![Voorzijde](https://www.autoblog.nl/files/2020/04/vilner-dodge-challenger-srt-hellcat-2020-970-024-919x612.jpg)
De Vilner Challenger Hellcat maakt de Amerikaan Europeser.
Materiaalgebruik en afwerking. Het zijn twee termen die we in de autobranche maar wat graag gebruiken. Het is een soort manier om een goedkope auto die enorm veel waar voor zijn geld biedt, af te doen met iets dat je subjectief lijkt te beleven.
Imitatie-lego
Ondergetekende ondervond dat in de jaren ’90 in Georgia. De huurauto in kwestie was een groene Mercury Cougar, compleet met leer, audio, airco, chromen wielen en dikke 3.8 motor. Maar het was het allemaal net niet. Ondanks dat het apparaat zeker cool was, voelde alles nep en goedkoop aan. Dan zit je gevoelsmatig de hele tijd in een grote bak imitatie-lego.
![Vilner Challenger Hellcat](https://www.autoblog.nl/files/2020/04/vilner-dodge-challenger-srt-hellcat-2020-970-016-919x612.jpg)
Knakeninterieur
Veel Amerikaanse auto’s doen het een stuk beter tegenwoordig, maar de Dodge Challenger Hellcat is daar niet een voorbeeld van. De auto heeft gewoon een knakeninterieur. Niet zozeer om dat het een goed bekkende term is, maar waarschijnlijk omdat het budget was voor de te gebruiken materialen.
![Vilner Challenger Hellcat](https://www.autoblog.nl/files/2020/04/vilner-dodge-challenger-srt-hellcat-2020-970-017-919x612.jpg)
Vilner
De Vilner Challenger Hellcat moet dat probleem gaan oplossen. Althans, gedeeltelijk. Ze hebben zowel het exterieur als het interieur onder handen genomen. De wijzigingen aan de buitenkant zijn niet spectaculair. De auto is voorzien van een matrode wrap. Dat moet je smaak zijn, maar Demon-sticker is een beetje misplaatst. Een Hellcat is niets om je voor te schamen. DBS badges op een DB9 zijn nergens voor nodig, een Demon-logo op een Hellcat evenmin.
![Exterieur met Demon logo](https://www.autoblog.nl/files/2020/04/vilner-dodge-challenger-srt-hellcat-2020-970-021-970x546.jpg)
Skai
Maar het is het interieur waar de Vilner Challenger Hellcat zich onderscheidt. Het normale ‘leer’ (dat meer wegheeft van skai) is vervangen door fraai leer van Vilner. Ditmaal niet in compleet psychedelische print, maar juist stemmig zwart met fraaie rode details.
![Vilner Challenger Hellcat](https://www.autoblog.nl/files/2020/04/vilner-dodge-challenger-srt-hellcat-2020-970-004-919x612.jpg)
Fraai
Werkelijk alles is aangepast en verfraaid bij de Vilner Challenger Hellcat. Uiteraard de enorme stoelen, inclusief de nieuwe (rode) gordels. Ook de middenconsole, armsteunen, deurpanlen zijn onder handen genomen. Sterker nog: zelfs het dashboardkastje was voor Vilner niet goed genoeg en werd alsnog bekleed met fraai leder.
![](https://www.autoblog.nl/files/2020/04/vilner-dodge-challenger-srt-hellcat-2020-970-014-1600x1066.jpg)
Grondige make-over
Maar ze gaan verder bij Vilner. De gehele middentunnel is nu ook van leer, terwijl de hemel nu in zwart alcantara is uitgevoerd. Dat geld ook voor de zonnekleppen. Het geheel wordt afgemaakt met afwerking van echt koolstofvezel. Kortom, een grondige make-over van het interieur.
![Vilner Challenger Hellcat](https://www.autoblog.nl/files/2020/04/vilner-dodge-challenger-srt-hellcat-2020-970-009-919x612.jpg)
Hoger plan
Met deze modificaties is het grootste nadeel van de Challenger Hellcat aangepakt: het goedkope interieur. Dankzij de Vilner-behandeling staat dat op een veel hoger plan. Het nadeel: een van de traditionele voordelen, de lage prijs, is ook niet meer van toepassing. Je kunt niet niet alles hebben.
![](https://www.autoblog.nl/files/2020/04/vilner-dodge-challenger-srt-hellcat-2020-970-006-1600x1066.jpg)
Het grootste nadeel van de Hellcat is dat ie niet te betalen is in NL
Grootste nadeel voor mij blijft toch echt de aanschaf prijs ;)
@rikv99: of die draaikolk in de benzinetank.. Of het abonnement op de Profile wat je er gratis bij krijgt
Als ik een gratis abonnement krijg hoor je mij niet klagen ;)
Ik denk niet dat geld het probleem is, het is gewoon hun mentaliteit.
Heb vier (4!) Pacer’s gehad, bij geen enkele was de imitatie hout print correct op het dashboard gekleefd.
Te hoog, te laag, te veel naar links of rechts, ik heb ze allemaal gehad.
Mijn idee is dat hun verregaand je-men-foutisme hier aan de grond van ligt.
Mijn broer werkte bij de Europese invoerder van L.nc.r, L.nc.r bouwt de verdeelkranen voor onder andere Coca-Cola company. Eén voor één moesten de beverage-dispensers getest worden en 50% hersteld. (vergeten dichtingen, slecht bevestigd enz.
Verder twijfel ik aan hun inzicht om iets van kwaliteit tussen rommel te onderscheiden.
@wimof: het zijn net chinezen die amies
Stop zo’n bedrag liever in een grotere supercharger oid. Interieur is prima. Misschien geen vingerplastic maar het blijft wel heel. M’n Camaro zag er na 4j en 100k nog als nieuw uit. Kon je van de A3 die ik toen had niet zeggen.
@e34m5touring: Een grotere supercharger ja, dat is nou net wat je nodig hebt op een Hellcat.
@87sandyd: Ik wel. Jij niet. Zoveel mensen, enz….
Het interieur van de huidige Challenger valt nog wel mee. Zoek het interieur van het 2007 model eens op. Voor de facelifts hebben een hoop goed gedaan aan het interieur. Man man man, wat een ellende was het destijds!
Ik dacht, na de titel te lezen, dat ze er een lpg installatie hadden ingezet…