Wanneer je op de Nürburgring werkt als gids, dan ken je de baan als de achterkant van je hand. Een ideale lijn rijden moet dan geen probleem zijn. Wat heb je dan verder nog nodig? Een vederlichte Caterham, en een camera om het voor ons ook interessant te maken natuurlijk. Zit u er klaar voor?
De chauffeur in de onderstaande video is Dale Lomas, een blogger van Bridge to Gantry. Hij neemt plaats in een Caterham Superlight R300, die is uitgerust met de lichtste variant van Fords 2.0 liter grote Duratec motorblok. In deze uitvoering levert hij 178 pk, maar hij is ook in powertrims van 213 en 267 pk te verkrijgen. Gelukkig bedraagt het gewicht slechts 515 kg, wat in combinatie met het lage zwaartepunt garant staat voor puike bochtsnelheden. Alleen op topsnelheid komt de R300 tekort, want daar hakkelt hij in de begrenzer. Dit is echter een kwestie van bakverhoudingen. (BTG, via Jalopnik)
bpc zegt
haha lijkt me geweldig ! met een caterham ! enorme fun ! maar niet de snelste manier , motor vanvoor , achterwiel aandrijving en extreem licht, dat is een resept voor tailhappy !
MDA zegt
@bpc: Sure… Ik denk ook dat de gewichtsverdeling in een caterham R300 niet optimaal is. Colin Chapman had het fout. Gelukkig maar dat we jou hebben!
bpc zegt
@MDA: je snapt niet wat ik bedoel, de caterham is niet (meer ?) het optimale machine voor laptimes te zetten , daarvoor heb je dingen als radicals , die veel meer om balans draaien , de caterham is mega fun , maar hij heeft de balans niet van radicals en wastfield xtr’s
chapman kon in zijn tijd ook gewoon ng geen radicalachtigebouwen want de technologie was er ng niet,
zet een caterham , tegen een radical met het zelfde vermogen , en kijk welke het snelste is
midasracer zegt
@bpc: Ik denk dat de belabberde aerodynamica van de Caterham het grootste probleem is.
Svensson zegt
@bpc: Heeft weinig met balans te maken, die is bij een Caterham 7 zowat optimaal. Radicals en Westfield XTR’s zijn zoveel sneller omdat ze veel meer downforce hebben dan een 7. Ooit wel eens opgelet hoe moeilijk veel aero die auto’s hebben?
mylvan zegt
@bpc: De motor bij een Caterham ligt ACHTER de vooras….
fep739 zegt
Kerel werd paar keer serieus opgehouden (zeecontainer Peugeot , Witte Ford , etc…)
Hij had veel betere tijd kunnen neerzetten , maja , ’t is sowieso fub gegarandeerd met die Caterham.
audirs6ravant zegt
@fep739: haha ik moest wel lachen om die zeecontainer
Stino zegt
@fep739:
en vooral de oude rode 5 serie :D
dbonline zegt
Lijkt mij ongelofelijk veel fun zo’n Caterham!
Brutus zegt
Hij start de klok aan het einde van het lange rechte stuk en stopt de klok aan het begin.. Smokkelaar!
Lijkt me echt geweldig om een keertje zo over de Ring te razen.. Inhalen wat je inhalen kan!
Zababa zegt
@Brutus: Euhm, is dat niet precies waar “Bridge to Gantry” voor staat?
Brutus zegt
@Gionni: Ik had geen idee waar je het over had, maar na enige research neem ik mijn woorden terug.. ;)
Freewarefreak zegt
@Brutus: Verhelderend! Na deze comments ben ik ook gaan googlen en heb op http://bridgetogantry.com de hele uiteenzetting van de manier van meten gelezen. Ik was er ook niet mee bekend. Zo leer je nog eens wat op de dinsdagavond. ;)
OT: Wat een vet filmpje, wat lijkt mij gaaf om dat ook eens te doen zo in een Caterham. Of ik het zo hard kan en durf.. denk het niet.. maar gewoon de sensatie zo goed als ik het kan lijkt mij geweldig.
brinky zegt
Bijna file op ring. Maar wat een vet karretje is het.
