Als talkshowhost zien we hier in Nederland niet zo veel van Jay Leno. Als autoliefhebber kennen we hem maar al te goed. Hij heeft inmiddels een aardig archief aan testauto’s opgebouwd, naast zijn vrij grote verzameling. Hij had al een flink aantal klassieke Bugatti’s, maar een Grand Sport had hij nog niet getest.
Of dit te maken heeft met de onlangs gestreden strijd om de talkshows op de late uurtjes is onbekend. Het was even niet zeker of Jay Leno zijn show ’s avonds wel vast kon houden, uiteindelijk heeft Conan O’Brian aan het kortste eind getrokken. Om toch nog even een statement te maken haalde Conan een Veyron naar zijn show, vermomd als muis. Jay heeft wat meer kennis van en interesse in auto’s en regelt gewoon een Grand Sport voor een rijtest.
Naast een mooi marketingverhaal horen we de Veyron eindelijk weer eens goed snuiven, brullen en blazen. De sensatie komt in de cabrio beter over dan de coupe, maar de prestatie blijft onveranderd.
Met dank aan Nils voor de tip!
xilver zegt
Ultieme cabrio als je het mij vraagt! en wat een geluid!
vla zegt
De eerste en mss de enige mening over de Veyron die ertoe doet. Heb wel uitgekeken naar dit filmpje moet ik zeggen. :)
BMW_Li zegt
Eerste paar minuten gekeken en het is weer lekker op zijn Amerikaans.
NiNja zegt
Hij zegt het eerst goed en maakt daarna wel een foutje.
Eerst zegt ie: 8 liters maar daarna. ”it’s actually 16.4 liters”. foutje kan gebeuren :P
16.4 = 16 cilinders 4 tubro’s.
marnik zegt
Spijtig van de oranje reflectoren van voor…
marck zegt
wow, leuke versnellingsbak…:O
GH zegt
Zo, hier wordt tenminste echt het verschil vertelt tussen de gewone en de Grand Sport. Te gek filmpje.
Hij heeft de Grand Sport gedaan, dan is de Galibier 16c iets voor AB.
JPM zegt
Hoewel ik Leno’s mening kan waarderen vind ik toch dat hij dit soort auto’s onrecht aandoet door dr alleen een beetje over die overbevolkte straten mee te rijden. Ik wil hem een keer op een verlaten circuit zien of op de autobahn ;)
AMGJunk zegt
@JPM: Op de autobahn kan hij niet eens volgas gaan, want dan zou de carosserie de straat raken. En het rechte stuk op de Ring is ook best hobbelig als je er met 300 over heen knalt.
Maar wat een vet ding zeg!
Ook heel tof dat elke veyron in verbinding staat met het hoofdkantoor van Bugatti. Zodat ze precies de bandenspanning en allerlei temperaturen kunnen controleren vanuit t hoofdgebouw. Echt bizar, maar wel geweldig natuurlijk
jmulleman zegt
Wat een auto park heeft die jay leno.
Denk dat er maar weinig mensen zijn met zo’n collectie
Flamingo zegt
Meer een straaljager dan een auto.. sjongejonge
911GT2 zegt
Zucht… some guys have all the luck ;)
GH zegt
@ AMGJunk
Is gewoon de extra service voor die €2.2 miljoen.
Rob USA zegt
@marnik: Liever die reflectoren als een grote gele kentekenplaat (en nog eens uit het midden) toch ?
Jay you gotta love him.
bmw-e30-7bh zegt
Wat een geluid, mooie baan heeft die Lenno toch.
Rob USA zegt
@JPM: Weer zo’n afgestudeerde opmerking.
Jay=USA en in de USA is geen Autobahn.
In USA wel veel verkeer ja en zoals je wellicht weet is de Veyron niet de beste op het circuit.
Maar goed dat als ik ooit naar de States zou verhuizen ik je gewoon kan blijven corrigeren.
