We nemen de 10 gaafste auto’s met vierwielbesturing met je door.
Voor vandaag gaan we het hebben over een bijzonder fenomeen: vierwielbesturing. Het concept klinkt eigenlijk heel erg logisch. Bij een normale auto sturen de voorwielen. Daardoor kun je van richting veranderen. In principe werkt dit voor heel erg veel auto’s.
Waarom zijn er dan toch nog auto’s met vierwielbesturing? Heel kort door de bocht (pun intended) zijn er eigenlijk maar een paar redenen om vierwielbesturing toe te passen.
- Het verkleinen van de draaicirkel
- Betere handling
- Grotere mate van stabiliteit op hoge snelheid.
- We kunnen er Autoblog-lijstje van maken.
Daar staan in principe slechts deze nadelen tegenover.
- Complexere techniek
- Hoge prijs
- ‘Packaging’ is lastiger
- Voordelen laten zich lastig vertalen in de folder
Dat complexe techniek heeft diverse facetten. Denk bijvoorbeeld aan ‘packaging’, de hoeveelheid ruimte die het systeem inneemt. Daarbij heb je meer techniek nodig dan een eenvoudige achteras. Kortom. In veel gevallen kiezen fabrikanten ervoor om deze techniek níet toe te passen. Vierwielbesturing is al jarenlang een bekend fenomeen.
Tegenwoordig zien we het wel vaker dan normaal. De reden daarvoor is eigenlijk vrij simpel: de consument eist van alles tegenwoordig. We leven in een tijd dat een 2.500 kg zware SUV sportief aanmoet voelen en limousines in minder dan 8 minuten over de Nordschleife kunnen knallen.
Daarom, ter lering ende vermaak, 10 maal een topwagen met vierwielbesturing.
Nissan Skyline GTS Turbo (HR31)
1985
Deze Nissan vergeet iedereen, maar is wel belangrijk. De Nissan Skyline is namelijk de eerste auto met vierwielbesturing. We kennen de R32, R33 en R34 met HICAS 2 en Super HICAS. Maar op de R31 debuteerde het reguliere High Capacity Actively Controlled Suspension System. Daarvoor moest je wel de sportieve ‘Skyline GTS’ bestellen met 2.0 zes-in-lijn met turbo.
Een belangrijk verschil met andere systemen die we al eerder zagen van Porsche en PSA was dat de achteras actief en mechanisch gestuurd wordt. Het systeem kwam ook beschikbaar op de Nissan 300ZX (Z32) en diverse Silvia’s.
Honda Prelude 2.0 XX (BA4)
1988
De Honda die synoniem staat met vierwielbesturing is natuurlijk deze Honda Prelude. Het gaat in dit geval om de derde generatie. Deze ‘BA4’-generatie kwam in 1987 op de markt en vanaf 1988 kon je vierwielbesturing bestellen. In Europa deed men dat af en toe, in Japan deed de clientèle heel erg veel.
Deze generaties hadden nog géén VTEC. Dat zou pas bij de vierde generatie Prelude mogelijk zijn, evenals vierwielbesturing. De reden waarom we aan de Prelude denken met vierwielbesturing is logisch, want het was de eerste auto buiten Japan die met zo’n systeem leverbaar was.
Mitsubishi 3000GT VR-4 (Z16A)
1990
In feite was de basis van de 3000GT helemaal niet zo bijzonder. Het was in feite een grotere Eclipse. Om de super-Mitsubishi meer status te geven en een kans tegen de andere Japanse top-sportwagens, haalde Mitsubishi alles uit de kast. Denk aan een biturbo V6, Getrag zesbak, vierwielaandrijving, actieve aerodynamica (jazeker!). Oh ja, en natuurlijk vierwielbesturing.
Daar heb je wel de ‘Z16A’ voor nodig, niet de eenvoudige ‘Z15A’. Let op: de lichtgewicht versies (GTO MR) hadden de meeste gadgets, waaronder vierwielbesturing, níet. Naast de 3000GT was het systeem ook beschikbaar op de Debonair en snelle versies van de Galant (de VR-4). Sterker nog, op de Galant was het systeem al beschikbaar in 1987.
