We gaan op zoek naar een keurige vijfdeurs met automaat. Is dat nog te vinden in Nederland?
Vandaag gaan we op zoek naar een auto voor Susan. Haar verhaal is een heel bijzondere. Ze heeft aan het begin van dit jaar een hersenbloeding gehad met verstrekkende gevolgen. Ze was een tijd blind, kon niet praten, niet lopen en haar geheugen was aangetast. Na heel veel medische obstakels en een lang revalidatieproces is ze dermate ver opgeklommen dat ze weer mag gaan lessen van het CBR. Dat is meer dan een diepe buiging waard voor Susan, erg goed!
Bij het CBR moest Susan allerlei keuringen ondergaan. Bij diverse artsen moest ze een gezondheidsverklaring ondergaan. Dat is allemaal goed en wel gelukt! Proficiat! Er is wel een bijkomstigheid en dat is dat Susan alleen in aanmerking komt voor een rijbewijs met automaat. Ze ze is op zoek naar een kleine auto die wel praktisch is. Dus sowieso een vijfdeurs auto, zodat haar hondjes ook eenvoudig mee kunnen gaan. Een handige instap en goed zicht is ook gewenst. Tot slot, maar zeker niet onbelangrijk: het moet wel een betrouwbare auto zijn die niet elke week bij de garage staat.
De wensen en eisen van Susan voor een vijfdeurs automaat zijn als volgt:
Vorige auto’s / huidige auto’s: | Honda Logo, Peugeot 107, Fiat Fiorino |
Koop / Lease: | Koop |
Budget: | Ongeveer €5.000, mag iets minder of iets meer voor de perfecte keuze |
Jaarkilometrage: | 10.000 km |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Medisch |
Gezinssamenstelling: | 2 volwassenen en 2 Franse Bulldogs |
No-go merken / modellen: | Geen |
No-go auto’s: | Alleen geen gele auto’s! |
Tip: ga voor een vijfdeurs met ‘echte’ automaat.
Het klinkt natuurlijk heel logisch dat als het verzoek specifiek om een automaat gaat, dat we zeggen dat je een echte automaat moeten zoeken. Maar er zit een logica achter. Als je gaat zoeken naar een compacte auto met automaat op de zoekmachines, dan krijg je alles voorgeschoteld waaronder een hoop gerobotiseerde handbakken. Het scheelt een beetje per merk, maar het zijn eigenlijk allemaal ondingen. Wat je wil is een automaat met koppelomvormer. Deze zijn veelal betrouwbaarder en een stuk comfortabeler. Auto’s als de Citroen C3 SensoDrive, Opel Meriva, Mitsubishi Colt of Toyota Aygo automaat hebben zo’n gerobotiseerde handbak. In dit segment heb je vaak dan wel een wat ouderwetsere (viertraps) automaat, maar eigenlijk is dat gewoon prima. Het rijdt zoveel meer ontspannen dan de nukken van een gerobotiseerde handbak, dat het het waard is.
Toyota Corolla 1.6 VVTi-i Linea Sol (E120)
€ 4.450
2004
130.000 km
Een auto van 18 jaar oud aanraden. Dat is lef! Maar niet in dit geval. De Toyota Corolla is namelijk een zeldzaam goede auto. Toen de auto nieuw uitkwam was het niet de meest sprankelende of verfrissende auto en dat is het nog steeds niet. Maar het is wel een steengoede occasion. De motor is een van de fijnste 1.6-jes ooit gebouwd: pittig, betrouwbaar en zuinig.
Qua rijden is het niet spannend, maar voldoende comfortabel en lekker ruim. Het is een keuze die je met je hoofd maakt. Wat ook wel lekker is: de afschrijving. Een vijfdeurs Corolla met airco en automaat kun je altijd met gemak verkopen. Als de Corolla een maatje te groot is, is een tweede generatie Yaris ook een uitstekende keuze. Toyota heeft het antwoord voor je.
