Dat Subaru (net als Porsche) al jarenlang blijft geloven in het concept van boxermotoren is geen geheim, maar wat voor voordelen heeft zo’n motor? Subaru is zo vriendelijk om het even uit te leggen.
Dat een ‘platte’ boxermotor zorgt voor een lager zwaartepunt dan een ‘hoge’ lijnmotor of V-motor kan je waarschijnlijk nog wel bedenken. Ook heeft Subaru (samen met Toyota) met de BRZ nog maar eens goed bewezen hoe belangrijk een laag zwaartepunt kan zijn.
Subaru houdt zoveel van de boxermotor dat ze een boxerdieselmotor heeft ontwikkeld. Terwijl ze ook gewoon bij aandeelhouder Toyota hadden kunnen aankloppen voor een dieselblokje.
In de video op Autojunk kom je nog meer te weten over de voordelen van boxermotoren.
lemans96 zegt
Mij benieuwen of Porsche in 2014 ook weer met een boxermotor in hun nieuwe LMP komen.
Tot nu toe hebben ze wel al hun Le Mans overwinningen met boxers behaald…
Oh ja, en eh, Subaru, zorg a.u.b. dat jullie ’t zaakje weer crossplaine ontsteken, dan hebben we tenminste die fijne uitlaatroffel weer terug. ;-)
ej20g zegt
@lemans96: en een ongelijk uitlaatspruitstuk niet te vergeten!
jrk68 zegt
@lemans96:
Sec genomen klopt dat niet helemaal, de Spyder had een V8. Ok die won niet overall maar wel zijn klasse.
lemans96 zegt
@jrk68: Ik heb het dus over de overall overwinningen. ;-)
Heb nog met onze driekleur het volkslied voor het podium staan mee joelen toen Bleekemolen, Verstappen en van Merkestijn die klasse overwinning pakte. Was een mooi moment.
stattler zegt
@jrk68: de Porsche LMP2 hebben in de ALMS verschillende overall wins behaald voor de Audi’s…
Vincegail zegt
@lemans96:
“Kein Boxer, kein Reihen-Sechszylinder”
Dus blijft er over: V4, V6, 4-in-lijn. Met turbo natuurlijk.
http://www.motorsport-total.com/wec/news/2013/04/Porsche_LMP1-Motor_seit_August_auf_dem_Pruefstand_13041701.html
Vincegail zegt
@lemans96:
“Kein Boxer, kein Reihen-Sechszylinder”
Wat dan wel?
Ik kan de link van het bijbehorende artikel niet posten op een of andere manier.
KUYL zegt
@lemans96: volgens mij haal je wat door elkaar. Crossplane en ontsteking volgorde hebben wel iets verband met elkaar maar is zeker niet hetzelfde. Crossplane is bijv een amerikaanse v8 krukas en flattplane is bijv ferrari v8 en die zijn idd verantwoordelijk voor de verschillende “roffel” of ferrari “huil”. Dus crossplane heeft niks te maken met een boxer krukas of ontsteking. Jij bedoeld denk ik kruislings ontsteken of makkelijker gezegd de volgorde.
lemans96 zegt
@KUYL: Ja, crossplane en flatplane dus. Bij beide ben je verplicht je ontsteking er op aan te passen. U.S.A. V8 => kruislingse ontsteking, Italiaanse flatplane V8 als 2x viercylinder lijn ontstoken.
KUYL zegt
@lemans96: Klopt wat je zegt maar je blijft twee verschillende dingen door elkaar halen. Mijn uitleg was ook niet helemaal handig zie ik nu. Crossplane slaat namelijk op de krukastappen in stappen van 90 graden, dus een kruis(cross) van voren bekeken. Flatplane staan 180 graden uit elkaar, dus is de krukas plat wanneer je er naar kijkt van voren dus Flat genaamd. Ja het klopt dat die een andere ontstekingsvolgorde hebben. Maar iets als een Crossplane of in lijn ontsteking zoals je het gebruikt in je comment bestaan dus ook niet dat slaat puur op de krukas ook al maakt de ontsteking een kruis over de cilinders uitgetekend. Wat jij bedoeld heet even of on-even ontstekingsvolgorde, check deze wiki even voor een duidelijke uitleg:
http://en.wikipedia.org/wiki/Firing_order
omeslo zegt
@KUYL: Dit soort bijdragen zijn zo veel beter dan: ‘Jij moet nog heel veel leren knul’
Dank!
ej20g zegt
Het blijven fantastische blokken, vooral de EJ20 en EJ25. Een EJ207 please!
