De man heeft alles al gewonnen. Waarom dan toch doorgaan? Team AB zocht het voor je uit!
Gisteren was een beetje een vreemde dag voor de doorgewinterde F1-fan. Het hing natuurlijk in de lucht, maar eindelijk werd bekend gemaakt dat Charles LeClerc voor het team van Ferrari gaat rijden. De Monegask was een oogappeltje van de onlangs overleden Sergio Marchionne. Na diens plotselinge dood gingen de geruchten dat LeClerc toch níet naar Ferrari zou gaan. Ferrari werkte voorheen voornamelijk met gevestigde namen die zich al ruimschoots hadden bewezen in de Formule 1, wellicht op Felipe Massa na.
Enfin, de tweede schok was dat Kimi Raikkonen een transfer gaat maken naar Sauber Alfa Romeo. Hij heeft getekend voor maar liefst twee seizoenen. De enige geruchten die de ronde deden was dat Kimi óf nog één jaar zou bijtekenen óf met pensioen zou gaan. Het werd dus geen van beide. Hierbij vier redenen waarom wij denken dat Kimi Raikkonen toch heeft bijgetekend:
1. Hij wil Mika Häkkinen voorbij
Op dit moment staat Mika Häkkinen op 20 overwinningen in de Formule 1. Mede daardoor is hij twee keer wereldkampioen geworden. Kimi Raikkonen heeft een zelfde aantal overwinningen op zijn naam staan, maar werd slechts 1 keer wereldkampioen (in 2007). Als hij die overwinning wil pakken, zal hij het dit seizoen moeten doen. Op dit moment zit hij in de snelste auto. Wellicht weet Kimi meer dan wij. Dan komen we namelijk uit op reden nummer twee.
2. Sauber heeft een paar verrassingen in petto voor de komende jaren
Vorig jaar was Sauber het lachertje van de Formule 1. De auto’s waren gewoonweg veel te langzaam om een deuk in een pakje boter te kunnen rijden. Dit seizoen gaat het al een stukje beter met 19 WK-punten. Daarmee is het nog altijd een achterhoede team, maar de weg naar boven lijkt gevonden. Natuurlijk is de kans dat Raikkonen wint in een Sauber erg klein, maar je weet maar nooit. Denk aan Brazilië 2003. Veel regen, crashes in de voorhoede. Dan is een ervaren rot als Raikkonen altijd in staat om te presteren. Een ding is zeker: als ‘ie niet meer racet, wint ie niets.
3. Hij wil de meest ervaren coureur ooit zijn.
Dit is de meest waarschijnlijke reden. Kimi wil de meest ervaren coureur worden met hoogste aantal gereden races. Als we ervan uitgaan dat ook in 2020 er 21 races zijn (net als in 2019), dan staat de teller bij Raikkonen op 336 races. Daarmee zou hij dan Rubens Barrichello verslaan, die nu het record heeft van 326 races.
4. Hij vindt het gewoon leuk
Kimi Raikkonen is een beetje als Captain Raymond Holt: het is bijzonder lastig af te lezen wanneer hij blij is. Echter, als hij boos is laat hij dat duidelijk merken. Denk aan de GP van Monaco in 2017. Op dit moment moet hij tweede viool spelen voor wonderkind Sebastian Vettel. Meer dan eens mocht Raikkonen dit seizoen fungeren als mobiele chicane. Handig voor Ferrari en Vettel, maar een racer als Raikkonen wil gewoon actie. Als Sauber Alfa Romeo volgend jaar nog wat beter wordt, kan Raikkonen geregeld voor een verrassing zorgen in de middenmoot. Denk aan Alonso, die af en toe stunt met een oranje zeepkist uit Woking.
audihenkie zegt
5. Het geld is ook wel lekker
daihatsucuore zegt
@audihenkie: 6: Bwoah. Mwoah.
slickrick zegt
@audihenkie: Hij is circa 200 miljoen waard, denk echt niet dat hij nog voor het geld in de auto stapt.
Kimi heeft het zelf tijdens de persconferentie in Monza verteld, I enjoy racing, but not all the other stuff around F1. M.a.w. leave me alone, let me race
dracae zegt
@audihenkie: Mika Salo suggereert dat Raikkonen over een paar jaar Sauber wil kopen. Hij is qua bezit, sponsoring en dergelijke waarschijnlijk meer ‘waard’ dan het hele team.
raym zegt
@audihenkie: Heb het vermoede sauber niet zo best zal betalen. Team was na genoeg failliet. Die betalen echt niet wat hij bij Ferrari kreeg.
toniominestrone zegt
Volgens mij gwoon aannames van AB, ik denk dat sl die records Kimi geen moer kan schelen.
stfu zegt
@toniominestrone: zou ze sieren als ze daadwerkelijk eens onderzoek zouden doen.
thierryvth zegt
@stfu: dat is niet de enige nonsense, Massa was niet de eerste niet gevestigde coureur want dat is sinds de 80’s al niet meer zo. Villeneuve, Alboreto, Irvine, Salo allemaal degelijke rijders zonder enorme staat van dienst in F1.