Oly zegt
Zozo Jay Leno heb je te goed naar Jeremy geluisterd die zei precies het zelfde over de concorde en de auto.
JPM zegt
@ Rob USA
Ben je een beetje gefrustreerd kereltje? Waarom heb je het toch steeds over het feit dat ik heb gestudeerd? Jaloezie?
Nou dan help ik je toch een beetje. Eerste les: sarcasme, of eigenlijk, ironie. Als men achter een zin een smiley plaatst dan wil dat zeggen dat het laatst getypte niet al te serieus bedoelt is.
Les 2: ‘In USA wel veel verkeer ja..’
Die zin heb je bijna goed, zet er een werkwoord tussen en je zit op de goede weg! Succes, blijven oefenen hè?
Rob USA zegt
@JPM: Jij liep hier op te scheppen dat je gestudeerd hebt, dat heb ik niet zelf verzonnen.
Jaloes niet gefrustreerd wel, van die uitspraken van jou:
” Alles wat je in de USA beetpakt voelt goedkoop aan”
” Nestle en Movenpick zijn de status merken uit Europa waar de Amerikanen van dromen” enz enz
Donstil zegt
Prachtig filmpje weer. leno zijn mening doet er voor mij altijd wel toe eigenlijk.
JPM zegt
@ RobUSA
Waarom zou ik daarover opscheppen, volgens mij is dat niet zo ongewoon hoor. Dat zijn jou woorden niet de mijne.
Dat zijn dingen die ik zeg uit ervaring in de tijd dat ik daar ben geweest. Nogmaals, we praten wel verder als je er echt gewoond hebt.
En die tweede quote is gewoon een feit gezien de klanten en verkoopcijfers van Europese merken. Als je bij een grote voedselproducent zou werken of met de gemiddelde consument in de VS spreekt dan zul je zien dat luxeproducten uit Europa als statussymbool ervaren worden.
Allemaal dingen die je ook zult ervaren.
Ik heb bij zowel een Amerikaans als een Nederlands bedrijf gewerkt en dit soort dingen vallen vanzelf op.
Donstil zegt
@rodUSA voor dat je in de states geweest bent heb je dat idee, neem het hem niet kwalijk misschien weet hij niet beter.
(als hij wel in de states geweest is dan heeft hij het verkeerd begrepen)
Juulz zurich zegt
m5 heeft ook 7 versnellingen
GOD zegt
Zon grote auto liefhebber en weet altijd alles en dan zegt ie dat het een 16.4 liter is. Beste blunder dat ie daar maakt.
petervd3 zegt
Echt waar, wat een fantastische auto! :D En wat een geluid zeg, egt om verliefd op te worden. :$
Die vent is echt ruig, echte passie voor auto’s heeft Jay Leno
JMC zegt
Mooi hemd weeral :-)
mrB zegt
Het geluid is toch wel echt heel bruut. De veyron is mooier als grand sport, mits je niet de nieuwe lamp units, die lelijke velgen en die lelijke amerikaanse reflectors er op hebt
Cantago zegt
“WOW” dekt de lading hier niet helemaal geloof ik… De massa aan kennis, ontwerpen en techniek die in deze auto zit is gewoon onvoorstelbaar! Mind-blowing:S De prijs is meer dan terecht lijkt mij, zou na de F1 en de Veyron nog een opvolger in dit rijtje komen??
jossie zegt
Die jay leno heeft verschrikkelijk veel wagens.
hij weet echt wel wat auto`s zijn.
van wagens uit 1900 tot nu.
lijkt wel een museum daar.
maar hij is me een beetje te mclaren van
f1 dit f1 dat heeft ie wel tien keer gezegt
en ferrari hoor je hem niet over.
maar toch hij maakt mooie filmpjes.
en hij rijdt in elke auto.
al zijn filmpjes staan op ze site.
http://www.jaylenosgarage.com/
echt vet !!!
