We gaan eens kijken naar de vijfcilinder stationwagons als het geen RS2 mag zijn…
Gisteren kwam ‘ie even voorbij, de Audi 80 RS2. Er stond (c.q. staat, afhankelijk van wanneer je dit artikel leest) een setje van drie te koop in Duitsland. Je moest ze alledrie kopen, voor 83.000 euro. Nee, niet in totaal, per auto!
83.000 euro is natuurlijk gekkenwerk voor een Audi 80 uit de jaren ’90. Aan de andere kant, de RS2 was en is echt een bijzondere auto. De historie, verwantschap met Porsche en het feit dat het een snelle stationwagon was, draagt bij aan het feit dat deze auto de grondlegger van een genre was.
Maar stel, je wilt een snelle stationwagon met vijfcilinder, maar niet meteen een enorm bedrag kwijt zijn. Wat zijn dan je opties?
Audi S6 Avant (C4A)
1994
Er is een tijd geweest dat je bij Audi kon kiezen qua motor bij de Audi S6. De dikste versie was een 4.2 liter V8 met 290 pk, maar je kon ook kiezen voor een 2.2 turbo. In feite was dit ook de motor die in de Audi RS2 geleverd werd, zij het een stukje milder afgesteld. Met 230 pk overigens kwam je er zeker niet karig van af.
Qua koppel scheelde het overigens niet heel erg veel met de V8, dus tussen de 100 – 200 km/u zat er ook niet veel verschil tussen de vijfcilinder en V8. Daarbij was de vijfcilinder ook nog eens beter te kietelen. En oh ja, het apparaat klonk glorieus!
Meer lezen? Check hier onze Audi S6 (C4) Special!
Volvo 850 R Estate
1996
We moeten na die Audi wel echt beginnen met de Volvo 850. Alle 850’s en V70’s van deze serie hebben een vijfcilinder onder de kap, overigens. Dus deze passen allemaal in dit lijstje. Ook op basis van de V50 kwam er een snelle vijfcilinder stationwagon. De populairste is een lichtgele 850 T-5R, maar de 850 R die in 1996 op de markt kwam, was nog sneller.
Alleen al vanwege het feit dat de verplichte dakspoiler standaard was op de 850 R (in tegenstelling tot de T-5R), verdient de ‘R’ het om dit lijstje van de dikke vijfcilinder stationwagons te staan. Als het even kan moet je op zoek naar een ‘M59’, deze hebben een sterkere vijfbak (handgeschakeld) en een sperdifferentieel. Oh ja, en een grotere turbo met meer tuningspotentie.
Lancia Kappa SW 2.0 20V Turbo LS (838)
1998
Niet alleen Volvo was goed met dikke stationwagons met een eigenwijze vijfcilinder. Lancia kan er ook wat van. In Nederland kon je de auto aanvankelijk krijgen met een vijfcilinder 2.0 (155 pk) en 2.4 (170 pk) of een 3.0 V6 (204 pk). Voor de Italiaanse markt was daar dan de 2.0 20V Turbo. Het idee was simpel, deze had méér vermogen (220 pk) en koppel (304 Nm) dan de V6, maar viel door zijn bescheiden cilinderinhoud in een gunstiger belastingtarief.
Mocht je denken dat deze Italiaanse Mercedes de motor uit de Fiat Coupé Turbo Plus heeft, dan klopt dat. De motor was wel een beetje temperamentvol, waardoor de voorwielen weleens moeite hadden om alles kwijt te raken. Hoort erbij.
Meer lezen? Check hier onze Lancia Kappa special!
Mercedes-Benz C30 CDI AMG (S203)
2002
Onlangs deed collega @jaapiyo zijn beklag dat Mercedes het er zich te gemakkelijk vanaf gemaakt heeft met de C32 AMG ten opzichte van zijn favoriete auto aller tijden. Maar vergeet niet dat ze bij Mercedes-Benz meerdere AMG-versies hadden van de C-Klasse. Naast de C32 AMG verscheen namelijk ook de C30 CDI AMG. De basis van deze motor was OM612, een vijfcilinder diesel uit de C270 CDI. De motor in ‘DE 30 LA’-specificatie was specifiek voor AMG.
