Vijf dingen die jij verkeerd doet met je airconditioning. Ja, jij ook.
Met de temperaturen van de afgelopen tijd mag je maar wat blij zijn als je een airconditioning in je auto hebt zitten. Want anders fik je volledig weg, dat weten we allemaal. Maar er zijn dus dingen die vrijwel iedereen verkeerd doet met de airco. Jij misschien ook wel.
Dus laten we die eens allemaal netjes gaan behandelen. Zodat je nog meer uit dat vernuftige systeem haalt. En het dus niet meer verkeerd doet.
Je zet de airconditioning meteen op z’n koudst
Dat lijkt heel verleidelijk, maar moet je dus niet doen. Beter is het om eerst even je ramen en/of deuren open te zetten. Gewoon een minuutje doen en je auto is al meteen veel koeler. Is ook beter voor je voorruit, hebben we Paul van Carglass jaren horen zeggen. Een sterretje kan dan makkelijk uitscheuren…
De luchtrecirculatie aan laten staan
Toegegeven, je auto koelt sneller aan als je de airconditioning beruikt met de luchtrecirculatie aan. Dus het is aan te raden hem even aan te zetten. Maar doe dat nou niet de hele rit, het werkt beter en efficiënter om na een paar minuten lucht van buiten je auto in te laten stromen.
Je airco ’s ochtends niet aanzetten
Als het nog koud is buiten, lijkt het soms een beetje overbodig om de airco al aan te zetten als je wegrijdt. Maar da’s dus niet waar, het is beter voor alles en iedereen om hem wél al in te schakelen. Al is het maar om beslagen ruiten te voorkomen
De ventilatieroosters niet goed richten
Het lijkt een beetje een open deur, maar het zal je verbazen hoeveel mensen de airconditioning verkeerd gebruiken omdat ze de ventilatieroosters niet goed gericht hebben staan. De koude lucht vol in je bakkes is misschien wel lekker, maar het is beter om de lucht over je hoofd te laten waaien. Dan koelt de auto het best af.
Je airconditioning niet onderhouden
Als laatste een tip die eigenlijk overal voor geldt; onderhoud. Veel mensen vergeten hun airco te onderhouden. De filters moeten tussen de 20.000 en 25.000 kilometer vervangen worden en ook het koudemiddel kan het beste elk jaar ververst worden. Anders verzamelen zich er schimmels en gaat het stinken. En dat wil je niet.
Goed, met deze tips hopen wij dat jij er tijdens de zomer lekker koel bij zit in je auto. En denk maar zo; een koele auto is een goede auto.
Met dank aan de krant HLN.be voor de inspiratie!
Joris24 zegt
“Toegegeven, je auto koelt sneller aan als je de airconditioning beruikt met de luchtrecirculatie aan. Dus het is aan te raden hem even aan te zetten. Maar doe dat nou niet de hele rit, het werkt beter en efficiënter om na een paar minuten lucht van buiten je auto in te laten stromen.” Lees nog eens ;)
Daarnaast heb ik nog nooit iemand gehoord die elk jaar z’n koelmiddel vervangt (“ook de aircovloeistof kan het beste elk jaar vernieuwd worden”)… Lijkt mij ook niet echt de bedoeling.
Richmond zegt
Erg is het niet, wel duur.
mcaa zegt
Zware onzin, deze gozer heeft aandelen in koelgassen. Stank ontstaat omdat de airco weining werkt waardoor het condenswater een luchtje krijgt. Koelmiddel zit in een gesloten systeem en loopt alleen leeg bij lekkage.
HZW zegt
Bij mijn staat de climate controle / airco, altijd permanent aan zowel in de zomer als in de winter.
Gewoon de gewenste temperatuur instellen en het ding doet de rest zelf.
