Heb jij een slechte ervaring met Formule 1 op Viaplay dan heb je mogelijk recht op compensatie.
Als je kijkt naar de organisatie van Ziggo en hoe Viaplay het aanpakt, dan deden ze het bij Ziggy zo slecht nog niet. De streamingdienst uit Scandinavië heeft een valse start gemaakt wat dat betreft. Al sinds het begin van het seizoen regent het klachten over de Formule 1 op Viaplay. Het niveau van het commentaar, slechte kwaliteit van de stream en een slecht bereikbare klantenservice zijn veel gehoorde klachten.
De klachtenregen kwam ook bij de Consumentenbond op de radar. De consumentenorganisatie riep Viaplay in mei op om in actie te komen. Het bleef even stil, maar nu laat het streamingsplatform toch van zich horen.
De compensatie komt in vorm van een prijsverlaging voor de periode dat de streams slecht of niet werkte. Daarnaast zal het ook mogelijk worden om je abonnement bij Viaplay op te zeggen. Reeds gemaakte kosten voor het abonnement krijg je dan terug. Ongetwijfeld gaan er genoeg consumenten gebruik maken van deze mogelijkheid en gaat het Viaplay klanten kosten.
Bewijs
Zomaar compensatie krijgen vanuit Viaplay zit er niet in. Er zullen bewijsstukken aangeleverd moeten worden. Dat is te doen door een filmpje te maken van een haperende stream bijvoorbeeld. Maar als je in het verleden problemen hebt ervaren en dat niet hebt vastgelegd is het lastig bewijs aanleveren. Daarnaast moet aangetoond worden dat de internetsnelheid goed functioneert en dat het dus echt aan Viaplay ligt en niet aan jou.
Dutchdriftking zegt
Zo blij met F1TV! Geen gezeik en fatsoenlijk commentaar. Al wil ik Grand Prix radio ook wel een keer proberen. Iemand ervaring met kijken op je telefoon via de F1TV app en op het zelfde apparaat de Grand Prix radio?
katoenboer zegt
Yes! Ik stream f1tv op mn chromecast, haal de stereo stekker uit de tv en doe ik in mn telefoon met grandprixradio.nl. Werkt top, synchroniseren gaat makkelijk en je mist niks van het geluid van de auto’s.
audicoupe84 zegt
Ik heb zowiezo geen recht op compensatie omdat ik ViaPlay stream met HesGoal, de stream moet regelmatig bufferen, maar hé ik kijk wel GRATIS en LIVE mee.
dawwg zegt
De ‘prive’ stream van ViaPlay buffert ook regelmatig, maar wordt dus voortaan filmpjes opnemen elke weekend. Nu nog dat verschrikkelijke commentaar vervangen door David Coulthard of iets dergelijks, ze hebben er 5 personen voor in dienst die elkaar urenlang na echoën in niets toevoegen. Als ik kan opzeggen, ga ik daar zeker gebruik van maken…
osmo zegt
“Zomaar compensatie krijgen vanuit Viaplay zit er niet in. Er zullen bewijsstukken aangeleverd moeten worden…”
Dus veel compensatie zal er niet uitgekeerd worden …
Ik hou het wel op F1TV met commentaar van Skysports ;)
Robert zegt
@osmo: volgens mij is het zo dat het omkeren van de bewijslast niet eens mag, binnen het consumentenrecht. Het valt me ook vies tegen dat die Consumentenbond (wat volgens mij een geriatrische instelling is, maar dat terzijde), daar helemaal van over de zeik gaat.
Ik ben blij met m’n F1TV abbo.
Rudy zegt
Verwacht dat dit een loze belofte gaat zijn. Hoe bewijs je weken na dato dat viaplay zijn zaken niet goed voor elkaar had? Ze zullen altijd wijzen op de internetverbinding.
Zolang je via wifi kijk is daar wat voor te zeggen (meeste mensen hebben dit vaak vrij matig voor elkaar) maar met een vaste verbinding….
Lijkt erop dat Viaplay gewoon bandbreedte tekort komt (of kwam).
petroldrinker zegt
Ben blij dat ik F1TV genomen heb als ik dit elke keer weer lees over viaplay
Jozo zegt
Is het David ‘Lights out and away we go’ Croft die het commentaar doet op F1TV?
Misschien dat ik weer een jaartje F1TV probeer volgende seizoen.
