We gaan in de VS shoppen voor een vierzits cabrio met dikke motor voor Autobloglezers!
Voor vandaag zijn we op zoek naar een auto voor Tom. Hij gaat binnenkort emigreren naar Californië in de regio van Los Angeles. Dus hij moet zijn twee auto’s die hij in Nederland heeft (een Z4 en 3 Serie) verkopen. Dan is het de bedoeling dat hij eenmaal aangekomen daar een nieuwe auto kan gaan kopen. Hij wil uiteraard een auto die past bij de omgeving. Want je hebt er veel zon, Canyon-roads en uitgestrekte natuur voor de nodige roadtrips.
Vierzits cabrio met dikke motor
Het moet sowieso een cabriolet zijn. Logisch, het is er altijd mooi weer. Ten opzichte van zijn huidige Z4 (E85) mag de auto wel iets praktischer en comfortabeler. Tom en zijn vrouw hebben een sterke voorkeur voor Europese premium auto’s. Liever geen plastic fantastic interieur, dus alle muscle cars komen te vervallen (daar komen we zo nog even op terug bij het kopje ‘Camaro’). Zelf zit Tom te denken aan een BMW M3 (E93). Tom is ook wel nieuwsgierig naar auto’s die je in Nederland niet kon krijgen en in de VS juist wel. Qua vierzits cabrio’s kunnen we daarover kort zijn: als het gaat om premium Europees is het allemaal hetzelfde, op wat details na.
Het lijstje met wensen en eisen voor eengave vierzits cabrio met dikke motor ziet er als volgt uit:
Huidige auto’s | BMW 330e en Z4 2.5 |
Koop/Lease | Koop |
Budget | $25K (mag iets meer is zijn) |
Jaarkilometrage | 30.000 |
Brandstofvoorkeur | Benzine |
Reden aanschaf andere auto | Emigratie naar Californië |
Gezinssamenstelling | Mijn vrouw en ik |
Voorkeursmodellen | Moet een cabrio zijn, graag 2+2, automaat. Voorkeur voor BMW’s, momenteel gefocust op een E93 M3 |
No go | Auto’s met plastic fantastic dashboards |
BMW M3 Convertible (E93)
$ 24.999
2008
92.216 miles
Zoals wel vaker, bij het doen van de aanvraag wordt de beste suggestie al gegeven. Althans, met de specifieke eisen die gesteld worden. Als je op zoekt bent naar een gele vrucht in een praktische schil, kom je al gauw uit bij een banaan. De BMW M3 Cabrio is een beetje een ambivalente auto. Want het is wel degelijk een vierzits cabrio met dikke motor. Maar eigenlijk is de 335i Cabrio een fijnere auto. Kijk, de M3 Cabrio combineert een hitsige motor met een serieus zware dakconstructie. Althans, als je de coupé hebt gereden merk je dat. An sich is het een geweldige auto met een briljante motor. De meeste hebben een handgeschakelde zesbak, maar de DCT is heel erg goed. Veel prettiger dan de SMG’s van die tijd.
Wel willen we je aanraden íets meer uit te geven dan je zelf hebt beoogd. Simpelweg omdat je uitkomt bij M3’s met heel erg veel ervaring. Een iets jongere M3 met minder kilometers zorgt over het algemeen ook voor minder kosten. Naar Amerikaanse begrippen is de M3 overigens extreem onbetrouwbaar. Daarnaast het ook nog eens vrij prijzig. Gelukkig zijn er in Californië voldoende BMW-specialisten. Maar houdt er rekening mee: deze auto’s zijn bijzonder kostbaar om rijdend te houden.
Chevrolet Camaro SS Convertible
$ 26.950
2017
44.922 miles
Tsja, je kan wel zeggen dat je geen Muscle Car wilt, maar is dat wel zo? Voor 25-30 mille heb je een smoezelige M3 met veel ervaring. Of je hebt dit: een snaarstrakke Camaro van slechts 4 jaar oud. Dát is pas een gave vierzits cabrio met dikke motor! De Camaro SS heeft een veel beter klinkende V8 die lichter is bovendien. Bovendien levert de LS V8 meer vermogen en veel meer koppel. Hetzeflde geldt ook voor het gewicht: ongeveer gelijk. Voor iets meer dan 25 mille heb je de tweede generatie Camaro SS.
Dat is een bijzonder puik platform waar zelfs Wouter de grootst mogelijke lol mee had.
In Nederland was de auto net zo duur als M4 Cabrio. Dus in vergelijking met een oude M3 krijg je extreem veel waar voor je geld met deze Chevrolet. Qua sturen en wegligging scheelt het niet eens zo gek veel met de BMW (alhoewel de Camaro een betere stuurinstallatie heeft). Ja, het interieur is iets minder fraai dan dat van een E93, maar dat was destijds ook niet de maatstaf ofzo. Zo plastiekerig als een Mustang uit 2012 is het absoluut niet.
