Steeds meer vieze dieselbusjes en vrachtwagens mogen de binnenstad niet meer in.
Dan doet de overheid, de fiscus, je werkgever en de autofabrikanten nog zo jun best om iedere leaserijder in een elektrowaggie te zetten, dan wordt je in de binnenstad alsnog weggerookt.
Juist in veel steden zien we veel (relatief oude) vieze dieselbusjes en vrachtwagens (uiteraard ook op satansap). Dit naast de taxi’s die waarvan het roetfilter ruikbaar is verwijderd. Dan ben je zelf met een schone auto op weg naar kantoor, kunnen je kinderen die vieze dampen inademen. Het is toch een schande!
Vieze dieselbusjes
Dat is in elk geval wat veel gemeentes denken. Aangezien zij te maken krijgen met de problematiek die erdoor wordt veroorzaakt, zullen ze het wel weten. Zeker omdat het de gemeente is, die het probleem in de binnensteden kan gaan aanpakken.
Dat probleem moet worden aangepakt door de vieze dieselbusjes en vrachtwagens te weren uit de stad. Dat blijkt uit het rapport van Natuur en Milieu. Er zijn 27 gemeenten die plannen hebben gemaakt om paal en perk te stellen tegen de diesels. Het gaat om zogenaamde Zero Emission-zone. Daar kun je allen in komen met een voertuig dat géén directe uitstoot heeft. Alleen benzine en diesel is dus niet toegestaan, maar een PHEV die elektrisch rijdt weer wel.
27 gemeenten
Dit gaat sowieso gelden in de grote steden. Denk aan Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven, Den Haag Groningen en Tilburg gaan over tot een milieuzone. In totaal betreft het 27 gemeenten. De regeling wordt in 2025-2026 ingevoerd. Daarmee zou je denken dat de organisatie achter Milieu & Natuur heel erg blij is, maar dat is (nog) niet het geval.
Het gaat hen namelijk niet ver genoeg. Volgens de organisatie moeten de zones veel groter worden. Nu betreft het alleen de binnensteden. Dat is nog een te klein gebied. De organisatie stelt dat met grotere zones de vervoerders eerder overgaan op elektrische auto’s.
Het hele rapport kun je hier lezen!
papa zegt
Dat zijn wel serieus gave MB100’s
harrie zegt
Jammer dat ze werkelijk allemaal compleet weggerot zijn.
tortuga zegt
@harrie: neen niet waar! Heb nog recent met 1 gereden, maar deze Brabusjes ( toepasselijke naam) zijn rete graaf!
vaakbenjetebang zegt
@papa: Indertijd reed ik als student met bestelbusjes voor de broodnodige zuipcenten. Volgens mij is er geen bus waar ik toen niet in gereden heb, maar een slechtere dan de MB100 heb ik nooit onder mijn kont gehad. Meerdere malen heb ik er mee stilgestaan omdat er een verbindinkje in het schakelmechanisme loskwam waardoor je niet meer kon schakelen. Daar was langs de kant van de weg met geen mogelijkheid bij te komen, en dan werd je afgesleept door de 24-uurs sevice van Mercedes-Benz Bedrijfswagens. Regelmatig vroeg ik mij af of die 24 uur sloeg op de aanrijtijd, maar ik was toen natuurlijk ongeduldig. De monteur van dienst vloekte dan hartgrondig op die MB100, ‘altijd hetzelfde met die krengen’ en dan ging je op sleep naar de garage, waar je een andere bus kreeg. En ook als het wel reed, reed het beroerd. Het verhaal ging dat de MB100 in de basis door Seat zou zijn ontworpen en dat Mercedes het project had geadopteerd. Of dat waar is, weet ik niet, maar het was echt een hondsberoerd stuk gereedschap.