Tot nu toe dikke prima bij ViaPlay.
Robert zegt
@Jozo: ja. ‘Crofty’ doet dat samen met Martin Brundle. Zij laten zich o.a. ondersteunen door een heel zwik voormalige F1 coureurs (in wisselende samenstelling), zoals Karun Chandhok, Paul di Resta, Jenson Button, Nico Rosberg, enz., die zich ophouden in de pitsstraat of op de paddock.
Edge zegt
Nog steeds? Sinds de race in Baku krijg ik alleen nog het Viaplay commentaar door via de International Feed. Via F1 Live krijg je het team van F1 TV zelf, dus Jolyon Palmer, Sam Collins, Tom Gaymore, Will Buxton en Ben Edwards in afwisselende samenstellingen.
spacemoon24 zegt
Ja dat is er nog steeds. Op Android en PC kan je je commentaartaal aanpassen en bij iOS moet je je systeemtaal op Engels (tijdelijk) zetten om Engels commentaar te krijgen van Crofty en Brundle. Moet je trouwens wel op de International Feed zitten en niet op F1 live.
admiajfe zegt
nee hoor in IOS je kan in de live stream ook het commentaar kiezen ook op de AppleTV.
Viaplay is zon kinderlijk commentar nu op de F1TV, ik zet hem altijd op engels commentaar met oa Martin Brundle, erg fijn elke keer weer.
simonferrari zegt
Hoewel F1TV ook niet altijd vlekkeloos verloopt ben ik er toch positief over te spreken. Mooie beelden en heerlijk Engels commentaar. Viaplay hoor ik werkelijk niemand positief over. Dat je dan nu ook met ‘bewijzen’ aan moet komen zal daar ongetwijfeld niet aan bijdragen.
bernoulli zegt
Mensen praten elkaar ook graag na. Denk dat het merendeel van de mensen geen problemen heeft met Viaplay.
Als je iets maar vaak genoeg leest, dan denk je al snel dat iedereen het vindt. Zo zou je door dagelijks op AutoBlog te komen maar zo kunnen denken dat Bottas een Geweldige Vent is.
mashell zegt
Natuurlijk is Viaplay Nederland nog een jong bedrijf, technische opstartproblemen zijn te verwachten. Daarom hadden ze gewoon moeten zeggen “we hebben technische problemen gehad, we weten niet precies wie allemaal, daarom innen we bij al onze klanten twee maanden geen abonnementsgeld”. Daar creëer je namelijk moedwil mee.
gregorius zegt
Hadden ze kunnen doen.
Maar Viaplay is geen jong bedrijf; ook al is Viaplay NL dat misschien.
Ze vragen ook geen ‘jong bedrijf’-geld voor hun abo. Ze vragen zelfs zoveel, dan je hoort te verwachten dat alles vlekkeloos gaat.
wjeurs zegt
Ik heb al opgezegd en ben naar f1TV gegaan. Ik heb opgezegd vanwege de slechte stream en dit in een klantenservice gesprek medegedeeld, vraag me af of dat voldoende bewijs is, denk t niet
cloverleaf zegt
Het is echt schandalig. De kwaliteit is als de vrouwelijke erogene zone en de klantenservice is niet bestaand: tele2 had/heeft een slechte klantenservice maar Viaplay gaat echt zwaar door de ondergrens. Viaplay is de Latifi van de streamingdiensten.
grandmasterb zegt
Beeldkwaliteit van Viaplay op tv via Ziggo is prima, alleen dat commentaar van Valkenburg tijdens de wedstrijd is nogal tenenkrommend en de studio-presentatie een te langdurig gekwek, vrijwel zonder humor of beelden tussendoor. Dat deed Ziggo veel beter, ik mis dan ook Doornbos, Tom Coronel en de kale presentator. Groot nadeel is ook dat je het niet kunt opnemen en dus niet achteraf kunt bekijken.
tweekoplampen zegt
Heel bijzonder om klanten te vragen om filmpjes aan te leveren van een haperende stream. Moet je dan met terugwerkende kracht de streams opnemen en daar beeld van aanleveren? Mag je überhaupt van de F1 die streams wel opnemen?
Een beetje knappe kop weet dit wel na te bootsen met een videobewerker. Ik suggereer verder niks hoor. Dit kunnen ze prima zelf bedenken.