BMW 850 CSI (E31)
1992
De Porsche 928 ontbreekt in dit lijstje. De Weissach-achteras is namelijk een passief systeem. Dat is niet het geval met de deze Beierse GT: de BMW 850 CSI. Die was namelijk voorzien van ‘Aktive Hinterachskinematik’ ofwel AHK. Het systeem kwam enkele jaren ná de introductie va de 8 Serie beschikbaar en was standaard op het topmodel, de 850 CSI. Het idee erachter was heerlijk high-tech en overdreven uitgebreid.
Volgens BMW was het de bedoeling om de veiligheid te vergroten, maar toevallig werd de handling en stabiliteit ook veel beter. Heel erg lang hebben we niet van het systeem kunnen genieten, want het ESP van BMW (DSTC genaamd) maakt het systeem overbodig. Er is wel een verschil, want met een ESP worden er wielen afgeremd om de auto op koers te houden. Het bijzondere systeem van BMW ging uit productie nog voordat we afscheid konden nemen van de 8 Serie.
GMC Sierra 1500 Quadrasteer
2002
We kunnen het hele lijstje vullen met gekke Japanse luxe- of sportauto’s. Maar wist je dat er ook een Amerikaanse pick-up was met vierwielbesturing? Nu wel! In principe is de combinatie erg logisch. Op een groot schip is een boegschroef immers ook erg prettig. General Motors was aan het begin van dit millennium eigenaar van Delphi. Delphi (een grote toeleverancier) had een systeem ontwikkelt en paste het toe voor ‘Quadrasteer. Gebaseerd op de Dana 60-achteras kon je Quadrasteer krijgen op de Chevrolet Silverado en GMC Sierra.
Deze kon actief een flink stuk draaien. Ergo: de SUV/pick-ups waren een stuk wendbaarder. Voor de SUV’s was het lekker als je in een krappe straat moest manoeuvreren. Maar het waren met name pick-up eigenaren met trekhaak die er erg blij mee waren Aanvankelijk was de optie extreem prijzig (meer dan 7 mille). Later werd het systeem goedkoper gemaakt omdat bijna niemand het bestelde. Tegenwoordig is zo’n GMC-truck met Quadrasteer een gezocht item.
Renault Laguna GT (X91)
2008
Een auto die vaak over het hoofd gezien wordt, is de Renault Laguna. Met de derde generatie wilde Renault zich even goed profileren. De tweede generatie was vooruitstrevend, maar kende wat kinderziektes. Deze Renault Laguna kun je bijna zien als een Japanner en niet alleen vanwege diens betrouwbaarheid. Ook qua technisch vernuft was er voldoende om te genieten bij deze Berline.
Het systeem had in dit geval alleen maar voordelen. In krappe situaties was de draaicirkel 10% kleiner. Renault deed dit om de rijeigenschappen te verbeteren, zonder dat de auto straffer en harder gemaakt moest worden. Op hogere snelheid (al boven de 60 km/u) draaiende de wielen juist de andere richting op (lichtjes) om de auto zo stabieler te maken. Wederom zonder de Laguna GT oncomfortabeler te maken.
Lexus GS350 F-Sport (X10)
2012
De laatste generatie Lexus GS is misschien wel de beste auto ooit gebouwd. De legende wil dat ze bij Lexus expres er een heel erg gekke navigatie- en infotainment-systeem in hebben gedaan. Als je van afwijkende techniek houdt, is het een geweldige auto. De auto was verkrijgbaar met enkele hybride aandrijflijnen (zowel vier- als zescilinder) en de topversie had een atmosferische 5.0 liter V8.
Maar misschien was de GS350 F-Sport precies de uitvoering die je moest kiezen, want dan kreeg je namelijk vierwielbesturing. Voor de oplettende lezer die JDM auto’s kan dromen: ja, de tweede generatie was ook leverbaar met besturing op de achteras (alleen op de JDM Aristo met twin turbo Supra-motor).
Ferrari F12tdf
2015
ZF is ook de bedenker achter het systeem van de Ferrari F12tdf. Dat is de snelle versie van de F12berlinetta. Die auto was volgens velen te lastig om te besturen. Er was simpelweg te veel vermogen. De F12tdf (verschrikkelijke naam, maar OK) moest makkelijker te besturen zijn. Dat gebeurde met ‘virtual short wheelbase’.