Jimmie zegt
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een Megane RS zoveel sneller is.
brinky zegt
@Jimmie: Is die ook niet, wss is de caterham sneller. Hij moet zich heel vaak inhouden door de vele gezinsauto’s die de weg blokkeren…hij baant zich er nog netjes een weg door.
bpc zegt
@Jimmie: de megane rs trophy deet 8 7 de gewone rs weet ik niet maar hou er rekening mee dat dit (vermoed ik ? ) geen proffesionele piloot is en dat hij verkeer heeft waar hij langs moet , kun je niet echt vergelijken
bpc zegt
@bpc: met 8 7 bedoe ik 8 minuten en 7 seconde ;)
Jimmie zegt
@bpc en @brinky: de RS Trophy had op z’n tijd van 8:07 ongeveer 28 seconden nodig van Granty naar Bridge, dus grof geezgd een BTG tijd van zo’n 7:39.
Zijn inderdaad wel aardig wat secondes achter verkeer, maar denk het hikken in de begrenzer de meeste tijd kost.
Jimmie zegt
@Jimmie: het meeste tijd… :)
Joerek zegt
@Jimmie:
Waarom niet de meeste tijd? Het is toch de tijd en in jouw zin is meeste een bijvoeglijk naamwoord en geen zelfstandig naamwoord.
Jimmie zegt
@Joerek: je hebt helemaal gelijk, ik corrigeerde omdat ik het fout teruglas.. :oops:
Megakix zegt
@Jimmie: nope…’de’ is correct !
audirs6ravant zegt
@Jimmie: komop mense het is wel een blog he, geen spellingswedstrijd
gt5guidenl zegt
Wie gaat er even met zijn Donkervoort naar Duitsland om dit beter te doen?
Pas wel op voor alle amateurs die met hun familiebak ook een keer over de ring willen toeren met 50km ;)
Donkervoort zegt
@gt5guidenl: Dat is al gedaan, ze hebben zelfs een hele tijd het ronderecord voor straatauto’s in handen gehad:
http://www.autoblog.nl/archive/2005/11/15/en_donkervoort_is_weer_de_snel
The360box zegt
Het filmpje begon op 3 seconden aan het einde, dus gestart aan het einde van het rechte stuk en de klok wordt afgeklokt op het begin/midden. duzss
yerrie zegt
@The360box:
Dusz, moet je goed comments lezen, dit is hoe je de ring meet, de tourist ronde is vanaf het eind van het lange rechte stuk tot het begin van het lange rechte stuk
g40freak zegt
die zal op de rechte stukken flink wat tijd pakken.
g40freak zegt
mm, ging iets verkeerd.
mijn reactie was een reply op jimmie
Jimmie [ reply ]
21-06-2011 om 16:15
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een Megane RS zoveel sneller is.
Jimmie zegt
@g40freak: true, ook al telt het langste rechte stuk nog niet eens mee :)
911GT2 zegt
Ik dacht dat filmen op de ring verboden was?
The360box zegt
@911GT2: Verboden? Er zijn al heel wat filmpjes gemaakt hoor…
yerrie zegt
@The360box:
Maar het is toch echt verboden (geweest) hoor.
Ik dacht een paar jaar geleden, waarschijnlijk om te voorkomen dat touristen zich gaan uitsloven voor de camera en om zo ongelukken (een beetje) te voorkomen
Pressman zegt
@yerrie: waarschijnlijk was het timen van een rondje ook om dezelfde reden verboden
bobster92 zegt
@911GT2: Filmen is idd nog steeds verboden op de ring, maar regels zijn er op ze te overtreden he haha
aadzor zegt
Na 7.30 zat ik te denken: “Hier zullen wel veel ongelukken plaatsvinden.” Na 10 seconden kreeg ik dus antwoord…
corvettez06 zegt
kan dat ding niet harder .
mightymike zegt
als je het artikel moet geloven is dit de versie met de lichtste motor er in en ja een top van 200? al zou je de versie nemen met 267pk, andere bakverhouding en begrenzer eraf dan zet je toch ff een beste tijd neer dacht ik zo, maar wat een geniale bak is dit zeg. en ligt het aan mij of is het altijd druk op de ring? elk filmpje wat je tegenkomt is het vaak erg druk.
