Simpel. Een vijfcilinder voor twee mille. Waar kom je dan mee thuis?
Soms zijn aanvragen veel makkelijker dan het antwoord. Zeker met vrij brede wensen en vrij groot budget kun je veel kanten op. In dit geval gaat het om een aanvraag van Matthias. Hij is kort, bondig en duidelijk.
Matthias gaat zijn eerste auto uitzoeken en hij weet al precies wat hij wil: een vijfcilinder! Een viercilinder is toch een beetje armoede, nietwaar? Met een vijfcilinder heeft een auto ineens veel meer cachet. Het zit niet alleen tussen de oren, maar het ligt ook AAN de oren. Een vijfcilinder klinkt bijna altijd geweldig.
Enfin, een vijfcilinder. Op benzine. Kunnen wij dat vinden? Jazeker! Het enige punt is het budget. Dat is namelijk erg beperkt. Logisch, het is de eerste auto van Matthias en hij wil natuurlijk ook iets achter de hand houden voor onvoorziene uitgaven. Maar hey, wij laten ons niet uit het veld slaan. We deden gewoon een extra sessie om de redactiestamtafel.
De wensen en eisen van Matthias voor een vijfcilinder voor 2 mille zijn als volgt:
Huidige auto’s | Geen |
Koop of lease | Koop |
Budget | 2000 euro |
Jaarkilometrage | 15.000 km per jaar |
Brandstofvoorkeur | Benzine, ook is dat door Rutte te duur |
Reden aanschaf auto | Ik wil een mooie 5 cilinder als eerste auto |
Gezinssamenstelling | Alleen ik |
Voorkeursmerken | Volkswagen en Audi |
No-go merken | Geen |
Volkswagen Golf V5 Highline (1J)
€ 2.000
1998
200.000 km
Het eerste dat naar boven komt als je zoekt naar Een vijfcilinder voor twee mille is de Volkswagen Golf IV V5. Deze is als Highline en op sommige markten ook als GTI verkocht. In principe is de motor de mindere ten opzichte van de 1.8T, die evenveel vermogen levert. De V5 is trager en dorstiger.
Daarbij is de 1.8T veel beter te kietelen. De V5 klinkt dan iets beter. In sportief opzicht zijn ze beide niet echt denderend. De Golf IV was comfortabel, maar alles behalve precies en sportief. Voordeel is wel dat onderdelen nog redelijk goed te doen zijn, zeker met een enorme levendige achterban. Goede exemplaren zijn met gemak een stuk duurder, dus je zult veel onderdelen nodig hebben om er weer iets moois van te maken. Maar hey, dat is onderdeel van de lol, nietwaar?
Audi 80 Avant 2.3 E (8C)
€ 2.250
1994
265.000 km
Audi is legendarisch als het om vijfcilinders gaat. Het waren de quattro-monsters die je kon herkennen zonder ze te zien. De roffelende vijfcilinder kon je namelijk uit duizenden herkennen. Het mooie is, Audi maakt ook een hoop normale vijfpitters. Het was een soort tussenoplossing tussen de modale viercilinder enerzijds en de luie doch romige V6 anderzijds.
Dit beginnen nu wel auto’s te worden die behoorlijk op leeftijd komen. Nette exemplaren doen met gemak het dubbele, helemaal als het een quattro is of een sportiever/luxer model. De kans dat je binnenkort flink moet investeren is erg groot. Dat is gewoon de leeftijd. En ja, over 10 jaar verkoop je het vast voor het dubbele, maar dan is er in die tussentijd veel meer geïnvesteerd. Om te rijden is het niet leuk zoals een E30 of E36 dat wel kan zijn. Het is vooral gemoedelijk en old-school.
Fiat Stilo Abarth 5M17 (192)
€ 1.950
2005
180.000 km
De uitgelezen concurrent voor de Golf V5. Sterker nog, Fiat maakte de Stilo destijds namelijk bewust een tikkeltje saai om zo het VW-publiek te kunnen verleiden. In principe was het een drama. Een saai interieur, belegen exterieur én bouwkwaliteit die suggereerde dat de auto een jaar aan ontwikkeling had gemist. Maar hey, de exemplaren die het nu nog doen, doen het nog. Met de motor hoeft niet direct veel mis te zijn, die Lancia-blokken zijn stiekem best goed.