Robert zegt
Dito hier. Een volautomatische airco koelt niet alleen, het filtert ook de pollen uit de lucht, houdt de relatieve luchtvochtigheid in toom en verwarmt de lucht ook, indien nodig. Toch zijn er nog verbazingwekkend veel mensen die dat niet snappen.
schuimbekje3 zegt
ik heb nog nooit gehoord dat airco filters elke 25000km vervangen moeten worden, is ook een beetje lastig want de airco filter zit in de hoge druk vloeibare kant, en dus moet het gas eruit en weer opnieuw gevuld worden, bij het vervangen kan er vocht in komen en moet alles weer vaccuum enz…
misschien dat ze in belgie airco filter en interieurfilter door elkaar halen?
interieur filter is gewoon jaarlijks, anders moet ik die 4x per jaar vervangen en dan is die echt niet vies genoeg…
het lijkt me ookniet efficienter om (op dit moment) 28 graden warme lucht naar binnen te halen, te koelen en te ontvochtigen dan de inmiddels al koelere intereurlucht te blijven koelen.
andersom lijkt me ook niet logisch, juist in hetbegin de recirculatie uit, omdat 28 graden koeler is dan de 40 binnen…
is er iemand bezig geweest die ctrl c ctrl v gedaan heeft van een site die dat ook gedaan heeft en geen idee van natuurkunde of mechanica of hvac heeft?
850t5restate zegt
Sorry, de airco vloeistof elk jaar laten vervangen? Ik denk dat je het koudemiddel bedoelt? Volslagen onzin om dat jaarlijks te vervangen. Daar gaat ook geen schimmel in zitten. Koudemiddel ontsnapt uit het systeem en dus is het zinvol om eens in de zoveel jaar eens te laten kijken hoeveel er nog in zit. Ik denk dat een interval van 2 jaar zelfs vrij kort is. Check na de winter of je pomp vrij draait en de airco ook aanslaat. Zo ja, dan is het systeem in elk geval niet leeg.
Belangrijker is om je airco niet koud weg te zetten met macimale condensvorming als gevolg, maar even de verdamper droog te blazen door 5 minuten voor aankomst de airco uit te zetten en de ventilatie aan te laten. Met name wanneer het weer kouder en vochtiger wordt, in de zomer droogt je verdamper heus wel in je bloedhete geparkeerde auto.
Tot slot zou ik vooral adviseren om even zo’n zilveren antivries scherm op je voorruit doen als je in de zon parkeert, dat scheelt enorm veel hitte int het interieur en dan gaat er niet eerst 10 minuten airco energie verloren in het afkoelen van een kokend heet dashboard. Scheelt ook veel stralingswarmte van een paar kilo heet glas voor je neus.
Als je airco stinkt: koop een ozongenerator en zet hem eens een uurtje aan met de airco oo recirculatie (niet te hard laten blazen) of laat er eens een stoomreiniger doorheen blazen bij een poetsbedrijf.
ronaldotour zegt
En wat ook bijna niemand doet is de airco 5 minuten voordat je op je bestemming komt uitzetten zodat hij zijn vocht kwijt kan raken.
dromedaris zegt
Zever. De condens drupt wel gwn weg onder je auto, als het al niet verdampt is.
tenaci zegt
Precies dit! En niet onbelangrijk, zelf dan ook vast wennen aan de temperatuur zodat je niet zo’n klap voor je bek krijgt als je uitstapt
mcaa zegt
Onzinnnn, condenswater wordt gewoon afgevoerd. Sjonge jonge al dat napraten van fabeltjes hier…
tortuga zegt
Ik dacht echt dat ik nog iets ging bijleren. Maar neen, voor de anderen. Deze tips kloppen 100%
shibby zegt
Ik zal het doorgeven aan de climate control van de auto, ik dacht dat ie het wel aardig onder de knie had
dromedaris zegt
Airco altijd laten aanstaan, ook in de winter. Zo behoud je druk op de leidingen en verminder je de kans op lekkages aan de fittingen.
kniesoor zegt
Plus het is beter voor de aircopomp, die houdt vaak niet zo van stilstand.
dromedaris zegt
Compressor*, een pomp verpompt vloeistoffen en werkt niet zozeer drukverhogend ;-)
Elke start/stop van een compressor vermindert de levensduur met x% idd. Zoals een auto van een taxichauffeur, die staat ook heel de tijd aan en doet klakkeloos 400-500k km.
kniesoor zegt
U heeft gelijk, ‘compressor’ it is.
