Het is een aardig bedrag, €480.000,- maar voor een 1928 Rolls Royce Phantom I Jarvis Torpedo is het bescheiden.
De Roller heeft een kleurrijke achtergrond. Origineel is het een EXperimenteel model, dat Rolls Royce ooit maakte om de 150km/u grens te doorbreken. Op het Phantom onderstel is een lichtgewicht Jarvis carrosserie gezet. De 7,7L zesinlijn deed de rest. Nadat de 10EX geen 150km/u haalde, zijn de 15EX, 16EX en 17EX gebouwd. De 17EX heeft een snelheid van 160km/u neer weten te zetten. Sir Henry Royce had er genoeg van dat Bentley er met de prijzen vandoor ging. Verder lieten deze experimenten mooi het potentieel van de gebruikte RR-techniek zien. Hetzelfde onderstel werd voor de luxe modellen gebruikt.
In 2004 is de auto weer volledig gerestaureerd. Deze was toen te zien op het Pebble Beach concours. Victor heeft er aardig wat werk van gemaakt, in 2006 viel 17EX zelfs in de prijzen. Het was de sierlijkste Rolls Royce aanwezig op het Concorso d’Eleganza Villa d’Este. De waarde werd geschat op een slordige 2M euro, een koper was echter nog niet te vinden.
Bij de laatste veiling van RM Auctions in Londen is de Torpedo wel met succes verkocht. De verwachte opbrengst van 6 tot 9 euroton is echter niet gehaald.
John zegt
Volgens mij heeft hier iemand heel hard geld nodig…
robbie zegt
“De verwachte opbrengst van 6 tot 9 euroton is echter niet gehaald.”
Geld nodig?
Laue zegt
Sierlijke rolls? badkuip op wielen zul je bedoelen. nee er zijn mooiere rollers.
lincoln zegt
geld nodig ?? nee .. een ouwe Rolls .. dat heb je pas nodig ..
Race_Kees zegt
Victor…je bent een sufferd.
Merry zegt
Het is gewoon een oude dubbeldekker vliegtuig en ze zijn de vleugels kwijt, ik zou ook geen 9 ton betalen voor vliegtuig zonder vleugels.
rikkon zegt
Op een koffer Spyker aandelen maakt ‘ie ook een berg verlies maar dat ziet iedereen. Dit blijft iets meer onder de radar.
Gratis advies:
Ze staan op all time low maar droppen die aandeeltjes nu ze nog een daalder waard zijn. Binnenkort ben je alles kwijt.
TA zegt
Leuk dattie toch verkocht is, jammer dat hij de verwachte opbrengst niet waar kon maken. Nou kan dhr. Muller weer centen uitgeven aan zijn prachtige Lancia Lambda om er eindelijk de MM eens mee te gaan uitrijden!
Tinus zegt
Zo kan ie mooi weer een halve spyker bouwen
ravedave zegt
een soort garage sale zoals bij de Borsato’s und Gooische vrouwtjes
Mavada zegt
Nieuwe brandstof voor de geldverslindende machine in Almere?
sjaak zegt
dat ding had allang een cola blikje moeten zijn.
Klassiekerrally zegt
@ Laue: Sierlijkste Rolls die aanwezig was. De rest was dus lomper dan deze ;)
floryn zegt
prachtig ding, jammer voor de 7,7 dat aerodynamica nog niet was uitgevonden in zijn tijd anders zou je toch met gemak de 150 km/h moeten kunnen beslechten.
Zaffo zegt
@floryn: Aerodynamica nog niet uitgevonden in 1928? Men was 100+ jaar eerder al met practische en theoretische aerodynamica bezig.
Maar hoe makkelijk is het om deze auto earodynamischer te maken? Die enorme windvangers boven de wielen, die RR gril. Misschien een dakje?
Kennis over aerodynamica was er in die tijd al voldoende. Maar blijkbaar niet bij Rolls Royce. Ik heb nog nooit een Roller gezien die er niet uit zag als een opgepoetste zeecontainer op wielen.
Hehe, uiteindelijk heeft ie 160km/u weten te klokken. Een Tatra T77 uit 1935 doet dat ook.
Polov zegt
Lekker dat Edgar Schemerhorn €1,7 miljoen naar huis heeft genomen bij die veiling http://www.quotenet.nl/quoto/victor-muller-vangt-half-miljoen-voor-klassieke-rolls.php
Hiscox zegt
afgezien van de kleur vind ik hem machtig. Was toen al een dijk van een wagen
Klassiekerrally zegt
@ Zaffo: eind jaren twintig was nog niet algemeen geaccepteerd dat aerodynamica van groot belang zou zijn. Ook de opvattingen over aerodynamica verschilden nog wel wat van wat we nu kennen en weten.
JH zegt
Hier is het “göttinger ei” uit 1938 met een Cw waarde van 0.14
niet slecht voor een 70-jaar oud concept toch?
Citrofiel zegt
Je bent toch gek als je een auto zó ver onder de taxatieprijs verkoopt, en ook nog eens onder de recente prijsschattingen. Of er is inderdaad wat aan de hand…
Race_Kees zegt
@Citrofiel: Victor heeft het motorblok nog in de schuur liggen. Er hangt op het moment een 1200 keverblokje in…
Dan zakt de waarde een beetje.
T16 zegt
Edgar Schermerhorn
De Nederlandse collectioneur Edgar Schermerhorn verkocht in Londen het tweede gedeelte van zijn collectie, nadat hij in mei van dit jaar, zijn Ferrari’s in Maranello had laten veilen. Zijn Ferrari 166 Inter Stabilimenti Farina 1949 werd in Maranello teruggetrokken en nu in Londen opnieuw aangeboden. Voor 275.000 pond werd de nieuwe eigenaar… Edgar Schermerhorn. Hij moest wel commissie betalen, maar dat had hij er graag voor over.
bron: http://www.carros.nl/autonieuws/matige-veiling-rm-auctions-in-londen/
Klassiekerrally zegt
Is het erg dat ik dat niet begrijp?
T16 zegt
@ Klassiekerrally
Ik begrijp het ook niet, misschien dat een plaatje helpt. Soms is het moeilijk een collectie object los te laten. Misschien heeft het iets met de veiling contracten te maken. Misschien verwacht de heer Schermerhorn later een betere prijs te krijgen.