Lekker handig. Het zit er wel op maar vierwielbesturing kost bij Mercedes per jaar dus een lekker bedrag. Goed verdienmodel.
Uiteraard gaan we mijmeren over vroeger. Toen was het vrij simpel. Je ging naar de Mercedes-Benz dealer en je bestelde een S-klasse. Als je deze zonder opties bestelde, was deze ook écht zeldzaam kaal. Dat maakte niet uit, want je kocht een auto die decennialang mee zou kunnen gaan.
Tegenwoordig worden Mercedessen standaard al veel luxer aangekleed vanaf de fabriek. Sterker nog, de EQS krijgt zelfs uitrusting mee, ook al bestel je het niet. Nu is dat niet nieuw. Met name Tesla is er een kei in om features in een auto te verwerken waar ze later geld voor willen zien als je het wil gaan gebruiken. Toegegeven, in sommige gevallen gaat het gepaard met een hardware-upgrade.
Vierwielbesturing kost bij Mercedes extra. Per jaar!
Mercedes meldt namelijk dat ze 489 euro per jaar gaan vragen voor… vierwielbesturing! Het gaat in dit geval om de Mercedes EQS, de elektrische topsedan van Mercedes. De auto is standaard voorzien van vierwielbesturing. Echter, de wielen draaien maximaal 4,5 graden. Op zich al heel erg handig. Maar het systeem kan dus gewoon verder ‘open’ met 10 graden. Dan is de draaicirkel slechts 10,9 meter (dat is ongeveer even lang als de frontoverhang van een Alfa Romeo 159).
Tot een snelheid van 60 km/u draaien de achterwielen in tegengestelde richting. Zo kun je de enorme fluisterstille luxesloep vrij eenvoudig door druk stadsverkeer en nauwe straatjes heenlooden. Ook parkeren is (veel) makkelijker. Het systeem wordt echter elektronisch aangestuurd op de EQS. Tegen betaling van 489 euro per jaar kun je dus kiezen voor een kleinere draaicirkel. Betaal je in een keer 1.169 euro, dan kun je het systeem drie jaar gebruiken. Of je hierdoor makkelijker kunt insturen op snelle bochten op Silverstone is niet bekend.
Mening
Dan hebben we uiteindelijk nu ook ‘een mening’ hierover. Moeten we hier blij mee zijn of niet? Mercedes is er transparant over, dat scheelt al een slok op de borrel. Daarbij is het gewoon een optie (die je ook affabriek kunt bestellen). Het is met name handig als de voorgaande eigenaar het níet besteld heeft, maar dat jij het als tweede eigenaar wél zou kunnen doen. Je hebt in elk geval de mogelijkheid. Het nadeel is alleen dat je straks opties kunt gaan repareren die je niet eens besteld hebt.
Dit soort abonnementen voor opties zijn niet nieuw. Het is wel bijzonder dat het bij de EQS (modelcode V297, weet je dat ook weer) gaat om een hardware-functie. In veel gevallen betreft het software-updates of dergelijke.
Het is op zich wel logisch dat fabrikanten deze tactiek meer en meer gaan toepassen. Het scheelt namelijk in de productiekosten. Tesla is hier koning in omdat in principe alle modellen identiek zijn en er nauwelijks configuratie-mogelijkheden zijn. We verwachten dan ook niet dat dit de laatste keer is dat we dit horen.
Via: Motor1.
faalhaas zegt
Raam omlaag 5 euro.
katoenboer zegt
@faalhaas: per keer
towi1989 zegt
Voor toeteren ook aub!
tortuga zegt
@faalhaas: oh zo meneer u wilt achteruit rijden? Dan moet je hier even ondertekenen voor het jaarlijks abonnement en even 789euro overschrijven AUB.
florisje zegt
Dit moet gelijk de grond in gedrukt worden… Belachelijk
Rudy zegt
Het hele betalen per maand voor features (die er hardware technisch zelfs al in zitten) is gewoon schofterige geldklopperij van fabrikanten.
flutterby zegt
@Rudy: Bij Tesla vind ik ze anders best logisch. Niet iedereen hoeft internet in de auto, mijn gloednieuwe auto van 76k heeft niet eens. Het zit er wel in maar niet voor comfort functies. Bij Volkswagen bieden ze hier weer wel een abonnement voor waarvoor je naar de dealer moet (en ik daarom nooit afgesloten heb).