E34M5Touring zegt
http://www.youtube.com/watch?v=rwp1DV0uLp0
Very quiet……. Hahahhaha
E34M5Touring zegt
@E34M5Touring: http://www.youtube.com/watch?v=vI7owlS8vqA
Yes very quiet
ej20g zegt
@E34M5Touring: met een equal length uitlaatspruitstuk helaas. Voor de rest gewoon super natuurlijk!
chipmunk zegt
@ej20g: wat zijn dan de voordelen van een ongelijk spruitstuk?
ej20g zegt
@chipmunk: het geluid. Voordeel van een gelijk spruitstuk: betere flow en minder hitte met als resultaat een hoger vermogen en koppel en een verminderd turbogat.
chipmunk zegt
@ej20g: thx voor de heldere uitleg;-)
ej20g zegt
@chipmunk: geen probleem. Zelf zou ik altijd een ongelijk spruitstuk houden want die roffel is veel te mooi om te verliezen.
chipmunk zegt
@ej20g: heb die filmpjes van @e34m5touring zitten kijken dus kan me de voorstelling maken. Klinkt goed. Alleen hoe voorkom je dan te hoge temperaturen? (weinig technische kennis:$) is toch niet alleen je koelsysteem lijkt mij?
ej20g zegt
@chipmunk: om dat te snappen is de basis belangrijk. Een uitlaatspruitstuk van een turbogeblazen Subaru bestaat in principe uit twee spruitstukken, één links, één rechts. Als je voor de auto staat, is de linkerkant van het uitlaatspruitstuk korter dan de rechterkant. Dat komt doordat de turbo (opnieuw: als je voor de auto staat) links is gemonteerd. Voorbeeld van een ongelijk uitlaatspruitstuk: http://www.japperformanceparts.co.uk/images/TParts/1008729261.JPG Dit type spruitstuk wordt standaard gemonteerd door Subaru, het pijpje naast het spruitstuk is de up-pipe, daarop is de turbo gemonteerd. Zoals je kunt zien is linker kant een stuk korter dan de rechterkant, terwijl er net zoveel uitlaatgassen doorheen gaan maar er ook minder oppervlakte is waar rijwind tegenaan botst waardoor het spruitstuk afkoelt. Het gevolg is dat de korte kant een stuk heter wordt dan de lange kant. Dit kan deels opgelost worden door het uitlaatspruitstuk van binnen en/of buiten te voorzien van coating en/of het spruitstuk in een hittewerende tape te wikkelen, zoals het spruitstuk op de foto in de link.
Daar tegenover heb je het gelijke uitlaatspruitstuk. Daarbij is de linkerkant verlengt waardoor er links net zoveel koeloppervlakte is als rechts. Dat kan bijvoorbeeld op deze manier: http://i.imgur.com/Q5dFpCV.jpg De uitlaat op de foto in de link is voor de Toyota GT86/Subaru BRZ maar het principe is bij de Impreza’s ongeveer hetzelfde. Dit zorgt er ook voor dat de gassen zowel links als rechts ongeveer tegelijk aankomen bij de turbo, waardoor die beter blijft draaien dan bij het ongelijke spruitstuk waar de pijpen links korter zijn en de gassen dus eerder aankomen dan de gassen vanaf de rechterkant.
Daarnaast heb je ook nog de twin scroll spruitstukken die (voor zover ik weet, kan het mis hebben!) Subaru vanaf de New Age (2000 en later, twin scroll volgens mij vanaf 2003) op hun STi’s monteert, deze zijn te vergelijken met deze soort spruitstuk: http://www.full-race.com/store/images/full/subaru-impreza-wrx-sti-ej20-25-twinscoll-header-uppipe-turbo-manifold-content-9.jpg Een voordeel daarvan is dat beide kanten van het spruitstuk ongeveer even lang is en de gassen relatief makkelijk naar de turbo kunnen stromen. Een nadeel van deze spruitstukken (ook af fabriek) is dat de roffel er voor een groot deel door verdwijnt, ook een reden dat de latere Impreza’s met turbomotoren minder roffelen dan de eerste generatie vanaf 1993. Daar staat tegenover dat de motoren een stukje efficiënter zijn en de turbo een stuk eerder opspoelt, onder andere door de twin scroll techniek.
