Victor Muller staat voor de uiterst ambitieuze klus om Saab uit de put te trekken. Zijn plan is om in 2012 minimaal 100.000 auto’s te verkopen. Dat moet genoeg zijn om financieel quitte te spelen. Momenteel is Muller druk in gesprek met verschillende grote namen, voor een mogelijk partnerschap om technologie uit te wisselen.
Muller wil verzekeren dat Saab kan beschikken over alle technologie die nodig is om weer een winstgevende autobouwer te worden. Bij zijn zoektocht naar geschikte partners, stuit hij naar eigen zeggen nauwelijks op gesloten deuren. Niemand ziet Saab als een bedreiging, dus iedereen is bereid om te praten, aldus Muller. Hij benadrukt daarbij dat Saab niet alleen technologie komt halen, maar een partner ook de nodige kennis te bieden heeft.
Laten we hopen dat Victor Muller op een dag kan zeggen dat Saab wel degelijk een bedreiging is voor z’n concurrenten. Ik heb Muller nog nooit ontmoet en het lijkt me een arrogante bal, maar toch gun ik het ‘m wel. Als je het waarmaakt, mag je van mij best een beetje arrogant zijn. Daarbij mogen we als Nederlanders af ten toe best iets meer chauvinistisch zijn en trots op de Hollander Victor Muller. Maar we blijven ‘m uiteraard wel kritisch volgen. (bron: reuters)
Hennep zegt
Ik hoop voor ‘m dat ‘ie het gaat halen.
lincoln zegt
uit chauvinistische overweging trots zijn op een (in jouw ogen)arrogante bal ..
hoe hopeloos kan een mensch zijn ??
T16 zegt
Saab heeft alle technolgie voor lichtere zuinigere en krachtigere motoren in huis. Echter door de wet van het getal is productie alleen voor Saab veels te duur. Logische zet is een partnerschap aan gaan met geïnteresseerde merken en deze nieuwe motorenlijnen delen met die merken.
T16 zegt
Oh ja, die nieuwe motoren zijn ook schoner, dat spreekt voor zich.
lambo4all zegt
hoop wel dat saab mooie wagens gaat maken, dan worden er vast weer wat minder fransje autotjes verkocht=D
TINUS zegt
Ik zie hem meer als een ondernemer die zijn nek uit durft te steken, dan een arrogante bal, maar ieder zijn ding.
Search zegt
Zou hij niet eerst is op zoek moeten voor een motor voor in de Aileron? :|
Vaud zegt
Ik zie Victor Muller eigenlijk totaal niet als een arrogante bal, zijn optreden in de media weerlegt dat dan ook totaal.
Dennis zegt
@lincoln: Het lijkt me een arrogante bal, maar ik zeg daar meteen bij ook dat ik hem nog nooit heb ontmoet. Ik geef hem dus het voordeel van de twijfel. Daarbij vind ik dat je best een beetje (niet teveel) arrogant mag zijn, zolang je het waarmaakt.
@Vaud: Heb je ‘m de laatste keer bij Pauw en Witteman gezien? Kort na de overname van Saab. Kwam op mij tamelijk arrogant over.
pshyto zegt
vond hem wel goed overkomen bij pauw en witteman
ik gun hem wel een succesje, volgensmij paktie het helemaal niet zo slecht aan en kunnen er nog veel hoedjes gegeten worden
lincoln zegt
100.000 units per jaar !! binnen 2 jaar tijd ..
succes dan maar ..
zal voor je duimen want een Saab kopen doe ik niet ..
Benjamin1 zegt
Met Lada misschien?
kane_sting zegt
@Benjamin1
Ja die laat altijd de deur voor nieuwe techniek open staan. Of misschien de chinezen… die hebben natuurlijk heel veel kennis in huis maar niet de middelen/mensen om het te gebruiken. Als ik me niet vergis zijn het ook de chinezen die de techniek van Saab hadden gekocht:P
Sorry voor Muller maar ik geloof echt never nooit dat hij zijn doel gaat bereiken. Saab had gewoon failliet moeten gaan.
RALM zegt
Vond hem bij Pauw&Witteman overkomen als een of andere royalty aka nogal een kwal. Wel sportief van zichzelf dat hij dan weer van zichzelf durft te zeggen dat hij met te veel zelfvertrouwen is geboren, hij zei het echter wel íets te trots en triomfantelijk. Ik wens hem al het succes met SAAB en hoop echt dat het een groot succes wordt en dat wij als Nederlanders weer eens echt trots mogen zijn op een product dat het internationaal goed doet. Wat echter een beetje jammer is, is dat SAAB(spyker) Zweeds aan blijft doen en de mensen het als Zweeds product zullen blijven zijn, voorlopig. En dat niet heel Nederland staat te juichen en Victor de hemel in prijst heeft ook zijn redenen, hij heeft Nederland vaker voor l*l gezet in de internationale autosport/autoindustrie dan dat SAAB potentiele kopers had, heel wat keren dus:)!
