De vijfdeurs Suzuki Jimny is nu ietsje praktischer, maar nog steeds heel schattig.
De Suzuki Jimny is een bijzonder fenomeen. Suzuki bedacht dit segment al in de jaren ’70. Sindsdien zijn er wat concurrenten geweest, maar uiteindelijk is de Suzuki weer alleen overgebleven. De Suzuki Jimny is klein, maar zijn daden zijn groot. En in een wereld vol faux-offroaders is de Jimny een hele echte. De Japanner heeft namelijk een ladderchassis, lage gearing en vierwielaandrijving. Inderdaad, precies zoals de Jeep Wrangler, Toyota Land Cruiser en Mercedes-Benz G-Klasse dat ook hebben.
Om heel correct te zijn, de auto die je ziet op de foto’s is een Maruti Suzuki Jimny vijfdeurs. Nu zijn Maruti’s in principe niets meer of minder dan Suzuki’s gebouwd in India. De auto maakt op de Auto Expo 2023 zijn debuut. De totale lengte van de vijfdeurs Jimny is 3,985 mm, net geen vier meter dus. Voor de context, de Jimny zoals je die in Nederland kan krijgen is 3,645 mm lang.
Afmetingen en hoeken
Een verschil zit ‘m in de wielbasis. De groeit namelijk van 2,25 meter naar 2,59 meter, inderdaad: 34 centimeter erbij. De breedte (1,645 meter) en hoogte (1,72 meter) zijn identiek aan de Europese Jimny. We zeggen expres ‘Europese’ Jimny, want de Jimny in Japan is een nog kleinere Kei-Car. Belangrijk voor de offroaders zijn de af- en aanloophoeken: de aanloophoek is nu 36 graden, 24 graden ‘break-over’ en de afloophoek is 50 graden. De bodemvrijheid bedraagt 21 centimeter.
In het interieur is er nu veel meer ruimte achterin. Met de bank in positie is er nu 208 liter bagageruimte, bijvoorbeeld. Klap je de bank neer, dan is er 332 liter beschikbaar. Toegegeven, het is geen verhuiswagen, maar de Jimny was dan ook een zeer krappe auto achterin.
Aandrijflijn vijfdeurs Suzuki Jimny
Qua techniek is het geen bijzonder milieuvriendelijke auto, relatief gezien. Ja, het is officieel een hybride, maar wel een ‘mild hybrid’. De motor is ook niet de BoosterJet, maar een minder efficiënte atmosferische 1.5. De motor levert een bescheiden 105 pk en 134 Nm. Er zijn twee transmissies leverbaar: een handgeschakelde vijfbak of een viertraps automaat. Het klinkt alsof we in de jaren ’90 met deze specificaties zijn.
De kans dat deze auto naar Europa komt is klein, vooralsnog is de vijfdeurs Suzuki Jimny aangekondigd voor India, Australië, Latijns-Amerika en Afrika.
Meer lezen? Dit zijn 9 nieuwe legendarische offroaders op een rij!
schuimbekje3 zegt
Eerste waar ik aan dacht was “heej, een Hummer H4″…
steephh zegt
@willeme een auto van veel woorden dus? ;-)
milvus zegt
🙂 Vermoeiende auto dus. Wordt nog gezellig als je vrouw ook meerijdt. Goede gehoorbescherming wordt dan noodzakelijk.
camber24 zegt
Wat een snoepje!!! Mag zo op de oprit hier.
Dutchdriftking zegt
Als hier nu eens een elektrische variant van zou komen. Ideale tweede auto, en als je lol wilt hebben in het weekend kan je ook nog fluisterstil offroaden.
hondafiel zegt
Of een hybride dat zou ook al enorm schelen in verbruik en uitstoot. Maar daar liggen ze in Azië nog niet wakker van op de manier zoals wij dat doen.
thjvanvlerken zegt
Erg gaaf, laat hem maar komen. Mits de prijs goed is zou die zeker op mijn lijst staan.
harrie zegt
Door ons fantastische milieulabel stelsel op basis van relatief verbruik/uitstoot in zijn klasse, krijgt dit leuke en zuinige lichtgewicht karretje een G label toegewezen en kan je die goede prijs dus helaas wel vergeten.
Dus beter koop je een lompe BPM+MRB vrije EV met het gewicht en grondstoffenverbruik van 3 Jimny’s, en klop je jezelf op de schouder hoe groen je bezig bent.