Jurriuit zegt
@jossie: Noem 1 Ferrari die in de buurt kan komen van een Veyron of F1…
Toenertijd was de F1 wat de Veyron nu is, het summum op autogebied. Ferrari heeft zich nooit aan zulke stukjes engineering gewaagd.
Philip zegt
Klopt het eigenlijk wel dat deze als eerste auto een 7-versnellingsbak had?
M5 had het al, Mercedes een 7-traps automaat,…
Wessee zegt
Staat er zo’n mooi rijtje klassieke Bugatti’s, wordt het beeld opeens verziekt door zo’n walgelijke audi. Bahbah.
GOD zegt
@ Phillip
Hij heeft het niet over een 7 bak maar over een DSG bak.
JPM zegt
@ Jurriuit
De F40 was op menig circuit een klap sneller dan de F1. F1 staat bekend om weinig grip aan de achterkant maar een bizarre straight-line-speed. De F40 heeft misschien niet zo een hoge top-speed maar op een beetje circuit verslaat hij de F1 vrij makkelijk. Zoek maar eens wat uitgebreide circuittests op tussen de twee.
Jurriuit zegt
@JPM: De F40 is een volbloed racewagen met een kentekenplaat. De F1 was dagelijks stukken beter bruikbaar, had zelfs (relatief) veel bagageruimte. Totaal andere auto maar wél vergelijkbaar met de Veyron.
KOKUSMAKREEL zegt
Die Bugatti heeft dus toch 3 uitlaten ipv 1
Carmaster zegt
Dat ding klinkt als een grote Amerikaanse truck man.
Alleen dan iets aggresiever en hoogtoeriger. Dat is toch geen geluid voor een supercar? Niet dat ik zou klagen als ik er een had hoor. Dan zou ik niet kunnen stopppen met gasgeven! (6)
JPM zegt
@ Jurriuit
Haha de F1 dagelijks stukken beter dan de F40. Kom op man de F1 kan je niet rijden zonder een koptelefoon op omdat je oren het anders niet trekken. En bagageruimte had hij al evenmin. F1 is puur gebouwd voor de topsnelheid in alle andere opzichten is de F40 de betere auto.
JPM zegt
@ Jurriuit
Daar komt nog eens bij dat de McLaren van 1994 was en de F40 van 1987. Dat geeft nog maar eens aan wat voor prestatie de F40 echt was.
Johan82 zegt
@JPM
Dat met die koptelefoons was bij sommige types ja. De GTR en sommige LM versies. Vooral die vanuit racerij weer omgebouwd werden voor de weg. Je hebt ook ‘gewonere’ versies waarbij je wel gewoon kan rijden in de auto :)
Jurriuit zegt
@Johan82: Hehe, eindelijk iemand die het snapt.
[url]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/archive/8/85/20050617201300!1996_McLaren_F1_luggage.jpg[/url] heeft de F40 niet. Blijft een andere klasse. punt.
Nr0jb zegt
@ JPM
De F40 was destijds gemaakt om te laten zien waar men toe in staat was. Puur gebouwd op prestaties, met nul comfort en luxe. Een racewagen voor op de weg dus.
De F1 en Veyron zijn van een compleet ander kaliber: supersportwagens met extreme prestaties, maar goed in te zetten voor ‘dagelijks’ gebruik. Daarom hebben deze ook bagageruimte (al is het maar voor een enkele golftas), luxe aan boord en zelfs ruimte voor een extra passagier (F1). Deze zijn dus ook veel beter te rijden, i.t.t. de hardcore F40.
Mr. Dj M. zegt
Die Amerikaanse zijverlcihting is erg lelijk ja, ook heel lelijk geplaatst bij de Veyron! Ook heel apart zijn de meer rode dan oranje knipperlichten in de koplampen….
Verder erg leuk filmpje en ja inderdaad de Bbugatti zal lange tijd de enige in zijn soort zijn. Er is zoveel werk in gestoken dat men niet voor niets nog steeds geen directe winst boekt op een auto van dat geld!
