 Fleetwood Sixty Special.
My pick: de ’69 Camaro, maar dan in godsnaam wel origineel graag. De Chevelles zijn ook fijn.
Enne, wat bezielt iemand om een Impala SS zo te verzieken…
Ruben zegt
@Kevski en Klassiekerrally: De Corvair heeft de motor wel degelijk achter de achteras liggen. Hij was zelfs luchtgekoeld. Een vrij letterlijk antwoord op de Kever…
Klassiekerrally zegt
@ Ruben: vandaar mijn reactie ook…
(De Chevy ‘Unsafe at any Speed’ Corvair een middenmotor?????
Vertel dat maar eens aan Ralph Nader! ;))
Ruben zegt
Idd – foutje, was meer aan Kevski Style gericht. :-P
A-Town zegt
@ iedereen die denkt dat de Impala een photoshop is:
Ik kan jullie verzekeren dat het GEEN photoshop is. Je ziet ze hier graag genoeg rondrijden. Diegenen die al eens in de US zijn geweest (en dan vooral het zuiden waar dit soort velgen erg in trek zijn) die kunnen dat zeker wel bevestigen. Het is in ieder geval absoluut geen photoshop.
A-Town zegt
graag = vaak
mashell zegt
Ahh ik word ziek, ik vind de rode Chevrolet Chevelle mooi.
HaS zegt
american muscle sucks
gatver als er iets is wat ik gewoon echt lelijk vind kwa auto’s en wat vrij groot is geworden dan zijn het die amerikaanse auto’s maakt niet uit van welk jaar
auto’s bouwen is voor de europeanen en japanners weggelegd
Ruben zegt
Ja he? Vind ik ook hoor. Ik heb ook liever dit:
Pluk (springt) van de petteflet zegt
@ruben :
haha… wat een prachtige reactie! (terecht)
________________________________
Wat een mooi topic! veel leuke info & mooie auto’s!
Ik vind die americaanse klassiekers echt prachtig…
gijs zegt
ahaha ruben die lada wil ik ook met die schoorsteen
Ramon zegt
Zeg Ha5 : Ik heb een echte Ami waar jouw karretje met gemak in de kofferbak kan ! SIZE DOES COUNT !!!!!!!!
Ramon zegt
Trouwens een dikke V8 klinkt tien keer beter dan dat gejengel van een europees of japans 16 kleppertje.
Aaron zegt
die velge zijn niet mij ’taste’ maar wel een mooi geluid met een dikke V8 moter er onder gek
jappe zegt
Al de gene die zegt dat amarikanen niet weten hoe ze wagens moeten maken, die hebbe groot ONGELIJK. Amerikanen zijn de enige wagens die zo machtig zijn, die hebbe een ziel, die hebbe de juiste size, die zijn onmogelijk opgepept zoals die japaneze. Aan een amerikaanse kan geen enkele europese of japanese wagen tippen. Ze draaien zo mooi, hebben zo veel kracht in lage toeren, maken zo’n mooie klank. Er tipt niets aan. Het uiterlijk van Europese en vooral japanese wagens is veel saaier en braver dan dat van amerikaanse wagens. Denk aan de vleugels van de cadilac die hierboven getoont word. Denk aan het agressieve, soms dierlijke, altijd machtige uiterlijk. Met een amerikaan kan je rijden en blijven rijden zonder kosten, zolang je maar genoeg km maakt. Europese of japanse auto’s kunnen zoveel km niet aan. And believe me, ik ken een ami van met 1000000 km en enkel gebruikelijk onderhoud gehad, voor de rest niet, en deze rijd nog perfect en start beter dan een volkswagen golf van 2 jaar oud!! Elke amerikaan is zalig, en kan nog zaliger gemaakt worden. Daar zie je een paar illustraties van hierboven. Behalve dan de impale met 26 duims velge? Deze is fout.
En ruben, als jij die lada graaf en of mooi vind heb jij een groot gebrek aan smaak.
robgym zegt
has je weet niet waar je over lult man , ga terug in j hol man cultuur barbaar
Willem zegt
die laatste slaat echt alles
joehoe zegt
dit zin pas boliedes
Koen zegt
Ik mis toch nog 1 auto: De Dodge Charger en dan niet zomaar eentje, nee, een originele Dodge Charger R/T model van ’68 met de 426 HEMI (6982 cm3)of de 440 Magnum (7212 cm3). Dat is gewoon een pure droom op wielen. En dan het liefst ook nog in het bruin of bordeaux rood en niet met van die lelijke General Lee stickers erop.
jossy zegt
terwijl iedereen zeurt ver photoshop enzo, kijk eens hoe mooi die rode cutlass(èèn na laatste foto) geparkeerd staat. Voor de mensen die het niet snappen; kijk naar het blauwe op de grond
Autowebs zegt
Mooie auto’s, ik zou er een willen.
AMG Powerrr zegt
Die Camaro maar
Johan zegt
Ik wil die Alfa en die geweldige Cadillac Eldorado Biarritz van 1959 ! Kwijl kwijl…
databekker zegt
american attitude
Joey zegt
Bijna allemaal American Racing Torq Thrust velgjes… mjammie..
