De meest spraakmakende supercar van het heden is zonder twijfel de Bugatti Veyron. Deze auto is gemaakt om alle records die tot op heden gevestigd zijn door andere supercars te vernietigen, en in haast elk opzicht is het hem gelukt.
Het is een auto die de droom van elke man zou moeten zijn, maar is dat daadwerkelijk ook zo? Want ondanks de waanzinnige prestaties van de auto die op papier werkelijk verbluffend zijn naast die van elke andere serieproductie auto, zetten erg veel mensen alsnog vraagtekens bij deze auto. De Bugatti Veyron: de voors en tegens.
Het uiterlijk
Één van de meest bekritiseerde punten van de Veyron is de vormgeving van het exterieur, want ondanks de hoogte van slechts 1 meter 22 en de breedte van 2 meter kan ik moeilijk zeggen dat de auto erg agressief over komt, en de vormen zijn wat merkwaardig, zeker de overgang van de neus in de rest van de body. Schuin van achteren kijken we recht op de motor, die niet afgedekt is met een metalen of glazen plaat, maar open en bloot ligt, wat leuk is om te zien.
Overigens kan dat tegenwoordig makkelijk omdat alles hermetisch wordt dichtgemaakt, óók als het onder een kap ligt. TVR doet hier als één van de weinige merken nog niet aan mee, en het staat ze goed. Tevens zien we vanaf de achterkant brede heupen, het zijn uitgebouwde wielkasten oom de achterwielen heen en stiekempjes kan ik de schoonheid ervan niet ontkennen.
Het overall zijaanzicht toont een vrij bolle auto die nog wat agressie uitstraalt met de happer in de deur, maar het gladde en ronde voorkomen van de auto maakt hem er niet woester op, de happers achter de cabine zijn ook wat glad maar spelen een erg belangrijke rol in de zuurstofvoorziening, want bij het maximale vermogen persen de vier turbo’s 45.000 liter lucht door de motor, wat neerkomt op ruim 9.400 liter zuurstof.
Het totale plaatje geeft een gladde en bolle auto met weinig agressieve vormen, ik zou er niet gauw bang van worden. En een supercar hoort voor mij een auto te zijn met agressieve looks, woeste openingen en snelle lijnen. Maar dan komen we bij een tegenstrijdigheid, want per slot van rekening hoort een supercar voornamelijk heel erg snel te zijn. Een krachtige motor is leuk, maar aangezien er een kwadratisch verband is tussen de snelheid en de luchtweerstand kan een auto die meer dan 400 km/u moet kunnen niet elke willekeurige vorm hebben. De weinig agressieve uitstraling wordt gelegitimeerd door de eis dat deze auto alles moet verslaan, en dus perfecte aërodynamica moet hebben.
Belangrijk daarbij is een erg gladde koets met vloeiende lijnen, en dus veel rondingen. De lucht moet op een gunstige manier van de voorkant van de auto naar de achterkant worden geleid, elk foutje in deze weg kost op een dergelijk niveau erg veel om te compenseren. Overigens zou het ook kunnen met veel hoeken, want de Ferrari F40 zit aërodynamisch ook erg goed in elkaar. Alles bij elkaar genomen vind ik het enerzijds jammer dat de auto niet het intimiderende en agressieve uiterlijk heeft van bijvoorbeeld een Pagani Zonda, anderzijds kan ik het helemaal begrijpen omdat het erg noodzakelijk is voor de waanzinnige prestaties van de auto, nog altijd het belangrijkste.
Het innerlijk
De auto staat bekend om de niet erg conventionele motor die er in ligt, iets dat alleen grootschalig door het VAG-concern wordt gebruikt en ook in kleine mate door bijvoorbeeld het Amerikaanse sportautomerk “Vector”. Het gaat over de opstelling van de cilinders, in een W-vorm. Dit zijn twee V8 motoren naast elkaar, waarvan beide krukassen naar een centrale as lopen. De totale inhoud van deze cilinders is 7.993 cm3, wat betekent dat het blok met 1.001 pk een specifiek vermogen van 125 pk per liter heeft. Nog best een kleine motor voor wat deze presteert, en nog compact ook omdat kilo’s en centimeters erg sterk tellen als je een serieuze poging waagt de snelste auto ter wereld te maken.
Het blok is bijvoorbeeld 710 mm lang, 889 mm breed, en 730 mm hoog. Ook is het relatief kleine slagvolume van de motor belangrijk om het toerental hoog te houden, geen turbo’s betekent een veel groter volume, en dat resulteert erin dat de motor een veel lager maximum toerental kan bereiken. Het immense vermogen dat hieruit komt moet niet alleen goed op de weg komen, maar ook goed bij de wielen. Want met een maximum koppel van 1.250 Nm tussen 2.200 en 5.500 toeren per minuut, en het gigantische vermogen van rond de 1.000 pk kun je er niet gewoon een versnellingsbak in leggen die je in de eerste de beste supercar met “maar” 500 pk terugvindt. Het is een DSG-versnellingsbak van Ricardo met 7 verzetten en een dubbele koppelingsplaat voor een ononderbroken vermogenstoevoer..
