Wordt het de meest chaotische start van het jaar? Krijgen we een spectaculaire regenrace te zien? Weet Max zijn beste prestatie vorige race in Hongarije te verbeteren en doet McLaren weer een beetje mee? Het zou allemaal kunnen in Spa!
1. Het circuit
Allereerst is Spa-Francorchamps waarschijnlijk het mooiste circuit dat de Formule 1 elk jaar aandoet, menig coureur is het daar in ieder geval mee eens. Het Formule 1-circus streek er in 1950 voor het eerst neer, al werden er al Grand Prix’ verreden sinds 1925. Tussen 1972 en 1982 wordt de Grand Prix van België verreden op Zolder en Nijvel, net als in 1984. Vanaf 1983 tot heden (met uitzondering van 1984, 2003 en 2006) is Spa-Francorchamps weer het toneel van de Belgische Grand Prix en dat blijft ten minste tot 2018 zo. De spektaculairste bocht is zonder twijfel Eau Rouge, maar ook andere niet op de computer ontworpen bochten laten gewaagde inhaalacties toe.
2. Regen
Natuurlijk is ook het wisselvallige Belgische klimaat een van de redenen dat Belgische GP zo vaak op een spektakel uitloopt. Max Verstappen en Carlos Sainz hopen in ieder geval dat het gaat regenen, zo vertelt de jonge Nederlandse coureur aan Nu.nl. Hun Toro Rosso zal niet kunnen excelleren op het lastige circuit, waardoor het verschil met de topteams groter zal worden. Regen is voor elke auto lastig, waardoor het veld weer wat dichter bij elkaar kan komen en de individuele talenten van de coureurs belangrijker worden. En rijden op Spa, dat kan Verstappen wel: vorig jaar won hij alle drie de Formule 3-races die hij er reed.
3. Minder hulp bij de start
Nieuw in Spa-Francorchamps is ook dat de coureurs minder elektronische hulpmiddelen mogen gebruiken tijdens de start. Zo mag onder andere het aangrijpingspunt van de koppeling niet meer worden aangepast nadat de auto’s de pitstraat hebben verlaten voor hun opwarmronde en ook andere instellingen mogen niet meer specifiek voor de start worden aangepast en communicatie tussen team en coureur tijdens de opwarmronde is niet meer toegestaan. Verwacht dus een aantal auto’s die niet lekker weggekomen en een startgrid die meteen lekker door elkaar wordt gehusseld. Max heeft al kunnen oefenen, dus hopelijk weet hij tijdens de start meteen al een paar plekjes te stijgen.
4. Minder communicatie tussen coureur en team
Een andere reglementwijzinging is dat er minder communicatie is toegestaan tussen de coureurs en hun teams, dus niet alleen tijdens de opwarmronde, maar ook tijdens de race zelf. Wat nog wel mag: informatie over kritieke schade aan de eigen auto of die van een tegenstander doorgeven, aangeven waar op het circuit water, olie of vuil op het asfalt liggen en het doorgeven van waarschuwingen en mededelingen van de raceleiding of marshals. Aangeven wie er nog moet worden ingehaald, lijkt overigens ook nog steeds toegestaan. Wel zullen de teams veel beter op hun woorden moeten passen om straffen te voorkomen en moeten de coureurs wat vaker op hun eigen intuïtie vertrouwen. Wanvertoningen zoals Ferrari die jaren geleden nog wel eens liet zien, moeten nu in ieder geval definitief tot het verleden behoren.
5. snellere McLarens
Als laatste zijn er nog teams die tijdens de zomer flink gewerkt hebben aan hun auto. Zo heeft Honda flink gesleuteld aan hun motor, aldus Motorsport.com. Aangezien testen tussen de races door vrijwel volledig aan banden is gelegd, kan McLaren-Honda de nieuwe krachtbronnen alleen testen tijdens de korte vrije trainingen voorafgaand aan de race. Als de motoren beter functioneren, dan worden ze waarschijnlijk ook tijdens de kwalificatie en race gebruikt, al zullen ze daar zeer waarschijnlijk wel een straf voor gaan krijgen en worden teruggeplaatst op de startgrid. Met een chaotische start (zie punt 3) hoeft dat geen enorm nadeel te zijn en we hopen dan ook van harte dat de McLarens iets meer aansluiting vinden bij de overige subtoppers en we meer gevechten op de baan gaan zien. Oh ja, misschien kondigt McLaren dit weekend in België ook wel aan dat ze volgend jaar met een Belg gaan rijden. Wie weet…
Aankomende zondag, 23 augustus om 14:00 is het weer zover, dan gaan de lichten op groen en krijgen we hopelijk het voorspelde spektakel te zien!
norge zegt
En voor die halve Belg Verstappen is het gewoon een thuis wedstrijd…..Ik gok op een podium.
