De leukste vierzits funcoupé voor 20 mille, waar kom je dan op uit?
Als we nu eens allemaal verstandig en milieubewust gaan autorijden, dan blijft er nog een beetje ruimte over voor wat fun. Het is een stelling waarbij elke politicus de vloer zal vegen, maar er zit wel wat in. Voornamelijk omdat we het zelf verzinnen. In veel gevallen moeten mensen die een auto van de zaak mogen uitkiezen rekening houden met milieulabels.
Vroeger was dat een zuinige BlueMotion, iets recenter een plug-in hybride en tegenwoordig een elektrische auto. Dat is met Bert niet anders. Bert is een Belgische autobloglezer (hallo Bert) en hij is op zoek naar een vierzits funcoupé naast zijn auto van de zaak. Of, zoals ze zo mooi in België zeggen: een firmawagen.
Vierzits funcoupé
Zij huidige firmawagen is een Mercedes-Benz C-Klasse, een C200d Break (Belgen zeggen geen ‘stationwagon’) en een nieuwe is onderweg: een Hyundai Ioniq 5. Die auto is in zijn soort heel erg goed, maar Bert wil er iets naast dat een beetje fun biedt in de vorm van beleving. Daarom zoekt hij een vierzits funcoupé. Bert heeft twee kinderen en die moeten wel op de achterbank meekunnen. Een tweezitter is dus niet een optie.
Het liefst zoekt Bert een vrij analoge auto met een stuur, 3 pedalen en een pook. Of de auto mooi is of cool uit ziet, interesseert Bert niet. Het moet een leuk rijdende auto zijn waar je een glimlach van krijgt.
De wensen en eisen van Bert voor een sportieve vierzits funcoupé kun je onderstaande tabel bekeijken:
Huidige / vorige auto’s: | Mercedes C200d Break (S205) firmawagen. Veel vorige auto’s, Insignia/Zafira/156/320d, allemaal firmawagens. Eerste en enige auto die ik zelf gekocht heb was een Astra GSI. |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | +\- 20000€, 25000€ incl taks, biv en verzekering |
Jaarkilometrage: | Max 5000km |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | 2e auto, puur voor de fun |
Gezinssamenstelling: | Alleenstaand, 2 kinderen van 10 en 12 |
Voorkeursmerken / modellen: | Coupé. Er moet een bruikbare achterbank inzitten ivm met de kinderen |
No-go merken / modellen: | Geen |
Infiniti G37 Coupé (CV36)
€ 19.945
2009
135.000 km
Dichter bij een vierzits 370Z ga je niet komen, want in principe is de Infiniti G37 Coupé een iets luxere 370Z met langere wielbasis en vier zitplaatsen. Dat is eigenlijk precies wat je zoekt, toch? Japans, betrouwbaar, exclusief en snel. Want ook hierin ligt de 3.7 V6 met 337 pk. Het is ook een eerlijke atmosferische V6, met relatief veel koppel. Dat niet alleen, de VQ37 maakt ook met graagte toeren, iets dat je niet bij veel soortgenoten ziet.
Het nadeel is dat ze vrij exclusief zijn en wij slechts één geschikt exemplaar vonden. Alle andere zijn voorzien van een automaat. Om te rijden is een G37 net iets comfortabeler dan een 370Z. Met name die langere wielbasis is best prettig eigenlijk. Het aantal dealers voor onderhoud is vrij beperkt, maar er zijn nog een paar servicepunten in ons land voor Infiniti.
Hyundai Genesis Coupé 3.8 V6
€ 20.000
2014
50.000 km
Het is duidelijk bij welke auto Hyundai zijn inspiratie op deed bij het tekenen van de Genesis Coupé. De Zuid-Koreaanse vierzits funcoupé vertoont behoorlijk wat gelijkenissen met bovenstaande Infiniti. Toch zijn er een paar dingen anders. De motor is iets minder krachtig en heeft er simpelweg minder zin in. Het is wel een relaxtere motor om mee te cruisen.
De handbak-versie is ook hier erg zeldzaam. Qua interieur is deze faceliftversie (nooit in Nederland geleverd) al iets beter dan de pre-lift-modellen, maar het is niet denderend voor het prijsniveau. Aan de kant rijd je voor 20 mille in een vrij jonge auto met weinig kilometers. Eentje die ook de naam heeft heel te blijven.