De acceleratie boost van Tesla spreekt voor zich, die auto is snel zat.
Tot slot is FSD als optie van $10k gewoon ontzettend duur, even proberen voor $200 per maand is dan wel prettig. Of je sluit het enkel af voor die ene roadtrip.
harrie zegt
Lewis had het er in ieder geval niet voor over, getuige zijn misser in Copse Corner.
Henk zegt
per jaar óf per maand?
willeme zegt
@henk800: 489 per jaar ;-)
viezefreddyw zegt
@Henk: No Country For Old Men, wat een geweldige film! Javier Bardum zet daar een fantastische rol neer.
mashell zegt
Hoezo scheelt het in de productiekosten om dingen te monteren waarvoor de klant niet betaalt heeft?
Het scheelt in de R&D en logistiek dat er geen varianten zijn maar in de productie en voor de materiaalkosten van de wagen is dit gewoon negatief.
xjs678qr zegt
Nog beter: een optie die je niet hebt kan defect gaan… En je zal toch moeten betalen voor de herstelling van deze optie die je niet hebt!
timberleek zegt
Een hele rij dezelfde auto’s bouwen kun je op 1 productielijn.
Als je voorzieningen moet treffen om allerlei opties wel of niet in te bouwen, komt er een hoop ellende bij kijken. Dan ineens moet je veel meer auto’s en onderdelen traceren in de productiestraat (onderdeel x moet wel echt in auto y).
Als je alles in bouwt kun je gewoon vol gas produceren.
Niet voor niks kon je (opa vertelt) een t-ford enkel in zwart krijgen (in eerste instantie). Verschillen zijn inefficiënt.
Ja er moet meer materiaal in de auto, maar in deze tijd gaat dat dikwijls om wat simpele elektronica die (inkoop) geen drol kost. De potentie voor inkomsten is veel groter.
Jaaaag zegt
Ik heb een hekel aan verdienmodellen die niet sporen met de geleverde dienst. Maandelijks betalen voor iets dat voor mijn gevoel een éénmalige levering is, deugt niet. Dit valt daar ook onder, dus hou je vierwielsturing maar en maak de auto goedkoper.
Pordon zegt
Dit was toch al bekend dat fabrikanten deze kant op gingen… Audi heeft dit ook al eens aangegeven.
In de toekomst wordt gewoon elke auto met alles geleverd en de gebruiker van de auto kan zelf kiezen/betalen voor wat gebruikt wordt. Handig voor de gebruiker in sommige gevallen maar bovenal een goed verdienmodel voor de fabrikant lijkt me.
invictus66 zegt
Dat hangt vooral van de bestellingen af vermoed ik. Als maar een heel klein deel van de klanten effectief de optie neemt zal het niet zo’n goed verdienmodel blijken. Bij zo’n abonnement komt ook wel wat administratieve overhead. Het lijkt me voor veel autofabrikanten toch ook een uitdaging. Dit is toch wat anders dan eenmalig een wagen afleveren, ook na 20 jaar, wanneer dit model lang niet meer gemaakt wordt, moet je dan in principe dit optiemodel nog steeds in stand houden.
tinnemans zegt
@invictus66; Die overhead zal erg meevallen; dit is prima te automatiseren. Je kiest/betaalt via een app en de auto of de sleutel maakt bij het starten verbinding om te zien welke opties actief moeten zijn. Ik heb iets soortgelijks, met abonnementen en automatisch laten vervallen van toegang, gemaakt voor een eigen website.