Er kwam een grotere turbo op en de cilinderinhoud werd vergroot naar 3.0 liter. Het resultaat was een 231 pk en maar liefst 540 Nm aan boomomwortelende koppel. Al na 2 jaar zag Mercedes in dat zowel de V6 (redelijk populair) en vijfcilinder diesel (absoluut niet populair) niet de juiste keuze waren en verving het beide modellen met een 5.4 liter V8, want AMG be like AMG ofzo.
Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v Q4 Ti (939)
2009
De 159 zal altijd een beetje een onbegrepen Alfa Romeo blijven. Men zag het als een epische faal om de lichtvoetige 156 op te volgen. Vergeet niet dat de 159 zowel de 156 als de 166 moest opvolgen. Gek genoeg is de 159 voornamelijk heel erg goed als ‘Italiaanse Volvo’. Het zijn geweldige auto’s voor de lange afstanden.
Als je een vijfcilinder stationwagon wenst, moet je kijken naar een 2.4 JTDm, die op het laatst 210 pk leverde, net zoveel als de sterkste Giulia. Dat is echter een viercilinder en die kun je niet als Sportwagon krijgen. Mocht je voorwielaandrijving niet leuk vinden, je kan ‘m als Q4 krijgen met vierwielaandrijving.
Ford Mondeo Stationwagon 2.5T Titanium (CD345)
2008
Volvo was nog onderdeel van Ford toen deze knapperd ten tonele verscheen. De Ford Mondeo was een uiterst puike auto (geweldige occasions tegenwoordig), maar met deze derde generatie wilde Ford iets hoger in de markt staan. Dus een verzorgd interieur, veel mogelijke luxe en zelfs de optie van een dikke vijfcilinder motor.
Deze kwam bij Volvo vandaan en leverde in dit geval 220 pk en 320 Nm. Daarmee maakte je wel indruk bij de snack-muur. Ook lekker, de Volvo-blokken waren goed te kietelen voor meer vermogen, waardoor 300 pk / 500 Nm geen enkel probleem is voor de motor (wel voor de bak, trouwens). Maar ook standaard haal je 240 km/u met de vijfcilinder.
Fiat Marea Weekend 2.0 20v Turbo (185)
1999
Kennen we de Fiat Marea nog? Dat was de sedan en stationwagon op basis van de Fiat Brava/Bravo en de opvolger van de Tempra. In Nederland zag je ze geregeld met de gouwe oude 1.6 of een 1.9 JTD als een 156 nét buiten het budget viel. Maar Fiat leverde ze ook met dikke motoren en een keur aan vijfcilinders. Ja, Fiat! De bouwer van tweecilinder bromtollen grossierde in de jaren ’90 in vijfcilinder stationwagons.
Naast een 2.0 20v, 2.4 TD en 2.4 JTD kwam er in 2000 ook een 2.0 20v Turbo. Wederom de motor uit de Coupé Fiat, maar dan iets terug getuned naar 185 pk en 264 Nm. Aan de buitenkant zag je er bijna niets aan, op een afwijkende motorkap na. Zeker gezien het tuningspotentieel een ideale sleeper.
Volkswagen Passat Variant 2.3 20v 4Motion (B5+)
2002
Aanvankelijk wilden we de Passat Variant 2.2 Syncro uit 1987 nomineren voor dit overzicht van dikke en luxe Passats, maar die stond enkele weken geleden al in dit lijstje. Daarom even een iets modernere Passat. Het is écht een rare eend in de bijt, want net als de eerste Passat heeft deze generatie de motor in de lengte. Het opmerkelijke is, de vijfcilinder was dusdanig compact (net als de VR6) dat deze overdwars gemonteerd kon worden, wat wel gebeurde in de Golf, Bora en New Beetle.
