![Zo krijg je een grijs kenteken](https://static.autoblog.nl/images/wp2013/Bestelwagen-Grijs-Kenteken-Vijf-Manier.jpg)
Volgens onze fiscus is je bestelauto niet zomaar een bestelauto. Is hij dat niet.., dan kan dat onder de streep behoorlijk wat knaken schelen. In negatieve zin. We zetten een aantal tips op een rijtje: zo heb je recht op een grijs kenteken!
Er zitten nogal wat haken en ogen aan het ombouwen tot bestelbuswaardige bestelbus. Bedenk je allereerst wat je rijdt. Kar je in een volbloed bestelbus, een bestelauto met een laadbak, een Combi, een middelgrote bestelbus of transporteer je je liever met een exemplaar met dubbele cabine? Hieronder een lijstje met de nodige aanpassingen per categorie.
Grote bestelbus
Om hier een grijs kenteken aan te kunnen hangen, heb je een forse laadruimte nodig. Een diepte van toch zeker 2 meter en een minimale hoogte van 1m 30, over een breedte van minimaal twintig centimeter. Om je laadruimte te meten, zet je de bestuurdersstoel helemaal naar achteren, met de rugleuning rechtop. Je mag zijruitjes hebben in je laadruim en een tussenschot is niet nodig.
Bestelwagen met open laadbak
Wil je een veredelde pick-up brandmerken als bestelwagen, dan moet ‘ie een bak hebben van minimaal 125 centimeter lang bij 20 centimeter breed. De cabine moet voorzien zijn van een achterwand, en daar mag ook best een ruitje in zitten. Mits max 40 centimeter hoog. Dacht je stiekem een achterbank te plaatsen? Niet doen, mag niet.
Klein addertje onder het gras: als je je bak wilt afsluiten met een kap, dan val je in een andere categorie, namelijk de bestelauto met gesloten laadruimte.
Verhoogd dak
Het dak van de laadruimte van dit type bestelwagen dient minimaal 25 centimeter boven je portieropening uit te torenen. De laadbak moet minstens 98 centimeter hoog zijn, over een breedte van zeker twintig centimeter, met een minimale lengte van 1,25 meter.
Je mag aan de linkerkant van je laadbakkie géén raam hebben. Aan de rechterzijde dan weer wel. Het is verplicht om laadruim en cabine gescheiden te houden met een tussenshot. Dit moet minimaal dertig centimeter hoog zijn, over de hele breedte.
Middelgrote bestelwagen
Anders dan bij het bestelwagentje met verhoogd dak, moet de bovenkant van het laadruim hier juist mínder zijn dan 25 centimeter hoger dan de bovenkant van de portieropening. Qua grootte van het laadruim geldt: minimaal 125 centimeter lang, zeker 98 centimeter hoog over een breedte van minstens 20 centimeter. Dat alles ook hier weer over een minimale lengte van 1,25 centimeter. Tussenschot tussen laadbak en cabine is een verplicht nummertje. Een vast raam erin mag, mits max. 40 centimeter hoog.
Buitencategorie: bestelwagen met dubbele cabine
Dit geldt zowel voor bestelwagens met een open, als een gesloten laadruimte. De hoogte van de dubbele cabine, moet de grootste verticale afstand hebben tussen vloer en dak, gemeten over een breedte van twintig centimeter. Oef, technisch.
Er mag niet meer dan één extra rij stoelen geplaatst worden en er moet direct achter de achterbank een tussenschot zitten over de volle breedte, dat minimaal dezelfde hoogte heeft als de cabine. Raampje mag.
Bij zowel een open, als een gesloten laadruim, geldt dat het minimaal anderhalve meter lang moet zijn en hij moet tenminste tweederde van de lengte hebben, die de laadruimte zou hebben zónder extra zitplek. Als je dat wilt meten: de ‘oorspronkelijke’ laadruimte begint op 115 centimeter afstand van het achterste punt van het stuur. Het ruim moet minimaal 130 centimeter hoog zijn over een lengte van minimaal anderhalve meter. Daarbij moet minimaal veertig procent van de laadruimte zich bevinden voor de achteras.
Je verbaast je erover hoeveel X5’en en ML’s er rondrijden met grijs kenteken, die na de keuring leuk hun achterbank er terug in plempen.
@Ties: Hebben jullie geluk, in BE moet er een scheidingswand worden geïnstalleerd om als lichte vracht te mogen rondrijden.
@toroloco: Maar die scheidingswand hoeft helemaal niet zo hoog te zijn!