Het lastige deel zit in het beslissen wat de auto doet als er geen connectiviteit is; terug naar de basis opties of vasthouden aan de laatst gevonden configuratie en in dat laatste geval, voor hoe lang dan.
Verder vind ik het een waardeloos idee voor auto’s, maar dit is wel de toekomst.
timberleek zegt
Als je een optie koopt voor een bepaalde tijd zou de auto dat op zich gewoon bij kunnen houden.
Als er voor de deadline geen verbinding gemaakt kan worden krijg je daar een melding van en valt de optie weg. Als je hem nog wel betaald zou hebben kan een dealer dat zo voor je oplossen
KiraLight zegt
“Het nadeel is alleen dat je straks opties kunt gaan repareren die je niet eens besteld hebt.”
Dit vooral.
We zouden geld toe moeten krijgen wanneer het kapot gaat.
En voor het extra gewicht wat we elke keer mee moeten nemen.
gregorius zegt
Dat is een mooi punt!
Johanneke zegt
Voer voor rechtzaken, zeker aan de andere kant van de plas, als het kapot gaat terwijl het niet gebruikt is.
towi1989 zegt
Sterker nog, waak gaan dit soort dingen stuk doordat ze nooit gebruikt worden.
Captain zegt
Nu is het wachten op een chipboer die een permanente unlock van deze optie aanbiedt voor €499. Al wordt dit moeilijker met OTA updates van Mercedes 🤔
karhengst zegt
Kan ik die dan ook naar rato van gebruik afrekenen? Als de auto 90% van de tijd niks staat te doen lijkt me een recht evenredige korting wel op z’n plaats.
KiraLight zegt
Dat is een goed idee, in de toekomst gaan we u per stuuromwenteling kosten in rekening brengen.
(Ook voor auto’s zonder meesturende achterwielen)
karhengst zegt
Ik denk die vlieger voor wettelijk vereiste functionaliteit niet op zal gaan. En zeg maar jij hoor, ook al hebben we niet geknikkerd is het hier net een kroeg, maar dan met interessante gespreksonderwerpen :)
wimof zegt
Money makes the world go round, of met andere woorden “nooit tevreden zijn met wat je hebt” geldt voor beide partijen overigens.
Ik was vroeger in hetzelfde bedje ziek, nu enkel nog als het een bijdrage aan mijn levenskwaliteit opleverd.
En dan nog, dus jongelui “it’s now or never”
ericc zegt
Ga je bijbetalen voor een optie die je chauffeur blij maakt?🙃
Rick-dos zegt
Komt allemaal door jullie. Jullie wilden toch ineens gaan betalen voor all die apps, jullie wilden toch ineens gaan betalen voor streamingdiensten als Netflix en Spotify en jullie gingen toch ineens betalen voor de updates en al die ongein van Tesla. Jullie vonden dat toch zo geweldig en fantastisch.
Nu zien andere bedrijven dat er een verdienmodel is en gaan ze dit soort onzin doen. Ze kunnen mijn achterste kussen. Ik betaal al niet voor die ongein en zal het ook nooit doen. Je wordt genaaid waar je bijstaat vreemde alleen is dat niemand het daar over heeft. Als je belastingen moet betalen dan wordt je als burger genaaid maar dit is dan weer vooruitstrevend.
bartteeuwen zegt
@Rick-dos: je vergeet (private)-lease auto’s.
escort77 zegt
Niets nieuws toch? Mijn auto uit 2003 heeft stoelverwarming in de stoelen, alleen de bedrading en het knopje ontbreken…
krikke240z zegt
@escort77: Juist, maar stel dat de bedrading en het knopje wel aanwezig is, maar dat je gewoon moet betalen zodat het knopje ook gewoon werkt. Dat maakt het belachelijk en zo gaat het dus bij Mercedes.