Maar in dit geval dus niet. De motor is een 170 pk sterke atmosferische 2.3 VR5 (kleine blokhoek, een kop) met 20 kleppen in totaal. Het vierwielaandrijvingssysteem is zo mogelijk nog grappiger, want het is een ‘echt’ quattro-systeem met permanente vierwielaandrijving met een Torsen-differentieel, geen voorwielaandrijving met Haldex-koppeling. Sowieso was deze generatie vrij bijzonder, want je kon deze generatie ook krijgen met een twintigkleps turbo, V6 TDI, V6 dertigklepper en zelfs een 4.0 W8!
vincentmiata zegt
5cilinders zijn heerlijk. Ik rijdt in een V50 T5 AWD gechipt en een aantal motorische aanpassingen. Dit is dezelfde motor als hierboven in de Mondeo zit en dus ook in de Focus ST. Kwa vermogen zal die op 300pk en 500nm zitten. Dat koppel is vanaf ongeveer 2000-2500rpm beschikbaar. Altijd genoeg koppel dus.
okdoei zegt
@vincentmiata: jij zegt in het dagelijks leven zinnen als: “ik loopt naar de buurman” en “ik fietst naar de winkel”?
406_v6 zegt
Alleen als je een echte Rotterdammert bent…
Mike Boddé legt het uit:
https://www.youtube.com/watch?v=7ImwWfoU2gM
woertquattro zegt
@okdoei: zeikerd
Volvo_440_turbo zegt
Kijk maar goed naar die plaatjes en geniet, binnenkort helemaal geschiedenis, weeral een leuk artikel voor het magazine Historia!
frank2b zegt
Niets is voor eeuwig.
Who_carez zegt
Chuck Norris!
Robert zegt
De Audi vijfcilinder. Toffe herinneringen aan. Alleen vanwege het epische geluid vergeef je ze al dat haast eveneens epische onderstuur. En ook na dertig jaar nog een keiharde carrosserie – dát deden de premium concurrenten ze zeker niet na.
eaudi zegt
Mooi stukje weer. Ter aanvulling: de Lancia k was er ook als vijf cilinder diesel, eerst als td, later jtd en jtdm (zoals ook bij Alfa). Ook die motor klonk (voor een diesel) prachtig!
mclovin zegt
Misschien heb ik klein beetje een gekleurde mening, maar ik durf wel te stellen dat de 2.4JTDm van Alfa de diesel met het mooie geluid dat er op de markt is.
Dutchdriftking zegt
@mclovin: hij klinkt met een Novitec uitlaat erg fijn. Maar niet zo fijn als de V6 TDI van Audi. Ook de D5 van Alpina klinkt beter.
ttr6 zegt
@mclovin: de 5 cylinder in de Kappa of de Lybra klinkt veel beter. Ik heb zowel de Lybra als de 159 gereden. In principe dezelfde basis dus waarom de een veel beter klinkt? Geen idee.
mpgc zegt
Behalve die S6 en T5(R) een rijtje helemaal niet zo bijzondere auto’s.
87sandyd zegt
@mpgc: RS2 niet bijzonder noemen, wauw! Dat is al een prestatie opzich
mc96 zegt
@87sandyd: je hebt gelijk die hoort er natuurlijk ook bij.
kniesoor zegt
Effe op het onpartijdige advies van @kennone wachten 😃
sabrerator zegt
@amghans:
Het is wel lief dat ze speciaal voor hem plaatjes van een rode hebben genomen 😜
rve007 zegt
Heb een Marea 5 cilinder gehad. Wat een ellende. Dat blok paste namelijk eigenlijk niet onder de motorkap. Dus boor werkelijk elke reparatie moet alles worden gedemonteerd. De dealer begon er zelfs niet meer aan. En geloof me, er ging nogal wat kapot in het vooronder van die Marea. Wel een fijne auto om te rijden en ziet er zelfs nu best nog goed uit.
vaakbenjetebang zegt
@rve007: Volgens mij moest voor een distributiewissel officieel het blok er uit. Alles bij elkaar 20 nominale arbeidsuren, of althans iets in die orde van grootte. Een duidelijker familieband met Ferrari heb ik zelden gezien bij Fiat!
yellowcab zegt
Dat klopt, maar dat was niet alleen bij de vijfcilinders… Ik heb een viercilinder gehad, een Marea Weekend 1.6 16V St. Moritz, waar dat ook voor gold.
Verder een heerlijk ruime reiswagen met een eigenwijs design, ik denk er nog wel eens wat weemoedig aan.