JPM zegt
@ NrOjb
Niet helemaal waar. Dat de F40 een raceauto voor de straat is daar ben ik het helemaal mee eens. Maar je vergelijking tussen de Veyron en de F1 gaat helemaal niet op. De F1 is ook ontwikkeld als een pure racemachine voor de straat.
Alles, elk aspect van de auto is zo licht mogelijk gebleven voor optimale prestatie. De motor heeft geen turbo’s omdat dat een negatieve invloed zou hebben op de feedback die een coureur krijgt op het circuit. De extra stoel heeft helemaal niets te maken met dagelijks gebruik maar is puur een overblijfsel van ruimte die vrijkwam doordat Murray een centrale zitpositie wilde. Wederom dit deed hij omdat dat ideaal is voor een raceauto. Heeft allemaal niets te maken met comfort en kwaliteit voor op de gewone weg. Alles bij de F1 wijst op een raceauto. De ophanging, banden, draaicirkel, geluidsisolatie, aerodynamica etc.
De Veyron is heel anders ontwikkeld. Een auto met superprestaties maar op een circuit niet erg goed. Het is een alledaagse auto waar bij de ophanging, banden, draaicirkel, geluidsisolatie etc. juist rekening is gehouden voor weggebruik ipv circuitgebruik.
Nogmaals de F40 en F1 zijn met hetzelfde idee in het achterhoofd ontwikkeld. Gezien het feit dat de F40 7 jaar ouder is lijkt me dat de betere auto.
MacReady zegt
JPM 26 January 2010 om 12:25
Onzin, alleen op sommige circuits was de F40 een haar sneller. Maar een standaard F40 deed bijvoorbeeld het Bedford Autodrome West Circuit in 1:25.5 en een McLaren F1 in 1:21.2. De standaard setup van de F1 is flink softer (hoger op de wielen), om de auto vooral ook bruikbaar te maken in het dagelijks verkeer (zie ook bagageruimte aan beide zijden). Maar voor de echte hardcore liefhebbers was er bijvoorbeeld ook de oranje F1 LM, compromisloos in de setup zoals de F40.
JPM zegt
@ MacReady
Ligt volledig aan de layout van het circuit. Op een bochtig circuit zal de F40 het beter doen dan op een stuk met veel rechte stukken.
JPM zegt
En vergeet wederom niet dat de F40 7(!) jaar ouder is.
Dat Jurriuit vervolgens zegt dat Ferrari zich nooit aan dat soort stukjes engineering heeft gewaagd is belachelijk.
Jurriuit zegt
@JPM: Waar de F40 een straight-forward supercar was, was de F1 baanbrekend met bijvoorbeeld z’n opstelling van zitplaatsen (zeker voor dat segment). Zo belachelijk zijn mijn beweringen dus niet.
JPM zegt
Ik denk dat het aan je leeftijd ligt. De F40 was in zijn tijd net zo baanbrekend als de F1. Het was de eerste auto die door de 200 mp/h barriere brak en in zijn tijd veruit de snelste en technisch meest geavanceerde auto die er was.
Jij zei letterlijk, dat Ferrari zich nooit aan dat soort stukjes engineering hebben gewaagd. En ja die bewering van jou is belachelijk.
Jurriuit zegt
@JPM: Wat heeft mijn leeftijd ermee te maken? drogreden….
GOD zegt
@JPM
Op een aantal dingen zit je flink fout.
Dat met die koptelefoon op doen heb je waarschijnlijk bij 5th gear gezien. Dat was een race spec F1 omgebouwd naar straat versie. De normale F1 kun je gewoon in zitten zonder kop telefoons.
Verder nog een paar uitspraken van jou die door Gordon Murray zelf onderuitgehaald worden.
JPM: “De F1 is ontwikkeld als een pure racemachine voor de straat” + “De extra stoel heeft helemaal niets te maken met dagelijks gebruik maar is puur een overblijfsel van ruimte die vrijkwam doordat Murray een centrale zitpositie wilde. Wederom dit deed hij omdat dat ideaal is voor een raceauto.”