Nissan Note 1.6 Acenta (J11)
€ 4.950
2007
90.000 km
Het grootste voordeel van de Nissan Note zijn de vorige bestuurders geweest. Natuurlijk willen we allemaal een hippe auto, maar de Note is anders. De Nissan houdt het midden tussen midi-MPV en hatchback. Het is stiekem een heel erg fijn tussenmaatje. In- en uitstappen gaat erg makkelijk en er is meer dan voldoende ruimte op de achterbank en kofferbak. Maar het is niet zo dat je meteen met een auto van 1.600 kilogram onderweg bent, de Note weegt zo’n 1.150 kilogram.
Als je een automaat wenst, moet je altijd voor de 1.6 gaan (de 1.4 is er alleen met handbak). Ga minimaal voor een Acenta, die hadden de airco standaard destijds, bij de Visia is airco geen zekerheidje. Nadeeltje: de automaat is op zich prima, maar het is een ouderwetse vierbak. Dus niet heel erg snel (11,7 seconden naar de 100 km/u) en ook niet heel erg zuinig (1 op 12 ongeveer).
Suzuki Swift 1.5 Automaat Comfort
€ 4.950
2007
115.000 km
Ook de Suzuki Swift staat te boek als een zeer betrouwbare auto. Zeker in deze ‘brave’ configuratie heb je de kans dat de vorige eigenaren op leeftijd waren. Dat is precies wat je wil, uiteraard. De Swift is een volle maat kleiner dan de Corolla en dat merk je. Het is niet alleen krapper aan boord, maar er is ook meer kabaal aan boord. Ook voor een B-segmenter komt de Swift ietwat blikkerig over. Over de motor van de compacte Suzuki hoef je je geen zorgen te maken, die blijven doorgaan.
De meeste dingen die eraan kapot gaan vallen onder de noemer afwerking. De Exclusive uitvoering heeft airco standaard, dat was bij de Comfort (en lager) een optie. Gelukkig is die optie vaak genoeg aangevinkt. Handig voor de wegenbelasting: de Swift weegt minder dan 1.000 kg! Net als met de Nissan Note heb je een viertraps automaat.
Renault Clio Estate 1.6 Dynamique Aut.
€ 4.950
2008
55.000 km
Viertraps automaten waren sowieso populair rond deze periode, want deze Clio uit 2008 heeft ook zo’n bak. Als je niet al te veel haast hebt voldoet het overigens prima. De 1.6-motor is een erg fijne. Het blok is soepel en presteert boven in het toerengebied best aardig. Ook lekker aan de Clio is het verzorgde interieur, alhoewel wel degelijk kan slijten.
Met name het stuurwiel en de knopjes kunnen er verweerd uitzien. Het fijnste aan deze auto zijn de rijeigenschappen. Franse auto’s hebben soms zijn fijne afstemming tussen comfort en controle. Deze Clio is er zo eentje. Ook handig is dat het een stationwagon is: de honden hebben zo lekker veel ruimte. Dit zonder dat de auto heel erg zwaar wordt.
Hyundai i10 ActiveVersion Cool Aut. (PA)
€ 4.950
2009
70.000 km
Misschien wel de meest typische vijfdeurs met automaat. Als goedkoop rijden het doel is, is de Hyundai i10 een goede keuze. De auto weegt minder dan 950 kilogram, dus erg goedkoop in de wegenbelasting. Ook is de i10 aanzienlijk zuiniger dan de auto’s in deze lijst. 1 op 15 haal je met gemak, ondanks de ook hier aanwezige viertraps automaat. De i10 heeft een makkelijke instap en is altijd een vijfdeurs. Het enige is dat je wel voelt waar het vandaan komt. Ondanks dat de auto in 2009 heel volwassen was voor een a-segment auto, blijft het een A-segment auto.
Je zit erg op de bok, het maakt veel kabaal en is erg zijwindgevoelig. Perfect als je veel korte stukjes door stedelijke gebieden doet, niet zo lekker als je geregeld door de polder moet rijden. De betrouwbaarheid staat overigens op een zeer hoog peil en ook hier veel seniore voorbezitters, dus goed onderhouden auto’s met lage standen zijn goed te vinden. Veel daarvan hebben de automaat. Het is vooral een verstandige keuze, deze i10.
