De vijfde generatie van de Toyota Prius is er en de auto ziet er opvallend strak uit!
De Prius heeft toch wel een beetje een geitenwollen imago. Het was één van de eerste hybride auto’s in 1997 en verkocht in eerste instantie goed. De laatste versies waren nou niet zo enerverend, om het maar zo te zeggen. Nu komt Toyota met de vijfde generatie en eerlijk is eerlijk: de auto ziet er goed uit.
Vijfde generatie Toyota Prius
De basisvorm van eerdere modellen blijft behouden, maar het merk geeft er een moderne draai aan. De Prius ziet er zowaar strak uit, dankzij een coupéachtige vorm. De achterzijde behoudt de vrij hoge achterklap, dat is aangevuld met lichten die over de gehele breedte gaan.
De nieuwe Toyota Prius staat op het tweede generatie GA-C-platform van Toyota’s New Global Architecture (TNGA). Dit zorgt ervoor dat de auto een hogere stijfheid heeft en een lager gewicht. De batterij en de brandstoftank zijn zo geplaatst dat het zwaartepunt lager is dan voorheen.
Wederom hybride
Ja, je leest het goed. Toyota gaat niet voor een volledig elektrische auto. Dit is een bewuste keuze van het merk, want de hybridetechnologie levert aldus Toyota een belangrijke bijdrage aan het verminderen van koolstofuitstoot. Tja..
De aandrijving waar we het hier over hebben is een 2.0 liter benzinemotor, aangevuld met een elektromotor. Het gecombineerd vermogen komt op 223 pk (164 kW). De benzinemotor zorgt voor 148 pk (111 kW), de rest komt dus van de elektromotor met een lithium-ion batterij van 13,6 kWh. Het batterijpakket is zo klein dat het past onder de achterbank. Toyota claimt dat de EV-actieradius meer dan 50% groter is dan de huidige Prius. Die kan 51 kilometer ver rijden op één oplaadsessie, dus reken maar uit. Opladen kan via zonnecellen op het dak, maar ook gewoon met een stekker.
Interieur
Saai? Degelijk? Donker? Het klopt allemaal. Het is niet echt een in het oog springend interieur. Toyota kennende zal het allemaal wel goed werken. We zien een 7-inch TFT LCD-scherm in het midden en hiernaast is de verlichting van het instrumentenpaneel gekoppeld aan meldingen van Toyota Safety Sense. Waarschuwingen komen door middel van kleurveranderingen in het dashboard.
Marktlanceirng
In het tweede kwartaal van 2023 komt de vijfde generatie van de Toyota Prius beschikbaar. Prijzen zijn nog onbekend, maar zullen snel volgen. Een Prius met looks waar je je niet voor hoeft te schamen. Best knap eigenlijk. Lekker gedaan Toyota!
dufornee zegt
Echt meer dan verrassend goed dit. Mooie scherpe lijnen in een bijna futuristisch design, alleen jammer van de ouderwetse handgrepen dan weer. Wel knap dat ze ook deze Toyota hebben omgevormd naar een zowaar begeerlijke versie voor de jongere rijders.
William zegt
Die “ouderwetse” handgrepen zijn betrouwbaar en veilig. Niet onbelangrijk in een auto. In noodgeval / paniek snapt iedereen hoe ze werken en hulpverleners kunnen (iig bij die voorportieren) er een haak aan bevestigen om die deur met kracht open te trekken na een zwaar ongeval).
Dutchdriftking zegt
Dit dus. En die automatische dingen zien er vaak toch ook net niet uit. Maak er gewoon een design element van zoals Alfa Romeo…
oetelaar zegt
Over de eerdere versies was ik niet enthousiast maar wat mij betreft is dit inderdaad een geslaagd ontwerp.
autodrome zegt
Niet gek hoor, Toyota is de laatste tijd goed bezig, zelfs de Yaris smoelt goed, een voormalige bejaardenbak en dan hebben we het nog niet eens over de GR, het ziet er standaard heel prettig uit, er staat hier 1 in de buurt. Ga zo door zou ik zeggen, hoop echt dat het verkoopt en niet door de gemiddelde koper als te polariserend wordt gezien.