Gordon Murray: “I had no idea that the F1 would be fast. I just wanted to build a 3 seater with lots of storage space. I had a bunch of carbon fibre laying around so I just used it. The fast part was just some weird side effect”
;)
MacReady zegt
Precies, de F1 heeft daadwerkelijk een aardige bagageruimte en dat koptelefoon verhaal slaaat op de LM versie, niet de gewone F1. De F1 is juist één van de weinige superauto’s waarmee je bij wijze van spreken grootmoeder de boodschappen kan gaan doen.
En ja, de standaard zachte setup zal op bochtige circuits een grotere handicap zijn, maar dat doet niets af aan het potentieel van de F1 (met een hardere setup zoals de F40). De grootste handicap van de F1 is de versnellingsbak.
MacReady zegt
PS: 7 jaar is ook niet correct. De F40 ging in ’87 in productie en de F1 in ’92, dat is 5 jaar.
JPM zegt
@ GOD
Waar heb je die quote vandaan? Wikipedia? Grappig want ik heb een quote gevonden waar Murray het heeft over dat hij na overleg met Ron Dennis het F1 gevoel op de weg wilde hebben en dat daarbij een centrale zitpositie nodig was. De vrijgekome ruimte daarnaast was mooi meegenomen. Alles, alles en nogmaal alles bij die auto is gemaakt voor het circuit.
GOD zegt
De F1 was volgens veel kenners in alle opzichten beter dan de F40. Kan goed zijn dat de F40 op sommige circuits sneller was dan de F1 maar ik ken ook circuits waar de F1 rondjes draait om de F40. laten we het dan kwa laptimes op 50/50 houden.
Beide auto’s waren hun tijd ver vooruit.
Maar als je 1 auto kan vergelijk met de Veyron van nu dan is het duidelijk de F1 en niet de F40.
De F1 had meer zitplaatsen, meer luxe, was veel sneller, meer comfort, veel meer technologische hoogstandjes etc. etc.
In dat opzicht ben ik het volledig eens met Jurriuit.
JPM zegt
Richard Hammond raced the Veyron against the McLaren F1 driven by The Stig in a one mile drag race in Abu Dhabi, commenting on the pinnacle of Bugatti’s “amazing technical achievement” versus the “non-gizmo” racing purity of the F1.
Hmm echt een auto om je grootmoeder boodschappen in te laten doen. Dát is nou juist iets voor de Veyron. Die is afgesteld voor de openbare weg en heeft geen draaicirkel waarmee je nauwelijks een rotonde kan nemen.
JPM zegt
@ GOD
Dat is allemaal leuk en aardig maar lees de originele tekst van Jurriuit nog maar eens.
“Ferrari heeft zich nooit aan zulke stukjes engineering gewaagd.”
Op die zin zijn mijn reacties gericht. Niet op het feit of de F1 beter zou zijn of niet. Die reactie is gewoon belachelijk.
JPM zegt
@ Jurriuit
Heel veel. Als je jong bent weet je meer van huidige auto’s en hun status dan die van vroeger.
MacReady zegt
Onjuist. Alles voor maximale bruikbare snelheid op de *openbare weg*:
“Steve Randle who was the car’s dynamicist was appointed responsible for the design of the suspension system of the McLaren F1 machine. It was decided that the ride should be comfortable yet performance oriented, however not as stiff and low as that of a true track machine, as that would imply reduction in practical use and comfort as well as increasing noise and vibration, which would be a contradictory design choice in relation to the former set premise – the goal of creating the ultimate road car.