Renault Mégane Renault Sport 265 Cup
€ 20.250
2015
115.00 km
Maar deze Renault heeft geen achterwielaandrijving? Nee! Dat heeft ‘ie niet. En waarschijnlijk is het van deze auto’s in dit overzicht de meest hardcore rijdersauto die de meeste fun biedt. De Mégane R.S. is iets bijzonders. De basis is een Renault Mégane, een keurige C-segment auto met in dit geval een leuk coupé-esque koetswerk, het is dus een vierzits funcoupé. Maar alles wat er toe doet is zo ontzettend goed gedaan. De wegligging is werkelijk fenomenaal.
De grip ook. Er is een reden voor waarom je deze auto’s met bosjes tegenkomt op trackdays. Het zijn 911 GT3’s onder de hatchbacks. Qua betrouwbaarheid zijn er voornamelijk wat afwerkingsmissers, maar er zijn zat concurrenten met véél meer issues. Daarnaast is de Mégane R.S redelijk praktisch met een vrij ruime kofferbak en prima achterbank. Kortom, ga er eens een rondje mee rijden.
Toyota GT86 (ZN6)
€ 20.000
2014
140.000 km
Misschien wel de standaardkeuze in dit segment als je een vierzits funcoupé zoekt. De Toyota GT86 doet alles goed. Een betrouwbare auto, met een vrij laag gewicht. Daardoor zijn de kosten om het rijdend te houden ook niet zo hoog. Tegelijkertijd is de balans uitstekend en kun je in de bochten echt veel plezier hebben met deze GT86. De motor is altijd het grootste nadeel geweest.
Niet zozeer vanwege het ontbreken van een turbo en vermogen, maar die koppeldip rond 3.000 toeren en het matige geluid van de Subaru-boxer. Helemaal op te lossen zijn die problemen niet, maar er zijn wel veel upgrades voor te vinden die de tekortkomingen maskeren. Sowieso, voor deze auto is op de aftermarket echt heel erg veel te vinden. Je kan het zo gek niet bedenken, of in Engeland, de VS of Japan zijn ze er al mee aan de slag geweest.
BMW 135i Coupé M-Sport (E82)
€ 19.000
2014
120.000 km
Je kan BMW heel erg veel kanten op als je een sportieve vierzits funcoupé zoekt. Voor dit verzoek waren we aan het twijfelen tussen een 1 Serie (E82) of 3 Serie (E92). Als funproject is de 135i verreweg het leukst. Het is een beetje een onstuimige, bonkige auto. Die N54 is een pareltje. Ja, er zijn wat aandachtspunten met dat blok, maar de tuningspotentie is enorm.
Qua transmissie is de automaat in zijn soort niet heel slecht, terwijl de handbak een beetje hakerig is. Dus sluit de automaat niet bij voorbaat uit. Een andere leuke optie is de 125i Coupé, dat is een van de laatste 3-liter zescilinders zonder turbo en zonder directie injectie. En ook die kun je vrij eenvoudig kietelen. Mocht je meer ruimte wensen, die iets volwassenere E92 is ook een prima alternatief dat slechts een paar kilogram zwaarder is.
Porsche 968
€ 19.990
1996
95.000 km
Maar dit is toch een tweezitter? Nee! De Porsche 968 Club Sport is een tweezitter. Dat is een 968 met iets harder onderstel en minder opties (en dus geen achterbank) waar je vroeger minder voor betaalde en nu juist meer. In deze versie krijg je dus letterlijk meer waar voor je geld. De 968 is een beetje een vreemd geval. Je hebt een enorme 3.0 viercilinder lijnmotor met 239 pk, een heel fijn blok. Maar de balans in de bochten is de USP van de auto.
Deze auto heeft zo’n goede wegligging dat dat de enige reden is om ‘m te kopen. Het gewicht is laag en het gewicht dat er is, is perfect verdeeld. Nadeel: je moet maar hopen dat je een goed exemplaar treft en sowieso zullen de onderhoudskosten behoorlijk fors kunnen zijn. De afschrijving is inmiddels wel achter de rug, dus daar heb je geen kosten aan. Een nette 968 vinden in het budget kan wat lastig zijn, de 944 is ook een goed alternatief.