Dutchdriftking zegt
@norge: Ik help het hopen!
jordip zegt
@dutchdriftking: allemaal een kaarsje branden voor maxie ;)
rob5nismo zegt
@jordip: ik heb al zon zak met 100 waxinelichtjes gehaald
thierryvth zegt
@norge: Maybe als het regent, lange stukken gaan ze normaal niet redden. (Anders had dat Zweedse ding nog geen M3 tijd gezet)
clarkson zegt
@norge: Ik weet het zeker!
Ce zegt
@norge: hoezo is Max een halve Belg? (Ben zelf Belg maar weet het niet). Tx
meneer zegt
@ce: ik dacht dat hij in belgie woont op het moment
bobjandevierde zegt
@Ce:
Max is in Hasselt (be) geboren uit een Belgische moeder (Sophie Kumpen).
thierryvth zegt
@Ce: het is nog al simpel je bent de helft van je vader en de helft van je moeder, helaas leven we in een tijd waarin politiek en religie ons doen geloven dat als 2 deense dogs in duitsland een puppie krijgen het een duitse herder is
Ce zegt
@thierryvth: dus eigenlijk…feitelijk… Had Max met evenveel probabiliteit met een Belgische vlag kunnen rijden? Net zoals Nico Rosberg de Duitse vlag (mama) verkoos boven de Finse (Keke)???? “Jawadde” zeggen ze dan bij ons. Volgende GP zit ik nog iets rechter op mijn stoel en supporter ik nog harder mee voor Max! Als Benelux rijder ;-)
thierryvth zegt
@Ce: dat zou zo zijn allern heeft hij zelf uitgesproken dat hij zich nederlander voelt en voor NL gaat rijden, hij komt ook meer over als een nederlander dan belg ( ;
Maar goed jullie hebben al eens een hele goede gehad namelijk mijn naamgenoot Thierry Boutsen, waar is die eigenlijk gebleven? Nooit meer iets van gehoord
philipf zegt
Kan niet wachten’
Dutchdriftking zegt
Ik zit alvast klaar. Ik hoop vooral op een mooie spectaculaire race. En mocht Max op het podium terecht komen dan zou ik dat natuurlijk ook erg fijn vinden. Zo ben ik dan ook wel weer.
Marijn90 zegt
@dutchdriftking: je zit al optijd klaar zeg! Lekker vakantie nog zeker..?
Dutchdriftking zegt
@Marijn90: haha, nee alweer voorbij. Maar de groepsapp van waar en bij wie we kijken is al aangeslingerd. Dit is bij ons belangrijker dan een WK wedstrijd.
lamborgfan zegt
Waarom hopen? Check het weerbericht gewoon en stel je auto dr op af..
Coureurs.. t ligt altijd aan de auto
Of de engineneer
Of het weer..
Of de tegenstander..
Of de brandstof..
Of de bandenleverancier..
Of de fans..
Of een moeilijke jeugd gehad..
Kunnen beter wielrennen kijken, daar geven ze gewoon allemaal de schuld aan de dopingleverancier!
thierryvth zegt
@lamborgfan: je mist alleen 1 punt, F1 is telemetrie en dus eigenlijk altijd wel te checken wat er gebeurd is en dus niet afhankelijk van meninkjes van journalisten of fans.
Oh en de hoop heeft te maken met de realiteit dat als het droog is de auto snelheid tekort komt, geen excuus maar een simpel controleerbaar fijt
jipino zegt
@lamborgfan: ben jij .. lincoln??
Het tweepuntensysteem .. is alleen bij hem toegestaan ..
trustmeiamanengineer zegt
Ik heb er zin in! Ga voor het eerst live kijken, dus ben benieuwd!
Iemand nog praktische tips qua hoelaat je moet arriveren voor de race en dergelijke?
Dutchdriftking zegt
@trustmeiamanengineer: Je oordopjes hoef je in elk geval niet mee te nemen…..
wilbertg zegt
@trustmeiamanengineer: gewoon ’s ochtends zo vroeg mogelijk. Er is altijd een voorprogramma, je weet zeker dat je je auto kan parkeren en voor te veel geld voor een kaartje wil je niet te laat zijn. Better safe than sorry! Zelf ooit 1x een weekend in Oostenrijk geweest, alweer 17 jaar geleden. Toen op vrijdag al aangekomen en lekker gekampeerd naast het circuit. Leuk om mee te maken!
awesome zegt
@trustmeiamanengineer: gewoon zo vroeg mogelijk het circuit op. Er is meer te doen dan F1. Veel andere race-klasses, en daarnaast voldoende stands etc.
gecko75 zegt
@trustmeiamanengineer: zorg dat je er laat bent want dan heb je een plek die dicht bij de weg ligt,oke je moet wat verder lopen, maar daar heb je profijt van als je s’avonds weer weg wilt want dat is echt 1 doffe ellende als je dicht bij het circuit parkeert
jaapiyo zegt
@trustmeiamanengineer: ligt er ook aan wat voor kaartje je hebt et cetera. Als je een tribunekaartje hebt hoef je in ieder geval niet supervroeg te zijn voor een goede plaats.
