Bernie Ecclestone, de patron van de Formule 1, wil meerdere F1-races per weekend. We geven je 5 redenen waarom dat een goed idee is.
Het was een mooi weekend vorige week in Brazilië, maar we bleven wel achter met een stel lasogen. Na 3,5 uur spanning en sensatie in een zeiknat Sao Paulo was menigeen al zeventien keer weggezapt en dat bevalt meneer Bernie he-le-maal niet. Daarom keilde hij weer eens één van zijn ideeën aan: twee sprintraces van veertig minuten in plaats van de traditionele enkele race is volgens The Bernmeister een veel beter idee om het weekend in te vullen. Drastisch, maar het kon wel eens een goed idee zijn. We leggen je uit waarom.
1. Meer starts = meer sensatie
We kennen het allemaal: na vijf minuten racen is het veld gesetteld en is het wachten op de eerste pitstops voor er weer eens wat gebeurt. Als we pech hebben is het één grote optocht tot er na pak ‘m beet anderhalf uur twee Mercedessen over de streep komen, dan Max Verstappen en dan de rest van het veld. Gaap. De eerste ronden zijn altijd het spannendst en meestal goed voor wat lekkere inhaalacties, dus als we vaker starten hebben we meer van die rondes en inhaalacties.
2. Meer punten die eerlijker te verdelen zijn
Een kleine fout van een rijder of een technisch mankement kan een seizoen verknallen. Nu zijn rijdersfouten nog “eigen schuld dikke bult” maar technische problemen zouden eigenlijk niet teveel invloed moeten hebben als u het mij vraagt. Neem Lewis Hamilton dit seizoen, die ondanks flinke tegenslag slechts 12 punten achterstaat op de chagrijnigste Duitser ter wereld na Sebastian “Honestly!” Vettel. Toch heeft het er alle schijn van dat Rosberg dit jaar de titel gaat pakken. Was dat ook het geval geweest als Hamilton in de pauze tussen twee races in een reserveauto kon stappen? Drie extra motoren is zuur, maar het effect daarvan (en van de bijbehorende gridstraffen) wordt een stuk beperkter als je twee keer zoveel punten te verdelen hebt.
3. Nog minder naar je (schoon)familie op zondag
De tijd op de baan blijft grofweg hetzelfde als je twee sprintraces van veertig minuten zou houden zoals Bernie Ecclestone voorstelt. Maar die races liggen een stukje uit elkaar en tussendoor is er tijd voor allerlei interessante interviews en analyses die je als echte F1-fan natuurlijk niet kan missen. Helaas is er daardoor geen tijd voor een bezoekje aan je (schoon)familie, hoe jammer je dat ook vindt. Echt. Heel erg.
4. Beter voor ADHD’ers
De wereld gaat snel. We consumeren media op een totaal andere manier dan toen het huidige format van één race van pak ‘m beet anderhalf uur op leisteen werd gebeiteld. De kijker zapt harder dan ooit en is sneller verveeld. Bovendien ligt de afleiding in de vorm van de smartphone continue op de loer. Om aan die verkorte spanningsboog tegemoet te komen zijn kortere uitzendingen nodig. Niet voor niets wordt er bij veel sporten gekeken naar manieren om het spelverloop korter te maken zodat de kijker beter vastgehouden kan worden.
5. Interessant voor kijkers, sponsoren én adverteerders
Het is niet alleen voor de kijker dus interessant, ook adverteerders worden blij van het idee. Er is meer exposure (want meer zendtijd) voor sponsoren op de auto’s en circuits, maar er is ook meer gelegenheid om reclames in te passen. Bovendien kan er dan meer reclame rond de races uitgezonden worden zodat er minder reclameblokken tijdens de races uitgezonden hoeven te worden op zenders die niet achter een betaalmuur zitten. Win win win!
Tot slot nog een klein inkoppertje: alle actie van de laatste race in Brazilië zat in de laatste zestien ronden, toch?
mashell zegt
Meer races betekent dat een race minder belangrijk is en het dus ook minder interessant is om naar te kijken. Olympische spelen zijn er ook maar elke 4 jaar, maar als ze er zijn dan is ook het wat. Met heel veel formule 1 races wordt het net de trein naar Zwolle, die gaat ook 4x per uur. Niks spannends aan.
viezefreddyw zegt
@mashell: Spot on!
str8six zegt
@mashell: ik kijk liever 4x per dag naar F1 dan 1x in de 4 jaar naar de Olympische Spelen. Maar ik snap je punt.
zwepp zegt
@mashell: Hopelijk staat er snel een artikel op AB met 5 redenen tegen meerdere F1 races per dag. Er is genoeg inspiratie op te doen uit de comments hier en terecht.