Dan komen we bij de banden aan, die het vermogen efficiënt op de weg moeten brengen. Dit is een buitengewoon belangrijk orgaan met betrekking tot de snelheid, omdat het bepalend is voor de grip. Het vermogen wordt middels vierwielaandrijving op de weg gebracht door gigantisch rubber, zodat wielspin wordt beperkt en je dus erg efficiënt gebruik kunt maken van al het vermogen. Maar ook erg belangrijk is het voor de bochten, waar veel mensen hun kritiek uiten. Want op papier mag het dan wel de snelste auto zijn, maar of de auto het in bochten haalt bij bijvoorbeeld een Enzo of een McLaren F1, die respectievelijk 1.140 kilo en 1.370 kilo wegen (leeg), tegen 2.050 kilo van de Veyron, wordt door veel mensen betwijfeld.
Ik kan jullie echter uit de droom helpen, want de combinatie van waanzinnig goede remmen, enorme acceleratie en verschrikkelijk veel grip zorgen ervoor dat òòk bochten waanzinnig snel worden genomen. De 0-160-0 tijd is bijvoorbeeld is met 9,9 seconde na de 9,5 seconde van de Ultima GTR en Ultima Can-Am de aller kortste tijd. Realiseer je dan ook dat de remmen van de Veyron bij het 160-0 traject wel twee keer zo veel kinetische energie te absorberen hebben en dus een twee keer zo grote wrijvingskracht moeten leveren mits de auto in precies dezelfde afstand tot stilstand zou komen!
In bochten doet de auto het natuurlijk ook prima, hoewel de massa hier ook weer veel invloed heeft. De massa van zo’n twee ton betekent dat de centrifugale kracht (de kracht die de auto uit de bocht laat vliegen mits de banden te weinig grip leveren) in bochten anderhalf keer zo groot is als bij de Enzo, die namelijk anderhalf keer zo weinig weegt. Het enorme rubber in combinatie met de vierwielaandrijving weet hier goed raad mee, de Enzo moet het doen met alleen achterwielaandrijving en in bochten scheelt het veel.
Ten slotte zit de auto bomvol met aërodynamica, zoals de wel erg forse achterspoiler en de venturi’s in de bodemplaat. Het is dus zeker geen rechtuit-muscle-car met een gigantisch vermogen, zoiets simpels zou ik ook niet durven verwachten van een vooruitstrevend concern als VAG. De auto zit zelfs van top tot teen vol met technieken die minpuntjes als het nogal hoge gewicht “compenseren”, zodat deze auto zich met recht de snelste kan noemen! Ik ben erg benieuwd hoe lang het duurt tot er net zo’n serieuze poging wordt gedaan tot het maken van een wereldschokkend snelle auto.
De emotie
Het belangrijkste aan een supercar is voor mij het gevoel dat ik erbij heb, en om met de deur in huis te vallen: auto’s met een opmerkelijk hoog VAG-gehalte doen me aanzienlijk minder, de door dit concern opgekochte merken hebben mijns inziens hun karakter een beetje verloren. De Continental GT is bijvoorbeeld een redelijk veel bekritiseerde auto, enerzijds om het geweldige concept en het feit dat de auto erg veel kan en er nog mooi uit ziet ook (vind ik zelf, en vinden de meeste autoliefhebbers volgens mij ook), anderzijds om het enorme verschil met de pre-VAG Bentley’s als de Arnage en de Turbo R. Dat zijn door hun “zwaktes” zoals verouderde techniek en hun eigense uiterlijk auto’s die me meer doen, en wel om het feit dat het traditionele Bentley’s zijn.
Om to-the-point te komen, in de Veyron zie ik niet veel “typisch Bugatti’ terug, in ieder geval is de enige overeenkomst met de EB110 het feit dat er vier turbo’s op de motor zitten, en de auto ook vierwielaandrijving (de GT versie) heeft. De EB110 is trouwens ook niet echt een traditionele Bugatti omdat hij verder geen connecties heeft met het tot in de jaren ’50 actieve merk. Desondanks karakteriseert de EB110 voor mij de moderne sportwagentak van Bugatti, vind ik het geweldig dat het niet in een concern was opgenomen, en zag de auto er dankzij Marcello Gandini prachtig uit. Veel van die karakteristieken mis ik een beetje bij de Veyron, maar de waanzinnige prestaties die de auto levert legitimeren dit!
chukka zegt
ik heb er nog steeds geen 1 in het wild gezien, wie van jullie wel?
jela zegt
Kvind ‘m eigenlijk niet zo mooi, en ook nog eens veel te duur. Geef mij maar een koenigsegg, een heel stuk goedkoper en ziet er veel beter uit (vooral de CCX)
Jan C. zegt
Het uiterlijk wordt bekritiseerd, maar VAG wou perse dat de auto leek op het studiemodel (anders dan bij de Porsche Boxter)
Werner zegt
ik vind de achterkant mooi, maar die voorkant is echt precies het tegenovergestelde.
Rolo zegt
Ik heb die ene in Amsterdam gezien :P Ik vind het van achter best een mooie auto al moet ik wel zeggen dat de EB110 toen ik die spotte veel meer indruk gaf.
