Het vierde Lamborghini model komt eraan. En het wordt een beauty!
Van alle verhalen achter automerken, is die van Lamborghini misschien wel het meest interessant. Waar Ferrari als een ware dictator regeerde over zijn merk en de meest vreemde beslissingen maakte (met succes), was Ferruccio Lamborghini een toffe peer die gewoon toffe auto’s wilde bouwen.
Dat zien we tegenwoordig ook redelijk goed terug in het design van de auto’s. Ze zijn buitenissig, extrovert en zeer herkenbaar. Maar zijn ze ook echt mooi? Om met Kimi Raikkonen te spreken: ‘Bwoah’. Misschien namelijk niet helemaal. Spectaculair: Jazeker. Maar mooi? Niet echt.
Vierde Lamborghini model
Dat is eigenlijk gek, want de eerste Lamborghini (de 350GT) was een bloedmooie en elegante auto. Gelukkig is er goed nieuws voor hen die een fraaie auto wensen, de Italianen zijn druk met een vierde Lamborghini model bezig! Er komt dus een extra modellijn aan, naast de V12 supercar (Aventador opvolger), Junior supercar (Huracán-opvolger) en de Urus (omgekatte Audi Q8). En de vierde auto wordt een: 2+2 Gran Turismo! Eindelijk!
Lamborghini had al eerder aangeven dat er een vierde modellijn bij kwam. Daarbij werd al een ander dingetje verklapt: de auto zal geheel elektrisch worden. De auto zal komen te staan op het SSP-platform en zal worden ontwikkeld met hulp c.q. samenwerking van concern-broeders Audi en Porsche.
SSP-platform
Die twee hebben al ervaring met elektrische auto’s met de Audi e-tron GT en Porsche Taycan. Die beide auto’s staan nog op het oudere J1-platform, dat stiekem een iets aangepast MSB-platform is. Het SSP-platform is een écht compleet nieuw elektrisch platform. Hopelijk zal de packaging nu een stukje beter voor elkaar zijn. Met zowel de Audi e-tron als e-tron GT zijn er een paar onhandige concessies gedaan. Op het gebied van gewicht en ruimte valt er nog veel te winnen, kijk maar naar Tesla.
Overigens is bij de gebezigde term ‘stijlvolle Lamborghini’ de vader de wens van de gedachte. Dat is nu eenmaal iets dat we direct associëren met een 2+2 Gran Turismo. Er gaan al langer geruchten over een vierde Lamborghini model. Dat er gekozen wordt voor elektrisch is logisch.
Omdat Lamborghini tot het Volkswagen concern behoort, kunnen ze het uitstellen (10 ID3’s maken de uitstoot van 1 Urus goed, bij wijze van spreken)). Maar ook Lamborghini zal uiteindelijk er toch aan moeten geloven. En dan kun je het maar beter doen met een stijlvolle nekkendraaier, nietwaar?
Via: Automotive News.
gregorius zegt
Een Lamborghini Etron/Taycan past net zo goed bij het merk als een Urus.
Niks mis met het concept, hoort bij de tijd, en ook leuk om af en toe te zien.
En als ze daarop meer winst maken dan op een Etron of Taycan: waarom ook niet.
ometom zegt
@gregorius: helemaal mee eens. Kunnen mensen wel sentimenteel gaan doen maar dat zijn (helaas) de tijden waarin we leven. Ik hoop dat het een goede en vooral mooie auto wordt.
Dutchdriftking zegt
Helemaal op een nóg beter platform alles wat men geleerd heeft bij de Taycan beter toepassen op een Lamborghini, ik ben voor. Helemaal als hierdoor de atmosferische V10 en V12 (desnoods als hybride) nog even kunnen blijven.
tinnemans zegt
Ik ga er vooralsnog vanuit dat het een auto wordt die gaat lijken op andere VAG modellen.
Daar zijn ze erg goed in, dus waarom zou het nu anders gaan?
mashell zegt
Dat heb ik ook op de snelweg, is dat nu een Avantador die me zit op te duwen of is het toch een Polo? Meestal is het gewoon maar een Polo…
tinnemans zegt
@mashell; Dat is dan weer het voordeel van het rijden in een E65; niemand die denkt dat ik me ga laten opduwen, en dat klopt ook wel aardig. ;)
Polo’s kun je makkelijk herkennen aan het geratel van onder de motorkap, de Aventador aan de 30 jarige achter het stuur.
JanJansen zegt
Zou dan een Lamborghini worden waar je elke dag van kunt genieten. Ik zie alleen maar voordelen.
tmenges zegt
Ben benieuwd! Als het een typische moderne Lamborghini look moet krijgen wil ik nog wel eens zien hoe ‘ stijlvol’ het wordt.
ghini zegt
Eindelijk! Estoque concept beetje updaten en klaar.. Gaat een gave bak worden!
dtwo zegt
De meest iconische lambo’s zijn geen overdadig gestileerde auto’s. Wel sensationeel, maar met de Aventador en met name al die rare one-offs, is er een beeld ontstaan dat een échte Lamborghini eruit hoort te zien als een soort rijdende tondeuse, en dat is flauwekul. Ik hoop nog steeds vurig dat de Estoque alsnog komt, maar deze aangekondigde 2+2 gaat er heel anders uitzien verwacht ik. Meer in lijn met de Asterion concept, verwacht ik. Maar hopelijk inderdaad wel weer een echt mooie lambo.