Dutchdriftking zegt
Ik denk dat de stap veel te groot is. We hebben nu Euro 4 norm, (alleen voor diesel) dit zou je kunnen uitbreiden naar Euro 5, vanaf 2025, en dat eventueel in een grotere zone, eventueel ook voor benzine auto’s. Maar als je de zone binnen vijf jaar fors groter maakt, en dan ook nog eens alleen volledig elektrisch dan zorgt dit er voor dat veel particulieren hun auto weg mogen doen en geen geld voor een nieuwe hebben. Lijkt mij wat kansloos en mochten ze wel geld voor een nieuwe hebben dan is het in het kader van duurzaamheid een slechte zaak.
berlinetta zegt
Het is een beetje verwarrend, maar volgens mij wil men deze regel invoeren voor ondernemers aangezien ze zich op busjes, vrachtwagens en taxi’s richten.
Robert zegt
@dutchdriftking: da’s zeker een slechte zaak. Veel ondernemers die binnen zo’n stadsring zijn gevestigd worden enorm met de kloten voor het blok gezet. Elektrische alternatieven voor hun Sprinter, Transit of Transporter zijn er nog nauwelijks, of hebben een bereik van minder dan wat zo’n bus soms in een halve dag af moet leggen. Om maar niet te spreken over het investeringsbedrag wat er weer tegenover komt te staan. En dan heb ik het nog niet eens over de technisch-economische aspecten (denk: bus + accupakket = al snel een halve ton minder laadvermogen).
jeroen82 zegt
@RRRobert: Wat denk je van het trekgewicht, ik heb serieus zitten denken aan een elektrische Expert ter vervanging van mijn huidige 2019 model, maar max 1000kg trekgewicht (tegenover de 2500 met degene die ik nu heb) is voor mij geen doen.
pomoek zegt
Puur op basis van rechtszekerheid vind ik het verbieden van auto’s die de binnenstad in mogen rijden een slechte zaak, met het argument van @dutchdriftking in het achterhoofd. De spreekwoordelijke tante Mien van 75 jaar oud mag dan niet meer met haar Toyota Aygo het centrum van de stad inrijden waar ze al 30 jaar woont. Geld voor een elektrische auto heeft ze niet. Die mag dus vanaf 2025 met de bus naar de rand van de stad reizen om de auto te pakken om naar haar dochter te reizen die 60km verderop woont.
chrisvis zegt
@pomoek: welcome to reality…mijn oma woont in Borgerhout op 500m vd lage emmisie zone. Hebben hun 1.6 HDI(Peugeot 308) moeten verkopen want mocht daar niet meer binnen in de “stad”. Ding was 12 jaar oud en had 30 000 km…werd gekocht door een marrocaan voor zijn pa….tis echt belachelijk aan het worden de EU…
superturbodiesel zegt
@chrisvis: inderdaad zuur en triest dat het er allemaal zo aan toe gaat, maar waarom moet überhaupt de afkomst van de koper worden genoemd. Dat heeft toch niets met die overdreven strenge uitstoot-maatregelen te maken of zijn die Marokkanen de root cause van alle uitstoot en de bijbehorende maatregelen 🤣
chrisvis zegt
@superturbodiesel: nee maar werdt wel verkocht tegen een weggeefprijs omdat je het hier niet meer kan of mag gebruiken en wordt door deze meneer dan wel vrolijk naar zijn thuisland gereden voor de familie…wist niet dat het klimaat stopte aan de grens daarmee dat ik even de afkomst van de koper vermelde…
superturbodiesel zegt
@chrisvis: toevallig weet ik dat Marokko geen auto’s ouder dan 5 jaar toelaat voor wie er 1 wil invoeren. En als die Peugeot de lez niet binnenkomt dan is die beslist ouder dan 5 jaar dus dan komen ze van een koude douche thuis.
Wat betreft die weggeefprijs, dan konden jullie die auto beter adverteren op marktplaats.nl of mobile.de
Waarschijnlijk hadden jullie er dan meer voor gekregen. Hoe dan ook jullie zijn er vanaf..
luchtgekoeld zegt
@dutchdriftking: ik denk dan meteen weer wat Den Haag in 2005 heeft geflikt met het grijs kenteken. Mensen die eindelijk geld hadden om een busje te kunnen kopen omdat dit belastingtechnisch interessant was werden opgezadeld met een enorme verhoging van de wegenbelasting😡
Dutchdriftking zegt
@luchtgekoeld: Je bent persoonlijk genaaid begrijp ik? Maar een Transporter is inderdaad de ideale familie auto, beter dan een F150, daar kan ik mij wel in vinden. Het zelfde overigens voor de oldtimer regeling. Je zou denken dat duurzaamheid gewaardeerd wordt….