Daarmee moest de Ferrari een stuk beter te controleren zijn in een rechte lijn en in een bocht. Mede dankzij de vierwielbesturing (en een hoop andere tweaks) slaagde men daar wonderwel in. De F12tdf was sterker, lichter én beter te controleren
Ford F-150 Platinum
2021
Als GM Quadrasteer niet meer terugbrengt, dan doet Ford het wel. De Ford F-150 Platinum is een luxe en immens grote pick-up. Het apparaat is langer dan een lange S-Klasse met een eveneens gigantische draaicirkel. Toch zit er wel een verschil met Quadrasteer. Dat werd destijds in de markt gezet als een peperdure optie om je werk eenvoudiger te maken.
Dat pakte niet helemaal goed uit. Het systeem van Ford (eigenlijk een ontwikkeling van ZF) is met name gericht op de luxere F-150’s. In de VS zijn dit soort auto’s ook populair als personenauto en met vierwielbesturing is zo’n dring eenvoudiger te manoeuvreren op het food court.
Mercedes S500 4Matic Lang AMG-Line (V223)
2021
De Mercedes S-Klasse is nooit echt een kleine auto geweest, maar in 2020 was de auto groter dan ooit. Zelfs de oude W140, een auto die we vroeger écht veel te groot. Dat vonden we destijds écht niet meer kunnen. Tegenwoordig in een tijd dat iedereen iets niet vind kunnen, is de auto groter dan ooit.
Maar, om ‘m beter te laten keren en sturen heeft de auto vierwielbesturing. In de Mercedes-Benz S-Klasse is het niet een wiel dat ietsje mee draait, je kunt het echt heel erg duidelijk zien en het verkleint de draaicirkel op drastische wijze. Wouter was er episch mee in zijn nopjes tijdens de S-Klasse rijtest.
BONUS: Audi quattro
1985
De Audi quattro veranderde de complete rally-wereld. Dankzij vierwielaandrijving werd alles en iedereen vernederd. Toch? Nou, niet helemaal eigenlijk. Eigenlijk heeft Audi in het WRC niet heel veel kunnen klaarspelen. Audi heeft in de jaren ’80 slechts twee constructeurstitels (1982 en 1984) en twee rijderstitels. Het probleem met de Audi quattro was terminaal onderstuur.
Met een Scandivian Flick kon je effectief door de bochten heen, maar de concurrentie pikte het idee beter en slimmer op in de regels. Ferdinand Piëch wilde echter geen prototype rally-auto, maar een auto die gelijkenissen vertoonde met een veilige straatauto. Een tussenoplossing was een actief vierwielbesturingssysteem. Zo ver zou het niet komen. Audi ging zijn geluk beproeven in de toerwagens. En met succes. Zonder vierwielbesturing, overigens.
Meer lezen? Check hier onze special over de Audi Sport quattro!
vaakbenjetebang zegt
Opvallend op hoe veel auto’s zulke systemen toch zijn toegepast. Mij is van destijds altijd een advertentie bijgebleven van de Mazda 626 met vierwielbesturing. De slagzin was: ‘hij wil met zwier en verve inparkeren’. Nu kan ik daar zelfs geen plaatje meer van op internet terugvinden en het tijdschrift waar deze advertentie in stond is al lang geleden aan het grijze archief gedoneerd. Jammer, wel.
spyderweb zegt
De 626GT Coupé en de opvolger de 626 GE Xerxes hadden 4WS net als de Mazda MX-6 en de 323 GT-R.
meneerdemeneer zegt
@vaakbenjetebang: Haha, prachtige slagzin!
jarnobakker zegt
@vaakbenjetebang: mijn vader had vroeger zo’n 626 met vierwielbesturing. Was een fijne auto.
mashell zegt
Die Amerikaanse pickups in een lijstje topwagens…
B00G1E zegt
Ik zie toch bijzonder veel nut voor 4ws in de mcdonalds drive-through met je pickup. Die bochten zijn soms erg krap.