PeterVanHteV zegt
Deze auto declasseerd alle bestaande supercars tot gti tjes. Voor de loocks moet je hem wel in een kleur bestellen. Dit is een beetje een funktie volgt vorm auto, ik vind hem niet mooi wel indrukwekend. Als ik het geld had zou ik hem niet kopen.
Chief_S5 zegt
Geweldig stukje ;) .
[nerd] het zijn uitgebouwde wielkasten oom de achterwielen heen en stiekempjes kan ik de schoonheid ervan niet ontkennen. -> oom=om [/nerd] :P
Lucke zegt
Vorige week eentje in de showroom zien staan in Berlijn.
Staat er nog steeds :o)
Supermooie wagen!!!
Dr. Bronx zegt
Ik vind het een hele mooie auto. Ik houd niet zo van die agressieve dingen. Vind het juist een hele stijlvolle auto die gewoon knoerthard gaat. Ik ben meer van luxe en snel dan van racelook en snel.
Heb er zelf nog geen in het echt gezien. Ik wacht daar nog op. (misschien wat vaker naar de PC Hoofdstraat gaan).
Trouwens een ferrari of een porsche ziet er ook ‘lief’ uit.
Jonas zegt
Pfff kheb hem nog nooit in het echt gezien :(
kzary zegt
Ik vind hem er mooi en toch ook wel agressief uitzien. En desondanks de hoge prijs toch wel de beste koop, als je weet dat elke veyron 5 milj. kost (bron: TopGear) om te bouwen en verkocht wordt voor “maar” 1,4 – 1,8 milj. daar kan geen enkele auto aan tippen, en natuurlijk de ultima verslaat hem op 0-160-0 tijd maar als ik mocht kiezen dan kom ik toch liever ergens op een feestje aan met de Veyron. Maarja, wie ben ik om te zeggen wat de beste koop is, ik kan hem nooit kopen
RScosworth zegt
Erg jammer van het beetje suffe uiterlijk en die skoda fabia koplampen. Ook erg leuk dat je iedereen het stront voor de ogen rijdt maar het lijkt me nog leuker om alles zelf in de hand te hebben. Dat je het gevoel krijgt dat je de auto onder controle hebt. Ik ben bang dat deze auto meer een computer is dan een supercar, je zegt wat hij moet doen en de elektronica doet het voor je.
Die tweede, vierde en vijfde foto zijn voor The Dorchester Hotel in Londen genomen als ik het niet mis heb. Ook een erg leuke plek voor een autospotter, heel die ‘lane’ daar overigens.
cupra4 zegt
Heb er vorig jaar op de Cebit ff ingezeten (Hal 11 dacht ik).
Daar deden ze hem ook om het uur even starten…. Afgezien van het neorme gebulder deed het wel af aan de kracht van de wagen. Stilstaand een beetje gassen in een hal is het toch niet.
DAT zegt
Je hebt het niet eens gehad over dat jaren ’20 grilletje wat in die neus gepropt is. Totaal misplaatst.
Net zoiets als ze bij Lancia doen (Thesis/Ypsilon), heel fout retro.
Lout zegt
Ik heb er vorig jaar 1 gezien in Knokke, ze waren hem daar met alle voorzichtigheid aan het uitladen bij de Mercedes garage!
Steven met de toogzweer zegt
Gezien ik in een (automotive) mediabedrijf werk voor de Belgische TV is het hier regelmatig een komen en gaan van supercars. Wat hebben we hier de afgelopen maanden zoal gehad : De Veyron, SLR, Wiesmann GT, Ariel Atom, Ford GT, Carrera GT en ga zo nog maar ff door. Het voetvolk (als ik dus) mag er niet mee rijden (of toch bijna nooit), maar wel inzitten :-P. De Bugatti maakte een verschil op de regel; noch onze presentator, noch onze eigen testpiloot mochten ook maar 1 meter rijden met de bugatti. De eigenaar (moet er wel bijzeggen dat de auto een museumstuk wordt en dus nooit buiten komt) kwam zelf als de auto moest verzet worden en deed hem onherroepelijk weer op slot eens hij verplaatst werd. Overigens het vermelden waard: Het duurde meer dan een half uur om hem van de auto-ambulance te krijgen, gebruik makende van houten blokken e.d. een stoeprand oprijden (ja, ook een schuine) kan je vergeten met deze auto.
Dus bij deze aan Chukka : Ja.
Hij oogt klein, maakt een geluid van een F16 als de startknop wordt ingedrukt maar dat houdt dan ook wel weer op als de motor draait. Het motorgeluid (op de starter na dan) is vrij banaal (alles is relatief) maar zeker als je de SLR ermee vergelijkt. Om het met Clarckson’s woorden te zeggen, en hij heeft gelijk : The SLR: It’s like the devil gargling it’s throat with nails… En hij heeft gelijk.
TT man zegt
Heb er nu 2 in het echt op de weg gezien en dan komt ie beter uit dan op een beursvloer of zo. Nog steeds vind ik hem niet mooi, maar indrukwekkend is ie wel. Bi-color is geen gezicht, maar one-color in Bugatti blauw ook niet, dus mogelijk dat ik nog een keer een mooie zie.