Damper and spring specifications: 90 mm (3.5 in) bump, 80 mm (3.1 in) rebound with bounce frequency at 1.43 Hz at front and 1.80 Hz at the rear, despite being sports oriented these figures imply the rather soft ride and will inherently decrease track performance, but again, the McLaren F1 is not in concept nor implementation a track machine. As can be seen from the McLaren F1 LM, McLaren F1 GTR et al., the track performance potential is much higher than that in the stock F1 due to fact that car should be comfortable and usable in everyday conditions.”
http://www.audiosignal.co.uk/McLarenF1.html
MacReady zegt
JPM 26 January 2010 om 18:28
Wat de mannen van TG zeggen moet sowieso met een flinke korrel zout genomen worden. De Veyron is in werkelijkheid aardig sneller op de 400 en 1000m, hetgeen niet bleek uit de “test” van TG. Alles om het toch spannen te houden zullen we maar zeggen. En wat betreft de draaicirkel van de F1, die is juist voor een superauto helemaal niet gek: 13m. Ter vergelijking, een A6 heeft daar ook 12,2 meter voor nodig…
GOD zegt
@JPM
Ja dat klopt ook in mijn ogen.
De F40 was heel erg snel en ook al was ie sneller dan de F1 dan betekend het nog niet dat het de Veyron uit zijn tijd was. Dat was de F1 wel.
Wat was er zo bijzonder aan de F40 behalve dat ie snel was?
Precies bijna niets.
Kijk naar de F1. Speciaal gemaakte banden, remmen, versnellingsbak en blok. carbon monocoque, 3 zitplaatsen waarvan 1 in het midden. gouden folie als hitte bescherming. heel veel exotische materialen als magnesium, carbon, alu, etc. bijna 400km/h topsnelheid en ga zo maar door.
MacReady zegt
GOD:
Dat de F40 niet zo speciaal was in zijn tijd, zou ik niet willen zeggen. De eerste productieauto met een koolstofvezel versterkte kuip voor de inzittenden. Hoogste specifieke vermogen (pk/liter én pk/kg), maakte gebruik van meer carbon voor de body dan welke andere auto ook in die tijd (959, 288GTO hadden ook enkele carbon panelen).
GOD zegt
@MacReady
Ik zeg ook niet dat ie niet speciaal was.
Verre van dat. Het is 1 van de grootste iconen.
Ik probeer alleen te zeggen dat het niet de Veyron uit zijn tijd was en dat de F1 dat wel was.
Jurriuit zegt
@GOD: Probeer ik al heel de dag duidelijk te maken ;)
JPM zegt
@ GOD
Dat heeft puur met hype te maken. De hype rond de McLaren kwam doordat machtige autobladen zoals Autocar etc. eindelijk een Britse auto konden ophemelen. Jarenlang kwam er het ene na het andere geniale product uit Italie en konden de Engelsen nauwelijks bijhouden. Toen bekend werd dat McLaren met een auto zou komen stond het commentaar eigenlijk al vast. De auto zou en moest briljant worden. Je zou de McLaren eigenlijk de eerste echte gehypte auto kunnen noemen. De populariteit van de McLaren komt vooral door onze nauwe band met de Engelsen en hun media. De Fransen en Italianen zien dingen weer heel anders.
GOD zegt
De F1 was de eerste met incorporate active ground effects met underbody ventilatoren die downforce crieren.
Hierdoor had ie geen 4WD nodig.
En hij kwam ook met veel extra’s zoals bagageruimtes aan de zijkant van de auto waar speciaal gemaakte koffers inzaten en een golf tas. Air conditioning, remote keyless entry, een Kenwood radio, een modem om contact mee te leggen naar McLaren HQ, was ook allemaal std. Eigenaren kregen ook een Tag Heuer horloge met het serienummer er op ingegraveerd en een set vergulde titanium gereedschaps set in een fullsize rollende gereedschaps kast. En waarschijnlijk nog wel meer.
F40 is wat dat betreft totaal niet vegelijkbaar.
GOD zegt
@JPM
Wou je nu zeggen dat de F1 gehyped is? :lol:
De Mclaren F1 is met banden van deze tijd sneller op de Nordschleife dan de Enzo.
Heb ik al eens een test van gelezen.
En dat is echt wel knap voor zon oude auto.