thijs92 zegt
Ik kreeg ineens allemaal flashbacks van Forza 3 op de Xbox ;-)
Megakix zegt
Gewoon ff 2,1G aan krachten genereren ! En dan nog stabiel een bocht-uit hebben…lekker gereden, lekker karretje. Het is inderdaad geen ‘monster’ van een tijd / auto. Maar doet het in iedere bocht zoveel beter dan dikke Porsches (zie filmpje) of een Corvette.
sebasjuhh zegt
@Megakix: ” zoveel beter ” is misschien een beetje overdreven, niet..
linkador zegt
Die Renault was wel een fabriekswagen, even standaard dan de doorsnee journalisten Ferrari. Zeker niet lukraak van de parking geplukt. Deze Caterham is een snelheidsbeperkte huurwagen (Rent4Ring)wellicht ook niet met de eerste de beste toerist achter het stuur.
Svensson zegt
Volgende filmpje vind ik zelf ook erg vermakelijk.. Caterham R500 met 263pk en sequentiële dogbox op een kletsnatte Nordschleife. Gaat natuurlijk een stuk langzamer maar lijkt me echt de ultieme fun om mee te maken!
http://www.youtube.com/watch?v=erKXOiFG6rU
Freewarefreak zegt
@Svensson: Ook vet zeg. Hoeft hij nou met zo een sequentiële bak niet te koppelen? Ik ben er niet mee bekend.. zie zijn been niet bewegen.. toch?
Burdy zegt
@Freewarefreak: het is maar net wat voor een bak je hebt. Volgens mij hoeft die hier bij het opschakelen niet te koppelen en bij het treugschakelen wel. Maar je hebt ook sequentiele bakken waar je niet hoeft te koppelen(wel bij het wegrijden) en waar je bij het opschakelen en terugschakelen wel moet koppelen
Svensson zegt
@Freewarefreak:
Met een dogbox hoef je zoals “Burdy” zegt inderdaad niet te koppelen bij het opschakelen. Alleen iets van het gas afgaan tijdens het schakelen is genoeg om de spanning van de ‘dog ring’ af te halen zodat de volgende versnelling ingelegd kan worden. Dit geldt zowel voor sequentiële als voor H-patroon dogboxes. Bij het terugschakelen is koppelen en tussengas geven wel zeer aan te raden. Dat is ook wat de coureur in het filmpje doet.
Daarnaast zijn er ook sequentiële dogboxes met zogeheten “ignition cut-off”. Dat wil zeggen dat zodra je de versnellingspook naar achteren beweegt om op te schakelen, er een signaaltje naar de ECU gaat die kortstondig de ontsteking onderbreekt, zodat je met je voet vol op het gas en zonder te ontkoppelen op kan schakelen. Die technologie wordt in bijna alle raceauto’s (en trouwens ook racemotorfietsen) gebruikt. De R500 heeft dit niet standaard dus je zal even het gas moeten liften bij het opschakelen.
In het volgende filmpje zie je goed hoe snel je met ignition cut-off kan schakelen (kijk vanaf 1:00 ongeveer):
http://www.youtube.com/watch?v=p7iy37PPlac#t=1m00s
bozewolf zegt
@Svensson: Oef! Geluidje!
Op idle is ’t net een 70s muscle car.
Svensson zegt
@bozewolf:
Brutale sound hè! Ligt onder andere een behoorlijk agressieve nokkenas in, wat mede het gepruttel bij idle veroorzaakt.
Freewarefreak zegt
@Svensson: Gave uitleg! Thx! En wat een geluid zeg.. bruut! ;)
w0o0dy zegt
@Freewarefreak: voor zover ik weet heeft het wel of niet koppelen bij schakelen vooral met de tanden van de tandwielen te maken. Een normaal tandwiel moet je koppelen, tandwielen met rechte vertanding niet.