Het is vooral even erop letten dat de electronica nog deugdelijk functioneert. Helaas waren de meeste Abarths compleet afgeleverd. Twee dingen die je moet vermijden: de vijfdeurs (echt lelijk) en de Selespeed-bak. Die twee verstoren de lol. Eenvoudige driedeurs met Manuele 5-bak en 17 inch wielen zijn nog best leuke auto’s. Maar hey, het is een vijfcilinder voor twee mille die niet zo gek oud is en enorm veel gelopen heeft.
Seat Toledo V5 Signo (1M)
€ 1.800
2000
220.000 km
Het nadeel van de Golf V5 is dat de mooie exemplaren ietsje duurder zijn. Sterker nog, in goede staat kunnen ze zo het dubbele zijn. Wat je eigenlijk wil, is een fraaiere auto voor minder geld. Dat is deze Toledo! Omdat iedereen ‘m vergeten is, kun je ze voor een grijpstuiver oppikken.
De V5 was het topmodel van de Toledo range. Je kreeg 150 pk, alle mogelijke luxe en de complimenten van de directeur van de Seat garage. De auto doet in veel opzichten denken aan een Golf, alhoewel het dashboard uit een Audi A3 komt. Het onderstel is Golf, de besturing en de transmissie ook. Niet slecht, maar je hebt geen Alfa 156 rijeigenschappen.
Volvo S70 2.5 Luxury Line
€ 1.950
1999
310.000 km
Als je een vijfcilinder voor twee mille zoekt dan kun je niet om Volvo heen. De 5 in 850 staat immers voor het aantal cilinders. De S70 en V70 (de namen van de gefacelifte 850) zijn namelijk allemaal en altijd voorzien van een vijfcilinder. Om een of andere reden kon je alleen kiezen tussen een 126 pk of 144 pk versie. Sterkere varianten zijn nog te duur of je krijgt te maken met extreem hoge kilometerstanden.
Nee, 3 ton voor een Volvo is niet zo heel erg veel. Ons advies: ga op zoek naar een Sedan. Die zijn iets minder populair, dus je kunt voor 2 mille dan een betere deal dan met een Estate. Om te rijden zijn dit nog altijd machtige karren. Je zit echt ín de stoel, die bijzonder comfortabel is. Meteen heb je zin om hele lange afstanden te gaan rijden op je gemakje. Dat is wat zo’n Volvo met je doet. Goed ook om boetes te ontwijken, want dit heeft met sportief rijden niets te maken.
Renault Safrane 2.5 RXE
€ 2.150
1997
250.000 km
Dat geldt in principe ook voor de Renault Safrane. Als je een sterkere Volvo vijfcilinder wil, dan zul je hier naar moeten kijken. De Safrane werd geleverd met een aantal motoren waaronder een Renault viercilinder, een PRV-zescilinder of deze Volvo-vijfcilinder. Het is de meest ideale motor voor deze auto. Voldoende krachtig, lekker roffeltje en niet te dorstig. Qua karakter lijken de Safrane en S70 wel iets op elkaar. De Safrane is zo mogelijk nog ruimer en vooral veel praktischer. Ook is de Safrane veel origineler en zeldzamer dan wéér een Volvo. Qua onderdelen kan het dan nog lastig worden.
YOLO: Lancia K 2.0 20v Turbo (838)
€ 3.950
1999
180.000 km
Ja ja, we weten het. Deze auto is véél te duur. Geen vijfcilinder voor twee mille, maar voor maar liefst vier mille. Maar houd er rekening mee dat de eerste beurt plus APK van bovenstaande auto’s zo 1.000 euro kan bedragen. Dat is met deze Lancia overigens ook het geval. Maar kijk eens hoe cool die is!
Het is namelijk de motor van de Fiat Coupé Turbo Plus in de ‘Italiaanse Mercedes’. Omdat de Kappa verrassend goed was (en de E-Klasse van deze periode iets minder) was de bijnaam niet verkeerd. Het is een heerlijk obscure youngtimer die veel origineler is dan de zoveelste Volvo.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Richmond zegt
wtf een Audi uit 94 met meer dan 2,5 ton gelopen kost meer dan elke andere auto in de lijst op de Lancia na?Hoe dan? Ik zou in deze lijst voor Stilo gaan. Nog steeds een mooie auto om te zien, vooral zo in het geel. Lijkt mij ook een betere eerste auto dan een grote sloep zoals een toledo, Volvo of Lancia.
ukbob zegt
@benja01: neem dan wel de handbak en niet die ‘automaat’.