DJ zegt
@ Ramon:
jij hebt duidelijk nog nooit een sportief 6-in-lijntje van BMW horen lopen. Dat kan tenminste bléren …
@ Jappe:
Stel je voor dat het waar is wat je zegt, zou een rechtgeaarde europeaan ooit die zwakke handling voor lief nemen? ik in ieder geval niet.
mike zegt
pimpen is niet mooier maken. meestal is het alleen maar lelijker of idiooter
ronan zegt
@ Ramon:
En zeker al helemaal geen alfa 2600 6 cilinder van de foto horen lopen met zijn 3 dubbele webers ( hoewel die op de foto een 2 liter is) Amerikanen kunnen zeker mooi zijn maar er zijn ook heel veel hele saaie modellen gebouwd en qua wegligging remmen afwerking konden ze nog veel leren.
Borrani velgen werden wel als extra geleverd op de alfa maar ik geloof dat die dan een mattere finish hebben. Ik had ze wel graag van opzij gezien. Ik zit nog steeds te denken over of borrani’s onder een giulia zouden staan! Origineel waren ze te krijgen.
Elky zegt
Er wordt veel te vaak kritiek gegeven op Amerikaanse klassiekers, ik wil daarom wel eens één en ander verduidelijken.
Amerika heeft een erg rijke autogeschiedenis, zij hebben ook de gewone man met de automobiel kennis laten maken met de Ford Model T. In de jaren die daarop volgden waren zij ook toonaangevend op gebied van comfort, luxe en design. In de Jaren vijftig bouwden zij echte kunstwerken op wielen overladen met gadgets, van electrisch verstelbare zetels, automatisch cabriodak, luchtvering tot en met airco waren niet ondenkbaar.
In de jaren zestig werd de focus als maar meer gevestigd op grotere motoren met als maar meer vermogen en dit gecombineerd met een bloedmooi eigentijds design die de dag van vandaag nog steeds wordt gesmaakt. In die mate zelf dat men nu terug heel wat van de looks overneemt op hun nieuwe modellen (zie ford mustang, dodge challenger en chevrolet camaro).
Vanaf begin jaren zeventig begon hun status sterk af te nemen als gevolg van strengere milieunormen in de states, oliecrisis en de verzekerings maatschapijen die zich vragen begonnen te stellen bij die hoge vermogens.
De amerikaanse autobouwers begonnen met de vermogens sterk terug te schroeven, er werden tal van aanpassingen gedaan om het verbruik en de emissies te verlagen en dit allemaal op de motoren waar ze een decennia lang de cilinderinhoud van hadden vergroot. Gevolg een groot log blok dat nog amper vermogen leverde tegenover enkele jaren ervoor en maar een fractie minder verbruikte.
Ook het design nam een grote stap terug. De meeste droegen wel nog de naam van hun voorganger maar waren enkel nog een schim. Velen waren ronduit lelijk geworden. Ook op technisch vlak bleven ze zo goed als stilstaan en teerden op de reputatie van de hoogdagen van de amerikaanse automobiel. Er zat wel eens een uitzondering tussen maar dit was eerder een rariteit dan de norm (zie Buick GNX).
Deze trend bleef tot een eind in de jaren 90, maar toen was de grote schade al berokkend en een inhaalbeweging zou nog jaren kosten. Zelf nu hinken ze achterop, maar ten minste doen ze hun best. Er zijn al enkele wagens die toch respect verdienen maar nog ondergewaardeerd worden door de slechte reputatie die ze opgebouwd hebben over de jaren heen.
Nu er zijn ook wel een pak europese wagens die in de tijdspanne van de hoogdagen van de amerikaanse wagens, zowel kunstwerken en hoogtechnologisch zijn en alle luxe boden. Het verschil is wel dat deze niet betaalbaar waren voor de gewone werkman. In die betaalbare categorie zaten de VW kever, Ford Taunus en BMW 1600 om er enkele te noemen als je dan een vergelijking moet maken snap je wel wat ik wil zeggen.
Elky zegt
Zitten knappe wagens bij, jammer van die veel te grote wielen en dan heb ik het niet alleen over die blauwe impala met die vrachtwagen wielen onder.
ik ben geen fan oversize velgen op deze klassiekers. Op mijn 72 El Camino zitten er mooie standaard look 15 duim chroom velgen. zo behoud deze toch z’n originele look.
Ik houd wel van wat customizing maar dan wel van het soort dat je niet ziet.
De volledige ophanging is herzien en is zo goed als volledig vervangen door upgrade onderdelen. Dat de wegligging van een amerikaanse wagen te wensen overlaat ontken ik niet. Maar dit is niet meer het geval op mijn wagen
deze voldoet meer als voldoende naar hedendaagse normen.
En toch ziet deze er lekker standaard uit
Joost1990 zegt
Die Air Ride mag wel bij mij op de oprit staan!
frank zegt
Cutlass Supreme is echt mooi, hou wel van wat chroom
Neki67 zegt
69 Camaro, heel leuk maar de onderste van de 2 afgebeelde is een 1968 Camaro . . . .
baas zegt
daarzo zijn chroome velgen standaard , zoniet? word de auto niet verkocht :P
die alfa is mooi:D
norge zegt
69 camaro ,1 van mijn favorieten .Mooie Alfa trouwens.
pedro zegt
al prachtige auto’s
maar de amerikanen weten echt niet niet welke velgen te gebruiken …