Arno's zegt
Dat Toyota van ”bejaardenbak” naar ”het ziet er standaard heel prettig uit” is veranderd kan ook te maken hebben met het feit dat je zelf ouder bent geworden :)
rollingstoned zegt
Ziet er best strak uit. Alleen jammer van die zilver/zwarte swastika-achtige velgen.
moondustfocus zegt
Dat kan bij de velgenboer worden opgelost
rollingstoned zegt
Uiteraard, maar doelde er meer op dat het een beetje afdoet aan de presentatie op de persfoto’s.
karhengst zegt
Geeft niet, in Nederland kom je hem gewoon tegen in vertrouwd monochroom op 16″ stalen velgen met eco-doppen.
rollingstoned zegt
Dat dan weer wel ;-)
thjvanvlerken zegt
Niet verkeerd.
okdoei zegt
Mooier. Maar niet mooi naar mijn mening.
oochiewally zegt
Kijk, dit is een lekker bericht om de dag mee te beginnen!
awesome zegt
Ik ben geen fervent automaat-rijder maa dat pookje van Toyota is toch wel hard ingehaald door de tijd.
Daar zijn voldoende oplossingen voor te bedenken. Kijk eens naar Kia met hun draaiknop.
tenaci zegt
Vind je dat nou werkelijk een verbetering? Variaties zijn er altijd al geweest. Edsel had in de jaren vijftig al de teletouch automaat met knoppen op het stuur. Er is een reden dat het pookje toch altijd gebleven is. Het werkt gewoon snel en intuïtief.
SanderB zegt
Grappig, toen ik de pook zag, dacht ik toch fijn dat er nog fabrikanten zijn die een fatsoenlijke pook monteren. Ligt toch gewoon veel lekker in de hand
invictus66 zegt
Rijd jij zelf automaat? Bij een automaat is het “lekker in de hand liggen” helemaal niet belangrijk, aangezien de pook zelden in je hand ligt. Mijn vorige automaat was met een draaiknop, nu een peugeot, met een toch ook niet standaard pook. Ik had met beiden geen enkel probleem met betrekking tot het gebruiksgemak.
sportabgasanlage zegt
Het is wel belangrijk dat je -zonder te kijken- de automaat kunt bedienen. Dan hou je nl je ogen op je omgeving. Bijv. bij keren op de weg en in- en uitparkeren is het fijn dat je blind je auto van D naar R en weer terug kunt zetten. Een pook is dus veel intuitiever dan een draai- of drukknop.
berlinetta zegt
Als iets het beste werkt, hoef je niet te vervangen omdat er mooiere oplossingen zijn toch?
Auto Piloot zegt
Mooi design, prettige upgrade ten opzichte van de vorige generaties.
flyerbunch zegt
Eindelijk dat geiten wollen sokken imago verdwenen..
Edge zegt
Krijg nou tieten! Een Prius die er zowaar mooi uitziet? Niet apart, niet acceptabel, maar gewoon mooi? De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
faalhaas zegt
Mooie opvolger voor m’n Prius Wagon op LPG.
Ultra-efficient/zuinig met voldoende ruimte en comfort lange afstanden rijden.
Heel veel Priusrijders in de VS zetten er ook een liftkit met iets hogere wielen onder zodat het een soort allroader wordt.
De mijne staat ook op hoge poten en is daarmee al door Rusland en de Balkan geweest.
harrie zegt
Fraai ding, wel jammer dat er geen EV versie is.
Zou een topper worden in NL.
kaeser zegt
Een hele verbetering tov het vorige model en geel staat hem goed!
berlinetta zegt
Mooi ding. Zou hem zo voor de deur zetten!
Alex Staartjes zegt
Rij al jaren in een Prius 2e generatie, ok geen auto waar je hart sneller van gaat kloppen, was een praktische en financiële keuze, maar zeer degelijk, zuinig en betrouwbaar.
Nu dit model!! Zou hem zo kopen, mooi ontwerp en het exemplaar op de foto heeft een mooie kleuren combinatie.
Handgrepen zoals afgebeeld vind ik prima, het pookje is bij elk model anders maar moet zeggen dat ik van deze wel blij van wordt, draaiknoppen of gewoon schakelaars vind ik niets.
Interieur hoeft voor mij niet zo opzichtig te zijn maar moet functioneel en praktisch zijn. Op de foto zie ik naast een scherm aardig wat knoppen, ook fijn.
Ben erg benieuwd hoe dit model het gaat doen naast de Corolla.
karhengst zegt
Niet alleen is deze Prius net wat fraaier, de burgerlijke concurrentie is vooral lelijker geworden.
