Ga er maar klaar voor zitten, de wagen zal spoedig arriveren.
Wie ons actief op Instagram volgt (zo niet, wat doe je met je leven?) heeft in de afgelopen weken waarschijnlijk spyshots voorbij zien komen van de nieuwste telg uit de AMG-familie. De formatie uit Affalterbach was de laatste tijd uitvoerig bezig met het testen van hun gloednieuwe titaan. Dergelijke praktijken kunnen maar één doel dienen, en zo blijkt, want Mercedes-AMG heeft er nu zelf een reeks kiekjes uitgegooid, waarbij ze bevestigen dat de auto volgende maand in Genève op het wereldtoneel zal verschijnen.
Er bestaan al tijden geruchten dat de Panamera-concurrent zijn opwachting maakt. Mede dankzij de AMG GT Concept die Mercedes vorig jaar presenteerde stond de auto al hoog op het lijstje van nieuwe auto’s waar wij naar uitkeken. Hoewel hij qua design enigszins lijkt af te wijken van de AMG GT Concept, wordt hij er niet per se minder mooi op. Echter bewaren we ons uiteindelijke oordeel totdat Mercedes-AMG klaar is om de camouflage van de wagen te trekken.
Over de specificaties is nog bijzonder weinig duidelijk. Dat gezegd hebbende lijkt alles erop te wijzen dat wagen aangedreven zal worden door de wel bekende 4-liter twin-turbo V8. Mercedes-AMG wil immers geen overlapping hebben met andere modellen. Dit is ook de reden dat de autofabrikant de nieuwe CLS op zijn best zal leveren als CLS 53, in plaats van als CLS 63.
We kunnen alleen speculeren hoever Mercedes-AMG het vermogen van de vierdeurs AMG GT zal opschroeven. Kijken we naar vergelijkbare auto’s als de E 63 en de E 63S, dan zal hij maximaal 612 pk en 850 Nm aan koppel leveren. Slaan ze eenzelfde weg in als bij de AMG GT Concept, dan kunnen we zelfs rekenen op een vermogensoutput van boven de 800 pk.
alfapeter zegt
“Vierdeurs coupé”, marketing speak waar mijn darmstelsel hyperactief van wordt.
zwepp zegt
@alfapeter: Bol.com heeft Pampers in de aanbieding. Kan je overal veilig AB lezen.
granlusso zegt
@alfapeter: Ja, het is een marketingterm, so what?
De woorden coupé, sedan en stationwagon zijn ook ooit verzonnen. Waarschijnlijk zal jouw opa destijds gezegd hebben, dat een coupé alleen een treinstel kan zijn, en geen auto.
stephane8200 zegt
@granlusso: niemand erkent ook de Packard Eight Station Sedan ontworpen te hebben: https://auto.howstuffworks.com/1948-1950-packard-eight-station-sedan.htm
lekbak zegt
@granlusso: Dat zijn allemaal verschillende types, logisch dat daar een naam voor bedacht word. Een 4 deurs coupé is gewoon een sedan welke dus al een naam heeft. Net zoals coupé al bestaat, met twee deuren dus.
granlusso zegt
@lekbak: Zo kun je eeuwig doorgaan. Een coupé is dan gewoon een sedan met twee deuren.
lekbak zegt
@granlusso: Je wilt het gewoon niet snappen hè? Een coupé heeft twee deuren en een vaste achterruit. Een sedan 4 deuren en een vaste achterruit. En een 4 deurs coupé eh, tja, 4 deuren en een vaste achterruit. Identiek aan de sedan dus een nutteloze marketingterm.
tuutertuuter zegt
@lekbak: Gedeeltelijk eens, maar je kan natuurlijk niet ontkennen dat de auto over het algemeen wat lager staat, de zitpositie ‘sportiever’ is en de achterkant meer dat van een coupélijn heeft. Het is niet een 1 op 1 kopie van een sedan.
Daarnaast, als de koper zo veel meer geld wilt neertikken voor een nagenoeg dezelfde soort auto, dan laat ze lekker. De fabrikant forceert je niet om ’te vallen’ voor marketingtermen en verkooptrucs.
lekbak zegt
@tuutertuuter: De ene sedan is wat gestroomlijnder dan de andere sedan. Altijd al zo geweest. Idem met motoren, onderstel en zitpositie. Dat maakt het dan ook verschillende auto’s maar dat maakt het geen ander soort auto.
granlusso zegt
@lekbak: Ik snap je redenering, maar als ik dan even irritant mag zijn, leg mij dan eens uit wat het verschil is tussen een 2-deurs sedan (zoals de Opel Corsa uit de jaren ‘80) en een coupé. Denk dat we dan op hetzelfde uitkomen: marketingterm.
granlusso zegt
@granlusso: @lekbak: Snap je mijn punt met bovenstaande vergelijking? Ik twijfel niet aan je terminologie, maar ik wil alleen zeggen dat het toevoegen van marketingtermen een verrijking is voor de automobielindustrie. Het maakt het geheel wat overzichtelijker, helemaal voor niet-autokenners (voor zover ze überhaupt overzicht hebben).
lekbak zegt
@granlusso: Ik snap je wel. Maar ik ben het er niet helemaal mee eens dat het zinvol is. Het zijn extra termen die voornamelijk verwarrend werken. Iedereen kent de coupé, sedan, stationwagen, suv en hatchback. Als jij in de markt bent voor een cls, weet je dan wel wat je hebt en weet je gesprekspartner het ook? Dat het een onpraktisch hok is dat zie je zo ook wel dus daar is zo’n term niet goed voor.