GOD zegt
@ Jurriuit
Ik ben er inmiddels ook al een tijdje mee bezig ;)
Zo en nu ga ik eerst ff eten.
Nr0jb zegt
@ JPM
Volgens mij ging de discussie er in eerste instantie over welke auto qua achterliggende gedachte en opbouw vergelijkbaar is met de Veyron. Dat blijft in mijn ogen toch echt de F1, zoals Jurriuit en GOD ook zeggen. Natuurlijk, zowel de F1 als de F40 zijn magnifieke staaltjes engineering, maar dat zijn wel meer auto’s. Welke de ‘beste’ is, is aan iederen om zelf te beslissen, maar daar ging het niet over. Boeie dat de F1 gehyped zou zijn, hij is beter vergelijkbaar met een Veyron dan de F40. Punkt.
Dimglor zegt
Leuke test.. en vooral leuke garage natuurlijk ;)
JPM zegt
@ GOD
Wat in godsnaam heeft de Enzo hier nu weer mee te maken? Waar heb je het over? Wat probeer je me te vertellen? Je spreekt jezelf ontzettend tegen. Eerst zeg je dat die auto helemaal niet op het circuit gericht is. Vervolgens laat je me weten hoe goed hij het wel niet op het circuit doet. Dat ga je allemaal technische dingen opnoemen die mijn mening alleen maar onderstrepen aangezien ik zeg dat de F1 een pure raceauto is die ook op straat kan rijden. Zoek een rechte lijn in je standpunt.
Wat ik enkel en alleen wil zeggen is dat de uitspraak van Jurriuit belachelijk is. De F40 had in zijn tijd exact dezelfde status als de F1 7 jaar later en de Veyron 15 jaar later. Dat jullie dat niet hebben meegekregen is niet mijn probleem. Ik geef vervolgens aan dat dat iets te maken kan hebben met de media.
Waar jullie een auto op kwalificeren is 1 item. In dit geval topsnelheid. Ja op dat gebied zijn de F1 en Veyron uitzonderlijk maar op gebied van handling is de F40 weer een klasse apart. Het is net als de F1 en de Veyron een technisch hoogstandje.
Misschien moet je de F1 maar eens vergelijken met de F50 aangezien die rond dezelfde tijd zijn ontwikkeld. Die was ook helemaal van carbonfibre en heeft ook al die technische snufjes van de F1 maar is nou eenmaal niet gefocusd op topspeed. Als je de F1 en Veyron als icoon noemt, dan hoort daar de F40 ook bij.
GOD zegt
@JPM
Weet niet wat je van plan bent maar je bent nu echt aan het zoeken. Je snapt echt totaal niet waar het om draait.
Wat dan nog dat de F40 de zelfde status had als de F1 en Veyron dat maakt hem toch nog niet vergelijkbaar. en dat is nou het hele punt dat wij jou proberen duidelijk te maken maar wat je niet wil snappen.
En wat de enzo er mee te maken heeft? was gewoon een voorbeeld om te laten zien dat de F1 deze dagen nog kan mee komen met het parade paartje van Ferrari van deze tijd. dat was om aan te tonen dat de F1 niet overhyped is.
En ja ik heb gezegd dat de F1 niet puur track oriented is zoals de F40 dat wel is. dat zegt Gordon Murray zelf ook.
En ja ik zij dat de F1 ook zeer snel op het circuit is.
snel en toch nog enigszins comfort net als de Veyron (dus vergelijkbaar) F40 is puur snel rondjes rijden zonder enige vorm van comfort (dus niet vergelijkbaar)
Ik kwalificeer juist niet de F1 puur op snelheid.
Heb talloze dingen opgenoemd die het tegendeel bewijzen:
“De F1 was de eerste met incorporate active ground effects met underbody ventilatoren die downforce crieren.
Hierdoor had ie geen 4WD nodig.