GWBoes zegt
Dan gaat er toch echt iets mis als voor de 1.6 het blok er uit moet. Heb bij mijn eerste Bravo 1.6 de kop eraf gehad zonder demontage van de motor,
De 5-cyls kan ook zonder het blok er uit te halen (motorsteunen los, op een dolly laten zakken en alles opzij drukken), is alleen niet aan te raden omdat er dan nog wel het één en ander in de knel kan komen en je de balken geschadigd.
bernoulli zegt
De neus van de Marea/Bravo blijft 25 jaar na dato nog steeds mooi trouwens. Heb zef een Bravo gehad als eerste auto. Een bescheiden 1.6 SX. Blijf het een mooi model vinden.
Dakhaas zegt
Wat is die Volvo toch een tijdloze schoonheid. Contemporary art.
z3cabby zegt
@roofrabbit: zoals elke mening is dat volledig subjectief. Ik heb het altijd een lelijk rechthoekig hok gevonden voor verwaande hockey kakkers met een trui om de schouders geknoopt. Ook dat is echter subjectief.
Dakhaas zegt
@z3cabby: sorry voor m’n late reactie. Ik was even naar de hockey en m’n v-hals truitje aan het strijken.
meneerdemeneer zegt
@roofrabbit: Ik ben het helemaal met je eens, ze zouden die Volvo gewoon weer zo in productie moeten nemen en dan wil ik er één!
Maar eerlijk… die alfa 159 vind ik nog tijdlozer en misschien nog mooier.
Maar toch de Volvo;)
Maar dan wel iets zuiniger, ik had ooit een witte 850R.
En die zoop als een malle!
mashell zegt
Contemporary art = Hedendaagse kunst. Maar de Volvo styling is inmiddels (weer) een stuk ronder dit is dus een exemplaar uit hun kubistischte periode.
marcomanta zegt
Volvo 850 cream yellow, uniek en zeldzaam. Ja dat zullen sommige ook van Audi zeggen, maar dan heb ik liever de Oer Quattro van rallyemeister Walter Rohrl.
rrk147 zegt
Is de mondeo met 5 cilinder werkelijk zo betrouwbaar? Heb wel een gelezen dat de kater 2.5 5 cilinder minder degelijk was, klopt dat? Nog steeds een mooie motor maar in de eerste 850 en V70 klonken de 5 cilinders het mooist.
jajeroenja zegt
@rrk147: De 2.3 en 2.4 motoren zijn het best.
Ford heeft zelf een beetje lopen hobbyen om de 2.5 (opgeboorde 2.4) passend te maken, daarbij vaste klepstoters en ander Carter gemonteerd. Bovendien zijn ze wat gevoeliger voor scheurende cilinderwanden.
bernoulli zegt
De 2.3 is ook in dit type Mondeo geleverd weet ik nog (zelf een 2.0 Titanium X gehad). Die 2.3 was er alleen met automaat. Was ook een vierpitter dacht ik?
V300amg zegt
Heb vroeger ook wel eens in een Fiat Stilo gereden met een 5 cilinder. Episch geluid met goede prestaties!
christophec zegt
Die C30 is top! Mijn vader heeft niet zo lang na de introductie een mooie jong gebruikte combi gekocht. Dit is de auto waar ik mee opgegroeid ben. Zelf helaas nooit in de onze kunnen rijden, maar achterin zittend naar Frankrijk was een genot. :D Ik heb onlangs wel een ander exemplaar gereden en in mijn ogen de beste van dit rijtje!
RobTWo zegt
Ik mis toch wel de 156 SW 2.4 JTD. Wat een geweldig motorblok in een iconisch model. Zelfs met een zeilboot op een trailer erachter kon je er nog stoplichtsprintjes meer doen. Oké het was maar een Toyota, maar toch….
mondial zegt
Of de iconische w124
rollingstoned zegt
Hier nog wat wagens die verkrijgbaar waren met een vijfcilinder :)
Acura Vigor
Audi 100/200/5000
Audi Quattro
Chevrolet Colorado
GMC Canyon
Ford Transit
Hummer H3
Land Rover Discovery Series II Td5
Land Rover Defender Td5
Mazda BT-50
Mercedes-Benz ML270/E270/G270/C270
Mercedes-Benz 240D/300D/300SD
Volkswagen New Beetle
Volkswagen Golf
Volkswagen Jetta
Volkswagen Bora
Volkswagen Transporter
Seat Toledo
fastforward zegt
@rollingstoned: de 2.5 TDI in de Transporter had ook een karakteristiek geluid.