In mijn ogen is het werkelijk alleen goed voor de marketing. Zodat die je wijs kunnen maken dat je iets bijzonders hebt en je dus meer moet betalen. Verder werkt het alleen maar verwarrend, juist voor de leek. Imo.
granlusso zegt
@lekbak: Ik sluit me helemaal aan bij je reactie. Het is marketing technisch gewoon heel belangrijk. Maar in die zin is een modellengamma tegenwoordig überhaupt niks zonder de invloed van marketing.
Laten we het erop houden dat het voor het bedrijf een verrijking is, vooral in harde winst :)
lekbak zegt
@granlusso: Over dat laatste ben ik het met je eens. Echter ben ik dus ook van mening dat het voor de consument alleen maar verwarrend en overbodig is.
michaelb zegt
@lekbak: dus dat maakt een Toyota supra een uhm…. SUV?..
lekbak zegt
@michaelb: Hatchback ja.
s73phan zegt
@michaelb: nehh, tractor!
Dutchdriftking zegt
Ik zal een zeikerd zijn, maar de CLS 63 AMG shooting brake was toch al de ultieme Panamera concurent?
Donstil zegt
@dutchdriftking: Maar die werkte niet want werd door niemand gekocht. Dus zoeken ze verder.
awesome zegt
@Donstil: zullen we MB vast vertellen dat dit hem ook niet gaat worden?
Porsche is ‘way out of their league’
ewoudhoed zegt
@awesome: ik hoorde Casper bij zijn test van de AMG GT anders zeggen dat ze akelig dichtbij kwamen. En als Casper dat al zegt…
redbee5 zegt
@awesome: Als je ziet hoeveel dat ding verkocht word zit daar nog ruim voldoende ruimte in het segment.
kermit123 zegt
@awesome: idd Porsche staat op een veel hoger niveau dan MB die blijft copieren.MB zal Porsche nooit kunnen evenaren
Pordon zegt
@kermit123: de AMG GT is toch een waardig alternatief. Qua design ga ik direct voor de AMG GT.
mashell zegt
@kermit123: hoezo? Ik vind ze behoorlijk gelijkwaardig. Porsche is sportiever, Mercedes comfortabeler. Allebei overtuigende premium fabrikanten.
rrk147 zegt
@kermit123: Binnenkort komt ook nog de AMG Project One, deze laat toch wel zien dat AMG wel aardig wat in huis heeft, en zich aan Porsche kan meten.
elemento zegt
@dutchdriftking: Dat zou idd zijn. Ik vond shooting wel erg lelijk.
rolov zegt
@elemento: ik vond hem juist erg mooi.
HZW zegt
Dat kan Genève of Parijs dit jaar worden waar ze hem dan voorstellen.
ikschrijfookoverautos zegt
@hzw: Genève.
lekkerlinksrijden zegt
Ach er was nog iets wat leek op een gaatje in het modellenpalet, dus dat wordt bij deze gevuld
Gulli zegt
@lekkerlinksrijden: ik wacht nog steeds op mijn GLE shooting brake met vier deuren ja!
wildbeest zegt
Lekker kannibaliseren daar bij benz, straks is de cls weer overbodig.
jorden zegt
@wildbeest: De nieuwe CLS krijgt geen AMG V8 meer. Zo hebben ze weer een gaatje voor deze gecreëerd. Bij Alfa-Romeo kunnen ze alleen maar dromen van dit soort model strategieën (en het kunnen uitvoeren er van).
cossiekiller zegt
Dit is dus eigenlijk een CLS 63 met een andere naam.
mashell zegt
@cossiekiller: daar lijkt het inderdaad heel sterk op. AMG is een sterk label voor sportieve wagens maar een echt merk is het niet. Hoeft ook niet, Mercedes is zelf al een sterk merk.
ikschrijfookoverautos zegt
@cossiekiller: Eigenlijk wel :)
Rick-dos zegt
Waarom zou ik voor deze auto gaan ipv de CLS?
Laat de AMG GT lekker een coupe blijven zoals een sportauto betaamt.
marinepower zegt
Volgens mij hoort de stelling te zijn: wat doe je überhaupt met je leven, als je instagram gebruikt, ipv de redenatie in het begin van het artikel. Instagram is toch iets voor trend-volgers/vloggers en wanna-be modepopjes?
sanderp zegt
@marinepower: “Instagram is toch iets voor trend-volgers/vloggers en wanna-be modepopjes?” Nee. Dat ligt er absoluut aan hoe je het gebruikt.
jdeboer zegt
Zit er netjes uit.
Beter in proportie dan die aangespoelde walvis van VW, al is daar niet veel voor nodig.
Breinstein zegt
Van achteren ziet dit er toch bol, lomp en hoog uit. Mercedes is weer lekker bezig, eerst een AMG-GT die de SL uit de markt drukt en nu dit misbaksel wat hetzelfde gaat doen met de CLS.
mashell zegt
@breinstein: nou, als dit een CLA in AMG trim met benzine slurpende V8 wordt kan die prima naast de CLS bestaan, de meeste klanten willen toch een comfortabele en enigsinds betaalbare diesel.