Tonnie zegt
@mashell: de wsbk(world superbikes) werkt volgens hetzelfde principe en is echt altijd heel gaaf om te kijken of om heen te gaan! Meerdere races op 1 dag, tussen de hoofdklasse races (superbikes) een lagere klasse race (supersport). Veel actie, veel spanning, ik ben wel voorstander! Die lagere klasse zou de gp2 of formule e kunnen zijn bijvoorbeeld.
fmgarcia zegt
Ik klaag niet op het moment. Maar vrijdag trainen zaterdag ochtend ipv p3 kwalificeren. En dan beide dagen om 14:00 een race van een kleine 200km. Ja dat lijkt me leuk! Halve punten fastest lap voor 2 punten etc.. Hoe meer competitie hoe beter. Zet desnoods hoogste snelheid in de speedtrap voor 1 punt het gehele weekend. Hebben teams als Manor ook wat om voor te vechten evt.
metalmike zegt
@fmgarcia: Krijg je hele ‘interessante’ strategieën van de kansloze teams: bijna geen vleugel zetten, rondetijden van 3 keer niks, maar als snelste door de speedtrap voor de hoogste snelheid. Neh.
sportevo zegt
@fmgarcia: wel een goed punt. Waarom 3 vrije trainingen waarin het nergens om gaat en er zowat meer ronden gereden worden dan tijdens de race?
oetelaar zegt
Normaal ben ik niet vies van een beetje verandering maar de grootste verandering die ik zou toejuichen is het vertrek van Bernie. Goed werk verricht maar tijd voor iemand anders. Voorlopig de race gewoon houden zoals het is en met alle veranderingen voor 2017 zien we daarna wel of we weer iets moeten aanpassen.
gertjan2012 zegt
Ik vind de charme aan de F1 gewoon dat je 1,5 a 2 uur gaat zitten en geniet van een leuke race. Sprintraces waar mensen in de eerste race wat voorzichtiger zijn om de boel heel te houden voor de 2 race hou ik niet van. Dan kijk ik wel naar het WTCC.
Alfarobert zegt
Denk dat ze het beter kunnen laten zoals het nu is. Denk dat de mensen andere dingen gaan doen op hun vrije dag als er om 11uur s’morgens een race is en om 14uur weer 1.
roberto zegt
Ik ben voor meer F1 races per jaar i.p.v. meerdere F1 races per weekend. Elke keer 2 weken wachten duurt mij te lang!
cr37 zegt
@roberto: Meer races is niet mogelijk voor de engineers. Ze zijn nu al meer 21 weken per jaar kwijt aan reizen en racen en dan nog eens minstens 2 weken voor de wintertests. Meer dan wat het nu is is daardoor niet mogelijk.
galverink zegt
@cr37: Het kan wel als je kijkt naar NASCAR. Maar dan heb je twee volledige crews: de andere is al weer op weg naar de volgende race. En als coureur heb je een groot aantal chassis. Het zou kunnen maar dan heb je wel een totaal andere sport.
silenro zegt
@galverink: F1 is al niet goedkoop, en dan al helemaal niet. En de NASCAR behelst één continent in tegenstelling tot de F1..
kilum zegt
@galverink: Nascar is allemaal in de VS. F1 gaat de hele wereld over.
edjedonnie zegt
@galverink: Heey een bocht naar links…… <— ohjeee alweer… <—
lekbak zegt
Maak dan ook van de gelegenheid gebruik om langer te racen. Twee keer 50 minuten ofzo. Is het ook weer een stukje zwaarder voor de mannen, waardoor er wellicht meer fouten worden gemaakt.
dare2think zegt
Niets is slaapverwekkender dan 22 auto’s die telkens hetzelfde rondje rijden met een uitslag die door superioriteit van 1 team al vastligt. Mad Max voegt zeker veel toe door beter te zijn dan zijn auto, maar wat afwisseling (een mengvorm van oud en nieuw) kan wat meer spanning opleveren. Niet één tv show werkt zo lang met één format als de F1…
str8six zegt
@dare2think: 22 mannen die achter een bal aanrennen is een stuk slaapverwekkender, twee mensen die met een racket tegen een bal aan slaan ook, om maar niet te beginnen over die vette bierpensen die pijltjes gooien onder het mom “sport”.