Dutchdriftking zegt
Wat kost een vergunning voor de rechterrijstrook bij een Tesla?
baardmijt zegt
@dutchdriftking: Ik ken de prijslijst niet uit m’n hoofd, maar het is een hoog bedrag neem ik aan. Zelfde bedrag als er wordt gevraagd voor het unlocken van de buitenspiegels.
raoufff zegt
Wordt er ook standaard een taximeter ingebouwd met verplichte maandelijkse kosten voor het niet gebruiken ervan?
misterBo zegt
ik zou 1 euro per keer vragen dat je de deur van je mercedes opent…..maar dan wel gratis een auto meekrijgen! Je bent knettergek als je eerst een enorm bedrag overmaakt naar MB en dan ook nog extra gaat betalen voor features die al op de auto zitten….voor mij geen MB meer…naast Rutte zien zij je alleen als melkkoe
tmenges zegt
Prima voor als je nieuw rijdt en elke 3 a 5 jaar een nieuwe koopt of leased. Zou wel jammer zijn als je zoals ik bijvoorbeeld auto’s koopt van een jaar of acht oud en dan alsnog dit soort ‘ onkosten krijgt’ nu gaat het over 4 wielbesturing maar wellicht gaat het tegen die tijd over de meest simpele opties en ben je 5000 per jaar kwijt om je auto fatsoenlijk rijdend te houden buiten het onderhoud om, dit kon nog weleens het begin van het eind van het privébezit van de auto zijn.
faalhaas zegt
@tmenges: 2e hands markt is niet interessant voor fabrikanten en dealers. Dus je zoekt het maar uit met je oude troep.
Cuprafan123 zegt
Zoek maar op: covid 19 the great reset. Een boek van Klaus schwab, waarin onder andere wordt gepleit voor het einde van privé bezit.
dawwg zegt
Wordt gouden business voor illegale upgrades dan he … even naar de hackert op de hoek met z’n laptop om het voor eenmalig een paar tientjes allemaal te laten activeren (ipv 500 euro per jaar af te gaan tikken).
goodvibrations zegt
Ja en nee… Als over the air updates straks de standaard gaat worden. (en dat komt) Dan ga je hier wss gezeik mee krijgen. het is niet meer zoals de ECU op een ICE even andere software laden.. Denk eerder dat je dan Mercedes moet “hacken” en achter jou naam alle opties aan moet zetten in het systeem…
krisp zegt
Mijn verwachting is dat dit soort grappen de marktwaarde van tweedehands auto’s enorm onderuit gaan helpen. Een enorm kale auto kopen en per maand gaan betalen voor features is precies wat je niet wilt als je in de markt bent voor een tweedehands auto. Anders was je wel gaan leasen.
Typisch voorbeeld zijn huuraccu’s. Die slikt de tweedehands markt ook niet.
goodvibrations zegt
Ze zijn de grens wel aan het verkennen heb ik het idee…
Toch stoor ik me behoorlijk aan dingen die ergens wel op zitten, maar geld kosten om te mogen gebruiken.. Of in bepaalde regio’s gratis en andere weer niet..
Maar diegenen die uiteindelijk bepalen of we hiervoor willen betalen zijn we zelf.. Ik zou onderhandelen bij aanschaf dat het erbij moet zitten zo lang ik de auto heb.. en anders naar de concurrent gaan. Denk niet dat ze moeilijk gaan doen..
Goed_Koopman zegt
Stel je rijdt er tien jaar mee, dan heb je uiteindelijk iets van 5k betaald? Dat is vijf keer over de kop in vergelijking met wat het eenmalig op de S-Klasse kost. Voor dat bedrag krijg je er bij Renault een Laguna Coupe gratis bij.
dwfc zegt
-edit: staat letterlijk in de tekst. ;-) –
dwfc zegt
Ik heb het net gelezen en dit is juist maar dit is voor de USA markt en absoluut niet van toepassing
voor de BE (EU) markt. Er zijn soms meer verschillen in productie voor de USA en de EU markt
Het is een optie in BE aan de prijs die texter bericht op 17.55
Trouwens, de online reserveringen lopen als een trein en zijn … stopgezet.
De aantallen voor de BE markt zijn reeds uitverkocht in 2021 tem half 2022.