Volkswagen Polo 1.4 16v Optive (Typ 9N3)
€ 4.950
2007
110.000 km
We hebben ook een Duitse inzending voor een vijfdeurs met automaat! In principe kun je ook een jongere Polo in het budget vinden, maar als je zoekt naar een vijfdeurs exemplaar met weinig kilometers, automaat en airco kun je beter model van de generatie daarvoor zoeken. De Polo is vooral heel erg volwassen. Het interieur is keurig en voelt kwalitatief een klasse hoger aan. De 1.4 motor is lekker soepel, maar geen enorme krachtpatser of zuinigheidswonder.
Let op, er zijn ook zat driedeurs-versies in omloop. Ook is het zaak om een compleet model zoals deze ‘Optive’ te zoeken. Sommige Polo’s zijn dermate kaal dat het benoemd wordt in diverse geschiedenisboeken. Om te rijden is het vooral comfortabel, niet echt sportief. Maar het is vooral het volwassen gevoel dat de auto geeft, waardoor je ‘m zou kunnen verkiezen. Check hier het Polo aankoopadvies (en deze video) om te zien waar je op moet letten.
Daihatsu YRV 1.3 Turbo
€ 3.650
2004
120.000 km
De leukste optie is ook nog eens het goedkoopste! De Young RV Turbo is een vergeten warme hatchback. Ook hier een makkelijke instap, betrouwbare techniek en een eenvoudige automaat. De motor is slechts een 1.3 liter, maar wel eentje met een flinke turbo erop. Daar is het vermogen maar liefst 129 pk! Omdat de auto ook erg licht is, kun je in 8,4 seconden naar de 100 km/u sprinten.
En dan is de auto op asfalt sneller op papier. Met andere woorden, die transmissie is niet perfect afgesteld op de 0-100 km/u sprint of topsnlheid (195 km/u!). Verder merk je wel aan de auto dat deze van rond 2000 is. Het is niet allemaal heel erg modern en omdat het Japans is, komt het nog ouderwetser over. Maar hey, je hebt dan wel een van de snelste Daihatsu’s ooit gebouwd! En het is een vijfdeurs met automaat, dus het klopt helemaal. Wellicht een obscure klassieker voor de toekomst.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Wicos zegt
Waar is de Jazz in dit advies?
rikv99 zegt
Aangezien er geen YOLO optie wordt gegeven neem ik het heft in eigen handen:
https://www.autotrack.nl/a/chevrolet-camaro-benzine-1998-50124892?_ga=2.204563538.35038725.1638627063-981220400.1637694226
BerlingoHdi zegt
@rikv99: Heb een paar keer gekeken, maar dit is geen vijfdeurs, en waar laat je de honden?
Wiegenzak zegt
Opel Astra H hatchback? De 1.8 heeft een volautomaat met 150 pk.
Ik heb er zelf één uit 2009 gekocht als eerste auto ivm gezinsuitbreiding, bevalt perfect. Doet wat hij moet doen, verbruik is redelijk (1/12 inclusief caravan kms) en rijdt comfortabel.
Deze bijvoorbeeld staat nu te koop: Opel Astra 1.8 Enjoy Automaat
€ 4.750,00
https://link.marktplaats.nl/m1769160624?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
golf1985 zegt
Nooit meer een polo van deze generatie voor mij. Voor mij de meest slechte auto’s die er gemaakt zijn. Zuipt olie bij het leven ( volkswagen kwaal ik weet het), bobines gaan vaak stuk. Beter gelijk alle vier vervangen. Weet je zeker dat je er weer een maand tegenaan kan. Interieur vind ik mwha. Niks speciaals. Zoek er wel eentje uit met fijne stoelen die je steun geven. Ik heb er tuinstoelen inzitten namelijk
Variomatic zegt
Omdat iedereen elkaar maar klakkeloos nakakelt dat die Toyota’s zo goed zijn liggen de tweedehandsprijzen idioot hoog, totaal overgewaardeerd. Voor hetzelfde geld zijn er uitstekende alternatieven die zo 4 tot 5 jaar jonger zijn en veel minder hebben gelopen. Die Toyota’s zijn ook maar gewoon auto’s en rond 2005 zijn er ook genoeg modellen door Toyota op de markt gebracht die verre van probleemloos waren. Tel daarbij op dat het echt de meest kleurloze, saaie en sexloze auto’s zijn. Gewoon lekker links laten liggen. Of als het dan perse jap moet zijn eerder nog naar een Honda kijken.
