VinFast kiest voor een constructie die aan Renault doet denken, dit zijn de Nederlandse prijzen.
Niet alleen China heeft Europa ontdekt als het gaat om de lancering van elektrische auto’s. Ook het Vietnamese VinFast komt er nog dit jaar aan. Het merk lanceert met de VF 8 en VF 9 meteen twee modellen. De Nederlandse prijzen van de Vinfast auto’s zijn bekendgemaakt, al is er een twist.
De twist zit hem in het feit dat VinFast kiest voor een constructie die doet denken aan Renault. Enkele jaren geleden kon je de Renault Zoe in combinatie met accuhuur. Later stopten de Fransen met deze constructie. VinFast ziet er wel brood in met de VF 8 en VF 9.
Eerst nog even een korte opfrisser over deze modellen. Beide auto’s zijn een SUV, waarvan de VF 9 de grootste is van de twee. Met een lengte van meer dan vijf meter misschien wel te groot voor Nederlandse begrippen. De VF 8 is met een lengte van 4,7 meter wat meer te behappen.
Beide modellen komen met twee pakketten op de markt. Daarvan heeft de VF 8 een bruikbare capaciteit van 87,7 kWh en de VF 9 een capaciteit van maximaal 123 kWh. De WLTP-actieradius van de VF 8 is maximaal 471 kilometer. Met de VF 9 moet je maximaal 594 kilometer ver kunnen komen.
VinFast prijzen
En dan de Nederlandse prijzen van VinFast. Om goed te kunnen concurreren met al die andere EV’s is er gekozen voor koop in combinatie met accuhuur. De aanschafprijzen van de auto’s zijn als volgt:
- VinFast VF 8 Eco 82,2 kWh 420 km – € 44.350
- VF 8 Eco 87,7 kWh 471 km – € 44.650
- VF 8 Plus 82,2 kWh 420 km – € 51.350
- VF 8 Plus 87,7 kWh 471 km – € 51.650
- VinFast VF 9 Eco 92 kWh 438 km – € 59.200
- VF 9 Eco 123 kWh 594 km – € 59.650
- VF 9 Plus 92 kWh 438 km – € 64.200
- VF 9 Plus 123 kWh 594 km € 64.650
Accuhuur abonnement
Bij al deze prijzen zit de accu er dus nog niet bij inbegrepen. Er komen twee abonnementsvormen onder de naam Fixed en Flexible. Met Fixed heb je geen kilometerbeperking. Het Flexible Package heeft wel een beperking van maximaal 500 kilometer. VinFast zegt binnenkort met meer details te komen. De prijzen voor de abonnementen zijn als volgt.
- Fixed – € 120 per maand
- Flexible – € 150 per maand
Die prijzen komen dus bovenop de eenmalige aanschaf. Naast huur van de accu is ook al het onderhoud, reparaties en eventuele vervanging van het accupakket bij de prijs inbegrepen.
nofxke zegt
Dus een flexibel pakket is goedkoper dan max 500 km ?
Raar idee
rutgerg zegt
@nofxke: zal wel andersom moeten zijn. Maar vind t een bak geld zeg. Minimaal 1440 aan abonnementskosten per jaar… bovenop de minimaal 40k die je al betaald hebt.
RubenPriest zegt
Klopt, maar er zijn nog geen details bekendgemaakt. Mijn vermoeden: flexibel maandelijks opzegbaar, fixed zit je vast aan een contract. Daarom goedkoper. Voor flexibiliteit moet je extra betalen, wat vaker het geval is bij dit soort constructies.
rutgerg zegt
@RubenPriest: hoe zien ze dat voor zich… als je de auto gekocht hebt en je abo opzegt… komen ze dan de accu’s eronder vandaan schroeven…
Joris24 zegt
Dan wordt ‘ie op afstand onbruikbaar gemaakt tot je weer betaalt.
imaginenl zegt
Nee hoor, dan maken ze je auto op afstand onklaar. Ze zullen gekke henkie niet zijn.
dutchneon zegt
@nofxke ja dat is krom…. net als “Met een lengte van meer dan vijf meter misschien wel te groot voor Nederlandse begrippen”
Nooit begrepen, het grootste volk van de wereld word door haar regering klein gehouden, door een belachelijk mrb regime gebaseerd op gewicht en niet op gebuik….
Met als resultaat dat de Aygo Hollands familieauto werd.
rutgerg zegt
-edit: nutteloze bijdrage, compensatie opmerkingen zijn zo 1995-
mashell zegt
Dat “grootste” volk woont wel op een klein stukje zeer dichtbevolkt land, extreem grote auto’s passen daar niet ook nog bij.
Joris24 zegt
Ik heb sowieso geen zin in abonnementskosten, dus zoiets wordt hem sowieso niet. In basis betaal je maar voor een deel van de auto en de rest lease je. En aangezien je niet zonder kunt is dit niks voor mij. Ik wil gewoon een product in 1x voor 100% aanschaffen en volledig eigenaar zijn… Als je die auto koopt kost hij je dus niet ongeveer 45000 euro aanschaf maar 60000 euro als je hem 10 jaar wil rijden (onderhoud e.d. daar gelaten).
tenaci zegt
@Joris24: helemaal mee eens! Bij verkoop is je auto ook een stuk minder interessant want je moet niet alleen je auto verkopen maar ook een abonnement
DeWitteCondor zegt
Best een hoop geld voor een Vietnamese auto. Als je uitgaat van 4 jaar rijden ben je dus tenminste >50k kwijt en dan moet je nog maar iemand zien te vinden die m wil overnemen met een accu abo. Was dat ook niet juist een bottleneck bij de Zoe?
b00st zegt
De laatste zin is niet onbelangrijk. Het “abo” is dus inclusief (langlopende) garantie, reparatie en onderhoud.
rogerzz zegt
Hmm, dus als na 8 jaar je accu kapot is heb je met 120 euro *12 maanden *8 jaar = 11.520 euro (ex rente) afgetikt als ‘eigen bijdrage’. Klinkt niet echt schappelijk.
b00st zegt
“Naast huur van de accu is ook al het onderhoud, reparaties en eventuele vervanging van het accupakket bij de prijs inbegrepen.”
Als ik het goed begrijp word je accu gratis vervangen indien kapot.
rogerzz zegt
Nou dat is dus niet echt ‘gratis’ hè als je er eerst 11.5k voor hebt betaald..
haroldt zegt
phoe.. prijzing denke ik.
alassad zegt
Ik vind m wel schappelijk geprijsd. 65k voor 123kWh accu. Een Model X kost het dubbele. En ja, hier komt nog 150 euro per maand bovenop, maar dat valt wel mee. Ben wel benieuwd naar de bijtelling! Als die over 65k is, en de abbo kosten verder los zijn, dan heb je echt een aantrekkelijke auto voor het geld