Semi-yolo: Mercedes-Benz CLK55 AMG (C209)
€ 19.950
2004
100.000 km
Een andere benadering van de vierzits funcoupé. Aanvankelijk wilden we een Maserati 3200GT of Jaguar XKR opsporen als yolo, maar met name met die Italiaan zit je wel in een exotisch hoekje. Ook zijn het vrij belegen rijdersauto’s. Het is schetste onze verbazing dat deze Mercedes-Benz CLK55 AMG in het budget past. Toegegeven, het is meer Autobahnstormer dan slalomridder. De BMW M3 had de naam beter te zijn in de bochten, maar deze CLK’s zijn echt zo slecht nog niet. Een groot voordeel is de motor, een absolute heerlijkheid: 5.4 liter aan atmosferische V8.
Het is ook nog eens een heel erg betrouwbare motor (mits juist onderhouden uiteraard) die fabelachtig goed klinkt en tot grootste prestaties in staat is. Niets is lekker dan een tussenacceleratie met een V8: directe respons, veel koppel, veel vermogen en dat glorieuze geluid. Zoek wel een origineel exemplaar, niet omdat tunen verkeerd is, maar omdat we ook enkele ‘black series’-conversies tegenkwamen. Op zich geinig, maar zorg dat je in elk geval de originele onderdelen erbij krijgt. Dat vinden Mercedes-Benz-fans wel zo prettig.
YOLO: Honda Integra Type-R (DC2)
€ 29.500 (Italië)
1998
60.000 km
De Honda Integra Type-R is verreweg de tofste optie. Daar was je zelf ook al achter gekomen. We moeten er direct bij vermelden dat het eigenlijk onmogelijk is in het budget. De Integra Type-R is altijd schaars geweest en nu zijn er eindelijk liefhebbers die er eentje willen. De prijzen beginnen eigenlijk bij 30 mille voor een redelijk keurig exemplaar. Om te rijden is een Integra briljant. De besturing is zeer precies en vol gevoel. Ook typisch Honda in die tijd: het schakelen is echt een exquise ervaring.
De motor is een absoluut meesterwerkje (zeker als de VTEC in kickt, yo) de wegligging is zoals je van een homologatiespecial mag verwachten. Ondanks de hoge aanschafprijs, is het geen onverstandige investering. De kosten om het rijdend te houden vallen mee en er zal waarschijnlijk niet of nauwelijks sprake zijn van afschrijving.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
O plaat zegt
Cadillac ATS coupé. Infeite een Chevrolet Camaro maar bij een Cadillac vind ik het minder zonde als de auto zijn pk’s haalt uit een 2L turbo motor. De auto is zo goed als full option vergeleken met de concurrentie en motorisch zeer betrouwbaar. https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/cadillac/m1926362646-cadillac-ats-coupe-2-0t-premium-277pk-led-leder-adaptive
PunicaOase zegt
Leuke aanvraag en advies. Ik twijfel tussen de Infiniti, Megane en CLK.
De Toyota valt gelijk af.. vond die zooo tegenvallen.. En een Hyundai voor je plezier.. tsja ik zou er een te grote ‘snob’ voor zijn, hahah
balliere zegt
Als de Toyota tegenvalt dan heb je er niet mee gereden zoals het hoort. Enige reden waarom de Toyota afvalt is omdat zijn kinderen waarschijnlijk benen hebben…
PunicaOase zegt
Eiffel, zelfs paar rondjes over de Nurburgring.. vind het een futloos ding.. klinkt voor geen meter en materiaalgebruik interieur is triest.. Was een prima weekend, maar er is zoveel leukers te vinden..
Johanneke zegt
Zo’n Integra is natuurlijk helemaal niet veilig en modern, maar als je er niet al te veel mee rijdt (dus zo’n 5k per jaar) en er goed voor zorgt (binnen staan enzo) dan verkoop je het ding waarschijnlijk weer boven de aanschafprijs.
Ik zou de Infiniti pakken, mooi model.
cloverleaf zegt
Infinity of anders yolo XKR.