Audi S5 Premium Plus Cabriolet (B8)
$ 26.200
2014
74.150
Misschien wel de beste koop in deze klasse ‘vierzits cabrio met dikke motor’ is de Audi S5 Cabrio. Het is zo’n auto die alles goed doet en overal prima scoort. Nee, op een canyon is een M3 Cabrio met ESP uit net wat leuker, wellicht. Maar de S5 heeft verder alles mee. De auto ziet er nog bovengemiddeld vers uit. Zeker het facelift-model oogt nog heel recent. Het interieur is bijzonder fraai qua materialen en afwerking.
De motor van de S5 is ook erg prettig: een 3.0 met mechanische supercharger. Deze motor kun je kinderlijk eenvoudig voorzien van 100 pk extra. De auto is prima te gebruiken als daily. Er zit zowaar een bruikbare kofferbak in en er kunnen mensen op de achterbank plaats nemen. Niet de leukste cabrio, maar wel een perfect totaalplaatje. Zeker in de VS, waar je ze vindt in allerlei interessante kleuren qua lak, dak en bekleding.
Infiniti G37 IPL Convertible (CV36)
$ 23.950
2012
45.242 miles
We hebben ook een verstandige en aparte keuze voor je als je zoekt naar een vierzits cabrio met dikke motor. De Infiniti G37 IPL Convertible is namelijk een absolute topper. In tegenstelling tot BMW, Audi en Mercedes worden deze auto’s geleverd met zo ongeveer alle mogelijke opties. Dus de auto’s zijn compleet en luxe. Geen lege knopjes die je aanstaren met een blik van ‘jij kon ons niet betalen’.
De motor komt uit een 370Z en is een van de weinige V6-motoren met karakter. In deze IPL-uitvoering heeft ‘ie net wat meer pit en is het chassis strakker. Qua prestaties is het geen strepentrekker, alhoewel je met 320 pk eenvoudig een ticket zult scoren bij de lokale Rosco P. Coltrane. Een goed alternatief met bijna dezelfde kwaliteiten is de Lexus IS350C. Die auto is in de VS wel leverbaar geweest met 3.5 V6, in plaats van de 2.5
Mercedes-Benz CLK 63 AMG Cabrio (A209)
$ 23.999
2007
49.985 miles
Niet onaardig bedoeld, maar in plaats van een M3 Cabrio moet je deze overwegen. Is de CLK dan beter? Nou, de auto op zich zelf niet misschien, maar de uitvoering juist wel. Qua stijfheid is het op zich goed toeven in de Mercedes, maar je merkt aan de huidige E-Klasse dat het een stuk beter kan. Het voordeel is die motor. De 6.2 liter V8 is een waar pareltje. In tegenstelling tot de M3 Cabrio heb je een enorme lading koppel en valt het gewicht redelijk mee.
Het enige dat de vreugde een beetje bederft, is de ietwat trage automaat. Naar 2021-maatstaven is die niet meer supersnel. Maar het is wel een sterke unit. Ook wat waard. Ook hier is de motor niet vrij van de nodige kuren en aandachtspunten. Als een achterbankje niet nodig is voor personen, moet je overigens direct een zo net mogelijke SL55 AMG kopen.
Jaguar XK Convertible 5.0 (X150)
$ 26.595
2011
49.325 miles
Aanvankelijk wilde we een Maserati GranTurismo Cabrio zoeken. Die konden we helaas niet vinden, want die beginnen pas bij 35.000 dollar. Dan zit je ook nog eens aan de onderkant van het gamma. De Jaguar XK is goed te vinden in het budget. Voor het geld kun je kijken naar een facelift met 5.0 of een pre-lift XKR. Het postfacelift model is mooier en die atmosferische 5.0 is magisch.
In vergelijking met de M3 motor heb je helemaal bovenin in de toeren ietsje minder vermogen, maar onderin heb je zoveel meer koppel dat het lijkt alsof de XK 5.0 veel sneller is. Qua wegligging is de Jaguar behoorlijk gewaagd aan de BMW. Het interieur van de Jaguar is fraaier. Met name de leerkwaliteit van de Brit is veel beter dan het plastic dat BMW zelf leer durft te noemen.
YOLO: Porsche 911 Carrera 2 (996)
$ 22.950
2003
108.435 miles
Kort door de bocht: als het kan, koop zo’n Shelby GT500 Cabrio. Als je toch in Californië woont, heb je daar een top auto aan die je nooit zal vergeten. Maar ja, we hebben de wens begrepen. Als het dan Duits moet, pak dan een Porsche 996.2 Carrera 2 cabrio. Die zijn in California voor goede prijzen te vinden. Voor 20-25 mille vind je daar keurige 996-modellen van ná de facelift. Ga voor een zwarte met beige interieur voor het ware Hank Moody-effect. De 996 begint nu pas langzaam op waarde geschat te worden.