Dit is trouwens een gevaarlijk lijstje!
Leuke dingen en best bereikbaar.. oei :)
wimof zegt
Heb je al ooit een Audi 8C in detail bekeken, na wat ik gelezen ben ik ervan overtuigd van niet!
Robert zegt
Ik ken iemand die zo’n yolo bezit én rijdt. En er inmiddels ruim 4 ton op de teller heeft gezet. Wie zei er dat Lancia’s onbetrouwbaar waren?
Verder die Audi, want daar heb ik persoonlijk het meeste mee. De Audi 80 is vrij zeldzaam met vijfcilinder, omdat de meeste van deze modellen als Audi 90 werden verkocht. Ze zijn qua prijs inmiddels al een tijdje hun dieptepunt voorbij en voor een goed exemplaar met een km-stand onder de tweeënhalve ton worden soms al serieuze bedragen gevraagd én betaald worden. Sleutelwoorden daarbij zijn de staat van het interieur en de hydraulica, want op technisch gebied is de onderdelenmarkt inmiddels aardig opgedroogd. VAG biedt onder de noemer Audi Tradition wel een keur aan new old stock onderdelen aan, maar rekent daarvoor wel de hoofdprijs.
pa045 zegt
De selespeed bakken in de Stilo waren echt niet meer zo slecht als de eerste selespeed bakken uit de Alfa 156. Minimaal vergelijkbaar met een huidige dsg..
Tevens begrijp ik het commentaar over het interieur van de Stilo niet. Dat is gewoon prima voor een auto uit die tijd. In ieder geval een stuk minder saai en plastic fantastic als de Toledo die eronder genoemd wordt. Dat is om te huilen..
Voor mij uit dit rijtje de Yolo. Maar ik heb mijn rijbewijs ook al heel wat langer dan de aanvrager.
Bella Macchina zegt
De driedeurs was echt wel een leuke verschijning maar het afwerkingsniveau lag toch wel lager als bij de Duitse concurrent, de prijs ook. Toch zou hij ook mijn voorkeur krijgen maar liever nog een Fiat Coupé, daar spreken we echter over heel andere prijzen.
danmar zegt
@pa045 Ik heb 3 jaar in een destijds nieuwe Stilo Abarth Selespeed mogen rijden, en ik deel je mening niet. De bak schakelde heel traag. In een beetje heuvellandschap was mijn zwager in zijn golfje 2 sneller, de bak begreep niets van hellingen. Ook een paar keer een storing gehad dat de bak in neutraal bleef staan.
Verder lustte de motor aardig wat olie. Een liter elke 500 km was volgens de garage normaal dus altijd olie mee onderweg.
Interieur vond ik eigenlijk best mooi. Leer was wel slordig afgewerkt als je de stoelen wegkantelde, maar verder geen klagen.
Lamellendak was ook een drama. Regelmatig gehad dat het dak niet meer dicht wou. Zat er ergens een heel klein vuiltje.
Regensensor sloeg ook af en toe op hol. Was het onmogelijk om de ruitenwissers uit te zetten. Pas als je de motor uitzette.
Al met al zou ik de Stilo Abarth niet aanraden.
jarnobakker zegt
@pa045: sorry , maar ik weet uit ervaring dat de selespeed in de Stilo zo traag als drek schakelt. Ik heb er meerdere gereden
pa045 zegt
@jarnobakker: zo traag als drek schakelde die. Maar dat maakt het geen slechte bak.
In die tijd waren er veel van deze gerobotiseerde handbakken. De meeste schakelde nog trager.