Sowieso doet Toyota al een tijd lang mooie auto’s op de weg zetten. De Corolla is stiekum gewoon één van de fraaiste wagens in z’n segment en zeker in een lekkere kleur verre van saai te noemen.
toyotavenray zegt
Word het dan een hybride of plug-in hybride?
invictus66 zegt
Opladen kan via een stekker volgens het artikel.
toyotavenray zegt
Oké duidelijk. Maar er staat hybride, en dat is de auto niet. Wel een plug-in hybride, maar dan moeten ze de tekst aanpassen.
gregorius zegt
mensen kochten toch alleen een Prius voor het schone imago? Deze mensen rijden nu toch allemaal rond in een model 3.
Want verder snap ik de Prius niet. Het was altijd een suf ding.
En als je nu van binnen ziet: het is weer een typische Toyota: je ziet t gelijk en ik vind het nog altijd spuuglelijk (van binnen).
E550 zegt
Als je in de iPhone app klikt op de foto, dan kom je er niet meer uit.
sportabgasanlage zegt
Ik zou mijn iPhone weggooien als ik jou was.
Gulli zegt
Kom maar brengen, dan gooi ik hem wel voor je weg
Edge zegt
Overigens, als je die koplampen zo ziet met dat bodywork dat als een vleugel eroverheen gevouwen is zou je bijna denken dat het een Ferrari SF90 Postnatale is.
Habanero zegt
Mooi of niet… vooraan wél, ja hoor, bijna ondenkbaar leuk voor een Toyota. Maar die neerhangende hoeken aan de achterkant, wel daar steekt die oude Prius-genetica weer de kop op. En het interieur gaat ook geen potten breken. El Plastico domineert en je zou haast denken dat dit een Japanse interpretatie is van de ID-gruwel. Niet mijn ding dit, maar ik geef toe, eindelijk iets van Toyota waar je haar niet van recht komt en kleur is top!
rollingstoned zegt
Dat plastic fantastic is wel jammer ja. Gelukkig hoeven wij er niet in te zitten ;-)
hakvo054 zegt
vormgeving: *mind blown* Mensen: dit is een Toyota! Dit kan niet! Ik herhaal: Mensen: dit is een Toyota! Dit kan niet! Ik herhaal: Mensen: dit is een Toyota! Dit kan niet! Ik herhaal: … bliep, bloep, blap (wordt in dwangbuis afgevoerd)
minimoke1984 zegt
Ben benieuwd naar cijfers.. En dan bedoel ik echte cijfers.. Dus waar kom je onder aan de streep op uit per maand bij 5000km per maand tov volledige EV zoals de model 3.
Dus aanschafprijs, wegenbelasting, onderhoud en kosten benzine/Electric..
Ik denk dat je dan zo moet rekenen dat 20% van de kms daadwerkelijk elektrisch zijn in deze auto.. en benzine 1:25 oid?
Dus waar ligt dan het omslagpunt om te kiezen voor deze auto? En wat als je er ook nog is lpg in gooit (kan dat?) .. want dan kun je hier dus daadwerkelijk echt goedkoop mee rijden..
Aon zegt
Nu nog de Mr2 op de markt zetten en Toyota kan weer feestvieren.
rollingstoned zegt
Plus 1 voor dit.
driver79 zegt
De eerste knappe Prius.
dtwo zegt
Mooie auto!
Maar…saai interieur, ja?
Misschien niet verrassend voor een Toyota maar dat maakt het volgens mij niet saai. Ik zie deze stilo niet meteen bij een ander merk. Saai is tegenwoordig zo’n grote rechthoekige plaat voor je snufferd ipv een dashboard. Dat doen namelijk wel bijna alle merken.
sportabgasanlage zegt
De huidige Prius is haast nog lelijker dan de eerste. Maar dit smoelt gewoon prima. Sowieso is Toyota goed bezig op gebied van Design. De CH-R was nog een beetje wennen, maar alle modellen sindsdien (Yaris, Corolla, RAV, etc) zien er gewoon prima uit en deze Prius ook. Nice!
3246cm252kw zegt
Smaken verschillen
Roskampies zegt
Wow. Nice. Beetje Gallardo I lijnen.
mashell zegt
Een artikel over een nieuwe Toyota Prius en dan foto’s van een blok goudse kaas plaatsen?
Gulli zegt
Nu nog een beetje licht in het interieur en het wordt nog eens wat. Trouwens leuke kleurstelling met die zwarte randen langs de banden, doet me denken aan de e208.