Niet slecht voor een wagen van 135.000 exclusief accessoires.
Veel S-klanten maken de overstap.
Dit staat op de officiële BE site.
Reserveringen zijn gesloten.
De optie om de EQS te reserveren is gesloten. Heeft u nog vragen rond uw reservering. Of wilt u uw reservering annuleren? U kunt nog steeds de reserveringspagina raadplegen.
iphonistvongates zegt
We zullen moeten wachten op de duitser die ergens in zo’n klein deelstaatje een class-action rechtzaak gaat beginnen omdat dit In-App abbo aankoop concept voor de auto-industrie helemaal doorgeslagen is. Ik koop een auto van zeg €50k+ en wanneer ik de reeds ingebouwde airco wil activeren op een warme dag moet ik een ApplePay handeling verrichten op mijn smartphone!?
Hopelijk komt het activeringssignaal binnen voordat ik mijn bestemming bereikt heb.
De volgende fase zal zijn dat een projectontwikkelaar een woonunit neerzet en de bewoners voor elke reeds aanwezige faciliteit in de units een maandelijkse/wekelijkse automatische incasso verlangt.
Kartmans zegt
Waar ik vooral benieuwd naar ben wat er gebeurd als de vierwielbesturing kapot gaat terwijl ik wel een abonnement heb afgesloten. Omdat dit als een abonnement wordt gezien is het dus een service die Mercedes verleent. Mocht de vierwielbesturing stuk gaan (geen idee hoe robuust dit is), dan dient Mercedes het dus ook gratis te repareren wanneer mijn abonnement loopt.
mashell zegt
En als de vierwielbesturing kapot gaat terwijl je geen abonnement hebt kun je dan snel een abo afsluiten zodat ze het “gratis” moeten repareren?
Kartmans zegt
@mashell: geen idee. Maar lastig te verdedigen als je extra graden vierwielbesturing niet werkt terwijl je er wel maandelijks voor betaald.
dwfc zegt
Ja Mashell … Jij bent toch wel een echte hollander :-)
dwfc zegt
hetzelfde als je het gekocht hebt …. buiten de garantietijd mag de gebruiker betalen.
als je een auto leased of onder renting aanschaft zijn de kosten na 2 jaar ook voor de gebruiker.
avdb55 zegt
Dit systeem van abonneren is, niet alleen bij Mercedes, allang ingevoerd.
Bij de meeste merken werkt het navigatiesysteem op die manier.
Maar soms, bijv. bij Mercedes, gaat het niet helemaal goed.
Zo heb ik in mijn MB het navigatiesysteem COMAND. De eerste 3 jaar wordt het gratis ge-updated. In de werkplaats tijdens de jaarlijkse beurt. Natuurlijk kreeg ik bij de 3e beurt te horen dat het systeem actueel was (vond ik toch anders). Vervolgens kwam de app “Mercedes Me”. Die vertelt nu dat ik een abonnement kan nemen voor permanente updates. Die komen dan OTA (er worden ook OTA systeemupdates gedaan trouwens). Bij de beurt vertelt de werkplaats echter dat ik alleen in de werkplaats kan updaten à € 180 per keer. Ze spreken dus zichzelf tegen en ik weet niet wat waar is.
CDF zegt
Wordt lekker complex straks met tweedehands auto’s; heel gepuzzel met abo’s omzetten en ben je een regeltje extra kwijt bovenop de aanschaf…
texter zegt
Ik ga er nog steeds vanuit dat het ook een normale optie 216 wordt à €1.300 ex BTW…€1547 in D op de gewone S.
RutgerK zegt
Wat ia de verwachte levensduur van een EQS? Mag je 12×500 euro gaan aftikken?
En als je je EQS te koop zet verkoop je de auto dus zonder meesturende achterwielen.
Voer voor een rechtszaak.
alpacatje zegt
Dus binnenkort gaan ze ook auto’s “Jailbreaken” zoals met de iphone vroeger? ;)