Ik ben er zelf 1 keer geweest met een bronze ticket in 2005, het laatste jaar van de V10s. We kwamen toen aan terwijl de GP2 race bezig was, wat op zich wel wat had omdat je vanaf de parkeerplaats naar het circuit loopt en al motoren hoort brullen. De porsche supercup kwam daarna nog en het was eigenlijk geen probleem om een goede plaats te vinden, zijn uiteindelijk bij de ingang van Pouhon gaan zitten, op zich best een aanrader IMO hoewel ik het nergens mee kan vergelijken.
Qua praktische tips is het volgens mij vooral rekening houden met de regen, want zeker met een bronze ticket zit je letterlijk op een grasheuvel, dus zorg dat je minimaal een plastic zak hebt om op te zitten. Ook het parkeren was toen op een heuvelachtig grasveld en sommigen hadden na afloop de grootste moeite om daar weg te komen. Volgens mij hebben ze dat op last van bernie wel iets moeten verbeteren in de tussentijd. Parkeren is natuurlijk ook prijzig dus neem wat coin mee.
Oordopjes kan maar zal niet echt nodig zijn, destijds met de V10s was het wat mij betreft net wel/net niet. Ik heb de mijne uiteindelijk uitgedaan.
Als laatste, op Spa doen ze geen uitloopronde, de auto’s worden na de finish de oude pitstraat in gereden. Je kan dus na de race gelijk gaan lopen mocht je haast hebben. Wij hebben dat overigens niet gedaan en zijn relaxed via de baan teruggeslenterd. Bijzonder om even Eau Rouge af te lopen/klimmen.
Al met al zeker een aanrader om een keer te doen.
jaapiyo zegt
@jaapiyo: oh het meurde trouwens wel behoorlijk op de baan na afloop omdat iedereen in dat bos gaat zeiken of zo…
Maar ja dat hoort bij de charme van het evenement zullen we maar zeggen.
jameshunt1976 zegt
@trustmeiamanengineer: je hoeft er niet zo vroeg te zijn. Vorig jaar ging ik om 10 uur op zondagmorgen bij mijn hotel weg (ongeveer een half uur rijden naar de baan).
Op parkeerplaats groen geparkeerd, let wel: dit is een grasveld en als het geregend heeft kom je hier met je achterwielaandrijver slecht weg… Ik ben benieuwd hoe het me dit jaar vergaat, vorig jaar had in een FWD bij me en nu een RDW dus dat kan nog spannend worden.
Neem je eten en drinken mee, want langs de baan is dat schrikbarend duur! Zorg voor warme kleding en een paraplu, dat is nog wel het belangrijkste!!
freezzr zegt
Zo’n tof circuit. Paar weken geleden nog gereden op Spa echt magische omgeving daar!
620henk zegt
Ik ga vrijdag en zaterdag er naar toe met bronzen toegangskaarten. Weten jullie wat een mooie plek is? Dit is de eerste keer dat ik er heen ga.
bmwpowerm5 zegt
@620henk: ik weet niet of dat nog steeds zo is maar vroeger kon je op vrijdag gaan zitten waar je wilde dus ook op de tribunes met een bronze ticket
dan zou ik als ik jou was bij eau rouge gaan kijken
620henk zegt
@bmwpowerm5: @jameshunt1976:
dank jullie wel voor de tips! ik ga zeker de plekken opzoeken!
kan je ook op het circuit parkeerkaarten kopen? ik heb ze niet mee besteld…
jameshunt1976 zegt
@620henk: Ik ben er ook het hele weekend met bronzen kaarten.
Bij de ingang naast parkeerplaats groen linksaf langs de stentjes en de tunnel door lopen naar beneden richting Pouhon, altijd een mooie plek om te kijken! Er wacht je alleen wel een stevige klim op de terugweg dus wel een beetje trainen alvast hier anders ga je geheid last krijgen van je kuiten!
620henk zegt
Heb er echt heel veel zin in! Weer een nieuwe ervaring :D
mbfanatic zegt
Ik hoor het al… Geen verstand van F1… Eau Rouge is al sinds 2004/5 niet meer interessant omdat iedereen er volgas doorheen kan… En de weergoden voorspellen absoluut geen regen… En over snellere McLarens nog maar te zwijgen… Maar goed, ik denk dat ik inmiddels in een andere doelgroep als die van Autoblog zit, ik ben namelijk al boven de 18. Desalniettemin hoop ik ook op een mooie race!
singer911 zegt
@mbfanatic: Als je interessant gaat doen zorg dan wel dat je Nederlands klopt ;)