Who_carez zegt
Vandaag toevallig Mobile nog eens in gang gezwengeld en gekeken naar Honda Integra’s en S2000’s. Waanzin waar die prijzen naartoe gegaan zijn de laatste jaren. In mijn Honda hoogdagen kon je een DC2 nog vinden voor 8000 euro. Nu starten ze rond de 20 000. En een deftige S2000 is nog eens 5 tot 10 000 euro meer. Eigenlijk zijn geld niet waard maar als je er dan in rijd dan snap je het helemaal. Ze zijn niet de snelste. Zowel in rechte lijn als bochten. Maar ze rijden toch echt wel fijn :)
PunicaOase zegt
Ja die S2000 is leuk: kappie naar beneden en laten janken die motor :-)
944toerbo zegt
Voor de 968 en de 944 is het wel erg krap achterin. Voorin is het wel erg leuk!
Richmond zegt
Ik snap dat de aanvrager een leuke auto wil, maar met twee tieners een 3 deurs coupe willen is alles behalve fijn voor de..in de adviezen is daar ook te weinig rekening mee gehouden..denk dat de clk het ruimste is en de 1 serie het krapste. Dus zou die 1 serie overslaan.
berlinetta zegt
Hij heeft toch een Ioniq 5? Deze auto is voor erbij.
Richmond zegt
Maar hij zegt ook letterlijk dat een vier persoons moet zijn voor zijn tieners. Hij gaat er njet alleen in zitten dus.
seatleon zegt
Ik moest meteen denken aan de Renault Megane. Eigenlijk precies wat de aanvrager zoekt. Natuurlijk is het geen echte coupé, maar qua fun hoef je niet veel verder te kijken. Bovendien als ik zo naar de kilometerstanden kijk in het aanbod zit het met de betrouwbaarheid ook wel goed.
Benny_Weisz zegt
BMW 335i (E92)
cloverleaf zegt
Bizar dat die niet is meegenomen idd
retsok zegt
Een nette celica T-sport is ook een leuke optie. Houd je ook nog wat geld over om de auto eventueel aan te passen naar smaak. Zie het als de budgetoptie van de integra dc2. Heel veel minder rijdt de celica geen eens en qua specs zijn ze bijna gelijk. Voor een 10% betere auto moet je wel erg veel extra betalen voor een dc2. Ook de 2zzge is een heerlijk blok en je hebt lekker korte versnellingen waarbij de versnellingsbak heerlijk trefzeker schakelt. Verder heb je als kind prima ruimte achterin en een grote kofferbak. De looks zijn ook nog erg goed, vooral met 18” velgen en een set goede coilovers.
dondeboer zegt
Mijn visie op Yolo: koop een Alfa GT v6 voor 10k en gebruik de rest om de auto op punt te zetten en koop een Raggazzon uitlaat. Prachtige auto, fijne wegligging, fabuleus geluid, twee volwaardige zitplaatsen achterin, beste een ruime kofferbak (tot ca. 1.80m) en word alleen maar meer waard.
Mike zegt
Dat lijkt mij inderdaad de beste optie!
notadoctor zegt
Op een of andere manier hebben de Italianen het voor elkaar gekregen dat de Alfa met de meest bruikbare bagageruimte in de 00’s een coupé is… Het is wel meer een kilometervreter dan een bochtenridder en absoluut niet goedkoop om mee te leven, maar ik ben blij dat ik er een heb gehad.
hans75 zegt
er ontbreekt idd iets ITALIAANS in deze saaie lijst.. heb zelf een GT 3.2 gehad.. superauto.. maar zou in dit geval voor dat geld eerder een Giulia kopen…
Aon zegt
Als je een kinderwens hebt dan zijn ditsoort wagens niets waard. IK ben meer voor de kids, dus wil ik sowieso 4-door, Het liefst 8 zits, Ik hou wel van veel kinderen,
nofxke zegt
Peugeot RCZ-R
drsjeroen zegt
Ik mis een RX8, coupé? Check! 4 zitplaatsen? Check!
3246cm252kw zegt
Mist wel meer. Jaguar XK, Audi A5, BMW 6 serie en vast nog een hele hoop meer
kniesoor zegt
M.u.v. de 1M doet de 1-serie coupé me altijd denken aan een hangbuikzwijn. Vanwege de ‘doorhangende’ dorpels. Dus die zou afvallen. Hetzelfde lot is – ondanks de verfijnde techniek – de Integra Type-R beschoren, vind het een ontzettend schraal geval om te zien. Een Infiniti G37 Coupé of CLK55 AMG zou de voorkeur hebben. Met de verder nog niet genoemden als runners up.