bartteeuwen zegt
@variomatic: Inderdaad wat een geld voor een corolla van die leeftijd. Met min of meer dezelfde eisen 2 jaar terug een (nog steeds) jongere focus gekocht. Door de afmetingen (vooral de breedte) iets minder compact maar wel een fijne auto voor niet al teveel geld.
jarnobakker zegt
@variomatic: mijn broertje had een Auris automaat. Bleek ook zo’n robotding te zijn. Van aankoop tot verkoop problemen mee gehad. Hij was hem na 2 jaar spuugzat.
monsieurleloure zegt
@variomatic
Als je iets betrouwbaars zoekt kom je uit op een Toyota hoe klote het ook voor jou is…
Kwaliteit wint altijd de strijd, altijd.
Fijn weekend.
Variomatic zegt
@monsieurleloure: perceptie wint de strijd, maar de praktijk is weerbastiger: het zijn ook maar gewoon auto’s. Maar ga vooral lekker in zo’n zaaddodende Corolla of zo rijden..
monsieurleloure zegt
@variomatic,
Ik heb ook een volautomaat alleen in combinatie met een 5.7 v8. Wel Amerikaans, dus rommel 😜
Variomatic zegt
@monsieurleloure: 👍🏻 gelukkig, ik maakte me al zorgen :-)
Johanneke zegt
Ik zou die polo nooit doen. Dingen zijn duur want mensen willen om 1 of andere reden graag VW, en de kwaliteit is ontzettend VW. Ruk dus. Olie zuipen, piepen en kraken.
Voor de rest goed advies, het 1e wat ik dacht was inderdaad meteen, doe aub geen robot automaat.
Als het wat ouder mag zijn en veel goedkoper (en ruimer): pak een hele late 1e generatie mitsubishi space star. Super betrouwbaar als je de 1.6 of 1.8 MPI pakt (pak geen GDI die is slecht) en hebben standaard airco en elektrische ramen. Hier heb je er 1 met maar 111k gelopen:
Mitsubishi Space Star 1.6 Shogun SE AUTOMAAT, NAP ”Airco”
€ 2.999,00
https://link.marktplaats.nl/m1774394973?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
jvdberg zegt
@Johanneke: helemaal mee eens, die polo is dus ver van comfortabel…stuur wel prettig, maar geen km vreter…
BerlingoHdi zegt
@Johanneke: https://www.viabovag.nl/auto/mitsubishi-space-star-18-instyle-silver-automaat-ed55z6f inclusief garantie en 1.8 met toch wat meer pit.
wimof zegt
Koop er eentje waar je op autodoc en konsoorten al je onderdelen kan vinden, dat maakt het een goede keuze.
mondial zegt
1 serie ? E87 Lci
kav79 zegt
Waarom geen cvt automaat aanraden? Honda jazz, honda insight bijvoorbeeld. Stukken moderner dan zo’n 4traps automaatje
tenaci zegt
@kav79: zeker! Dat ze de gerobotiseerde handbakken afraden, daar ben ik het met eens. Maar CVT is echt een geweldig ding. Gaat nauwelijks stuk, rijdt zuinig (zeker in een Prius of Insight) en je raapt ze echt wel op voor 5000.
pignon zegt
Is er geen Zoe te vinden? Altijd automaat, geen betrouwbaarheidsissues die typisch voor oudere ICE zijn. Met 10k km per jaar maak ik me sterk dat actieradius onvoldoende is
BerlingoHdi zegt
Als je voor een Corolla gaat, kies er dan één NA de facelift, deze hebben geen hoog olieverbruik meer, een Yaris zou ik juist adviseren van de eerste generatie van VOOR de facelift en met de 1.3 de 1.0 en yaris mk2 hebben namelijk een verschrikkelijke mmt automaat.
BerlingoHdi zegt
@berlingohdi: P. S. Een Corolla station bied meer ruimte voor de honden maar is zeker met automaat zeldzaam, de Yaris mk1 van voor de facelift heeft nog hydraulische bekrachtiging wat tig keer fijner rijd.