Villeneuve had alles behalve de zogenaamde cult status die hij nu heeft, niemand had het in die tijd over villeneuve
willeme zegt
@thierryvth: Daarom staat er ook niet dat Massa de eerste was ;-). Over het algemeen werkt Ferrari vooral met coureurs met behoorlijke ervaring. Mika Salo was een invaller voor een paar races omdat Schumi zijn been gebroken had. Noodoplossinkje.
thierryvth zegt
@willeme: quote: voornamelijk met gevestigde namen
Nope, voornamelijk niet
550maranello zegt
@thierryvth: onzin! Villeneuve was wel degelijk de grote held destijds. Iedereen ging ervan uit dat hij snel kampioen zou worden. De shock was enorm toen hij overleed.
Silverarrow zegt
4 mogelijke redenen. Niet geheel onbelangrijk.
fapfap zegt
5. Money
Zal wel een flinke duit opbrengen, mede door Ferrari gefinancieerd om Sauber een beter team te maken. Ze hebben daar een ervaren coureur nodig.
maferick74 zegt
@fapfap: wanr als je geschat word op 200 miljoen dan wil je natuurlijk nog meer.
realhustler zegt
Lijkt me een uitdaging om een team als Sauber hoger op te krijgen. Een hele interessante uitdaging! En als hij voor Sauber rijdt, dan mag hij inhalen als hij het wil, en hoeft er niemand langs te laten…. Stel Ferrari stijgt tot grote hoogte en Vettel en LeClerc gunnen elkaar geen cm asfalt en eindigen een paar keer in de grindbak, wie weet is Kimi de lachende derde en sprokkelt meer punten bij elkaar en eindigt hoger…
21 races 1e worden = 525 punten. Verdeel dat over LeClerc en Vettel, met een paar keer grindbak is zeg ff 250 punten ieder. Kimi alle races 2e is 378 punten….
dawwg zegt
@realhustler: Je vergeet nog 2 Mercedessen en 2 Redbulls in je vergelijking; gaat dus nooit gebeuren.
topcom zegt
@realhustler: Ok
realhustler zegt
@topcom: Redbull – Honda, jammer voor Max, maar ik vrees het ergste. Ik denk volgend jaar niet meer automatisch top 3 team. Mercedes was aan de top, en zit nu in het neergaande deel van de grafiek. Ook niet meer automatisch top 3 team, maar misschien nog wel. Het is koffiedik kijken, maar ik verwacht dat er nu een tijdelijke periode komt waarin Ferrari en de Ferrari motor de te kloppen teams bepalen. Dus 1 Ferrari, Renault en Haas en misschien Sauber vechten om plek 2 en 3, en Mercedes strijd om plek 3 en 4.
McLaren en Red Bull gaan ruzie maken om plek 4 – 5 – 6 en af en toe komt Torro Rosso daar even kijken. Williams blijft achteraan, en Force India komt met 1 auto af en toe dat feestje om 4-5-6 verstoren, de andere vecht met Williams om de lantaarn. Het is afwachten en koffiedik kijken. Dit is mijn inschatting.
Ik hoop Mercedes en Hamilton vinden de weg naar boven, En dat Max het met Hamilton aan de stok krijgt voor 1, maar dat is dromen. 1 voordeel voor Max: Mercedes en Ferrari zijn druk met 2018, en stoppen alle cfd tijd in 2018, en Red Bull is druk met 2019 en de nieuwe aero regels en wenden hun cfd tijd daaraan. Als Honda goed blijkt geeft dat kansen zeker in het begin.
harrie zegt
@realhustler: Ja ik hoop ook dat Hamilton en Mercedes de weg naar boven gaan vinden…
Je weet dat ze beide kampioenschappen bovenaan staan?
cloverleaf zegt
@realhustler: Vous parlez Neerlandais?
dsdh zegt
@realhustler: wat jij hebt gerookt weet ik niet, maar ik wil het hebben
raym zegt
@realhustler: haas strijd om plaats 2 samen met renault. Zou zeggen blijft van de LSD of je ook gebruikt af.
piquet1986 zegt
@realhustler: en de rest gaat fietsen zeker?