Something zegt
@RALM: Ik vind het juist geweldig dat Saab internationaal blijft gezien worden als een Zweeds merk.
Muller heeft Saab gekocht maar niet gecreëerd niet meer niet minder, dus Saab is en blijft een Zweeds merk :)
16V zegt
Hopelijk gaan ze weer echte Saabs maken, daar is de tijd rijp voor, grijze muizen zijn er al zat….
Axela zegt
Snel zoeken naar andere diesels van die herriedingen van GM kunnen echt niet. Snap dan ook niet dat mensen voor een Astra of Insignia gaan..
KaCh1ng zegt
@Axela: prijs/ruimte en ze zijn niet lelijk, waarom niet voor een opel gaan ?
Axela zegt
@KaCh1ng: ja ze zien er goed uit maar ze zijn zwaar, niet erg ruim en vervelende diesels en trage automaten niet echt bijzondere besturing. Genoeg concurrentie die het beter doen
RtB zegt
@Axela: Snap je argumenten niet helemaal. Qua gewicht en binnenruimte zit Saab gewoon op hetzelfde niveau als de concurrenten. Besturing klopt wel enigszins, het is tenslotte geen merk met sportieve aspiraties (muv de Aero’s dan). Automaten zijn gewoon prima, behalve als je het vergelijkt met DSG of zo… Maar je commentaar op de diesels snap ik nog het minst. Die 1.9 Fiat blokjes zijn méér dan prima hoor! Zeker het twinturbo blok is niet te versmaden.
Axela zegt
@RtB: ik had het over de Opels. Wel goed lezen he ;) De 2.0 GM diesels zijn bagger. Zowel in de Opels als in bv de Cruze
Cees zegt
@Axela: Ik wil alleen geen concurrent. Weet je ook waarom? Audi maakt al jaren het zelfde. BMW heeft zijn 5 serie weer te gewoon gemaakt. En mercedes heeft het interieur van een grafkist. Deze saab is mooi apart en ik zou je uit willen dagen om de nieuwe 9-5 een keer uit te testen.
Axela zegt
@Cees: echt, typ ik zo slecht? Ik had het niet over de Saab!
Imom zegt
Hoop in ieder geval ook dat Saab een mooie betaalbare hatchback op de markt kan zetten die boven de grijze massa uitsteekt maar vrees ook het ergste.Ik denk dat Saab nog enkele jaren stuiptrekkingen zal hebben en tenslotte roemrijk ten onder zal gaan al hoop ik nogmaals van niet.
De Fiets zegt
Dat gaat niets worden met Saab…
Dimglor zegt
Mja die nieuwe Saab 9-5 ziet er wel erg goed uit en ik hoop wel dat dit een succesje zal worden….
gschoots zegt
Ik ben niet in de markt voor een nieuwe auto maar op een of andere manier zie ik nu veel meer Saab’s rijden en ik kan ze ook nog best waarderen…
pocoloco zegt
Nee, Victor is geen kwal. Is een man met ambitie en passie voor zijn vak. Een vent die normaal tussen zijn medewerkers zit tijdens de lunch.
AudiQuatro zegt
Wat maakt het ook uit of hij wel of niet arrogant is? Als de nieuwe Saabs maar leuk worden en hij Spyker in alle commotie niet vergeet!! Kan hij geen deal met VAG maken? dan heb je een heleboel kennis in huis, mis je een gevaarlijke concurent en als klap op de vuurpijl de V10 TFSI naar Spyker!
A6'er zegt
@ Poco Loco
Juist, eindelijk iemand die hem echt kent. Hij komt regelmatig bij ons thuis, en ik weet dat Spijker met een bepaalde ontbrandingstechniek bezig is. Deze techniek gaat hij bij Saab stallen. En het gaat niet lang meer duren voordat dit alles in werking is gezet.
En dan heb je de milieuhippies, die nu Prius rijden, (afzichtelijke wagen) die dan de ‘nieuwe’ Saab kopen. Ik geloof er in dat Victor Saab laat slagen. Meer dan dat menig mens verwacht. Daar durf ik mijn handen voor in het vuur te steken.
A6'er zegt
@ Audi Quattro
Muller en VAG gaat het niet meer worden. Familie van Muller is getrouwd met familie van Pon, deze gingen scheiden, Pon wil niet meer dat Audi aan Spyker levert.
Dennis zegt
Over Victor Muller: ik zag zo’n video op Fox News (zo Republikeins als dat het kan) waarop ze de toekomst van Saab besproken. Het panel vond dat Saab in elk geval interessante producten had zoals de 9-5.
In elk geval een veel positiever geluid als dat je hoort in de Nederlandse pers.
Wat mij altijd zo tegenvalt aan Nederland, is iedereen klaar staat met kritiek, terwijl je het Victor moet meegeven: stalen ballen, absoluut solide stalen ballen.
