Uw mankaart verlengen? Zorg dat je bij de volgende controle deze vijf technieken beheerst.
5. Bootleg Turn
De Bootleg Turn, vernoemd naar smokkelaars (bootleggers) die met deze methode de kit probeerde te ontlopen, voer je uit door in een lage versnelling het stuur abrupt om te gooien. Mits goed uitgevoerd draait je auto 180 graden en kom je tot stilstand, waarna je je weg in tegenovergestelde richting kunt vervolgen. Als je hem in z’n achteruit uitvoert, noemen we het een J-turn. Beiden worden hierboven gedemonstreerd.
4. Scandinavian Flick (pendulum turn)
Voor de rally-adepten onder ons: de Scandinavian Flick is een rallytechniek waarbij je lichtjes wegstuurd van een naderende bocht, om daarna scherp in te sturen terwijl je het gaspedaal abrupt loslaat. Hierdoor breekt de achterkant uit, waarna vol op het gas getrapt dient te worden om jezelf de bocht om te katapulteren. [GIF] De video hierboven is crappy, maar het is Colin McRae die de uitleg geeft, dus vandaar dat we deze hebben gekozen.
3. Wheelies!
Stap 1: schaf een auto met onmenselijk veel koppel aan
Stap 2: vloer het gaspedaal
2. Handrembochtjes
Een onmisbare techniek voor automobilisten die nog wel eens in een achtervolging verzeild raken. Met de handrembocht, waarbij je de achterwielen abrupt blokkeert, kun je de auto in een oogwenk 180 graden draaien. Tiff legt het hierboven nog eens uit.
1. Vloeiend driften
Het fenomeen driften werd door Paul Walker en Vin Diesel naar het witte doek gebracht, waar het in de Fast & Furious-filmreeks een miljoenenpubliek bereikte. Alleen is het gecontroleerd laten uitbreken van de achterkant in het echt moeilijker dan in dergelijke Hollywood-producties. Toch mag je van een doorgewinterde automobilist verwachten dat ‘ie weet hoe er in een RWD auto gedrift dient te worden, mocht de situatie daar om vragen. Geen beschikking over achterwielaandrijving? Dan zijn er altijd nog trays om mee te oefenen.
lekbak zegt
Allemaal gaaf om te kunnen, absoluut. Maar om nou te zeggen dat elke doorgewinterde automobilist moet kunnen driften is wat overdreven. Overstuur op kunnen vangen is namelijk heel wat anders dan dat zelfde overstuur vast weten te houden.
Al is driften op sneeuw een van de makkelijkste dingen die je met een auto kunt doen.
mercedesclk350 zegt
@lekbak: Het is allemaal wat “overdreven”. Ze bedoelen meer dat het tof is als je deze kan. Moet, moet, moet, doen we niet zoveel mee.
lekbak zegt
@mercedesclk350: “toch mag je van een doorgewinterde automobilist verwachten dat ‘ie weet hoe er gedrift moet worden, mocht de situatie erom vragen”.
volgens mij staat daar toch echt dat er verwacht wordt dat een doorgewinterde autmobilist zou moeten kunnen driften. Niet dat het tof is om te kunnen. Bovendien kan ik geen situatie bedenken welke erom vraagt. Zoals ik zei is overstuur op kunnen vangen wel degelijk belangrijk maar heel wat anders.
Neemt niet weg dat het inderdaad wel tof is om te kunnen en om te doen ;)
mercedesclk350 zegt
@lekbak: Dan geef ik toch dezelfde reactie. Jij ziet het als een “verplichting”, maar dat je “moet” kunnen driften is onzin, dat weet jij net zo goed als ik ;)
jzaero zegt
@lekbak: geen enkele situatie? Overstuur kan je op 2 manieren corrigeren. Gaat de auto dwars, kan je ervoor kiezen om tegen te sturen en van de slide gebruik maken om tot stilstand te komen. Je kan ook het gas erop houden, en je slide controleren en zo vloeiend uit je slip te komen. Driften is een techniek die daaruit voortvloeit. Op een circuit vaak gehad dat auto begon te glijden, dan is gas erop de beste manier om het te corrigeren hoor. Deze vaardigheden kan je meenemen naar rijden in de sneeuw of gladde omstandigheden. Dan weet je wat je moet doen. In alle andere situaties, het is gewoon leuk. :)
marc94 zegt
@lekbak: sommige dingen moet je met een korrel zout nemen en niet overal wat achter zoeken of je aangevallen voelen.
lekbak zegt
@marc94: oh nee toch. Kom ik als zo iemand over? Zo was het echt niet bedoeld hoor ;)
Hupke zegt
Verschil tussen 5 en 2 lijkt me toch verwaarloosbaar.
Verder mag je nog zo onnozel doen met de handrem als je wil tenzij je op glad ijs zit of een natte weide oid. gaat zo’n ding je wielen echt niet kunnen blokkeren.
lekbak zegt
@Hupke: dan mankeert er volgens mij iets aan je handrem. Elke auto waarin ik het heb geprobeerd werkte het wel. Zelfs sloopauto’s of andere oude brikken.
Al geloof ik niet dat het met een elektronische handrem lukt inderdaad.
Hupke zegt
@lekbak:
Onze laatste 5 vw’s hadden allemaal een elektrische handrem en die werkt enkel onder de 30, dus dat gaat sowieso niet.