993carrera4s zegt
@rollingstoned: 250D en TD. De 240 was de oudere 4 cil.
edward330d zegt
@rollingstoned: de Mercedes 240d was overigens een 4 cilinder
JAMIL zegt
Hier nog een paar 😉
Vw touareg 2.5 TDI
Mercedes sprinter
Volvo v70 2.5 Tdi
allesmetturbo zegt
Mijn vader had vroeger een 159 2.4jtdm die wat gekieteld was door squadra. Heerlijk blok maar wat een wheelspin bij het wegrijden.. daarna een awd versie gekocht.
Die 5cilinders klonken voor een diesel ook nog wel echt goed
mashell zegt
Het zijn er veel meer dan ik gedacht had, goed gedaan Willem.
Hupke zegt
“Gek genoeg is de 159 voornamelijk heel erg goed als ‘Italiaanse Volvo’. Het zijn geweldige auto’s voor de lange afstanden.” Voor klein duimpje en de 7 dwergen dan toch even weinig plaats als in een fiat 500 voor de bestuurder en passagiers.
fastforward zegt
Mijn vader had een 850 GLT. Het geluid herkende je uit duizenden. De nieuwe Volvo 2.0 turbu klinkt daarnaast als een diesel.
Rossi zegt
Volvo 2.4d / D5, top motor en verdiend een plek op het lijstje
993carrera4s zegt
Zelf Volvo V70xc gereden, 2.4T, gechipt naar 235 pk, lekkere auto. En 2 Mercedessen W123 300 turbo’s gehad, een station en een coupe, uit het laatste jaar 1985. Die laatste heb ik nog. Heerlijke karaktervolle auto’s. Destijds de sterkste en snelste dieselauto’s ter wereld!
giulia64 zegt
De Lancia Lycra 2.0 mag er nog bij. Was een prima bruikbare station met een lekkere 5 cilinder. Moest er inderdaad altijd even uit bij distributieriem wissel…
rollingstoned zegt
@carrera4s993 @edward330d
Klopt, typo. Moet inderdaad de 250D/TD zijn ;)
993carrera4s zegt
@rollingstoned: en de 290TD ook nog. MB heeft er best veel gemaakt eigenlijk.
geen merknamen svp zegt
Wat zitten hier een aantal pareltjes tussen. Leuk! Mijn voorkeur, voor als je die wil weten😉, gaat uit naar de Volvo. Prachtig! 👌
woertquattro zegt
@autoblog . Wisten jullie dat de Audi A6 C4 ook als vijf cylinder TDI Quattro geleverd is maar dan S6 plus uitgevoerd ? Dat was ook een bijzonder apparaat.
pier zegt
Vijfcilinders blijf ik stiekem het mooist vinden. Zijn ze het allersnelst? Nee. Maar dat maakt niet uit, want het geluid is prachtig. Als er nog zo’n blauwe Marea in een 2.0 20v in zeer goede staat zou zijn zou ik hem zo kopen. Maar die zijn helaas zo goed als uitgestorven.
wopfe zegt
Mijn daily is een golf IV met een 2.3 170 pk motor en een automaat. Net ingereden met 160.000 km. Heerlijke auto voor in de stad maar ook langere afstanden. EN DAT GELUID!! Bewust gekocht omdat ik er nu nog van genieten, denk dat vijfcilinders over een paar jaar krankzinnig duur zijn en/of gewoon niet meer bestaan.
87sandyd zegt
Vast al wel eerder vertelt. Maar mijn broer reed vroeger in een Audi 90 20v quattro. Custom made uitlaatsysteem van EPS heeft hij eronder geplakt. Mijn hemel, wat een geluid. Dat vergeet ik nooit meer.