KUYL zegt
@ej20g: Het Twinscroll gedeelte is niet helemaal correct. Twin scroll slaat namelijk op de turbo. Twin slaat op de twee ingangen van de turbo die de verschillende luchtstromen scheiden zodat ze elkaar niet tegen werken. Makkelijkste voorbeeld is met 4 in lijn. Binnenste 2 en buitenste 2 zuigers zitten zeg maar op een lijn(hoogte). Dus per binnen en buiten zitten ze aangesloten op de turbo. Hiervoor klopt het dat je een apart spruitstuk nodig hebt zoals in het plaatje uit je comment. Je ziet daar duidelijk dat er 2 gaten zitten die lucht blazen in de turbo. De roffel verdwijnt hier inderdaad wat in omdat lucht van de verschillende cilinders elkaar niet tegen werkt.
ej20g zegt
@KUYL: dat klopt. Subaru heeft echter ook een speciaal twin scroll spruitstuk dat bij de turbo hoort. Ook de up-pipe bestaat uit twee afzonderlijke pijpen. Cilinder 1 en 2 sluiten samen aan op de onderste pijp, cilinder 3 en 4 sluiten aan op de bovenste pijp. Maar je hebt wel gelijk, voor twin scrill heb je een twin scroll turbo nodig. Het hele verhaal is alleen compleet als het spruitstuk ook wordt genoemd.
KUYL zegt
@ej20g: Klopt, dat zeg ik ook in de laatste zinnen ;). Maar niet subaru heeft daarvoor een “speciaal” spruitstuk voor. Een twin scroll turbo heeft altijd zo een dergelijk spruitstuk omdat die anders simpelweg niet werkt.
ej20g zegt
@KUYL: even overheen gelezen, toch minder handig zo’n mobiel.:) Ik had het ook beter kunnen zeggen aangezien niet alleen Subaru zo’n spruitstuk heeft maar alle merken met twin scroll turbo’s. Verder is het natuurlijk wel een “speciaal” spruitstuk in de zin dat het flink verschilt van conventionele spruitstukken.
Aan de ene kant vind ik het twin scroll spruitstuk van Subaru een prachtig stukje ontwerp en heb ik bewondering voor de voordelen die het spruitstuk met zich meebrengt, maar aan de andere kant heb ik er ook totaal niks mee omdat het de roffel voor een groot deel elimineert. En die is me eigenlijk gewoon heilig bij een Subaru.
chipmunk zegt
@ej20g: wederom bedankt voor de uitleg;-)
rotarypowah zegt
Voor een prehistorisch concept zoals de zuigermotor is het wel een mooi systeem, inderdaad.
lemans96 zegt
@rotarypowah: Tsja, ik hoop ook al een tijd op het terugkomen van Mazda naar Le Mans met een Wankelmotor maar tot nu toe niets dan af en toe een vaag geruchtje…
rotarypowah zegt
@lemans96: zal eerst een verandering in de regelementen moet komen denk ik.
lemans96 zegt
@rotarypowah: Ja en nee, denk ik. De huidige(en vooral de nieuwe, vanaf volgend jaar)technische regelementen zijn natuurlijk steeds vriendelijker voor hybride aandrijflijnen en aangezien de gemiddelde rotatiemotor wel wat mist onderin, zou het in een hybride set up, in samenwerking met het grote koppel van electromotoren, naar mijn idee een mooie combinatie zijn.
Here’s to hoping.
rotarypowah zegt
@lemans96: ik kom er net achter dat dat ‘verbod’ op de Wankel niet meer bestaat, dus het zou inderdaad kunnen! En als hybride heel interessant inderdaad.