De besturing van de 911 is van dit rijtje verreweg het beste. Die 3.6 motor met 320 pk is een heerlijkheid en vanwege het lage gewicht heb je er meer dan voldoende aan. Zorg wel dat je een handbak hebt, de tiptronic was destijds niet eens zo verkeerd, maar tegenwoordig wel erg traag. Daarbij mis je een versnelling ten opzichte van de handbak. Qua kosten zijn er een paar punten waar je op moet letten, maar bij @Wouter viel het heel erg mee.
pitapita zegt
Als je snel in de problemen wil komen moet je in de US in een M3 gaan rijden. Die hitsige motor waar Willeme het over heeft is ook echt hitsig en vroeg of laat wil je dat vermogen natuurlijk ook een keer gebruiken en dan zul je net zien dat er ergens een sheriff met een Crown Vic verborgen achter een muur staat. Een gezellig gesprek aangaan zoals in Nederland is er dan helaas niet bij.
Ik zou het maar lekker bij een Lexus of zo houden. Nodigt uit tot rustig cruisen, geeft geen problemen en valt niet al te veel op.
R zegt
@pitapita: u spreekt uit ervaring? Zodra de agent weet dat je geen Amerikaan bent – blank – en geen geweer hebt zijn ze over t algemeen vrij relaxed hoor . Gewoon respectvol blijven iets wat de mensen in NL al lang niet meer hebben – maar goed – hier zijn de agenten ook watjes , die eens vaker de knuppel moeten hanteren om wat respect erin te slaan – soms is geweld namelijk wel de oplossing. Hier in Spanje trekt niemand z’n bek open tegen de giardia civil – tenzij ze een nieuw gebit willen hebben
R zegt
@notfastalwaysfurious: *guardia
stbb zegt
@notfastalwaysfurious: Eens! Dan moeten ze eerst eens de ambtsinstructie van de politie aanpassen.
bischero zegt
@stbb: Carabinieri idem, en terecht ook. Eerst met je muil op straat, dan pas praten.
Is een beetje gelijk aan het voetbal, dat gemekker tegen de scheidsrechter, moet je bij hockey of basketbal niet proberen.
wimof zegt
Allé echte venten zoals ik ze niet graag heb.
faalhaas zegt
Is een BMW 6 cabrio dan niet gewoon de oplossing?
mondial zegt
@faalhaas: dacht exact hetzelfde
Rob zegt
De enige juiste Yolo is een Jaguar XJS, zeker in Californië.
Rob zegt
@rob; voordeel van Californië is dat je met een gerust hart een ouwe Jaguar kunt kopen.
Of een Alfa Romeo Spider natuurlijk, je kunt nog bieden:
https://bringatrailer.com/listing/1991-alfa-romeo-spider-68/
SpiderIV zegt
fraai ding maar wat is dat 164 stuur toch lomp
Rob zegt
@spideriv
Achja, tis een stokoude auto die te lang in leven is gehouden. Met wat plastiek en andere nieuwigheden werd geprobeerd de ware leeftijd te verbergen. De laatste XJS of MGB hadden daar ook last van.
Waar ik het een aantal jaar geleden volstrekt afschuwelijk vond, vind ik het nu wel iets hebben….
SpiderIV zegt
@Rob: heb al 21 jaar zo’n oud ding maar het blijft een fijne auto. Weegt weinig, speels karakter geweldig karretje om weekend in Vogezen /Eiffel oid te spelen.
pcooperworks zegt
Camaro ipv de andere oude ‘meuk’. Do as the romans do in Rome :)
pascal zegt
Voor mij zou ‘t de 335i worden. Vermogen zat, en anders nog wel een beetje te tunen. De hierboven geopperde 6-serie lijkt me trouwens ook helemaal geen verkeerde optie gezien de behoefte aan 4-zits. Anders de Lexus, heerlijke auto’s en lekker ‘understated’.
mondial zegt
@pascal: n54 blok is in ieder geval wel betrouwbaar dan die s65
sr20det zegt
@mondial: het blok ja, alles wat er omheen zit om dat kreng draaiende te houden gaat overigens wel stuk.
c4seum zegt
De M3 of G37. Beiden zijn prachtige bakken.
r525 zegt
Ik moet zeggen dat ik het dashboard van die 3 serie ook verre van ‘Premium’ vind. Ik zou zeker voor de Camaro gaan!
