Volgend jaar viert Porsches bekendste en meest consistente model, de 911, zijn vijftigste verjaardag. En aangezien de Porsche 911 en speciale edities hand in hand gaan, mag je weer een bijzonder Elfje verwachten, en wel op de IAA 2013 in Frankfurt.
De 911, door sommigen enigszins laatdunkend aangeduid als ‘platgeslagen kever’ is alweer aan zijn zesde generatie bezig, en was lange tijd de kurk waar het Porsche-concern op dreef. Inmiddels is die functie overgenomen door de Cayenne, maar wanneer je een willekeurige voorbijganger vraagt een Porsche te tekenen, dan zullen de pennestreken bijna altijd op een 911 lijken.
In een interview dat het Australische Motoring Magazine aan de zijlijn van de Sydney Motor Show had met ‘mr. 911’, August Achleitner, liet deze zich ontvallen dat er “something special” aan zit te komen. Logischerwijs zal dit in de vorm van de Porsche 991 zijn. Spann0nd!
Aangezien het nog 10 maanden duurt voordat de show los gaat hebben we nog geen beeldmateriaal, maar dat scheelt: op deze manier kunnen jullie mooi je creativiteit loslaten over hoe deze speciale editie er volgens jou uit moet/zal gaan zien. Denk hierbij aan motorisering, uiterlijk, details, en koplampdesign. Dus: kom maar op met die creatieve ideëen/schetsen voor een Porsche 50 jaar feest-editie (die mogen op autojunk)! Porsche leest ongetwijfeld mee.
Foto – Speciale Porsche van de vorige generatie (997): de Sport Classic.
linealuna zegt
zucht… alweer?
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
@linealuna: Zo erg is dat toch niet?
mister zegt
@mdemooistelettervanhetalfabet:
Inderdaad, hoe meer auto’s er aangeboden worden, hoe leuker
dat ik het vind :), soms denk ik na een dagje autosites af te surfen op het internet en mijn foto’s van spots te bekijken
dat er echt niet zoveel auto’s op de markt zijn/waren :)
Ik heb natuurlijk nog niet alles gezien, maar na een tijd
mis je toch iets diep van binnen dat er nog niet op de automarkt is.
Daarom vind ik het altijd wel leuk als één der welk merk met een nieuw model of uitvoering in dit geval komt.
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
@mister: Ik bedoelde meer dat speciale edities van Porsche over het algemeen wel lekker zijn! Denk 911 GT3 RS 4.0.
d15b2 zegt
@linealuna: Ja, waarom niet?
911 is gewoon een platform, met daar om heen types/uitvoering, hoe je het noemen wilt.
Porsche doet al decennia lang een XX jaar oud 911 model uitbrengen.
3246cm252kw zegt
@linealuna: inderdaad ze zijn daar beter met nieuwe edities dan met (echt) nieuwe modellen bedenken….
trolle zegt
Zal wel een ander interieur/naam/kleur/spoiler hebben
Niets speciaal dus
964rs zegt
lekker word het toch wel
TimoBac zegt
Een 50 PK versie; niches vullen mensen!
kaasboerin zegt
Zeer benieuwd..
Kan me niet zo 123 iets bruters inbeelden dan de Sport Classic als special edition..
linealuna zegt
@kaasboerin: sport classic targa cup rs 4.0
kaasboerin zegt
@linealuna: Wat is er mis met een diep assortiment?
Daar gaat een potentiële klant heel blij mee zijn hoor.
Maar goed, daar weet jij natuurlijk niks van, jij kan er immers geen 1 betalen, dus dan maar lekker afzeiken natuurlijk! :)
linealuna zegt
@kaasboerin: ook al zou ik willen, de special editions zijn toch meestal heel rap al uitverkocht omdat er zo weinig van gemaakt worden
sir_smokalot zegt
@linealuna: Zouden ze daarom ook ‘special edition’ heten?
roberto zegt
@linealuna: Correctie: Sport Classic Turbo GT2RS Cup 4.0, Speedster uitvoering ;)
rufctr01 zegt
Brengen ze dan de 918 uit?
paulaner zegt
Gewoon eens echt een platgeslagen kever, om de critici voor te zijn.
Justawheelchairguy zegt
@paulaner: Haha wtf ziet er nog best gaaf uit afgezien van de voorste wielkast..
carsper zegt
@paulaner: Die is er al
alcantara zegt
@paulaner:
paulaner zegt
@alcantara: Lol :)
Justawheelchairguy zegt
met de naam “Special Edition Number 50”?
jack_abarth zegt
Wanneer brengt Porsche de “Regular-Edition” eigenlijk uit?
Flamingo zegt
is 50 jaar porsche 911 niet lang genoeg dan? of is dat de verrassing eindelijk een opvolger?
JaxDryke zegt
‘Mooi hoor, die roze achterlampen en een bodyskin dat lijkt op yoghurt die over datum is’.
kaasboerin zegt
@JaxDryke: Dat roze komt volgens mij door de reflectie van het licht.
E34M5Touring zegt
De eerste 911 met de motor voorin? Dat zou pas een special edition zijn.
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Noooo!