dare2think zegt
@str8six: Het is natuurlijk je persoonlijke voorkeur welke ‘sport’ bovenaan staat in je slaaplijstje…
pomoek zegt
Formule 1 is voor mij net als de TDF en andere sport evenementen. Prachtig op de achtergrond op de zondagmiddag, terwijl ik af en toe een beetje weg dommel. Niets mis mee. Wel leuk om het evenement een beetje uit te breiden. Dus ook punten voor de kwalificatie en de winnaar van de kwalificatie start de race als laatste.
Tenslotte lijkt het mij wel tof om de coureurs en de teams los te koppelen. De coureurs rijden dan gedurende het jaar in 10 verschillende auto’s. Weten we meteen wie het kunnen en wat de prutsers zijn.
gregorius zegt
Er zijn zoveel dingen die men met de F1 kan doen om het interessanter maken.
2 races is een goed idee. 1 F1 race was belangrijk omdat vroeger de helft van het veld uitviel (crash of auto kapot). Dan heb je bij race 2 niemand meer op de grid.
Tegenwooridg vallen er maar een paar man uit. In de meeste gevallen zijn die auto’s nog best te repareren in een uur of 3. Dus in dat geval kan t prima.
Je kan zelfs de regels een beetje veranderen. Eentje met meer benzine. Of een andere band verplichten voor een deel.
2 races met de regels van 2016 zou iig goed zijn; dan zal er minder ‘auto sparen voor de volgende 15 ronden omdat je anders je banden oprookt; we zien over 15 ronden wel of we een undercut kunnen doen’; want daar zit niemand op te wachten.
Zo was ik ook een enorme fan van het andere kwali systeem aan het begin van dit jaar. Het was leuk om te zien en leuker om te zien dat er teams tussen zaten die gewoon de boot misten terwijl dat niet had gehoeven. Voor de laatste 10 rijders werkte het systeem niet meer. Een hybride versie van het systeem had daarom prima gekund.
Anyway, 2 races; kom maar op.
En voor iedereen die gaat zeiken over dat ze het hele weekend voor de buis moeten zitten: heb je nog steeds geen tv on-demand? Dat je alles van de afgelopen 48 uur / 7 dagen gewoon on-demand terug kan zien? Ik kijk vrijwel niks meer live. Champions League begint voor mij 21:00 (rust doorspoelen). F1 races in Azie beginnen als ik wakker word op zondag en als het mooi weer is tijdens een Euro-race, dan begint de GP als de cabrio staat af te koelen in de garage.
pinut187 zegt
@gregorius: nee heb geen TV on demand en de kans dat je de uitslag al weet is ook erg groot en dan vind ik er geen zak meer aan om het te zien.
gregorius zegt
@pinut187: zo’n fout maak je 2 keer; daarna is het erg makkelijk om dit soort nieuws te ontwijken. Echt waar, t went.
ronnys zegt
@pinut187: De uitslag weten? Dat is gewoon een kwestie van weten dat je op een gegeven moment de radio uit moet laten!
Ik kijk vrijwel geen race live behalve die ’s morgens heel vroeg zijn. Met drie dames in huis die het niets vinden wordt het toch niet om overdag te kijken.
Gewoon ’s avonds iedereen naar bed sturen en relaxed kijken en als het te lang duurt kan je zelf dingen skippen.
riddertevoet zegt
Nee, nee, nee. Op deze manier devalueer je de waarde van een GP overwinning. Ipv dat je winnaar van de Monaco GP 2016 bent, ben je dan winnaar van “Zondag heat 2” alsof het de Renault Clio Cup is. Om het “nog spannender” te maken zal er ook wel iemand op het idee komen om met een reverse grid te werken voor de tweede race van het weekend en meer van dat soort kunstgrepen. Heeft weinig meer met topsport te maken. Zou de doodssteek voor de sport zijn dit.
apriliarsv zegt
@riddertevoet: hier zit zeker wat in
clarkson zegt
Liever niet. Als ze de races over het weekend gaan verdelen krijgen we waarschijnlijk sprintraces. Ik kijk liever naar een race van 2 uur. Lekker houden zoals het nu is. Meer raceweekenden mag van mij wel.
berlinetta zegt
De meeste circuits kunnen het geld niet meer eens ophoesten dus ik zie meer races niet zomaar gebeuren. Ook denk ik niet dat mensen dan meer zullen kijken. Niet iedereen kan of wil altijd tijd vrij maken om een race te kijken in het weekend, laat staan twee races.