Als statussymbool (en misschien belegging?) is het misschien aardig, maar als “mooiste auto los van de prijs” zou ie er bij zeker mij niet doorkomen als design wonder, wel bv (in willekeurige volgorde) de volgende auto’s:
– Aston Martin DB9
– Aston Martin V8 Vantage Coupe :-)
– Nieuwe Fiat 500
– Audi S5
– Audi TT (de originele!)
– Maserati GranTurismo
– Maserati Shamal
– Alfa Romeo 8C
– BMW Z8
– MG RV8
– Bugatti EB110
Goed, het is maar een voorzet, maar indien de prijs van dit alles gelijk was, zou ik dus niet voor de Veyron gaan.
Maarten zegt
een vriend van me heeft em al gezien, spijtig genoeg ik nog niet :(
leuke auto, maar ik zou hem zeker niet kopen ;)
Thomass zegt
De ultieme seriewagen op dit moment. Het typische kenmerk dat je nog terugvindt in deze Bugatti: het beste willen zijn op vlak van motortechniek én dat in combinatie met super luxe aan de binnenkant inclusief alle comfort, hetgeen niet echt kan gezegd worden van een Mclaren F1 of een Enzo. Dit verklaart tevens waarom de Veyron een gewicht van over de 2 ton vertoont.
Vergeet ook niet dat Bugatti ten dode was opgeschreven indien VAG niet was tussengekomen. Er waren gewoonweg geen andere overnamekandidaten voor dit befaamde merk met een torenhoge traditie.
Tot slot; ik wacht vol ongeduld totdat de concurrentie met een geduchte concurrent voor de huidige Veyron op de proppen komt.
JPM zegt
Ik vind hem prachtig, en het dit stuk vat de auto goed samen!
Ik heb er twee naast elkaar gezien in London, waaronder die oranje van zo’n sjeik. Het is een wonderauto.
Rvh zegt
@ Lucke een blauw/zwarte? paar jaar geleden heb ik hem ook gezien bij een dealer in Berlijn
LC zegt
@DAT
Dat grill zag er in 2001 er veel slechter uit.
http://absolutecars.free.fr/Auto/Bugatti/bugatti_eb_16_4_veyron_2001_01_mnet.jpg
In het algemeen wat zouden ze trouwens doen met de concept modellen?
mike zegt
Mooi om het in een woord te beschrijven, de enige conclusie die ik er uit haal als ik dit aandachtig door lees is dat er teveel mensen met teveel geld zijn.
Bdllh zegt
alweer een leuk stukje. Zeer goed bezig! :)
simon zegt
het is een prachtige wagen
mark zegt
Ik heb hem vorig jaar in berlijn gezien samen met de bentley continental, de phaeton en de Touareg w12.
Echt een juweeltje, dan nog maar te zwijgen van dat interieur. echt knap.
De veyron heeft van die monsterlijke velgen met speciaal ontwikkelde bandjes die 1000 pk aankunnen. echt een pronkstuk.
Een paar strabe verder kon je bij mercedes een paar luxemoddelen bewonderen. Waaronder de G-klasse, de cls, S-klasse etc. en er stond ook nog een maybach als ik me niet vergis.
henk zegt
waar zijn die drie “R” en voor achterop die oranje?
nichos zegt
die wielen van de conceptwagen mogen er ook wel wezen!
Rick zegt
Mooie foto’s maar die Veyron met die 3 RRR’n is toch uit engeland?
Luc zegt
naar mate ik meer afbeeldingen zie zie ik dat hij niet eens zo mooi is
de meeste vinden hem gewoon mooi om zijn prijs en zeldzaamheid
Alwood zegt
yeah! prachtige beschrijving appeltje!!! :D (en dat terwijl ik bijna nooit alles lees)
Mede door de auto heeft het natuurlijk mijn interesse. Omdat de auto er van buiten zo kaal uit ziet vergissen veel mensen zich inderdaad in de uitzonderlijke technieken erin verwerkt… De auto is wat mij betreft ongeveer in dezelfde positie geplaatst als de EB110 destijds, alleen de marketing van VAG is beter en er zit bij VAG meer geld om alles goed te laten lopen.
Ik blijf het een prachtige wagen vinden, hoewel ik (ook als ik het had) waarschijnlijk nooit zo veel aan een auto uit zou geven…
wat betreft de gehele VAG collectie begin ik al die wagens steeds meer te waarderen. Er zijn bijvoorbeeld bestwel gelijkenissen tussen de eerste bentley blowers en de Conti GT. Allebij flink krachtige grote wagens waar niet veel mensen in passen :P De Conti pas wat mij betreft best goed in de lijn vanaf de eerste bentleys… alleen stilstaan bij de arnages is ook nie goed.
De gallardo vind ik eigenlijk ook een mooiere wagen dan de originele Murci, alleen met de LP640 hebben ze de Murc zijn gevaarlijke uitstraling eindelijk gegeven.
Racer X zegt
http://www.edmunds.com/media/roadtests/comparison/2002/familysedan/intro/02.vw.passat.front.175.jpg
Hele brute wagen met iets teveel VAG invloeden.