Zie hier een Clio RS ‘lichte vracht’
@Ties: ja klopt , ken er al n paar in mijn wijk. Maar als er een ongeluk gebeurt dan worden de achterste inzittende niet verzekerd(zorg)
@tt123:
Daar komt nog bij dat als je wordt gepakt je naast een boete ook nog eventjes het oorspronkelijke BPM bedrag mag aftikken. Dus mocht je hem niet mogen, dan heb je hier de tip om hem een stevig oor aan te naaien.
Wat zijn precies de belastingvoordelen van een grijs kenteken anno 2014? Mag je die particulier ook hebben?
@coosbmw: Belastingvoordeel is enorm, zeker op de zware wagens (SUV’s, grote bussen). Je betaalt volgens mij een kwart wegenbelasting of nog minder. Als particulier krijg je die voordelen niet, dat is een jaar of 10 geleden afgeschaft.
@coosbmw:
Volgens mij heeft de overheid dat vermoord, dit omdat veel pensionado’s destijds een nieuwe Berlingo Diesel kochten (grijs kenteken) en zich rotlachten om de te verwaarlozen aanschafprijs zonder BPM, de verzekeringspremie en de MRB voor bedrijfswagens.
Lachen schijnt hier binnenkort verboden te worden.
ex-James Bond held acteur Sean Connery, die in Spanje woont reed ook altijd met een witte Berlingo rond ipv de Aston Martin DB5 uit de films.
Hij vond de Berlingo praktischer, ruimer (voor zijn golfclubs) en veel zuiniger in gebruik.
En de man hoefde nix meer te bewijzen !
En hij viel er iet in op.
@desjonnies: Haha, zo denkt mijn pa ook. Die wilt heel graag een bestelbusje, maar moeders wilt dat niet ;) Hij heeft begin van deze eeuw wel een oude VW Caddy TDI gehad, lekker busje.
@desjonnies: terecht dat ze dat grijs kentekenvoordeeltje van particulieren hebben afgepakt, die paupers die een auto eigenlijk niet kunnen betalen moeten lekker gaan fietsen. Die crisishonden zijn vervolgens allemaal uitgeweken naar een verrotte 25 jaar oude Fiesta, Corolla of 190d waar ze drie keer teveel voor hebben betaald bij aanschaf en hop!..ook daar pakken we ze de mrb vrijstelling weer af, heerlijk. Kijken wat die sloebers nu gaan doen. 45km autootjes?
@flippert: je moet even op je rug geklopt worden, er zit wat dwars…
Dat zijn flinke remschijven, voor een bestelwagen. :D
Die pick up’s, geldt dat voor zo’n bedcover of echt voor zo’n opbouw?
Miljaar, ik begrijp er niets van. Kunnen ze daar gewoon geen Europese regels van maken, zodat je zeker bent dat gelijk welke “bestelwagen” je koopt, je juist zit… ?
@Esprit_de_Flandre: Je kan er wel vanuit gaan dat de standaard busjes (Caddy, Transporter, Vito, Sprinter, etc) aan deze regels voldoen. Het is vooral bij omgebouwde personenwagens lastig (stations, SUV’s, etc).
@Esprit_de_Flandre:
Enig idee hoeveel “banen” dit oplevert?
Juist, ’t zal alleen nog maar moeilijker gemaakt worden.
Ambtenaren………….
@desjonnies: “Het is crisis”, zegt men, dus moet de staat besparen…
Open laadbak.. Als ik nou op m’n dakdragers een bak van 1.25m en 20cm breed bevestig, geldt dit dan als pickup? ;)
Dus een hatchback waar je de achterzetels uit sloopt is geen lichte vracht bij jullie?
@Hupke: Niet meer nee, was heel vroeger (Peugeot 205 tijdperk) wel zo. Best jammer, want in bijna alle andere landen is dit wel zo. Zie vaak genoeg Fiesta’s, Panda’s, etc zonder achterbankje in het buitenland.
Wij rijden sinds 2002 een ML55AMG op bestelauto kenteken zonder tussenschot met een lager weegrelaas resulteerde in €33,- per maand houderschapbelasting voor N-H. Via de regulaire weg douane/RDW gekeurd. Er zijn dus zeker uitzonderingen.
Maar om het verhaal eerlijk te houden dat is alleen mogelijk in speciale omstandigheden.
Ik behoor tot de groep die zich buiten de auto verplaatst in de Quickie Q7. Nee geen Audi.