Hoop dat we niet heel lang hoeven hopen.
timdrogt zegt
dus subaru heeft vw eigelijk gekopieerd,
lemans96 zegt
@timdrogt: Nou nee, ze hebben dus eigenlijk Porsche gekopieerd. ;-)
ej20g zegt
@timdrogt: hoezo gekopieerd? Dan heeft elke fabrikant met Ottomotoren het merk (ik weet niet welke) dat ermee begon gekopieerd. Onzin dus.
rotarypowah zegt
@ej20g: Nicolaus Otto ;)
ej20g zegt
@rotarypowah: dat snapte ik. Het ging mij even om het merk.:)
lemans96 zegt
@ej20g: Haha, HAP! Maar je hebt gelijk, daarbij, verschillende van Porsche’s ‘boxer’ motoren waren in werkelijkheid eigenlijk 180° V motoren.
ej20g zegt
@lemans96: ik hap wel vaak hè? Weet alleen niet of dat aan mij ligt of aan de trollen.
lemans96 zegt
@ej20g: Maakt niet uit toch? Je staat voor je passie en dan mag je wat mij betreft gewoon scherp reageren. ;-)
jrk68 zegt
@timdrogt:
Alsof VW de boxer heeft uitgevonden…. De eerst boxer was van Karl Benz, dus heeft VW het idee eigenlijk van Mercedes gecopieerd.
Seroo zegt
@jrk68: Weet je wie er toen aan het hoofd stond van de ontwikkelingen bij Karl Benz? Juist, Ferdinand Porsche.
jrk68 zegt
@Seroo:
Check je “feiten” zou ik zeggen, of lees dit artikel even.
http://www.boxermotor.com/boxermotor_technik_prinzip.php
timdrogt zegt
“subaru leads the world in number of boxer engines produced”
BULSHIT!!
vw heeft 21,5 miljoen kever verkocht, tel daat de andere modellen en industrie motoren bij en je krijg veel meer dan subarus 11 miljoen
eelco74 zegt
Wisten ze in 1971 bij Alfa ook al toen de Sud uitkwam…
Maar vergeet ook niet de Citroen 2CV en de GS. En de Lancia Flavia en Gamma.
yerrie zegt
@eelco74:
mijn ma had vroeger een Gamma Coupe 2500 ie, met die auto reden we de ferrari 308GTB van mijn ouwe helemaal zoek op de provinciale wegen, onwijs goed sturende auto was dat die Gamma.
Goeie ouwe tijd, helaas zijn de auto’s en het geld weg ( ; ik bedoel ) ;
midasracer zegt
Op de een of andere manier vind ik het Subaru blok een stuk slomer dan de andere boxer motoren. VWB koppel onderin zijn de Subaru motoren ook niet geweldig, dus de ene boxermotor is niet de andere.
subbliem zegt
@midasracer: dan wil ik best wel mijn forster XT naast jou midas zetten kijken wie er slomer is, ook onder in met koppel!! dat ze wat slomer zijn onder is gewoon door het awd systeem
ej20g zegt
@midasracer: en dat terwijl de atmosferische boxers van Subaru juist bekend staan om veel koppel onderin het toerenbereik. Over de turbomotoren heb je gelijk, die voelen onderin relatief langzaam omdat de turbo pas vrij laat op volle boost is.
bozewolf zegt
Inherente balans en laag zwaartepunt zijn de voordelen toch?
jaspermeul zegt
in dat filmpje en dan op de tijd 10:10 is dat niet de nieuwe WRX (impreza ding)
lincoln zegt
kutdingen ..
de zuinigste doet 1 op 10 .. anno 2013 ..
die mime-speler was dan wel goed op zijn plek ..
minder spreken = minder onzin verkondigen ..
lincoln zegt
o,ja ..
en BMW zal inmiddels toch wel by far de allergrootste boxer-motor fabrikant zijn ??
toroloco zegt
Lower centre of gravity? Kan best, maar het blok ligt volgens mij de hoog in het motorcompartiment. Subaru heeft blijkbaar nog nooit van een droogcarter gehoord. Nog iets ‘boxermoter is stiller’? Hoezo een Subaru en Porsche hoor je van ver aankomen met hun geroffel. Een EJ25 is zeker niet stil, been there done that.
ej20g zegt
@toroloco: dan zijn ze nog steeds lager dan V- of lijnmotoren. En stil kunnen ze wel zijn, een standaard 1.6 of 2.0 GL hoor je niet. Een WRX/STi en soortgenoten horen veel geluid te maken.
toroloco zegt
@ej20g: Ze stoefen zo hard dat hun EJ25 engine of the year van 2008 is. Deze ligt onderandere in de WRX en WRX/STI. Dus maakt veel lawaai!
darkpluisje zegt
@toroloco: ligt compleet aan de uitlaat die je er achter hangt, kan je nooit 1 op 1 vergelijken met andere auto’s/motoren
ej20g zegt
@toroloco: ja dat klopt. Hoef je mij niet te vertellen. Echter, boxermotoren in hun algemeen kunnen óók bij Subaru stil zijn. Dat de prestatiemotoren van Subaru niet stil zijn (o.a. door de uitlaat zoals al aangegeven) weet ik ook, de GT Turbo met EJ207 van een vriend van mij hoor je bij mij binnen met alle deuren en ramen dicht van 100 meter afstand stationair lopen. En dat is met een uitlaat die vrijwel net zo luid is als de standaard uitlaat.