Erik zegt
Ik heb ze alledrie gezien ! Whwowwww ! Toppppp
sven zegt
Dan had VAG beter eens afgeweken van het studiemodel !!
Hij gaat inderdaad loeihard , heeft superremmen maar daar stopt het voor mij !
Ik wil een auto in de hand hebben , niet andersom !!!
rider zegt
mixed up? de veyron weegt leeg 1888kg, de enzo leeg 1140? de mclaren 1370kg? zover mij bekend is de mclaren 1140 leeg, en de enzo 1360 leeg. de veyron s half vol inderdaad 2050kg!
maar desalniettemin, het blijven allemaal, de mclaren, enzo en de veyron ieder prachtige wagens met ieder hun eigen charmes. ondanks dat ik een echte ferrari fan ben moet ik mijn petje trekken voor de veyron. een meesterprestatie gezien het gewicht. en bovendien ook nog mooi.
voor mij hebben ze alle 3 een erg hoog inhaal gehalte in de binnenspeigel. ik ga wel aan de kant als ik 1 van deze in mijn spiegeltje zie.
Trebor zegt
‘Sheikh of Ajman’ is ook bekend alszijnde ‘RRR’.
Al zijn sportwagens zijn voorzien van het ‘RRR’-logo en hebben een ‘999’-nummerplaat.
Een ‘bescheiden’ lijstje van zijn bezittingen:
1. Ferrari Enzo
2. Bugatti Veyron
3. Porsche Carrera GT
4. Mercedes Benz SLR
5. RR Sport Super charged
6. Nissan Patrol, twin turbo (ongeveer 800pk, om mee in de woestijn te rijden).
Enkele foto’s
http://www.exotixboard.com/showthread.php?t=2420&page=20
w-j zegt
emotie? deze auto heeft vrij weinig emote qua uiterlijk is het gewoon niet bugatti. het ziet er te duits uit….ok niet elke vorm is mogelijk maar het kon toch wel wat italiaanser. ik heb er in gezeten en van binnen is het toch wel echt italiaans
Aston Martin Rapide zegt
Ik ben het ook met alwood eens: een prachtige beschrijving! Normaal gesproken lees ik ook bijna nooit alles.
Wat exterieur betreft. In mijn ogen spelen de kleuren ook een rol als het gaat om agressieve uitstraling. Als je alleen maar blauw neemt, dan oogt het niet echt agressief. Maar als je donkere kleuren neemt, zoals zwart met dieppaars, dan straalt het zeker wel wat agressiviteit uit. Toch?
Guus zegt
Tja, alweer veyrons! ’t is bijna Veyronblog.nl. Het blijft een indrukwekkende auto qua prestaties maar erg speciaal ziet de Veyron er imo niet uit.
bmw6cyl4live zegt
ik vind em niet mooi. maar zou dr best een keer een rondje mee willen rijden.
heb dr nog nooit een gespot.
R. zegt
doe mij maar die blauwe:)
CCX zegt
Wat moet ik zeggen met mijn naam ?
Koenigsegg is veel puurder :
Motor : Bij K’egg heb je zo’n motorcompartiment om woow tegen te zeggen.
Bij de bugatti zie je enkel het uitlaatsysteem en dan nog in zo’n
plastiekerig materiaal !
Interieur : Dat ligt in smaken ik vind ze wel evenwaardig aan elkaar maar de
carbon inlegstukjes van de CCX(R) vindt ik toch wel véél sportiever
dan bij Bugatti.
Exterieur : Koenigsegg is véél sportiever dan Bugatti. Met de originele
luchthappers aan de zijkant en de origineel opengaande deuren van
de k’egg oogt hij toch heel anders dan de andere supersportwagens.
+ nog een heel klein knap dingetje : het verwijderbare dak dat van
de koenigsegg een targa maakt (de Bugatti kan niet open) kan
gemakkelijk in ket kleine koffertje geschoven worden. Gemakkelijk
voor een plotse plaatselijke bui !
Prijs : De Koenigsegg CCX is véél goedkoper ! Hij kost ‘maar’ €600.000 ! Is dat
niet zo’n 3X goedkoper dan een Bugatti ?
Mijn keuze -moest ik al mogen kiezen- is al lang gemaakt !
CCX
firefly zegt
Appeltje, mijn felicitaties voor het goed geschreven stuk!
De Veyron is niet moeders mooiste, maar wel de top wat betreft autotechniek. Er zijn maar weinig auto’s waarover zo veel geschreven is en waar iedere autoliefhebber een mening over heeft.
Hou je van auto’s met emotie, dan vind je de Veyron waarschijnlijk helemaal niks. De keuze valt dan eerder op een Italiaan. Ben je meer een geek, no offence, en hou je van techniek dan is de Veyron het neusje van de zalm.
DAT zegt
@LC
Misschien wel een beetje lomp gedaan.
Maar je ziet dat je vrij makkelijk dat overbodige grilletje er uit kan shoppen.
Die vorm van die grille is gebaseerd op de motorruimte van het vooroorlogse model.