Dutchdriftking zegt
Ik weet het niet. Doe maar gewoon 1 race en wat flexibeler reglement zodat de teams met gekke expirimenten komen en op die manier dichter bij elkaar komen. Dat is spannender.
gneve zegt
Kunnen ze niet gewoon gewicht straffen invoeren voor de snellere teams.
Volgens mij werd dat ook bij andere competities toegepast.
hoonigan247 zegt
Nee F1 is geen sprint race ! Lekker zo blijven en andere dingen veranderen zoals de prijs om het wat aantrekkelijker te maken om naar een race te gaan. En de rest nog haha
galverink zegt
Wat je ook voorstelt, er is een ander probleem namelijk het gigantische verschil in budget tussen de teams. Zolang je dat niet oplost, blijven de kansen ongelijk verdeeld. Of je moet er letterlijk een loterij van maken aan het eind. Zie ik niet zitten.
Edge zegt
1. Klopt, maar we hebben dit jaar ook al de nodige schone starts gezien, waarbij er weinig gebeurde. Daarentegen staat dan wel een toffe inhaalmanoeuvre ergens tegen het eind van de race, doordat iemand op nieuwe banden veel sneller is dan iemand op oude, versleten banden. Een situatie als die van Max, Vettel en Ricciardo zoals in Mexico of Max in Brazilië zullen we dan niet meer zien. Ook Ricciardo zou dan geen surprise-win hebben gepakt in Maleisië en Max zou in Spanje wellicht niet gewonnen hebben.
2. Als het om de eerlijke verdeling van de punten te doen is, kun je net zo goed direct een reserveauto beschikbaar maken. Dan had Hamilton in de kwalificaties in China en Baku bijvoorbeeld ook in de reserveauto kunnen stappen en vooraan mee kunnen strijden. Of hij had in Maleisië midden in de race van auto kunnen wisselen, met de snelheid van die Mercedes had hij immers best nog de top 10 kunnen halen. Dan was zijn achterstand ook kleiner geweest. Daarnaast is motorpech en betrouwbaarheid ook de charme van de sport. F1 draait om de perfecte prestatie, zowel van het team als van de coureur. Als je wil dat mensen minder van hun materiaal afhankelijk zijn, kun je beter hockey of voetbal kijken.
3. In de praktijk zou dat betekenen dat Kamphues, Coronel en Doornbos een uurtje extra op de Ziggo-bank mogen lullen. Nee dank je. Voor een korte voorbeschouwing en nabeschouwing doen ze het leuk, maar het zijn nou niet bepaald de mensen van wie je diepgaande technische analyses kunt verwachten. Als ze beelden van Sky of Channel 4 mogen uitzenden, of vanuit FOM goede content aangeleverd krijgen, dan graag. Al kan dat wat mij betreft gewoon in een webshow op F1.com die een uurtje of twee na de race online komt.
4. Het klopt dat we tegenwoordig sneller afgeleid zijn door de smartphone. Ik betrap me er zelf ook op dat ik op de rustigere momenten in de race even op m’n smartphone kijk, of wanneer ik met de laptop op schoot zit even de livetiming minimaliseer en iets anders doe. Ik ben echter niet van mening dat kortere races de oplossing zijn. De Formule 1 zou zich moeten focussen op meer interactie met de fans tijdens de races, dan heb je dat probleem niet. Meer live-polls, exclusieve replays/onboards via een app, dat soort dingen. Bovendien zijn er genoeg andere sporten met meer ‘speeltijd’ die wel gewoon genoeg kijkers trekken. Denk aan het voetbal, maar ook de Amerikaanse sportwedstrijden die door een overdaad aan commercials en pauzes vaak een hele avond duren. Moeten we de 24 uur van Le Mans dan ook maar inkorten tot de anderhalfuur van LeMans, of de Tour de France inkorten tot een evenement met etappes de hooguit een uurtje duren?
