Best een indrukwekkend ding die Pana Hybride.
Zou Tesla het nu toch warm krijgen? Eerder zei een baas van Porsche’s Mission E project dat hij niet bepaald onder de indruk was van Tesla en dat Porsche alles beter, sneller, sterker en harder ging doen. De Mission-E is er nog niet, maar de Panamera 4 E-Hybrid wel. Moet Elon zich al een klein beetje zorgen gaan maken? We leggen een aantal feiten voor je op tafel.
50 kilometer puur elektrische range.
In de ‘New European Driving Cycle’ (NEDC) komt de nieuwe Pana Hybrid tot 50 kilometer op stoomkrachtelektrische kracht alleen.
Normverbruik: 2,5 liter per 100 kilometer.
Dat komt neer op een uitstoot van 56 grammetjes CO2 per kilometer. Jeroen Dijsselbloem krijgt dus weinig kans om capital punishment van de government te geven.
Topsnelheid 276 kilometer per uur.
Gelukkig ga je zoals we niet weten niet dood van snelheid.
0-100 in 4,6 seconden.
Ietsje minder snel dan een Macan Turbo met Performance Package, maar toch nog behoorlijk rap.
Een hybride-aandrijflijn zorgt voor de powah, net als bij de 918.
100 kW (136 pk) en 400 Nm levert de elektrische motor. De nieuwe 2.9 liter V6 biturbo op benzine voegt daar nog een 243 kW (330 pk) en 450 Nm aan toe. Zoals bekend mogen we de vermogens van deze motoren echter niet klakkeloos bij elkaar optellen.
Kortom, Porsche is er nog niet als ze Tesla van de elektro-troon willen stoten. Als we nou eens dat interieur van de Panamera in een Tesla Model S konden krijgen…
tvklarenbosch zegt
Kosten die batterijen nog bagageruimte?
kennone zegt
@tvklarenbosch: Daar zou ik je graag antwoord op willen geven maar heb geen idee..
phdg zegt
@tvklarenbosch: volgens de site van porsche is er 90L minder bagageruimte en word er ook niet meer gesproken over het neerklappen van de achterbank.
cayenneturbo zegt
Geef mij den deze maar ipv de tesla, verbruik zal in de praktijk wel een beetje hoger uitvallen, maar wat een prachtige auto is hem geworden
fernie zegt
Wat teveel bier op in Parijs, wat een verhaal.. Mooie bak, dat wel.
moveyourmind zegt
Vanafprijs is net geen 115.000 euro. Veel geld, maar je krijgt er wel een enorm mooie en bijzondere auto voor. Zou deze altijd verkiezen boven een Macan of Cayenne.
TimoBac zegt
God wat een beauty! Zou ik misschien zelfs over een S-klasse kiezen..
Dutchdriftking zegt
Toch liever de diesel.
jackass266 zegt
Als we nou eens… Dan nog geen tesla voor mij.
galgootje zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
fernie zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
n0zem zegt
Edit: Yep ik had inderdaad haast vanavond. My bad. Ik heb de voutjes er even uitgehaald.
OT: begerenswaardige oto!
lamborghiniaventador zegt
Ik vraag me af of deze net zoveel verkocht gaat worden als de facelift aangezien er geen voordeel is met de bijtelling.
Joost zegt
330 pk uit een bi-turbo 2.9 V6?
Dat moet toch veel meer kunnen zijn? Alfa Romeo (Ferrari) haalt er 510 pk uit.
En BMW haalt meer vermogen uit een 3 liter diesel..
#dtv
autoriteit zegt
@ijoost: kunnen ze ongetwijfeld, ze doen het alleen niet.
mashell zegt
@ijoost: om meer vermogen te krijgen moet je meer energie opwekken en dus meer brandstof verbranden. En dat is nogal tegengesteld aan de gedachtegang van zuinig rijden met een hybride. Dus is het vermogen op ruim voldoende maar niet op overdreven gecalibreerd.
Joost zegt
@mashell: Snap het idd wel! En blok blijft dan in ieder geval ook heel :).
Heb wel eens mijn twijfels of dat bij een 2.0 liter met 250 pk ook het geval is.
Het wringt alleen ergens beetje. Porsche wil toch altijd zo veel mogelijk vermogen ergens uithalen?
Niet dat er iets mis is met 330 pk en dan nog de elektromotor erbij….
mattr zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
rikus zegt
Oftewel: Even snel als een Macan Turbo.
Maar als je op de duurste Macan óók nog een performance package bestelt, dan ben je wél iets sneller dan de Panamera E-hybrid.