Dat deden de dsg’s die later kwamen een stuk beter. Maar om die nu daarom goed te noemen gaat mij te ver.
kenner zegt
Volvo S60 zou ook nog kunnen, iets moderner dan de V70 maar je moet genoegen nemen veel km’s. Als het onderhoud maar goed bijgehouden is, is er niks aan de hand.
rikv99 zegt
Denk dat je voor dit bedrag toch echt je wensen moet aanpassen. Want een 5cilinder kopen voor 2k is vragen om gezeik. Maar dat wil je natuurlijk niet horen.
Dus ik zou zeggen: FIAT!
dees zegt
Inderdaad, Je gaat dan 2k uitgeven aan een auto waar een petje al flink wat meer heeft zitten raggen.
Alleen doen als je nog een aardige hoeveelheid hebt om er tegenaan te gooien.
Want dit soort bakken worden voor 2k aangeboden omdat er vaak groot/duur onderhoud aan zit te komen.
pitapita zegt
Vind de 1e generatie Fiat Bravo mooier dan de Stilo. Eventueel ook als Marea SW. Een Fiat Coupé is natuurlijk nog leuker, maar die hebben de klassiekerstatus al bereikt.
tmenges zegt
De s70 vanaf het eerste jaar is er ook met 20 kleps 2.5 motor met 170 pk, die valt ook prima in het budget, daar zou ik voor gaan. De nieuwere 2.4 is altijd een 20 klepper en de 140 pk versie is softwarematig geknepen, bij volvotune in Elst is er voor weinig geld 185 pk uit te krijgen.
rogerzz zegt
“Benzine, ook is dat door Rutte te duur” – Ja Rutte draait aan de knoppen van de wereldeconomie, olieproductie, maakt afspraken met de OPEC en.. oh nee.
Die Audi 80 2.3 avant is wel gaaf zeg. Ik zou haast een excuushond nemen om vervolgens een excuus-Audi-80-avant met 5 cilinders te kopen voor de hond zodat de ‘normale’ auto’s niet stinken. Interesting..
ukbob zegt
@rogerzz: Same here! M’n vrouw heeft ‘T steeds over een hond; ik zie het ineens meer en meer zitten 👍
HFdude80 zegt
Neem de lancia K 2.4. Onverwoestbaar en een heelijk geluid en koppel. De turbo is erg onderhoudsgevoelig.
Johanneke zegt
Ik wens je wel succes met het onderhoud. Je kan voor 2k absoluut betrouwbare en nette auto’s kopen, maar door enkel exotische 5 pitters te willen gooi je heel veel van die nette en betrouwbare auto’s buiten het lijstje. Heb zelf 2400 voor mijn auto betaald. 114k gelopen, station, 136pk, climate control. Het kan makkelijk als je een 4 in lijn neemt.
Succes met zoeken!
Variomatic zegt
@Johanneke: juist niet: de vijfpitters laat iedereen staan uit angst voor het verbruik en evt reparatiekosten. Dus minder vraag = meer value for money en vaak beter onderhouden auto’s van liefhebbers.
Johanneke zegt
Of het je krijgt een auto met 12 eigenaren waarvan 4 in de afgelopen 12 maanden.
kenner zegt
@Johanneke: dan sla je die toch over. Simpel.
(ooo--V--ooo) zegt
Waarom niet lekker dieselen? 2.4 JTD’s pik je al op voor een habbekrats en duur is het momenteel toch wel
Who_carez zegt
Met zo’n golf 4 kan je in mijn ogen niet heel veel fout doen als je een beetje een goed exemplaar zoekt. En zeker als je meer aandacht steekt in het zoeken van een technisch goede auto dan van eentje dat er enkel goed uit ziet :)
Maar voor zo’n budget is het zowizo een kwestie van geluk hebben.
kappenou zegt
Nooit een VW vr5 10v halen. Probleem blokken en traag.
Ik heb zelf vroeger de vr5 20v 6 jaar gereden. De 170pk is ook echt aanwezig en sneller dan een standaard gti en en stilo. Ook weinig problemen met dit vernieuwde blok
LaLancia zegt
Ik heb zo’n vijfcilinder Stilo. 3-deurs en handgeschakeld. Rijd er tegenwoordig niet zo veel meer mee, maar die motor is echt fantastisch. Nu van apk naar apk 1200km gereden, maar kan ‘m niet wegdoen. Was toen ik klein was m’n droomauto.