luchtgekoeld zegt
@dutchdriftking: gelukkig was het voor mij nog steeds betaalbaar en ben ook gewoon ermee blijven rijden tot ie op was maar ik denk vooral aan de mensen die er serieus door in de problemen kwamen en natuurlijk de manier waarop de stemming omtrent afschaffing is gegaan, de gluiperds daar in Den Haag😡
deeeef zegt
ken een turks groentemannetje, dag en nacht aan t werk met zijn vrouw, heeft een redelijk oude vw dieselbus hoe zou zo’n man zo’n dure bus kunnen betalen?
Sempiternal zegt
@deeeef Ken een Turks kindje die in Amsterdam woont en elke dag de roetdeeltjes van dr tong schraapt door al die groentemannetjes in die oude busjes.
avocado zegt
@Sempiternal: ik ken Turks fruit
anthwan zegt
@Sempiternal: dus die ging midden in de stad wonen en dacht hier is de lucht het schoonst?
por100 zegt
En waarvoor doen we dit? Om de gemiddelde levensverwachting op te krikken van 81 jaar en 3 maanden naar een spectaculaire 81 jaar en 6 maanden.
Niet mijn boodschap, maar die van de GGD amsterdam, gedaan toen Sharon Dijksma als wethouder van Amsterdam (haar droombaan tot er betere droombaan voorbij kwam) de ICE per 2030 wildde verbieden in Amsterdam.
dutchneon zegt
Je weet dat die die fictieve leeftijden die je hier noemt door mensen die voortijdig overlijden omlaag gebracht worden en overlijden met 14, 22, 35, 42, en 55? Aan allerlei soorten kanker?
En tja mensen doen het ook een beetje zelf door in een stad te willen wonen… dat helpt niet. Maarja we kunnen ook niet allemaal in een weiland wonen
kevertje zegt
Die simplistische hetze tegen de diesel. Wanneer gaan de ogen open dat alles wat elektrisch is andere plaatsen van deze wereld ‘heel vies’ maakt? Toxische en radioactieve meren, totaal vernietigde landschappen en een annex industrie waar het respect voor de mens en ecologie heel ver te zoeken valt?
Sempiternal zegt
@kevertje Waar heb je het over?
pindakoning zegt
@Sempiternal: België wellicht?
chrisvis zegt
@pindakoning: nee nen bruine wellicht…kom ook van België
kevertje zegt
Denk je echt dat al het nodige toxische metalen en grondstoffen nodig voor batterijen en magneten zomaar uit de lucht komt vallen? Het is zowat de smerigste en minst humane ontginning en industrie op deze planeet. Maar elektrisch rijden is zooo schoon.
Sempiternal zegt
@kevertje Selectieve verontwaardiging of je doet bewust je handen voor de ogen…
Olie uit de grond pompen en alle upstream en downstream activiteiten eromheen is namelijk extreem goed voor het milieu..
Bovendien is het winnen van ‘metalen en grondstoffen voor accu’s’ bij lange na niet zo dramatisch als je hier probeert te schetsen. Ga niet eens moeite doen om je te overtuigen. Slinger Google eens aan met VPN om zo’n fake news fuikje te voorkomen.
mashell zegt
Die Bauxiet mijnen voor die aluminium motorblokjes zijn ook niet fijn. Net als de olieraffinage, kun je tegen de zware metalen in de accu wegstrepen. En dan blijft het rendement van energie opwekking tot wiel en daar maakt elektrisch gehakt van verbrandingsmotoren want een veel hoger rendement. Dat gecombineerd met het weghalen van de uitstoot uit de leefgebieden en het niet meer afhankelijk van de oliesjeiks, je zou iedereen die niet voor elektrisch rijden is moeten opsluiten in de dwangverpleging zo wereldvreemd zijn die.