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
6. Zou Charles Leclerc het om een of andere reden verkloten. Dan kan Ferrari hem weer terugswitchen met Kimi. A la Kvyat – Verstappen 2016
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: 7. Geruchten speculeren dat Kimi aandelen in Sauber aangeboden heeft gekregen. No better way om je toekomstige team te leren kennen dan om 2 jaar vol in hun spotlight te staan
kunstomdathetmoet zegt
De belangrijkste redden is natuurlijk geld. Reden 1 begrijp ik niet. Als Raikkonen meer overwinningen dan Hakkinen wil pakken, waarom gaat hij dan rijden bij een team dat hem geen winnende auto kan geven? Willeme denkt dat ook, want hij schrijft in reden 2 terecht dat Sauber een achterhoede-team is en dat de kans op winst erg klein is. Toch zou Sauber verrassingen in petto hebben. Waarop is die claim gebaseerd? Hij wordt niet onderbouwd. Als hij wel onderbouwd zou worden (motor voor 2019 heeft 1000 pk, Adrian Newey wordt nieuwe ontwerper), is het natuurlijk geen verrassing meer. Zo kan ik ook wel van alles voorspellen. Reden 3 is aannemelijk. Die appelleert aan de eerzucht van een topsporter. Maar niet de waarschijnlijkste. Dat is: geld. 4 is ook aannemelijk. Formule 1-coureurs leiden een bevoorrecht en lucratief bestaan. Logisch dat je dat zo lang mogelijk wilt rekken.
Foto 2 en 3 zijn prachtig. Het lijkt wel of regen in de F1 mooiere foto’s oplevert dan droog weer.
ikleesookoverautos zegt
@kunstomdathetmoet: hij is zo’n 200 miljoen dollar waard dus die heeft geld zat. Die records kunnen hem volgens mij ook niet veel boeien.
kunstomdathetmoet zegt
@ikleesookoverautos: toen hij 50 miljoen had, had hij ook al geld zat. Waarom zou hij willen stoppen bij 200 miljoen?
slickrick zegt
@kunstomdathetmoet: Simpel, hij wil gewoon racen, wat moet hij anders doen ?? Met pensioen zoals mietje Nico Rosberg. Als je dit vak met passie uitvoert wil je het zo lang mogelijk doen….
kunstomdathetmoet zegt
@slickrick: grappig dat je Rosberg noemt. Was hij na het behalen van zijn wereldtitel in de F1 gebleven, dan was hij een van de topverdieners op de grid geweest. Maar Rosberg stopte. Van wie zou het waarschijnlijker zijn dat ie het niet voor het geld doet? Dat Raikkonen racen leuk vindt, betwijfel en betwist ik niet hoor. Maar er is ook nog zoiets als waardig afscheid nemen. Als je 39 bent, wereldkampioen bent geweest, al jaren bij het meest legendarische team rijdt, dat jou geen contractverlenging aanbiedt, en 200 miljoen dollar bij elkaar gereden hebt, kun je ook zeggen: het is mooi geweest. Raikkonen rijdt en rijdt maar door. De komende jaren zelfs bij een team uit de middelmaat. Dat is begrijpelijk en menselijk, maar wat mij betreft ook een tikje zielig. Rosberg (jij noemde hem) nam op zijn hoogtepunt afscheid. Ik vind dat groots.
slickrick zegt
@kunstomdathetmoet: Tja, de echte reden zullen we nooit weten natuurlijk. Maar je hoeft natuurlijk niet altijd te stoppen zodra je de wereldtitel pakt. Als Max verstappen volgend jaar wereldkampioen wordt en met pensioen zou gaan , dat zou dat een enorme teleurstelling zijn…… Anyway, ik denk dat de IceMan eigenlijk geen idee heeft wat hij anders zou moeten doen, het is of Racen of Zuipen, maar ik zie hem niet een youtube kanaal beginnen en vloggen over je leven in Monaco zoals Rosberg dat doet….
Het is net als Peter Aerts in de K1, die was eigenlijk te oud en stapte nog steeds de ring in…….wellicht dat je als auto coureur toch fysiek langer door kan draaien i.t.t. reguliere sporten. Broertjes Coronel zijn 46 en racen nog steeds. Ben blij dat Kimi is gebleven, verheug me op zijn races en introversie
mashell zegt
@slickrick: op het hoogtepunt stoppen, voor je veertigste met pensioen. Dan noem ik je geen mietje dat noem ik een held! Doorgaan, doorgaan en maar doorgaan omdat je niks anders (zelfs niet niks doen) kunt, dat heeft ook wat zieligs en het eindigt nooit mooi (vraag Bernie Ecclestone maar).
harrie zegt
En nu de echte reden: hij gaat zich inkopen bij Sauber en eerst helpen de auto naar een hoger plan te tillen.
mashell zegt
@harrie: dat zou wel ontzettend cool zijn. Van coureur naar teambaas. Je ziet het in het voetbal vaak dat bekende voetballers trainer/coach worden (de meesten zonder success). Maar een (ex) F1 coureur met een eigen team, dat hebben we al lang niet meer gezien (Prost F1?).
dwersbongel zegt
Mooie gelijkenis met Captain Raymond Holt. Als heb ik die toch vaker zien lachen.