En hij kwam ook met veel extra’s zoals bagageruimtes aan de zijkant van de auto waar speciaal gemaakte koffers inzaten en een golf tas. Air conditioning, remote keyless entry, een Kenwood radio, een modem om contact mee te leggen naar McLaren HQ, was ook allemaal std. Eigenaren kregen ook een Tag Heuer horloge met het serienummer er op ingegraveerd en een set vergulde titanium gereedschaps set in een fullsize rollende gereedschaps kast. En waarschijnlijk nog wel meer.
F40 is wat dat betreft totaal niet vegelijkbaar.”
heeft allemaal niks met snelheid te maken.
“Als je de F1 en Veyron als icoon noemt, dan hoort daar de F40 ook bij”
quote van me zelf:
GOD [ reply ]
26 January 2010 om 19:00
… Het is 1 van de grootste iconen.
moet ik verder gaan of snap je nu wat ik bedoel.
Jurriuit zegt
*zucht* JPM, je verzint ze ter plekke. Ik heb het woord topsnelheid nooit genoemd in deze discussie. De rest is al gemeld door GOD, I rest my case. Begint een zielige vertoning te worden zo.
JPM zegt
@ GOD
Ik denk dat jij het niet snapt. Dat maakt ze JUIST vergelijkbaar. Waar vergelijk je auto’s op?
Nogmaals de F40 was dé auto van de jaren ’80 met de daarbij behorende techniek.
De F1 was dé auto van de jaren ’90 met de daarbij behorende techniek.
En de Veyron is dé auto van de jaren ’00 met de daarbij behorende techniek.
Wat is daar niet vergelijkbaar aan? Dat de Veyron en de F1 zogenaamd speciaal voor de straat zijn gemaakt en de F40 niet? Onzin bij de F40 is het nooit de bedoeling geweest om een raceauto te maken voor het circuit. Het moest een raceauto worden voor op straat net als de F1.
Nog een quoteje van Murray om je nog wat bij te brengen:
“The McLaren F1 embodies everything a racecar has to stand for from my point of view. It is the ultimate race experience and it doesn’t come any closer to Formula 1 than the F1. The central drivers position underlines that.
Initially we contacted Honda to supply our engines, which would be a obvious choice because Honda supplies engines for our Formula 1 team. In the end they were not capable of supplying the size we wanted so we chose the BMW V12 instead.”
Ik weet niet hoe oud je bent maar ik kan me goed voorstellen dat als je nog niet zo oud bent dat de F40 niet zo bekend terrein is voor je maar toen ik klein was, was de F40 het absolute summum. De F40 herschreef alle autowetten en brak alle records, het was de auto der auto’s. Net zoals de F1 dat later was en de Veyron ook.
JPM zegt
Sorry vergeten de bron te vermelden van de Quote, een artikel van Autocar van Mei 1994.
Daarvan ook deze quote (niet van Murray):
“The McLaren F1 is the finest driving machine yet built for the public road. Its real achievement is containing its performance within such a guileless chassis. Yes, it has too much performance for the public road but, paradoxically, it is that excess which actually provides the F1 with its justification. The F1 is a car that will always be capable of showing you something undiscovered, something you didn’t believe a road car could manage. This pure, racing experience of speed makes that the F1 will be remembered as one of the great events in the history of the car, and it may possibly be the fastest production road car the world will ever see.”
Let op hoe ze benadrukken evenals Murray en de TG presentatoren dat de F1 een absolute race auto voor de straat is en niet andersom. Daarom staat de F1 vele malen dichter bij de F40 dan bij de Veyron. Ik waardeer je mening enorm en een discussie is altijd goed en houd je scherp maar ik denk dat ik toch bovenstaande mensen geloof.
GOD zegt
“Daarom staat de F1 vele malen dichter bij de F40 dan bij de Veyron”
heb je gelijk in maar..
De F1 staat weer velen malen dichter bij de Veyron dan de F40. Daar ging het mij ook om. :lol:
JPM zegt
Ah.. ok.. goed ;)
sts-v zegt
en de enzo dan?