pignon zegt
Ga je naar de States, dan zou ik al the way gaan. Natuurlijk neem je daar wat hier niet te betalen is: een (bijna) nieuwe muscle car. Die M3 komt wel als je terug bent
pindakoning zegt
@pignon: precies! Lekker Amerikaans gaan. Die Duitse wagens komen wel weer als je in NL bent
PunicaOase zegt
Adviseer absoluut voor de Camaro SS (2e gen.) te gaan.. Heb die twee weken als huurauto gehad: hij stuurt best goed, maar klinkt vooral hemels zelfs met de standaard uitlaat. Bakken power ook. Qua ruimte achterin is het krap, maar dat geldt voor de meeste hierboven die bovenal allemaal gigantische moneypits zijn.. De Camaro is dat absoluut niet.. gaat je geen drol kosten qua onderhoud. Veel plezier in Californië! Rijdt vooral een keer de Angels Crest Highway ;-)
kevindb zegt
Ik heb hier in NL een G37 cabrio. Geweldige auto! Alleen wel voornamelijk om te cruisen. Hij is behoorlijk vlot rechtdoor maar in de bochten voel je het gewicht aan alles. Al zou dat bij het hele lijstje (op de 911 na) zo zijn.
Vind hem luxer ogen als de Lexus. Ook gebaseerd op een grotere auto. Je kan er dus ook relatief goed inzitten met 4 personen. Met de nadruk op relatief.
Wel een aanradertje !
mondial zegt
En de 6-serie F12 wellicht ?
Charles Taycan 4S zegt
De 911 is wel de best sturende van het stel en op alle punten scoort hij goed, daarnaast qua restwaarde een goede investering…👌 Als alternatief: Mercedes E 350/500 cabrio, superfijne auto en betrouwbaar.
pascal zegt
Een Porsche is niet het antwoord op alles. In elk geval niet op de vraag: “4-zits cabrio”. Daarvoor is genoemde Mercedes een veel betere match ;)
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, wel Bijna op alles…😜
wimof zegt
En wat rijden de amerikanen rond L.A. , een Mustang?
E34M5Touring zegt
Waarom zou je een betrouwbare, snelle, cheap to own, super aftermarket scene, ruim voorhanden, low miles en nieuwere auto willen… Beter een ouwe high miles, duur onderhoud, M/S/AMG. Maar lekker knuffelen met je interieur als je met een versplintert koelsysteem langs highway 1 staat. Camaro 2SS cabrio (geen ex rental). Mooie spec uitzoeken en lekker cruisen. Onderhoud voor een appel en een ei en je kunt eindeloos modificeren als je zou willen. Mustang GT Premium of Califorina Special cabrio is ook mooi.
frank2b zegt
In het budget en binnen de eisen valt prima een Lexus SC 430:
Cabrio -check
Vierzits – check
Dikke motor – check
Non-plastics- check
Helaas is de SC per ongeluk niet voorzien van enige vorm van wegligging. Dat moet haast wel een misverstand zijn geweest, geen idee hoe dat heeft kunnen gebeuren. Je kon het destijds ook niet als optie aanvinken – ‘wegligging, veel’ of ‘wegligging, geraffineerd’ of zo. Het zat er gewoon niet op.
Gelukkig zit het ook niet in het pakket van eisen, dus het gemis is geen enkel probleem in deze casus uiteindelijk!
sr20det zegt
In die Camaro ligt toch een LT ipv een LS?
Stefje zegt
Sinds kort heb ik het geluk dat ik een S5 facelift cabrio in de garage heb staan, en zou die direct adviseren. Heerlijk om mee te cruisen, betrouwbaar en vlot zat. Ruim, luxe en mooi afgewerkt.
Ik zou alleen wel aanraden er een dichte auto bij te kopen voor zakelijke meters, zonde om er zoveel km’s mee te rijden als je er nier van kunt genieten, want dak is echt niet altijd open.
marcomanta zegt
De Yolo voor mij is toch duidelijk de Camaro, gewoon omdat het geluid subliem is en vooral, je ziet ze bijna niet. Audi, Mercedes en BMW zijn wat vroeger de Kever, Kadett en Taunus waren, teveel dus.
Groninger zegt
Makkelijke keuze! de Camaro! Hier in NL onmogelijk om te rijden door torenhoge BPM en brandstofprijzen, Een M3 kan je altijd nog een keer kopen als je weer terug komt in Der Niederlande.
Tevens denk ik dat een M3 door jaarkilometrage van Tom zou een bodemloze money pit zijn, dan idd beter een 335i als je toch graag BMW wilt rijden.
zakar36 zegt
De Audi S5 klinkt het beste in mijn oren als het perse Duits moet.
Anders heb je met G37 zeker een leuke cruiser of zoals het stiekem een beetje hoort (en ook meerdere malen is gezegd) Camaro 2 SS. Dat zijn auto’s die juist erg goed werken in USA vanwege betrouwbaarheid en lage kosten.
In dit rijtje zou de M3 als YOLO moeten staan, jeetje wat kan je daar goed op leeglopen…
red5 zegt
Netjes integreren en iets typisch Amerikaans kopen.