De viercilinder C63 beter dan de achtcilinder? Dat kan toch niet?
Weinig dingen houden de gemoederen zo bezig als de Mercedes-AMG C63 die tegenwoordig een viercilinder heeft in plaats van een V8. Als je het moet uitleggen aan een leek, zal die je scheef aankijken: “Ja, de oude maakt VROEM-VROEM geluiden en de nieuwe nauwelijks. Daarom wil je die oude”.
Als je even vluchtig op papier kikt, is alleen het cilinderaantal het enige negatieve. De nieuwe C63 is zuiniger, sneller, sterker en krachtiger. Daarbij he je ook nog eens vierwielaandrijving, wat de laatste generatie eigenlijk echt nodig had.
Viercilinder C63 beter dan achtcilinder
Kortom, de perfecte allrounder dus. Maar ondanks dat veel mensen de oude toffer vinden, vragen we ons wel af: is deze ook beter? Matt van Carwow (je kent ‘m wel) ging het eventjes uitzoeken. Dat deed hij de door de auto op de dragstrip te zitten. Of dragstrip, het is een oude landingsbaan in Engeland waar die mooi gebruik van kan maken.
En wat blijkt: de nieuwe is sneller! Jahaa, een viercilinder is sneller dan een achtcilinder! Wie had dat gedacht? In principe is het ook niet gek. De viercilinder heeft vierwielaandrijving en 680 pk en de V8 achterwielaandrijving en 510 pk. Dus ja, dan wint de sterkste!
Hosanna!
Is het allemaal Hosanna? Nou, niet helemaal. Want ondanks dat vroem vroem geluiden niet belangrijk horen te zijn, is dat het wel. Man, wat klinkt zo’n V8 toch geweldig. Verder is de oude achtcilinder C63 wel in het voordeel met de tussensprint.
Veel koppel en een relatief laag gewicht helpen dan mee. Zeker in de comfort-stand duurt het even voor de auto doorheeft dat je wilt planken. De viercilinder C63 is uiteindelijk wel ietsje sneller, maar het is ook weer niet de eclatante overwinning die je zou verwachten
De video kon je hieronder bekijken:
Fotocredits: speciale stickers op een C63 door @Spotcrewda via Autoblog Spots!
Videocredits: CarWow
Meer lezen? Dit zijn 19 gave viercilinders op een rij!
Johanneke zegt
Het zijn leuke video’s die hij maakt, maar het is wel allemaal erg Toos Tesla. Iedere auto heeft een automaat en launch control, dus zoveel is er niet aan.
michiel_vandelft zegt
Ja vind je ze nou leuk of is er weinig aan? make up your mind!
anthwan zegt
Zonder het filmpje te kijken, ze zetten de oude in het (saaie) wit naast de nieuwe in hip blauw.
Allemaal puur om die grasmaaier beter te laten lijken dan ‘good old’ V8.
heckblende zegt
#complottttttttttttttttttttttt
michiel_vandelft zegt
Ja en ze gebruiken ook nog eens het Pre-FL model! Hoe kunnen ze!! Ik doe niet mee aan je complottheorie, en ze hebben gelijk als ze zeggen dat zowel de Pre-Fl als de FL C63s allebei 510pk hebben, echter heeft de FL een betere programmatie voor de bak en launch control, dus het vergelijk is niet helemaal eerlijk imho
2scan zegt
Dat is echt onzin, vaak zijn het mensen uit het netwerk van de CarWow crew die auto’s uitlenen voor de tests. Die mensen worden netjes vermeld en bedankt. Dus ze zijn afhankelijk van de kleuren die de eigenaren hebben gekozen…
lekkaah zegt
Beter = minder leuk, blijkt vaak in de autowereld.
jippie zegt
Stichting open deur! Een Taycan is ook beter dan een 911, Een i5 is ook beter dan een 540i, een SF90 is ook beter dan een 812, een Nevera is ook beter dan een Tourbillon. Boeien?
Jurgen zegt
Carwow is ook het enige leuke autoprogramma op YouTube. Mat Watson en zijn vrienden doen het erg leuk allemaal. Ook deze is weer vermakelijk met de C63;)
michaelras zegt
het enige leuke autoprogramma op youtube, ok…
Dan mis je er nog wel een paar hoor
Dutchdriftking zegt
@michaelras: Nou inderdaad, die ADHD kabouter staat bij mij nog niet in de top 20…
V8Vantage zegt
Dacht even te lezen ABHD in de gauwigheid… ;-)
V8Vantage zegt
Je vergeet Autoblog ;-)
mashell zegt
Matt Watson doet inderdaad aardig z’n best om met Schmee en Doug Demiro te concurreren als het gaat om kunstmatig enthousiasme.
bmwadept zegt
Dan kijk ik liever naar Harry’s Garage. Auto journalistiek zonder franje en Top Gear achtige imitaties.
gregorius zegt
Natuurlijk is dat ding beter. Het is beter op vrijwel alle vlakken.
Zo heb ik bijv een keer een AMG experience gedaan; onderdeel was bochtig circuitje met A45’s en een C63; iedereen is sneller in een A45 op het moment ze voor de eerste keer instappen.
En zo zal t ook zijn met de nieuwe C63-4-cylinder tov de oude. Nu kan echt elke halve zool verder rijden.
Het enige probleem is: mensen die een C63 kopen, doen dat dat niet om benzine te sparen bij het forensen. De meeste doen het ook niet voor een stoplicht sprintje: sinds de Model 3 sta je toch snel voor lul.
Mensen kopen een C63 (en alle 63 AMGs) ook voor het gevoel van die V8. Het is een bruut gevoel; met ouderwetse PKs in een modern jasje. Klinkt geweldig (ok, niet atmosferische V8, maar dat mag nie meer).
Verder van MB snap ik t ook wel. Wil je een handige supersnelle huis-werk-auto; neem die C63.
Wil je iets bruuts en exclusief: genoeg modellen, nog iets duurder, die die 4.0 V8 zullen houden!
mashell zegt
Jij snapt het. De juiste vraag is niet welke is de snelste of zuinigste maar met welke heb je het meeste plezier. Of lawaai, als het je daarom te doen is.
racerx zegt
Doe de V8 maar, lijkt me de leukere auto om te rijden. Dan maar iets langzamer, daarnaast is het verschil ook weer niet heel groot als de boel eenmaal rolt
acavs zegt
Leuk voorbeeld van indicatorisme: het optimaliseren van een makkelijk te meten en dus veel gebruikte indicator ten koste van minder makkelijk te meten prestaties. Het resultaat is een auto die op papier erg indrukwekkend is, maar in de praktijk niemand wil hebben.
ericc zegt
En toch neem ik een M3 CS!!!!! En de V8 als het een Mercedes moet zijn.
pitapita zegt
Je mag hem best “beter” noemen, maar feit is en blijft dat niemand ‘m koopt.
kniesoor zegt
Das Vau8-ste oder Nichts !
Benny_Weisz zegt
De 4.0 V8…..no contest!!
“If speed is really an issue, just make sure you start a little bit earlier!”
– James May –
watchhok zegt
4 cilinder en 4 wheel drive…
8 cilinder alleen achterwielen…
Kansloos