Dan krijg je hetzelfde effect als Yana paar topics terug. :)
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Beetje Botox up the asshole, it will level out. :)
jzaero zegt
@E34M5Touring: Plus ze rijdt dan waarschijnlijk ook beter, lekkere balans ;)
kickass zegt
Een opvolger van de 997 Speedster lijkt me wel wat.
jrk68 zegt
@kickass:
Dan liever deze, uit de tijd dat het nog echte Porsches waren.
kickass zegt
@jrk68: Ik ben niet zo van de oude Porsches. Ik vind de 997 Speedster de mooiste Porsche ooit gemaakt, al komt de 918 wel dichtbij.
jrk68 zegt
@kickass:
Ik ben dan ook niet van de Playstation generatie….
Voor mij dus geen halfbakken auto’s waar de computer de baas is….
Ik wil zelf sturen, remmen, schakelen en desnoods op mijn bek gaan omdat ik het zelf niet goed deed….
kickass zegt
@jrk68: Dat vind ik ook. Maar het design van klassieke Porsches ben ik niet zo’n fan van. Misschien moet Porsche maar eens met een auto komen waarin zo min mogelijk elektronica in zit.
Barnato zegt
Plug in hybrid :)
mout zegt
Het recept ligt voor de hand: net als die sport-classic edition een bekend oud element kreeg, doen ze nu weer.
Als ze willen teruggrijpen op type 1, dan gok ik op (chromen? zal wel niet) roostertjes bij richtingaanwijzers, lamellen in de motorkap, en een setje Fuchs-jes.
urtarget1992 zegt
Nieuwe gt1 please:D !!!
jrk68 zegt
@urtarget1992:
Noem mij een oude sentimentele gek, maar veel gekker dan dit gaat een 911 niet meer worden….
Tijd voor een remake wat mij betreft.
Die zie ik liever dan een remake van deze.
bmwm5e60 zegt
Porsche heeft echt te veel modellen die op elkaar lijken -_- ik vind het 911 type helemaal niet meer “speciaal” als ik eerlijk ben
ronin1130 zegt
Terug een luchtgekoelde boxer zou wel leuk zijn!
cazzo993 zegt
Ik gok: luchtkoeling!!!
cazzo993 zegt
@ronin: je was me net voor…
linealuna zegt
Toch, een 911 met opstaande koplampen en een eendenstaart die op snelheid omhoog komt, dat lijkt me wel nice. En dan met de lijnen van de 991
solmatje zegt
911 GT1
tttooommm zegt
Luchtgekoelde boxer idd!!!
Wat zou dat mooi zijn
tttooommm zegt
@tttooommm: In ieder geval geen turbi i.v.m. het uitlaatgeluid
tttooommm zegt
@tttooommm: Turbo*
bazzelijn zegt
Zie het al gebeuren dat er binnenkort een speciale editie uitkomt om een andere speciale editie te vieren, blijft weinig speciaals meer over zo.
The360box zegt
Wanneer beginnen ze aan de 912?
Hupke zegt
@The360box:
I think you need to elaborate (wat bedoel je met 912?).
DE 912 is nogal oud en bestaat nietmaar de 911 naam word nog altijd gebruikt. Een ‘negen elf 912’ met daarin de lichtste boxster motor als party editie gaan ze niet maken vrees ik.
The360box zegt
@Hupke: Ik denk niet dat je snapte wat ik bedoelde.
pieter-jan_catteeuw zegt
Full CarbonFiber/kevlar wat dan ook top of the line lichtste composiet voor alle pannelen. Liefst nog hennep voor al zijn kwaliteiten samen de beste keuze maar niemand lijkt avontuurlijk genoeg om het logische te doen. Voor de prijzen van hun speciale modelletjes (wat eigenlijk rechtvaardigd is gezien speculanten die prijzen zowiezo de hoogte zouden insturen) mag je als klant eigenlijk wat meer verwachten dan een body kitje.
De vraag is, doe je opnieuw een ode aan het oude of – gezien dit al gebeurd is en eigenlijk is elke 911 een ode aan de oude – maak je van de mijlpaal gelegenheid gebruik om de 911 van de laat 21ste eeuw nu al uit te vinden. Met het oog op de toekomstige noden en plichten. Zien hoe ver je kan gaan met het design zodat het buitenaards is maar nog steeds een herkenbare en straatlegale 991. Met het risico dat het de 991 overschaduwd in sommige van zijn hypermoderne features.
Full composiet 911 iemand? 1000kg max. 4 cilinder Boxer Turbo – of full electric met een brandstofcel. Kleine 2 zitter maar nog steeds met de aandrijving achter de achterwielen. Conceptcar looks maar nog steed puur 911. Gebouwd met een tijdelijke iStream productie lijn. Komt met zijn eigen storm-beveiligde synthetische olie productie container om met hernieuwbare energie en uit water en lucht thuis uw brandstof te maken.
Realistisch zie ik een eigen synthetische olie productie container en een lichtgewicht milieu vriendelijk composiet exterieur en interieur (met een regulier chassis) wel zitten.
Een full electric is ook een potentieel hernieuwbare optie maar ik ben geen fan van de hoeveel batterijen zoiets consumeert.
Als je saai wilt doen dat vraag je anders maar €250k voor een “retro” body kitje op een anders standaard 991. Maar je weet toch dat deze huidige evolutie vh automobiel een dramatisch keerpunt zal moeten ondergaan. Of staan er nog niet genoeg nieuwe auto’s te roesten in havens en bij de dealers achteraan. Nog niet genoeg fabrieken gesloten na jaren verlies te draaien. Nog niet genoeg doden van ons middeleeuws gebrek aan atmosferische hygiëne.