Johanneke zegt
Is die laatste Laguna echt zo goed. Staat op mijn shortlist maar lees enerzijds heel goede verhalen, anderzijds toch ook slechte verhalen over het ding. Wel bijzonder dat ie ook met 4wielbesturing kwam. Een aantal nieuwe Renaults hebben dat ook ofniet?
shalomleon zegt
@Johanneke: dit is wel dezelfde website welke ook altijd adviseerde dat Fransen enkel wijn en stokbrood moeten maken en verder overal vanaf blijven. Dit houdt ik dan ook maar aan. No way in hell dat is ooit een laguna op vrijwillige basis zou aanschaffen
melcon zegt
Ik rij zelf een Laguna GT met de 2.0T (dus niet de Dci) uit 2008. Voortreffelijke auto en uitermate betrouwbaar, we hebben in de tijd dat we hem hebben alleen maar het standaard onderhoud en 1 temperatuur sensor vervangen. Km. stand inmiddels 210k, bij aanschaf 160k. De 4 wielbesturing is een hele fijne toevoeging en heeft ook echt meerwaarde, lekker wendbaar in de stad en als op rails op de buitenwegen.
De hogere uitvoeringen van o.a. de Megane, Talisman en Espace hebben inderdaad ook 4 wielbesturing (4Control).
hippopotamus zegt
@melcon: ik heb ook een Laguna III GT met 2.0T, en kan het verhaal van Melcon alleen maar beamen. Betrouwbaar, snel en alles erop en eraan. Er komen wel verdomd weinig (GT) stations op marktplaats (heb m’n zoekfilter nog aan staan).
melcon zegt
Klopt, wij hebben ook een Estate, toen we hem kochten stonden er ook maar 2 aangeboden.
Robert zegt
LOL, over die Laguna “De tweede generatie was vooruitstrevend, maar kende wat kinderziektes. ”
Understatement van de dag.
Kennis van me werkte destijds als monteur bij een Renault dealer. Was een serieus drama, die auto. Niet zelden kwamen klanten hun nieuw bestelde Laguna ophalen, en weigerde de kaartsleutel (toen ook een noviteit) al nog voordat men het dealerterrein had verlaten. Gingen ze noodgedwongen met de bos bloemen en de oude auto weer naar huis…
Toch zie je er af en toe nog wel een rijden – dat moeten dan een van de zeldzame goede exemplaren zijn geweest, want dat zijn inmiddels al echte survivors. Qua uiterlijk vond ik het wel een van de fraaiste auto’s uit die jaren en deze is ook mooi oud geworden.
ukbob zegt
@RRRobert: er is nogal een verschil tussen de Laguna generaties. De reeks die voor het eerst met die kaartsleutel te koop was, dat werd nogal een drama ja. De model generatie daarná is echter onbekend goed, verrassing van de Fransen. Helaas was toen de naam Laguna al helemaal besmet..
Robert zegt
@ukbob: klopt helemaal. Maar die vind ik dan weer spuuglelijk, qua model.
Toch is die ‘phase 3′ denk ik wel een ommekeer in het hele ontwerpen en bouwen van auto’s geworden bij Renault. Bij mijn vorige werkgever hadden we een aantal Méganes van de laatste en voorlaatste generatie en die zagen er goed uit en waren ook fijne auto’s om te rijden.
melcon zegt
Phase 3 is er alleen bij de Laguna 3 geweest, je had de:
Laguna I phase 1 (introductie 1994, betrouwbaar, had als optie gps navigatie, voor Europa relatief vroeg, zelfde systeem als bmw)
Laguna I phase 2 (introductie 1998, nog betrouwbaarder als de fase 1)
Laguna II phase 1 (introductie 2001 –> deze hadden ongekend veel kinderziektes, alles tussen 2001 en 2003 moet je eigenlijk uit de buurt blijven)
Laguna II phase 2 (introductie 2005 –> destijds in de Adac lijst 1 v/d betrouwbaarste auto’s in zijn klasse)
Laguna III phase 1 (introductie 2007/2008 –> hier is alles op alles gezet op bouwkwaliteit en betrouwbaarheid en dat is in de praktijk ook zo gebleken. De naam was helaas al besmet dus niet zo veel verkocht als voorgaande generaties)
Laguna III phase 2 (introductie 2011)
Laguna III phase 3 (introductie 2014)
towi1989 zegt
Ik vraag me af waarom de hicas delete zon populaire mod is voor skylines. Zou dat ook gelden voor de andere (performance georienteerde) autos?