Sempiternal zegt
@mashell nouja dit dus eigenlijk 😉
dutchneon zegt
De industrie weet de bal voor grondstoffen aardig naar de EV te kaatsen…. de meeste burgers trappen er wel in.
Vergeet niet dat de olieindustrie verschrikkelijk vervuilend is en toevallig het overgrote deel van de raffinage bij ons in Rotterdam gebeurt. Allerlei grondstoffen die nodig zijn bij raffinage word de EV markt kwalijk genomen, maar daarin verwijt de pot de ketel alleen maar….
petroldrinker zegt
@kevertje: interesseert ze niet, want dat is afrikas probleem denken ze wss…
Variomatic zegt
@petroldrinker: binnenkort ook in Servië!
dree16v zegt
Mooie braadbus :-)
Sempiternal zegt
Heel goed, kan ze missen als kiespijn. De vieze he. De schone mogen nog wel effies blijven. Mits de filtertjes en EGR nog goed werkt.
Anders per direct WOK. Deden ze vroeger ook op die scooters als je werd aangehouden en je vario ring pleiten was (vond ik toen niet zo leuk)
maotje zegt
@Sempiternal: juist!
rrk147 zegt
Euro 6 is voor vrachtverkeer al regulier hoor. Ik denk al een jaar of 7-8 op de markt, en dus de norm. Daarnaast is op de nieuwe maasvlakte ook al een paar jaar de norm om slechts euro 6 toe te staan, dat zou met steden dus ook prima kunnen. Bij mijn werkgever hebben we een hybride Scania, das dan een mindere combinatie. De range is slechts 8 kilometer ivm alle accessoires (laadklep enz) is er een beperkte ruimte voor de accu’s icm een aanhanger heeft dat door het laadvermogen wrl beperkingen is dat nog geen waardige alternatief.
petroldrinker zegt
Natuurlijk is het voor die vieze linkse hippies nog niet genoeg, voor hun ist pas goed als volgens mij de hele mensheid is uitgeroeid… achtwrlijk deel vd bevolking is het toch altijd die groenen
toniominestrone zegt
@petroldrinker: laten die nu juist in ouwe bussies rond karren.
Sempiternal zegt
@petroldrinker Ooit wel eens in Azië geweest? En daar langdurig smog ingeademd ? Heb dr gewoond… is niet zo chill…
Wees maar blij dat je hier woont kerel met al die gekke regeltjes. Heb je in iedergeval redelijk schone longen. Tenzij je van de sigaretjes bent natuurlijk.
petroldrinker zegt
ik heb een aantal jaar in Shanghai gewoond, maar nooit last van gehad,
mashell zegt
Netto is overbevolking natuurlijk wel de eigenlijke oorzaak van het probleem…
Dus die linkse hippies hebben gewoon gelijk. Helaas zijn we in Nederland gestraft door de rechtse conservatieve struisvogel politiek waarbij het de rechter is die de regering op hun falen moet wijzen. En de domme kiezer vindt het allemaal wel prima, die kiest gewoon weer hetzelfde zooitje.
chrisvis zegt
Wordt lachen…dus geen eten voor AH en Jumbo,etc… Kijk maar eens naar de UK en trek lessen…
toniominestrone zegt
Daaag food trucks!
mashell zegt
Het verdwijnen van die roestige oude busjes met een frituurpan er in is misschien niet zo’n groot gemis.
MarcoM zegt
En waar blijven die busjes….. jawel, die rijden daarna in Afrika. Kom op, als we dan werkelijk zo schoon willen zijn, dan ook een fatsoelijke inleverpremie als iemand de bus in gaat ruilen tegen een EV cq hybride voertuig.
HZW zegt
Euro-6 is in December 2013 ingevoerd, dus als ze nu eens beginnen om alles wat geen Euro-6 is, te verbieden in de stad, dat zou al een stap in de goede richting.
MarcoM zegt
@HZW: leuk gezegd, maar hoeveel kleine ondernemers draai je dan de nek om, die hebben niet de centen om een nieuwe of jong gebruikte aan te schaffen, daarom ben ik juist voor een sloop regeling zoals Duitsland dat destijds deed en niet massaal uitvoeren.