En squentiële bak schakelt door naar voren of naar achteren bewegen van de pook ipv het bewegen door een H-patroon (1,5xH bij een 6 bak).
Alleen al door het feit dat je niet hoef te “mikken” schakel je sneller en zonder fouten. Overigens hebben bijna alle motorfietsen sequentiële versnellingsbakken (omhoog en omlaag bewegen van 1 hendeltje) en die moeten normaal gezien wel gewoon koppelen. Je ziet koppelen/niet koppelen is geen dwingende eigenschap van sequentieel schakelen.
Enfin you get the idea i think.
Svensson zegt
@w0o0dy:
Sorry man, maar je verhaal klopt niet. Vraag me af hoe je hieraan komt? Het wel of niet hebben van rechte vertanding heeft totaal niks te maken met het al dan niet hoeven te koppelen. Het enige voordeel van tandwielen met rechte vertanding is dat de versnellingsbak sterker is.. maar je zal net zo goed moeten koppelen met een gesynchroniseerde versnellingsbak met rechte vertanding.
Wat de versnellingsbak van deze Caterham R500 (en andere race-bakken) nou zo bijzonder maakt is dat het een dog-box is. Met andere woorden: de bak heeft dog-clutches in plaats van synchromeshes. Dat is wat er voor zorgt dat je niet hoeft te ontkoppelen bij het opschakelen. True, de meeste dog-boxes (ook deze) hebben ook tandwielen met rechte vertanding, maar die maken qua schakeltechniek totaal geen verschil.
Voor motorfietsen is het precies hetzelfde verhaal. Verreweg de meeste fietsen hebben ook een sequentiële dog-box, waarmee je dus ook kunt opschakelen zonder koppeling te gebruiken.. alleen even van het gas is genoeg om de volgende versnelling in te kunnen schakelen.
Kijk maar ’s de volgende video voor meer info (vooral vanaf 3:00):
http://www.youtube.com/watch?v=-fA94Sxiu4c
Voor het verschil tussen synchro-boxes en dog-boxes, zie vanaf 4:30
Svensson zegt
@Svensson:
Nog een filmpje om te laten zien hoe het gaat bij motorfietsen:
http://www.youtube.com/watch?v=1o1BhYTT2nE
Precies hetzelfde dus, ook dankzij de dog-clutches.
Freewarefreak zegt
@Svensson: Thx w0o0dy en Svensson! :) Eigenlijk vind ik dit het leukste.. lekker in de techniek duiken en bijleren. ;)
620henk zegt
wha bij die peugeot 3008 (+-3.00) denk ik is die vet klein!
highperformance zegt
Ik zou al intens blij zijn als ik (zou dan de eerste keer zijn) een rondje rij in km/h wat hij in mph doet…, heel gaaf dit. Maar ik zou nooit in mijn auto daar gaan rijden, zou teveel gaan pushen en te weinig skills. Einde auto vrees ik. Dan doe ik het wel gewoon op de openbare weg binnen de bebouwde kom, zet het filmpje op YT, beweer dat het allemaal montagewerk is en wordt zo een held bij mijn hersenloze vrienden ;-)
spiderman zegt
Respect voor deze Caterham: strak gereden, geweldige tijd temidden van de gewone zondagsrijders op de Ring, die af en toe ook niet echt goed in hun spiegels kijken. Ondanks een paar keer oponthoud (ook nog rustig aan bij een ongeluk kort voor het eind) een prestatie van formaat. Mooie beelden van de Groene Hel bovendien.
Bruycker zegt
Moet wel de max zijn om es mee te rijden
BananaMan zegt
die sticker wil ik ook! ;-)
TDI-goeroe zegt
bij Schwedenkreuz en Fuchröhre in de begrenzer is wel jammer :D maar de bochtensnelheid van zo’n ding is ongelooflijk. Je moet er volgens mij niet mee van de baan afschieten want dan blijft er niks van over…
w0o0dy zegt
Serieus zachten banden onder de Caterham uit de video… 1,4 g en vrij weinig piepende banden… dit zijn zeer kleverige semi-slicks. Wel goed gereden trouwens en idd erg jammer van de korte hoogste versnelling.