Maar de laguna en 407sw konden het ook niet. Handremmen zijn daar ook niet op gebouwd overigens.
tupperware zegt
@Hupke:
Sorry Hup, dat het met sommige moderne auto’s niet kan is iets anders dan dat het überhaupt niet kan. Zelfs mijn eerst Lancia had er geen enkel probleem mee.
Die Scandinavian Flick heb ik met een Fiat 500 geleerd, gewoon op gravel gaat dat zelfs met zo’n hokje.
Powersliden kan ik wel, driften echter niet, zie daar eerlijk gezegd ook het nut niet van in.
Hetzelfde geldt wat mij betreft voor wheelies, dat doe ik dan wel op de tweewieler.
ej20g zegt
@lekbak: Hupke heeft gelijk. Handremmen zijn daar (veelal) niet voor gemaakt. Als ik bij mijn auto een handrembochtje ga proberen, kom ik van de koude kermis thuis. Volvo noemt de handrem van mijn type auto niet voor niets lettelijk “parkeerrem”. En dat is wat -ie prima doet, de gepakeerde auto op zijn plek houden.
marc94 zegt
@ej20g: het aantal definities wat mensen soms aan een handrem kunnen geven. Wat ik ook zo bijzonder vind is dat de amerikanen het handbrake maar ook vaak emergency (E-) brake noemen. Dat is wel het stomste wat je kan doen ik 85 procent van je emergencies.
reinoutgtr zegt
Dus ik moet een wheely kunnen met me auto?
haaldie20inchvanjegolfaf zegt
@reinoutgtr: ja
gieltj zegt
En juist de Fast and the Furious film waar in gedrift word (Tokyo Drift) komen Paul Walker en Vin Diesel niet in voor. Ok, Vin Diesel in de laatste minuut van de film maar de rest van de films met heren gaat vooral om de quarter mile..
alfablog zegt
Heb vandaag m’n eerste afgestreept, de wheely. Makkie, en het was niet eens in GT5 zoals hier.
mout zegt
@alfablog: Eh, nee, niet in GT5. Maar misschien wel op Batavus?
alfablog zegt
@alfablog: haha, nee, vond ut tikkie flauw dat dit een gt5 filmpje is.
mout zegt
Flauw. Nr 3 is een Playstation-dingesigheid.
Mag ook wel, want de Cobra’s zijn de meest legendarische widow-makers. Overigens precies hierom: Veel overhang achter, korte wielbasis, hopeloos veel koppel maakt de besturing ‘erg licht’ bij vol vermogen.
Met 5,40 m en RWD is mijn auto geschikter voor de 4 andere oefeningen. Handrembochtje en klein driftje heb ik wel eens voorzichtig geprobeerd, de rest niet.
nvn1993 zegt
@mout: heb zelf ook een auto van 5,4 met rwd. Maar driftend de bocht om lukt niet echt haha. Wat voor auto heb je als ik vragen mag?
nvn1993 zegt
Ik ga alles nu ff proberen op t industrieterrein. Heb 830nm koppel dus iets moet wel lukken
SimonMc zegt
@nvn1993: Ik zou zeggen, spaar die auto van je aub van zo’n fratsen…
nvn1993 zegt
@SimonMc: haha nee zou ik ook nooit doen ben er heuull zuinig op :p
E34M5Touring zegt
http://youtu.be/VFnf17cp3Eg
Waarom nou weer een filmpje uit een race spel…. Staan zat toffe wheelies op jijbuis. Zie bovenstaand.
erik_land zegt
Punt vijf is een beetje onvolledig: als je alleen het stuur snel omgooit krijg je alleen maar onderstuur, want op zo’n lage snelheid komt de kont niet om. Daarom heb je iets meer gang nodig, en de handrem.
Punt vier ook: meestal moet je eerst ver van tevoren insturen, dan wegsturen en vervolgens weer insturen. Anders krijg je de auto niet genoeg in onbalans om hem te draaien. Het hele punt van de Scandinavian Flick is dat de auto draait voordat hij in de bocht is, zodat hij optijd met z’n neus de goede kant op wijst. Dan kun je de superieure voorwaartse grip benutten en zoeen haarspeldbocht snel doorkomen.
Punt drie is natuurlijk onzin. Voor een wheelie heb je in de eerste plaats genoeg grip nodig, anders krijg je alleen maar wielspin. Zonder echte dragracebanden krijg je de neus nooit van de grond, maar dat lijkt me logisch. Tuurlijk heb je alsnog een hoop vermogen nodig, maar daarmee ben je er nog niet ;).
De rest is prima gr gr.
rb26dett zegt
Die RX7 wat een droombak!
mashell zegt
Weer wat geleerd, er bestaat dus iets wat nog idioter is dan een wheely op een motorfiets, een wheely met een auto.
Gulli zegt
Zo deed ik in mijn oude autootje eens een handbrake turn op de parkeerplaats van de bowlingbaan. Tijdens de apk-keuring twee maanden later mocht ik mooi lappen voor een nieuwe handremkabel en een paar verse trommels achter :P
omie zegt
Bijzonder knap dat die velgen van de RX7 zomaar in elke bocht kunnen wisselen! :P Ik wil ook dat soort magische velgen hebben! :D