Search zegt
Ondanks licht circuitgebruik en bijna 2 ton op de klok roffelt de mijne nog prima, heb de mijne 4 jaar in mijn bezit en er is nog niks (behalve normaal onderhoud) stuk gegaan.
Laue zegt
Wel een leuk informatief filmpje. Na 10 voordelen gehoord te hebben wil ik nu wel graag 10 nadelen horen. Ik ben geen expert.
knalfa zegt
@Laue: Indeed. Het is ook mooi hoe ze de verticale trillingen vergelijken maar niet de horizontale trillingen.
Laag zwaartepunt, ok fijn, maar neem dan ook de inbouwruimte die het in beslag neemt in de vergelijking mee.
Al met al, leuk propagandafilmpje voor boxer motoren. En nee ik heb niks tegen boxermotoren, maar als je iets vergelijkt doe het dan goed.
ej20g zegt
@Laue: nadelen:
– olieverbruik (een normaal onderhouden Subaru blok drinkt géén olie)
– breedte van het blok moet rekening mee gehouden worden
– relatief duur om de upgraden
– twee cilinderkoppen met 4 nokkenassen (SOHC’s hebben vanzelfsprekend 2 nokkenassen)
– brandstofverbruik (is relatief, 1 op 12 kan met een fluwelen voet op de snelweg prima)
– lange distributieriem (daarom relatief veel spanrollen)
en als laatst:
– niet iedereen kan zomaar een Subaru onderhouden (met name het vervangen van de distributie)
freez65 zegt
@ej20g: Nog een puntje, bij V en lijnmotoren loopt de olie vanzelf naar onder in het carter, en draait je cardanas in principe lekker door de olie heen. Een boxer moet je meer maatregelen nemen om de olie rond te krijgen. Olie loopt niet makkelijk terug het carter in op dezelfde manier, de hele wereld is plat in een boxer.
Een kritiekpuntje vanuit de motorwereld (BMW boxers tegen V-twins) Een V blok heeft een mooiere sound.
jrk68 zegt
@freez65:
Als je Cardanas in het blok zit heb je een serieus probleem….
freez65 zegt
@jrk68: Helemaal gelijk, ik bedoel krukas Een edit knop is nog steeds geen optie hier helaas ;-)
Maar als je de plaatjes van de blauwe blokjes ziet, en je het lichtblauwe als carterpan, dan is mijn punt duidelijk.
ej20g zegt
@freez65: dat is ook waar. Maar of dat een nadeel is? Blijkbaar niet zo, want ik ken geen verhalen van Subaru blokken die zomaar zonder olie hebben gelopen. En bij de verhalen waarbij het wel zo was, was het niet zomaar opeens maar kwam het vaak door een verkeerde behandeling van de motor en/of ongepaste of verkeerd gemonteerde upgrades.
En verder, ik snap dat je de krukas bedoelde want als je cardanas, zoals jrk68 al zei, in je blok zit heb je een groot probleem en heb je waarschijnlijk een kortstondige affaire gehad met een muur of boom.
tmenges zegt
Heb een alfa 33 1.7 16v gehad , super mooi geluid en een heerlijke duw in je rug elke keer.
alleen 1:8 verbruik was geen uitzondering helaas evenals het sleutel ‘plezier’ wat ik er aan had.
maar al met al veel plezier aan die boxer gehad!!
olliecaraddict zegt
maar waarom zijn er zo weinig constructeurs die de boxermotor gebruiken ? Ok hij is duur om te ontwikkelen enzo maar als je dan ook zo belangrijke voordelen hebt zoals lager zwaartepunt, is dat het dan niet waard? of zijn er nog belangrijke nadelen aan een boxer motor?