3246cm252kw zegt
De 135i van de latere bouwjaren had geen N54 maar de N55 die veel minder makkelijk te tunen zijn.
Ook de afgebeelde achterkant van de CLK is geen originele want de 55AMG had enkel links een dubbel uitlaatsierstuk.
kniesoor zegt
Als je CLK55 AMG googelt kom je ze zowel met alleen 2 pijpjes links als met zowel 2 pijpjes links als rechts (dus 4 in totaal) tegen. Misschien afhankelijk van bouwjaar ? Of was de 4 pijpjes uitvoering een optie ?
mark383 zegt
Lastige aanvraag. Bij een 4 zits coupé kom je snel uit bij een GT in plaats van een rijders auto. Of je moet genoegen nemen met minuscule zitjes achterin…
Moeten de kinderen echt mee of alleen heel af en toe!? Ik zou denk ik voor een Porsche 911 996 gaan of een Maserati Ghibli II. Zoiets dus: https://jacco.nl/aanbod/maserati-ghibli-gt-2-8-2/
vhs83 zegt
@willeme, bedankt voor het fijne lijstje. Er stonden wagens waar ik niet aan gedacht had.
De kogel is immidels door de kerk, het is toch een integra type R geworden. Heb er per toeval eentje in zeer goede staat gevonden.
Ik heb uit dit lijstje enkel naar de BMW en de megane gekeken maar vond ze uiteindelijk te modern. De funfactor en de (hopelijk) waardevastheid hebben me toch doen kiezen voor de DC2.
Sommige andere opties die je (en jullie) voorstelden zijn ook leuk maar in mijn ogen minder echte ‘rijdersauto’s’, bmw 3 en 6, clk (hallo taks!) alfa gt,…
Nog een laatste opmerking ivm met de kinderen, die moeten inderdaad af en toe eens mee, maar zeker niet altijd. De integra heeft trouwens verrassend veel beenruimte achterin en zelfs een deftige koffer. Als hij op kenteken staat stuur ik een fotootje!
tmenges zegt
Geweldige keuze! Gefeliciteerd. Snap alleen niet waarom die integra bij de yolo staat? Geen idee, maar is waarschijnlijk de meest spectaculaire uit het lijstje en tegelijkertijd de verstandigste.
ouwedibbes83 zegt
Yolo omdat t knap zou worden om een nette te vinden binnen het budget en er wss meer risico’s zitten aan een exclusieve auto uit de 90’s vs 10 jaar oude “gangbare” modellen.
Gefeliciteerd met je nieuwe wagen. Dat wordt iedere keer een wereld van verschil als je uit je futuristische EV stapt, de sleutel omdraait (toen moest dat nog!) en terugreist naar de vorige eeuw! Een heerlijk gevoel, muziekje uit die tijd erbij…
dunhozzie zegt
Eerst de bijna niet Yolo: een XF van een particulier
https://www.autoscout24.nl/aanbod/jaguar-xf-xf-4-2-296-benzine-groen-105ab3cb-0ccc-4a7c-bdf7-b00eceefb14e
Behoorlijk Yolo:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/maserati-quattroporte-4-2i-v8-32v-zf-automaat-schuifdak-service-h-benzine-zwart-18c34d37-16ce-46f8-bf2e-20c815b9a9ad
tmenges zegt
4 zits Coupé, geen sedan.
bermtoerist zegt
Behoorlijk Yolo die Maserati. Maar de coupe 4.2 was tevens ook mijn eerste gedachte bij deze aanvraag.
(Met een jaguar xk(r) als goede 2e)
roblom zegt
Ik heb 11 jaar in een DC2 gereden en heb deze verkocht toen ik een jaar mijn huidige G37s coupe had. De G37s heb ik nu ook alweer ruim 7 jaar. Kwa karakter lijken de auto’s best wel op elkaar alleen de DC2 is lichtvoetig en rauw en de G37 is luxe en krachtig. De DC2 heeft VTEC maar overtreft niet het geluid van de hoogtoerige V6.
Beide auto’s hebben een achterbank die prima zit alleen te weinig beenruimte (zeker als de bestuurder wat langer is) om knap te kunnen zitten.