Dat hadden ze moeten vertalen naar een hedendaagse shape.
Koen zegt
ik vidn deze auto helemaal niks volgepropt met allemaal turbo’s en loopt nauwelijks harder dan de veel oudere mclaren f1 die een gewone motor zonder turbos enzo heeft
jela zegt
@ CCX
en gelijk heb je, de bugatti is niet bepaald slecht, maar de koenigsegg gewoon stukken beter! :D
Bentley zegt
ja, hij is volgens mij is ij zijn geld zeker waard, ik zou er zelfs de volle 5 000 000 voor wilen betalen. als je eens bedenkt wat voor technologie ir in zit. een auto aan 400 doe rijden is niet zo bijzonder, een auto 1000 pk geven is heel simpel (zie de monstertruck’s), maar hen aan 400 nog zo handelbaar en confortabel maken als pakweg de nieuwe MB C klasse zonder dat hij uit elkaar valt, is echt wel puik werk. Iedereen moet nog es kijken naar james die de 407 limiet haalt, en dan vooral luistern. Niet idereen hier is fysicus, ik volgens mijn reeds gelig diploma ook niet maar aan zo’n snelheid hep je echt wel iedere natuurkundige wet tegen je.
Velen vinden het geen sportwagen omdat hij te confortabel is, maar wanneer je eens een meer verouderde rug hebt, zal je iedere hardafgestelde wagen (vering dan) afschrijven als hele grote schroothoop, zoals ik dat dus doe, gelijk welk merk, wat niet wegneemt dat het een kwaliteitsvolle wagen is, maar iedereen heeft andere eisen en smaak.
En als die er nu bugatti genoeg uit zien pfff het is een naam die voor een bepaalde categorie wagens staat, niet hoe ze eruitzien. Het is nu 2007 en als je hem nu mooi vindt, dan is het een mooie bugatti. Jullie zullen ook niet meer lijken op wie je was toen je twintig was, dat maakt je toch ook niet minder jezelf. In ieder geval ik heb nog een plaatsje vrij in m’n garage naast mijn ander kustwerk, het zal alleen niet zo vlug bezet zijn.
TT Man zegt
Ben ik nu 1 van de weinige die deze auto gewoon totaal niet mooi vind (zie hiervoor mijn lijstje met auto’s die qua ontwerp vele malen mooier zijn, ook volgens OBJECTIEVE maatstaven).
Vanuit TECHNISCH oogpunt is de Veyron natuurlijk geweldig en uniek en dat maakt hem ook zo aantrekkelijk, intrigerend. Maar mooi? Nee. Wil je er een keer in rijden? Uiteraard. Zou je hem kopen? Nee (ook niet als ie net zo duur zo zijn als de andere auto’s in mijn lijstje).
BART! zegt
Ben ik nu de enige die vindt dat dat “RRR”-logo op die Oranje Veyron (en op de andere auto’s in die link) erg goedkoop en “halfords-achtig” aandoet???
Je zou toch verwachten van iemand die zoveel “stijl” en geld heeft dat ze wel een of andere ontwerper zo gek zouden krijgen om een subtieler logo te ontwerpen om zonodig op de voertuigen te plakken…..als je dan toch nog zonodig nog meer opvallen wil.
Paolo zegt
Bah, bah en nog eens Bah. Deze auto is een regelrechte miskraam met een overkill aan marketing en ego-DNA (Piëch) voor de nouveau riche en oliesheiks. Ik word er helemaal misselijk van. Elke grote autofabrikant kan een dergelijke superauto bouwen, gelukkig hebben zij het fatsoen dat dit ‘not done’ is. VAG deed het wel, plakte er een Bugatti badge op en de wereld staat op zijn kop. Ik heb er hélemaal niks mee. Hulde voor de echte supercars van merken die het DNA en de heritage hebben om ze echt te mogen maken.
PS. Jim: Wederom: superfoto’s, complimenten!
LC zegt
@DAT
Ey!! je wil me nie vertellen dat dat een fotoshop is, ik zou eerder zeggen dat het een Bugatti Passat is. :D
GO! zegt
Omdat het zolang heeft geduurd voordat dat malle ding eindelijk veilig de weg op kon, was de styling al verouderd.
Persoonlijk vind ik hem niet mooi (lelijk zelfs!) Heb hem wel al zien rijden trouwens, op de A1 bij Hilversum (die met NL-kenteken blauw/zwart), 3 weken geleden.
Was een een hele mooie dag op autogebied:
Eerst een stuk vanaf de Rai met een Audi S5 opgereden, bij Muiden een Phantom LWB gezien, verderop dus de Veyron en daarachter een Maybach!
Volgens mij gaven ze die dag ergens mooie auto’s weg, maar hebben ze mij niet verteld waar…….
P.S.
Doe mij maar een LP640!!
Thomass zegt
Als je ultieme luxe in combinatie met supercensaties zoekt, zonder binnenin het gevoel te hebben om in een ‘rammelkar’ te rijden, dan is de Veyron veruit de winnaar, boven de Mclaren of Coen.
