De vierde generatie Skoda Superb zal wel weer een ruimteschip worden.
Een tijdje geleden was ondergetekende met mijn lieftallige vriendin een midweekje naar Praag. In plaats van de auto waren we met gepaste schaamte met het vliegtuig gegaan. Op het vliegveld in Praag gingen we met een taxi naar het hotel. Onze chauffeur – Pavel genaamd – was een coureur die zich minimaal kon meten met Kevin Magnussen. Misschien wel Jos Verstappen.
Hij had alleen het materiaal niet. Zijn auto was een Skoda Superb 2.0 TDI in de luxe L&K-uitvoering. Daarbij vroeg ik mij eigenlijk af: wat heeft een mens nog meer nodig? De Skoda was ruim, luxe, comfortabel in zoals Pavel aantoonde in staat om hoogst illegale snelheden te rijden: hij bleef zelfs een BMW M3 voor! Uiteraard hebben we Pavel een flinke fooi gegeven.
Vierde generatie Skoda Superb
Maar die auto was dus een derde generatie Skoda Superb. Die kun je op dit moment nog altijd gewoon kopen, maar het model begint wel een beetje op leeftijd te raken. De huidige werd geïntroduceerd in 2015 en inmiddels zijn we 8 jaar verder.
In 2019 kreeg het model een facelift, dus is het nu wel tijd voor de vierde generatie Skoda Superb. En goed nieuws: die opvolger komt eraan!
Nu is dat niet een heel groot geheim, want het is al eens eerder verklapt dat Skoda werkte aan een nieuwe D-segment auto. Dat is op zich vrij logisch, want onlangs lanceerde Volkswagen een nieuwe Passat.
De Passat en Superb zijn niet identieke auto’s met een andere badge, maar delen wel een hoop onderdelen en een gedeelte van de bodemsectie. Het grootste verschil is de wielbasis: die is aanzienlijk groter bij de Superb. Nog een verschil: de Superb komt er wél als sedan, terwijl de Passat altijd een Variant is.
Geen revolutie
Als we de afbeeldingen zo zien is het duidelijk dat Skoda niet gekozen heeft voor een revolutionaire designtaal. Sterker nog, het zou ons niet verbazen dat er eigenlijk sprake is van een zeer ingrijpende facelift in plaats van een compleet nieuw model.
Wel een nieuw koetswerk en nieuw interieur, maar de ‘hardpoints’ zijn nog hetzelfde. Net als bij de Passat.
De vierde generatie Skoda Superb (of ‘3,5e generatie’) komt er met benzine-, diesel- en plug-in hybride-varianten. Standaard heeft de Superb voorwielaandrijving, maar sommige uitvoeringen zullen vierwielaandrijving mee krijgen. Een handbak zullen we ook moeten missen, alle versies hebben een DSG aan boord.
De vierde generatie Skoda Superb wordt op 2 november onthuld.
Meer lezen? Dit zijn de 13 PHEV’s met de grootste actieradius!
Edge zegt
Op basis van die eerste schets zou je haast zeggen dat het een nieuwe BMW 5-serie is. Dit had echt zo door gekund fraaie opvolger van de G31 5-serie.
Edge zegt
Edit die te laat was: als. Dit had zo door gekund als fraaie opvolger van de G31 5-serie
Dutchdriftking zegt
Bijzonder fraai. Altijd een zwak voor de Superb gehad. Wel de tweede generatie als 3.6 R36 natuurlijk: https://youtu.be/VkjRSpT2BGI
alloallo zegt
Exact de reden waarom ik 2x een superb uit de huidige serie heb gehad. Allebei met 190pk diesel.
Superfijne auto en betaalbaar in de bijtelling
ty5500 zegt
Zou ondertussen ook stilletjes aan een elektrische variant verwachten (op id7 basis?).
mashell zegt
Die gaat er ook komen, zie: https://www.skoda-storyboard.com/en/skoda-world/lets-explore-2023/
potjak zegt
Weinig vernieuwend, ik zie een Skoda Octavia station.
Dutchdriftking zegt
@potjak: dat is misschien juist vernieuwend. Gewoon een fijn vertrouwd design vasthouden met minimale verbeteringen. Daar kunnen ze bij BMW, wat zeg ik de rest van de VAG groep, nog een hoop van leren.
potjak zegt
We zullen zien, 12 in een dozijn en vernieuwend. Een echte auto voor de “doe maar gewoon dan doe je gek genoeg” mensen.
mashell zegt
Dat is toch precies wat Porsche en Audi ook doen, geen design experimenten.
Bij Mercedes is het al jaren lastig de generaties en de modellen uit elkaar te houden. BMW is tegenwoordig lekker los qua design maar dat is ook voor het eerst sinds de Isetta.
Paul zegt
Weer van die tekeningen waar je enthousiast van wordt maar zeer waarschijnlijk een schril contrast is met de realiteit tzt. De Octavia of superb zijn altijd nog koplopers geweest is saai auto-ontwerp en dat zal niet anders worden.
mashell zegt
De meeste mensen zijn saai en zoeken saaie auto’s. Het is gewoon een grote markt.
MarcoM zegt
Prachtig, daar kunnen een aantal andere duitse merken voorbeeld aan nemen.
vopo zegt
Hier ook twee keer een Superb Combi gehad naar volle tevredenheid.
mashell zegt
Maar s’nachts droomde je van een Passat en als het een heel stoute droom was zelfs van een Audi A6 avant…
meetsysteem zegt
De nieuwe Passat heeft dezelfde wielbasis als de komende Superb. Bij de uitgaande versies was de wielbasis van de VW wel korter dan van de Škoda.