Stilo’s zijn echt veel minder slecht dan velen denken. Veel storingen zijn te herleiden naar de accu. Als die zwak wordt kunnen allerlei lampjes gaan branden. Interieur ziet er ook nog prima uit. Niks breekt af oid. Alleen de knopjes bladderen af, maar dat doen ze in een Golfje ook.
kappenou zegt
@lalancia: golf 4 interieur is niets mis mee. Bladdert niet zomaar wat af.
Golf 5 interieur zag er na een paar jaar al niet meer uit.
techniekmeneer zegt
Niet doen. In die prijsklasse koop je de ellende van een ander.
jarnobakker zegt
Mijn zwagers hadden allebei een Stilo Abarth selespeed. Wat een rampenbakken. Het geluid van die 5 cilinder was pure porno , maar die selespeed deed er bijna een dag over om de volgende versnelling te kiezen. Buiten die selespeed hebben ze ook heel veel problemen gehad met de elektronica . daar was mijn Renault Grand Scenic nog een betrouwbare japanner bij.
camber24 zegt
Leuk lijstje! Zou voor mij de Lancia of de Renault worden. Maar, exotischer, lastiger te krijgen. Dus zou wel uitkomen op de Golf, mocht ik in dezelfde schoenen staan.
dree16v zegt
Ik zou gaan voor een 2 cilinder voor 5 mille
tenaci zegt
Prima lijstje, leuke auto’s maar wat een droefsnoet om zelfs bij het aangeven van een brandstofvoorkeur te sneren naar Rutte.
giulia64 zegt
Mooie prijs nog voor die Kappa. Waren prima auto’s. Lybra 2.0 SW ook leuk: maar niet te krijgen in NL (alleen duur als distributie riem vervangen moet worden). In Varese staat er 1 voor €900 en in Hamburg een mooie Emblema voor €5000…. Worden collector cars!
vaakbenjetebang zegt
Die Fiat met handbak zou ik wel aandurven. Nieuwe accu kopen, alle stekkerverbindingen een keer goed nalopen en leren hoe een multimeter werkt. Kan eigenlijk niks spectaculairs mis mee. Typisch Italiaans: fundamenteel eigenlijk niet eens zo slecht, maar niet uitontwikkeld en (dus) een beetje nukkig. Als je daar de lol niet van inziet, lekker zo’n looiige Golf kopen. Bijkomend voordeel is dat werkelijk niemand er een wil omwille van de reputatie, dus je koopt ze voor een scheet en drie knikkers. En al deze auto’s zijn een jaar of 20 (of nog meer) oud, dus ga er maar van uit dat er een keer goed kosten aan zullen komen – of er nou een Volvo- of Fiat-badge op zit.
wimof zegt
Hou op met wagens op te drijven, wil je een argument?
Volg dan het verloop van het Strépy proces, dat klaarheid brengen wanneer je denkt dat je alles mag.
Variomatic zegt
@wimof: ??
wimof zegt
Ik zou er 1tje kopen waarvan ik op elke hoek van de straat onderdelen kan vinden
Dus, ook al is hij hier nier vernoemd een “Opel Isigna” daar kan je op de bekende sites enkel wind vinden (om de banden op te blazen)
DeWitteCondor zegt
Safrane. Altijd al een mooie auto gevonden en je zit als een koning in die franse fauteuils. Ruimte te over.
mc96 zegt
Een vijfcilinder met een budget van 2K…. Dan koop je volgens mij alleen gebakjes. Mijn advies, koop een Daihatshu Cuore of Suzuki Alto. Past een stuk beter bij het budget en zo’n driecilinder heeft stiekum de zelfde roffel als een vijfcilinder.
pier zegt
Met dit budget en de bijkomstige leeftijd wordt het altijd een risico. Maar dat neem je voor lief vanwege die lekkere sound. De 2.0 5 cilinder is ook geleverd in de Fiat Bravo en Marea en bij Lancia in de Lybra. Een Volvo kan ook maar verwacht geen sportieve aspiraties. Naast de Golf is ook de Passat B5 met de 2.3 5 cilinder geleverd. Ook niet sportief overigens. Succes met de keuze!
lambo350gt zegt
De Fiat Stilo een belegen exterieur?? Ziet er juist enorm strak uit, zeker voor zijn leeftijd.