“Dat redt hij nooit” etc etc.
Wie is hier CEO geweest van een autobedrijf? Weten Nederlanders eigenlijk nog wel wat het is om een product nieuw te ontwikkelen en te exporteren? Of zijn we allemaal weggezakt van ellende achter onze Koreaanse LCD TV?
Muller probeert tenminste wat. En er zit wel degelijk heel veel geld van hemzelf in. Hij heeft dagen en nachten gevochten voor een wereld-deal. En alles wat wij te melden hebben is: “red hij toch niet”.
Als Nederland meer mensen had zoals dat, mensen met ballen en geloof, dan was die crisis zo voorbij.
frtis zegt
@Dennis: Amen! Top! hulde!
PT zegt
In vroegere tijden barste Nederland van dit soort ondernemende figuren, die van iedere stuiver een dubbeltje maakte, een natie van handelaren en ondernemers. Het ondernemen is door ons uitgevonden! Wat is er sindsdien in hemelsnaam gebeurt? Muller is wat dat betreft het moderne Nederlandse archetype en een lichtend voorbeeld voor allen om te volgen. Denk groot!
Dennis zegt
Bovendien de 9-5 is een goede auto. Insignia onderkant en technologie (= reeds bewezen goed) + prachtige Saab body design en Saab motorpakket. Het beste van beide.
De 9-5 gaat goed lopen, want het is een mooie auto met goede techniek.
Het is echt jammer dat Muller Spyker naar Engeland verhuisd, maar ja, wij zijn heel goed in het wegjagen van goede initiatieven. Desondanks, veel succes meneer Muller.
John zegt
@Dennis: Nice1
OT: Victor Victor!
jack_abarth zegt
@Dennis: Hulde, mooi gesproken!!
@PT: Lees voor de gein eens een keertje “de problemen van acht jaar paars”. Dan weet je zo waar het fout is gegaan.
Dennis the Menace zegt
Als het allemaal net zo’n succes wordt als met Spyker, komt het allemaal wel goed toch !! Die hebben ook nog nooit ene cent verdient …..Wel alle respect voor deze meneer ….heb het een beetje van dichtbij meegemaakt, it’s a lot of smooth talking ….maar 100.000 units in 2012 …No way …..ook niet in 2014 ….Sorry voor alle chauvie’s …..Geen oranje klompen op onze hoofd deze zomer ook niet in 2012 ….Maar mooi verhalen zijn het wel
Svenska Aeroplan AB zegt
Waarom twijfelt toch iedereen aan die 100.000 units in 2012??? Snap ik niks van… In 2008, voor de hele Saab-soap, verkocht Saab 100.000 auto’s, met de 9-3 en een sterk verouderde 9-5. In 2012 staat er een nieuwe 9-5 Sedan en -Estate, een 9-4X en een gloednieuwe 9-3 lijn! Kortom: eitje!
Juist daarom heb ik veel vertrouwen in de toekomst van Saab: de doelstellingen zijn zeeeeer realistisch! Absoluut geen hemelfietserij, gewoon een realistisch plan…
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Dennis en PT: couldn’t agree more!
Svenska Aeroplan AB zegt
http://www.insideline.com/saab/95/2011/2011-saab-9-5-first-look.html
Eerste test met de nieuwe 9-5!
En nog wel de Aero van Victor zelf…
Vincenzo zegt
haha meneer de fietsenmaker….31 auto maken en 22 miljoen verlies draaien…erg knap! Ik zou maar klompen gaan maken meneer vm.
Vincenzo zegt
nee pt…de slavernij is door jullie uitgevonden. Maar als je mensen als handel wilt zien dat heb je wel gelijk natuurlijk.
luwek zegt
@Vincenzo
Zucht..
Markus zegt
Ook als je succes hebt, dan nog blijft arrogantie een vervelende eigenschap.
Ontopic: zou leuk zijn als het allemaal een groot succes word natuurlijk.
Toonster zegt
ik heb toevallig gister bij iemand in een oude Saab cabrio gezeten en ik weet niet wat het is, maar die klank van de Turbo en die hele feel en uiterlijk van die auto zijn toch best wel betoverend.. En dan ben ik echt geen fanboy voor mijn gevoel.. Als ik de nieuwere modellen zie heb ik dat dan weer niet bepaalt, dus laten ze dat gevoel terughalen en the job is done lijkt me.. Kwestie van less is more maar met de luxe, dat is Saab naar mijn idee..
Klassiekekliko zegt
Gun hem gewoon de tijd, het is niet eenvoudig om dit merk dat bijna 20 jaar door GM is uitgewoond als een goedkope h**r weer daar te krijgen waar het thuishoort, maar voorlopig worden er weer auto’s gebouwd in Trollendorp, en ik gun het de mensen die er werken, de Saabliefhebbers en de rest van de autowereld dat Saab in ieder geval een kans, hoe klein ook, krijgt om een nieuwe richting in te slaan.