Wat velen nogmaals vergeten is dat er helemaal geen Bugatti meer bestond, moest VAG er niet zijn. Er zijn veel VAG haters, zo blijkt ook uit dit forum, maar een autoliefhebber die weet wat vooraf ging aan deze wagen, kan tenminste het vernuft appreciëren, maar daarvoor is een tikkeltje objectiviteit nodig. Moest iedere constructeur in staat zijn zulke wagens te bouwen, dan was er al lang een concurrent geweest. Maar VAG was al langer bezig met dit project, nog voor andere constructeurs ook maar beseften wat er uit de bus zou komen. En ze hebben een merk kunnen bemachten, gezien de traditie van het merk enkel wordt besproken met ‘super’… dit heeft VAG verdergezet, maar dan in de tijdsgeest van vandaag.
Trebor zegt
Zelf altijd al uw ‘eigen’ Veyron willen customizen:
http://www.bugatti-configurator.com/bugatti_en.html
Kun je kijken welke kleurencombinaties jou het meeste bevallen…
NARCIRIS zegt
De CCX is knap, ok, maar zelfs met Ringvleugel (niet standaard dus) kunnen ze het record op de Ring niet breken. Wat ben je dan met 395 kmh ? En dan heb je hem nog niet bezig gezien in de regen – onbestuurbaar !
De Mac? Welgeteld 1 man (Wallace) heeft gedurfd de Vmax er uit te halen. En ook maar 1 keer ! Auto was ook niet standaard en please kurkdroge baan.
De big Bug trekt zich niets aan. Kijk naar die test in de Elzas met de Enzo, de Zonda en de Carrera GT. Hoe meer bochten, hoe verder hij uit het zicht verdween.
“Iedereen” kan 400 rijden met die auto. Dat zegt genoeg.
Er is een standaard Conti geklokt aan 323 kmh op een ijsvlakte. Kun je nagaan.
Trouwens, die 407 is een elektronisch begrensde snelheid, gewoon omdat dat de snelheid van het lastenboek was, auto kan 415. Piëch hamerde op 407 omdat dit de top was ooit bereikt op les Hunaudières door een 917, ook een realisatie van Herr Dr.
Hij is WEL mooi. Topdesigners zijn stikjaloers dat een joch van 22 dat uit zijn Slovaakse pen heeft getoverd. Hij zit nu bij Audi en dat zie je aan de R8.
Het absoluut enige dat niet echt supertop is, is de sound. Toen een copine van 19 er mee had gereden stapte ze uit en zei : het is precies een stofzuiger. Kinderen liegen niet. Binnenin is de sound inderdaad redelijk pover – zolang je niet in de toeren gaat of course.
BTW : auto is op en top Bugatti. Omdat hij de mooiste en de beste is. Om het met Pierre-Henri Raphanel te zeggen : on a fait la plus belle voiture au monde.
Skodalichten ? Heel juist en heel tof. Van Braeckel en Donckerwolcke zijn heel fier op hun auto. Dat Kaban door hen beînvloed is, is toch tof ? Trouwens, die Skoda’s, dat wordt een hype, ik vind het neige bakken.
bartholomeo zegt
@ koen : jij vind dus dat hij nauwelijks harder loopt dan de mclaren F1 ( wat ik wel een erg mooie wagen vind )? Puur op prestaties blijft de F1 ver achter, zowel qua acceleratie als qua remmen. De cijfers vertellen genoeg.
Maar optisch binnen en buiten is het precies het tegenovergestelde, geen “ziel” precies :)
Ik verkies persoonlijk het technische van de veyron, maar wel het “brute” en het pure van een mclaren F1 LM
johan zegt
hele mooie wagen
zou wel willen weten wat het kenteken is van die zwarte:D
Car fan zegt
Ik persoonlijk vindt de ronde vormen niet zo mooi maar als dat nodig is voor de gigantische prestaties dan kan ik er wel iets van begrijpen. De voorkant vindt ik ook niet geweldig beetje saaie koplampen.
Rick dos zegt
“Het belangrijkste aan een supercar is voor mij het gevoel dat ik erbij heb, en om met de deur in huis te vallen: auto’s met een opmerkelijk hoog VAG-gehalte doen me aanzienlijk minder, de door dit concern opgekochte merken hebben mijns inziens hun karakter een beetje verloren.”
Mooi verwoord. Ik zou er alleen “een beetje veel” van hebben gemaakt.
Maar wat verwacht je van een bedrijf die een VW Golf als benchmark heeft.
En trouwens ik zie dat er weer veel nonsens wordt geschreven over de McLaren F1. Ik zou zeggen verdiep je eerst eens in de materie voordat je domme opmerkingen maakt. Scheelt je weer wat rode wangetjes…..
Citrofiel zegt
Ehm, volgens mij is het toch echt een zestienliter motor. Daar staat dat 16.4 toch ook voor?
Citrofiel zegt
Sorry, dat is natuurlijk niet waar. Het staat voor de 16 cilinders… Dom dom dom.
mark zegt
@rick dos
Een hoog VAG-gehalte???