5. Dat is wellicht zo, maar ik ben van mening dat sponsoren en adverteerders veel meer uit hun overeenkomsten kunnen halen als men zich meer gaat toeleggen op interactie met de fans, zodat ze ook een echte beleving bij het merk krijgen. Van een halfuurtje extra DHL-boarding op m’n scherm ga ik echt niet ineens pakketjes via dat bedrijf verzenden, en zo heeft meer Red Bull of Petronas op mijn scherm ook geen invloed op mijn energiedrankjesconsumptie, of de consumptie van brandstoffen en smeermiddelen. In plaats daarvan zouden ook de sponsoren zich moeten toeleggen op de interactie met fans. Denk aan een uniek kijkje achter de schermen, zoals een DHL dat laat zien wat er allemaal komt kijken bij de logistieke klus om het hele circus van circuit naar circuit te vliegen, maar ook dingen als prijsvragen en fan-experiences.
fordnut zegt
@edge: Helemaal mee eens. Met kortere races heb je ook niet de mogelijkheid om een slechte kwalificatie goed te maken, doodgewoon omdat er te weinig ronden zijn om dat te doen. En ook zullen de strategieën veel meer op elkaar gaan lijken.
sracert zegt
Nee
Nee
Nee
Nee
En nogmaals NEE! troep.
sracert zegt
Geen regels behalve:
1 max gewicht incl. rijders
2 max snelheid per circuit bepalen (veiligheid)
3 volledige vrijheid van techniek, incl. master over ride button die alle hulpmiddelen uitschakelt behalve voor veiligheid natuurlijk
4 Racen op zondag en niet janken
5 veel spektakel voor publiek
berlinetta zegt
@sracert: Volledige vrijheid van techniek is geen oplossing, want dat zijn de rijkere team keihard in het voordeel.
sracert zegt
@berlinetta: Onzin, het feit dat je heel veel geld hebt wil nog niet zeggen dat je ook slim bent denk ik.
sracert zegt
@sracert: Ik geef er ook maar een draai aan want dat doen ze bij de FIA (hoge uitzondering na) ook al jaren!
berlinetta zegt
@sracert: Als je geld hebt, kun je slimme mensen in huren. Dat is precies wat er nu ook gebeurd.
ericc zegt
Kijken jullie echt nog naar F1 races?????
Zo 20-ste eeuw…
Is een grapje hé!!
vonklausenburg zegt
Eigenlijk kan ik mij in best wel wat argumenten vinden of op z’n minst herkennen. Echter, het argument van de spanningsboog, daar breekt een klomp. Misschien dat ik er iets te filosofisch over ben maar c’est ca! Het slechtste argument om iets te veranderen is omdat anderen veranderen, doordat je situaties ombuigt naar anderen zal er altijd nog verder veranderd moeten worden. Die veranderingen zullen dan niet ophouden en tot in het oneindige doorgaan. Het argument van de spanningsboog is er bijna eentje van ‘kip’ en ‘ei’. Is de spanningsboog korter geworden door zogenaamde ADHD (wat er vroeger ook al veel was, echter nu pas met label) of overprikkeling? Dat laatste is het geval. Neem een persoon van rond de 70 en de periode van concentratie is groter. En dat is didactisch belangrijk. Immers hoe langer je kunt concentreren des te meer details je kunt memoriseren naast de hoofdlijnen. Resumerend: het verkorten zal er niet permanent voor zorgen dat kijkers betrokken blijven, het is een tijdelijke oplossing voor een structureel probleem, het beste is om niets aan te passen en mensen maar weer eens aan te leren dat zij zich moeten aanpassen. Want uiteindelijk: niet alles kan naar de hand van de mens worden gezet.
Gulli zegt
Mijn taalnazisme wordt continu aangewakkerd door het continue misbruik van het woord continu.
Continu = onophoudelijk
Continue (engels) = voortzetten
Continue (nederlands) = bijvoeglijk naamwoord (grot-e overhang, zwar-e rechtervoet, sneu-e reaguurder, continu-e stroom taalnazi’s)
Ontopic: het is hier Amerika niet, we kunnen ons best concentreren op een lange race met potentie voor een onterechte achterblijver zichzelf in 15 rondjes te revancheren. Dat kan niet als je het in hapklare brokken onderverdeelt.
apriliarsv zegt
Net zoals de superbike, een race op zaterdag en een race op zondag. Met name gezien de wisselende weersomstandigheden wel een interessanter seizoen gezien (regenrace en droge race in één weekend)
Turboost zegt
Zeer oneensch met bovenstaande beweegredenen.
Verstuurd vanaf mijn Nokia 3310.
luuklugti zegt
Ook nog, als je een goede dag hebt, kan je daar meer races van profiteren