Tonnie zegt
Ik heb de airco altijd aan. Merkte dat ‘ie ’t niet meer deed toen het echt warm werd een tijdje terug. Bleek dat ’t koelmiddel op was, verder niks aan de hand. Hele airco unit is 26 jaar oud ondertussen.
MM93 zegt
Interieurfilter elke 20 a 25k vervangen. Tja moet je geen leaseauto hebben want die laten hem rustig 60.000km zitten.
jeroenm83 zegt
Niks over stoplichtsprints of dyno-runs voor de juiste getallen aan de bar? Jammer!
mcaa zegt
Wat een fabeltjes…
Henk O zegt
Duidelijk een verhaal om makkelijk mee te scoren.
“Anders krijg je schimmels in je koudemiddel” wat een fokking bullshit.
Mijn koelkast draait al 12jaar, zit het koudemiddel daar nu ook vol met schimmels???
Niet meer klakkeloos de verhalen van onze Belgische vrienden kopiëren aub…
bluebluered zegt
Hey, wat hebben wij met deze BS te maken? :o
406_v6 zegt
@nicolasr: misschien eerst eens bij een (automotive) airco specialist te rade gaan alvorens onzin het www op te slingeren??
gregorius zegt
zet je waarheden op internet, reageert niemand.
zet je onwaarheden op het internet: reageert iedereen!
mcaa zegt
Beetje stom om bij iedere waarheid, “dat klopt” te reageren vind je niet?
Calimero zegt
Een minuutje je ramen en deuren open zetten is veel te kort. Eerder 5 minuten.
Dan alles weer dicht, raam passagier open en het zijraam van de passagier achter de bestuurder. Gaan rijden zodat e rijwind er weer een deel van de hitte uit blaast( altijd de ramen schuin tegenover elkaar open zetten)
Dan is de temperatuur inmiddels weer iets lager. Ramen sluiten, airco aan in de koelste stand, ventilator in de hoogste stand en de recirculatie aanzetten (dus zonder aanvoer van buitenlucht) na 5-10 minuten als de temperatuur weer een stuk gezakt is de luchtaanvoer van buiten weer open zetten en de temperatuur een graad of 5-8 lager instellen dan de buitentemperatuur.
Ja een handmatige airco is een stuk merk dan ff een knoppie indrukken en de clima alles zelf laten doen ;-)
supertjeduc zegt
Je bent er maar druk mee
dree16v zegt
Op een warns dag met de afstandsbediening raampjes open als je naar de auto loopt (of tijdje voor je weggaat alvast), gewoon climate op 22 graden en zodra de lucht uit de roosters kouder voelt als buiten, raampjes dicht. Van tijd tot tijd ff laten checken of er nog genoeg koudemiddel in het systeem zit en verder je niet te druk maken als het warm is. En als de boel gaat meuren een keer een reiniging en/of tijdig interieurfilter vervangen.
kas_par zegt
De onderhoud tips zijn onzin, de rest nogal open deuren…. beetje onzinnig artikel
mustang750supersnake zegt
ik mis eentje……
de airco niet kouder zetten dan 5 graden onder de temperatuur die het buiten is….anders wordt je ziek…..
Thieuke zegt
Beetje achterhaald allemaal.
De airco in de meeste auto’s is tegenwoordig allemaal aac (automatisch dus). Staat bij mij gewoon hele jaar aan op automaat. Ik stel alleen de temperatuur nog in.
Ook met de ramen open, dakraam open et cetera. Ik weet dat de aac dan minder effect heeft, maar met de ramen open is af en toe gewoon lekker in de zomer, maar dan wil ik nog steeds koude lucht over mijn bolletje.
Die van mij schakelt dan ook nog automatisch van recirculatie naar lucht van buiten.