shalomleon zegt
@towi1989: trek eens de (hydraulische) stuurbekrachtiging van je voiture af en ontdek zelf. Hicas is complex, zwaar(der) en je mist de directe communicatie met het onderstel. Aangezien een skyline schijnbaar een gewild tunings object is snap ik de redenering wel
B00G1E zegt
Is het wellicht iets wat niet goed werkt als je gaat driften?
civicfk3 zegt
Tevens een zeldzame optie op de BMW F10/11 en de 6 serie.
pindakoning zegt
Zou wel eens (bewust) een auto willen rijden met vierwielbesturing. Naar mijn weten nog niet gedaan.
Of zit het standaard op een pre-facelift Megane? Die heb ik weleens als huurauto gehad
kniesoor zegt
Merkwaardige invulling van het begrip ‘topwagens’ als je er zoiets braafs als een Prelude tussen zet.
azuli zegt
Op de Lexus GS 300h en 450h F-Sport kreeg je ook 4 wielbesturing. Die zijn in NL te koop.
Svenska II zegt
Saab 9-3 Sport Sedan en – Estate hadden het ook! In de testen destijds werden ze dan ook regelmatig ‘ de best sturende voorwielaandrijver van dit moment’ genoemd
escort77 zegt
Ik kreeg bij het lezen van dit stukje het gevoel dat er wel zo’n auto bij The Collectables te koop zou staan, maar nee…
jaapies zegt
Ik moet zeggen dat ik er niet veel van had verwacht. Tot ik voor het eerst ging proefrijden in m’n huidige auto. Bij het keren schrok ik bijna hoe soepel het ging, zo’n korte draaicirkel. Op hoge snelheden merk ik het pas echt boven de 150 km/u en boven de 200 is het ook weer verbazend hoe stabiel een lange bocht of een baanwissel loopt.
Dacht eerst ook alleen maar meer techniek, maar het voegt voor mij echt veel toe…
fulvia1967 zegt
Mijn eerste auto met vierwielbesturing was een Infiniti Q70. Op snelwegen in Duitsland bleef die uiterst stabiel in de lange bochten. Nu rijd ik met een Espace V Initiale Paris met 4 control. Heerlijk om te parkeren en in de kleine straatjes in Italië. Heb een nieuwe auto in bestelling; een X5 met 4WS ipv een GLE want op de Mercedes kon ik geen 4WS krijgen.
kniesoor zegt
Zelfs als de GLE wel 4WS had gehad en de X5 niet, zou ik nog voor een X5 zijn gegaan. De GLE is zo allemachtig lelijk, bijna een soort misdaad tegen de menselijkheid.
Loek zegt
De Renault Laguna met 4WS werd ook zo geadverteerd. Ik ken die reclame nog van een man die ermee proefrijdt en zeer onder de indruk is van het weggedrag. Wanneer hij weer in zijn eigen auto rijdt, schampt hij alles omdat ‘ie zijn draaicirkel overschat. Ik weet weinig meer van de Laguna III maar dat is me altijd bijgebleven.
frank2b zegt
Ik kan bevestigen dat de Lexus GS de fijnste auto is ooit gebouwd. Zelfs zonder vierwielbesturing.
Zonder gekkigheid, ben je in de markt voor een Lexus GS F-sport, let dan goed op trillingen tijdens de proefrit. Het vierwielstuursysteem is erg gevoelig voor een juiste afstelling en indien verkeerd afgesteld kan dat eenvoudig leiden tot vervelende trillingen.
MarcoM zegt
Jeetje, het eerste type Skyline en Prelude, nooit meer aan gedacht dat dit zulke lelijke hokken waren, de Skyline is daarna een heel stuk verbeterd.
scrmeagle zegt
Voor mij de E31
Benny_Weisz zegt
Volgens mij mis ik ook de Porsche 911(992)….
Pallas zegt
En natuurlijk bijna alle jaren ’90 Citroëns, allemaal topwagens