Vanaf 2026 wordt het genieten, want dan zijn er vier heuse VAG-teams in de Formule 1!
De Formule 1 blijft een enorme trekpleister voor veel autofabrikanten. Dat lijkt eigenlijk heel erg raar, omdat er een enorme hoeveelheid geld in rond gaat. Dat niet alleen, de kans dat je levensgroot faalt is enorm aanwezig. Dat ligt echt niet alleen aan de hoeveelheid qua budget. Vraag maar aan Toyota, dat de grootst mogelijke moeite had om uit de middenmoot te ontstijgen, ondanks extreem veel geld op zak.
Aan de andere kant is het natuurlijk ook pure marketing. F1 is een mondiale sport, waar veel mensen naar kijken. Terwijl er maar een paar paardenkoppen zijn die Le Mans of DTM volgen. Formule 1-deelname valt gewoon onder het kopje ‘reclamebudget’. De combinatie Mercedes, Lewis Hamilton en A, CLA en GLA-klasses heeft bijzonder goed uitgepakt voor Mercedes. Dat is echt geen toeval. Nieuwe jonge klanten nodig en succes in de F1 met een coole coureur is altijd een succes.
Vier Duitse VAG-teams in de F1
Nu zijn er meer Duitse merken die op de loer liggen. Het frappante is, het zijn beide merken behorend tot de Volkswagen Group. Volgens de Duitse kwaliteitspublicatie Bild is het goed mogelijk dat Audi en Porsche de F1 in gaan. En in beide gevallen is het best een logische gedachte, gezien de teambazen.
Red Bull-Audi
Volkswagen zal zelf niet zijn naam aan de F1 verlenen. Het eerste team dat ze noemen, is Red Bull. Logisch, want vanaf volgend jaar moeten ze hun eigen motoren gaan regelen tot 2026. Zij zullen zeker interesse hebben in een motorpartner. In dit geval zou het gaan om Audi, waardoor Max Verstappen dus de F1-titels aan elkaar moet rijgen in een Red Bull-Audi, geholpen door de AlphaTauri-Audi met vermoedelijk nog steeds Pierre Gasly achter het stuur.
WIlliams-Audi
Het tweede team is Williams. Dat team rijdt nu nog met Mercedes-motoren rond. Dit jaar is Williams bezig aan een indrukwekkende opmars die vorig jaar al werd ingezet. De eerste serie punten zijn nu al binnengehaald. Sterker nog, het team staat op dit moment 8e, nog voor Haas en Alfa Romeo. De link met Williams is heel eenvoudig: Jost Capito heeft succes geboekt met Volkswagen in het WRC. Ook in dit geval zou het gaan om Audi. Het verklaart tevens waarom Alexander Albon volgend jaar zijn rentree maakt bij Williams.
McLaren-Porsche
Het derde team is McLaren. In hun specifieke geval zal er gekozen worden voor het historisch correcte Porsche. In de jaren ’80 reed McLaren namelijk al met Porsche-motoren. Ook hier is de link met de Volkswagen Group vrij kort. De teambaas van McLaren, Andreas Seidl, was uitermate succesvol als teambaas van Porsche op Le Mans.
Hoe lang gaat Mercedes door?
Het valt daarbij nog te bezien hoe lang Mercedes überhaupt nog wil doorgaan. Het team wordt naar verluidt verkocht aan Ineos (dat nu ook een sponsor is). Ook is Mercedes CEO Ola Källenius niet gecharmeerd van het vele geld uitgeven aan een sport dat een uitstervende technologie toepast.
In het geval van deze vier VAG-teams in de F1 gaat het puur en alleen als leverancier van motoren. De teams zullen alsnog zelf hun auto’s ontwikkelen en teams runnen.
vaakbenjetebang zegt
De flauwe grappen liggen voor het oprapen; je zou met vier teams eigenlijk de ‘klassieke’ line-up van VW/Audi/Seat/Skoda verwachten. Allemaal dezelfde techniek, maar dan in iets andere jurkjes en met al naar gelang meer of minder knuffelbare kunststoffen in de cockpit en met hier of daar een uniek handigheidje zoals een in de Halo geïntegereerde paraplu voor als het regent op de grid. Updates komen dan eerst bij team Audi, en sijpelen dan gedurende het seizoen door de hiërarchie heen.
Alle gekheid op een stokje: als VW dan eindelijk instapt, ligt het voor de hand dat ze dat met zo veel mogelijk teams tegelijk zullen willen doen, en gezien de connecties bij de teams is dit een heel goed denkbare variant. Helaas blijft het dan zo dat er relatief weinig verschillende aandrijflijnen zullen zijn. Dat is nu natuurlijk al zo, en in het verleden was het vaak niet anders, maar wat variatie is ook wel leuk.
tinnemans zegt
@vaakbenjetebang; Je vergeet er eentje te noemen; Porsche zal per definitie het snelst zijn, gevolgd door Audi, Seat en Skoda.
karhengst zegt
Ik ben toch echt benieuwd naar de strijd tussen Bugatti en Lamborghini. Al zal het me niks verbazen wanneer ze hun neus ophalen voor dit 1.6jes festijn.
tortuga zegt
@karhengst: vergeet Cupra niet!
dalmore zegt
Laten we Cupra alsjeblieft snel vergeten
bernoulli zegt
Bugatti is nu voor 55% van Rimac en 45% van Porsche.