Zie jij een VAG-gehalte in deze supercar? leg is uit …
Golf als benchmark indd, denk je dat ieder constructeur’s melkkoe een m6 of een slr is???
appeltje zegt
@ Mark
Inderdaad een hoog VAG_gehalte, kijk maar naar de vormgeving van de auto. Rond WO II kwam de Käfer, in de jaren ’50 de Porsche 356, een schitterende auto als je het mij vraagt, maar kwa vormgeving lijkt de auto erg veel op de Käfer, en dan met andere verhoudingen. De globale bolle vormen waren later ook te vinden op de 911, de TT, de New Beetle, en ook duidelijk op de Veyron (ook wel op de R8 trouwens). Zet de Veyron eens naar eeb New Beetle en als je de verhoudingen wat verandert zie je heel veel overeenkomsten tussen de neus, de overloop naar de cabine, en de globale vormen!
Verder heel erg bedankt voor de leuke reacties! Ik was de afgelopen week in Berlijn dus lees nu de reacties pas. Erg leuk om van andere mensen eens te lezen hoe er over deze auto wordt gedacht, hij heeft veel stof doen opwaaien en is veel bekritiseerd, terecht ook wel, maar hij verdient zeker bewondering!
gydo zegt
ik zie dan zo een plaatje en je denkt och die zie vaker maar als je er een in het echt zit dat geeft wel een kick hoor
Rick zegt
Jaa ik heb hem gister ook gezien in Den Bosch!! De one-color lichtblauwe veyron. Ik zat op de mountainbike dus ik kon ‘m niet zo snel op de foto zetten. Maar wat een übergave bak man!
petra tax zegt
Toevallig kwam ik er afgelopen dinsdag één tegen, stond naast ons geparkeerd in Monaco, ik ging er dagje langs op de terugweg van vakantie.
AuDifanatic zegt
ik vind het een ubergave auto!!!:P
moet wel een kick geven als je 400 rijd?!
maar ik vind de r8 iets meer hebben…..
maar dit is de beste auto ever made….
zoveel beter als de mclaren f1
die ik vet lelijk vind!!!!
Aalt Jan zegt
ik heb er 2 in het wild gezien, namelijk in londen begin dit jaar, niet veel bijzonders ik ga toch egt liever voor een leuke bently continential
Marco zegt
Deze blauwe Veyron reed een uur geleden in eindhoven, ik zat er achter en dacht nog, dit zal waarschijnlijk de enige kans zijn om ooit achter op een bugatti te rijden.
tyko zegt
Ik vind dit een geweldige auto!!!!!!!!!!!!!!!!!
IKE zegt
haha dat is mijn moeder’s boodschappenautotje
Niki zegt
De kans is klein dat je een Bugatti zomaar in het wild zal zien. In nederland is er alleen maar een Bugatti, dus de kans is erg klein dat je hem ooit ergens tegenkomt. Je kunt beter naar duitsland gaan, daar kan je hem zeker in de showroom zien en ook in het wild…..als je een beetje mazzel hebt. De duitsers houden van Bugatti en ze kopen het ook! Er is veel meer verkocht dan in nederland. Helaas!
gofl gti zegt
@ Niki
Bullshit!! Een vastgoedbelegger in Eindhoven heeft er twee in zijn bezit, een witte (meest recente) en de felblauwe (volgens mij) die je hier boven ook zit. Directeur van Trust rijdt er ook een. Als ik dan goed geschoold ben kom ik op een resultaat van drie stuks.
sjakie` zegt
ik heb hem ook in het echt gezien in monaco en ik vind het toch nog een geweldigge auto!
overigens vind ik de maybach ook een hele mooie wagen ik heb hem ook im monaco gezien en het is echt een stoere bak
Marc zegt
heb er laatst nog een gezien, een blauwe, (vond dat echt niet mooi!!) op de A50 in de buurt van de IKEA in eindhoven! ‘k kon het na een paar minuten nog steeds niet geloven!
Stephan zegt
Wat Bugatti en 1,800.000 Geef mij maar gwn Nissan Skyline GTR R34 Staan der op youtube die deze er uit rijden patserbak
Rick zegt
Ik had hem ook in Berlijn gezien, hij stond daar bij zon volkswagen/Bentley showroom. :P
Rens zegt
Ik heb er 1 in het wild gezien in actie, alleen jammer dat de Veyron de andere kant opging op de snelweg dus kon niet egt een filmpje maken :P
feyti zegt
hij is gewoon een beest..
ik vind hem super mooi en snelle auto.
ik zou er heel graar een van willen hebben, maar hij is een zuiper :D
5mans zegt
de auto staat op de 2e plaat ik ben zelf in de bugatti geweest en het viel wel mee
joey zegt
Dit is de ziekste auto die ik ken
deze auto heeft een chique uitstraling en is nog het snelste van allemaal
en als je een auto wilt met een ruige uitstraling dan moet je een Ford Shelby Mustang GT 500 kopen de elenor uit gon on the 60 seconds dat is de gruuwlijkste bak die er maar bestaat maar de Veyron is gewoon het snelste en ziet er gewoon chique uit maar race er maar niet tegen
sytze.k-buggati zegt
dit is hem de best auto ooit
deze gaa ik later echt kopen liefde op het eerste gezicht
ik ben een auto liefhebber en zechdit is hem!