Van Epschoten zegt
@vaakbenjetebang: En Petronas keert terug als sponsor, de reden laat zich raden.
rutgerg zegt
Zou er in 2026 nog wel een F1 zijn…. Met alle milieumaatregelen etc is dat niet heel voor de hand liggend. Niet alleen de auto’s maar het hele circus continu de wereld over vliegen blijft natuurlijk niet heel lang met drogen ogen uit te leggen.
ghini zegt
@rutgerg: ze zeiden laatst toch iets over bio brandstof en per 20 zoveel helemaal groen blablabla
bernoulli zegt
Bild. Dan is het waar.
Hihi.
str8six zegt
Wat een nonsens. Dus een ieder die een team leidt en connecties heeft uit een verleden naar VAG wordt daarmee in verband gebracht? Misschien dan ook wel Peugeot terug in de F1 want Jean Todt of Lamborghini want Domenicali of wie weet wel Daihatsu want Ralf Schumacher is F1 reporter en heeft bij Toyota gereden.
ghini zegt
@str8six: haha ja die linkjes zijn zo zwak..
lekkerlinksrijden zegt
De nieuwe DTM?
fordnut zegt
Ik denk niet dat Audi mee kan doen, je mag geen olie verbranden.
elemento zegt
@fordnut: of ze krijgen contineu gridstraffen ivm motorwissels
ghini zegt
Let maar op: Honda komt terug.
mashell zegt
Omdat er groep oud Volkswagen AG medewerkers in de F1 werken komt Volkswagen AG naar de F1, logisch…
Aan de andere kant Volkswagen AG gaat zet vol op elektrisch dus de kans dat ze in de F1 gaan is wel heel erg klein.
Rick-dos zegt
Williams, Red Bull, McLaren en AlphaTauri’s reactie: Huh? Wat? Wie heeft de contracten getekend?
Dutchdriftking zegt
Ik denk dat ze dit alleen doen als vanaf 2026 er 500pk uit een motor op biobrandstof komt, en 500pk uit een elektromotor. Maar wie ben ik.
flyerbunch zegt
Er was sprake van onderhandelingen met Red Bull motoren en Audi/Porsche. Nu dat Red Bull de investering heeft gedaan in z’n eigen motoren zullen ze dat niet zomaar na 4j opgeven. Had begrepen dat de VW group interesse had in samenwerking in het samen ontwikkelen van die motoren en die dan ook aan andere teams te licensen ipv nog meer teams met Mercedes motor. Ps: de combo Red Bull Porsche ipv Audi leek me leuker!
Robert zegt
@flyerbunch: als Red Bull Powertrains eenmaal ‘staat’, is het in 2026 een fantastische kans voor élke autofabrikant om daar z’n merkna(a)m(en) aan te mogen verbinden. Of de toko gewoon over te nemen. Net zoals dat AMG Mercedes de aandrijflijnen voor hun fabrieks- en klantenteams betrekt bij de firma die vroeger Ilmor Engineering heette (en nu in het bezit is van Mercedes).
Nemus zegt
@RRRobert: maar het mooie van het Ilmor verhaal is dat Ilmor, net als Cosworth destijds een onafhankelijke motorenbouwer is die eerst met ‘oude’ Ford-motoren in de Mclaren stapte. Tot Mclaren Ilmor dumpte voor… Mercedes. Dat Mercedes uiteindelijk Ilmor koopt is dan ook een soort van goede karma voor Ilmor, die erom bekend stond heel wat meer uit motoren te halen dan de fabrikant zelf.
Zouden ze een boek over kunnen schrijven ☺️
ghini zegt
@flyerbunch: dit
Alex_79 zegt
Een bekend gerucht dat vooral Bild ieder jaar boven haalt als er mogelijkheid is voor nieuwe constructeurs of motorleveranciers om toe treden. Één keer zaten ze er heel dichtbij toen Audi en RBR idd wilden samenwerken, maar toen sloeg het dieselschandaal de bodem onder het verhaal weg. Om eerlijk te zijn ik geloof deze verhalen niet meer vanwege de manier waarop Audi ooit Bernie Ecclestone voor gek zette door te doen alsof ze mee gingen doen als de F1 voor V4 turbo motoren. Bernie lobbyde daar inderdaad succesvol voor en vervolgens liet Audi hem er in zakken door niet te komen en VW het WK
rally te laten doen. Bernie was in één keer de grootste vijand van turbomotoren in de F1 sinds mensenheugenis
clubbtraxx zegt
Hahahaha… F1 en VAG… hoe vaak we die al de afgelopen jaren voorbij hebben zien komen.
Kun je rekenen? Nou reken er dan maar niet op!