Tot nu toe is het de duurste productie-auto die de wereld ooit gekend heeft, maar desondanks verkoopt ‘ie uitstekend. Ook in de Verenigde Staten zijn ze dol op de Veyron, want meer dan de helft van de productie eindigt op de stoep van een Amerikaanse eigenaar. Inmiddels hebben de negen Bugatti-dealers in de VS al 30 orders geschreven.
In de VS kost de Veyron 1,4 miljoen dollar. Bij aanschaf moet er een aanbetaling van een lullige 383.500 dollar worden gedaan. Jaarlijks worden er slechts 50 Veyrons gebouwd, wat dus betekent dat meer dan de helft van de productie door de VS wordt opgeslokt. Er zullen in totaal niet meer dan driehonderd exemplaren worden geproduceerd. De ontwikkelingskosten van de Veyron zijn zo hoog geweest dat ondanks de verkoopprijs er op elk exemplaar verlies wordt gemaakt. De Veyron was dan ook vooral een prestige project (bron: freep.com, via: autoblog.com).
Autofreak zegt
Dat is ondertussen ook allemaal oud nieuws hoor Dennis ;)
Thijs zegt
dussss
Rick zegt
Onder zo’n groot concern V.A.G. is het ook helemaal niet noodzakelijk om een auto winst te laten maken, het is maar net wat je doelstelling en marketingmix inhoudt. Ik denk dat Bugatti hiermee heeft bewezen technisch gezien zeer goede auto’s kan maken wat hun in de toekomst nog grote voordelen kunnen en zullen opleveren, vooral wat vertrouwen betreft in het merk.
Dus of dit zo dom is antwoord ik dan ook meteen met ‘nee’.
Dennis zegt
@Autofreak: Vroeger werd mij op school altijd verteld dat je iets pas echt goed leert, wanneer je het voldoende herhaalt. ;)
JeffreyG zegt
@Dennis; dat is mij zovaak gezegd dat ik het niet eens meer kan herrineren :P
nu is het niet zo heel erg boeiend nieuws maargoed…
er rijden er toch al een paar in Nederland rond
(nouja rijden, staan in ieder geval op Nederlandse bodem in de garage :P )
JPM zegt
Ik heb begrepen dat er op iedere geproduceerde Veyron bijna 10 miljoen euro verlies wordt geleden. Het is gewoon een prestige object, Toyota heeft er bijv. voor gekozen om de F1 in te gaan. VW kies voor zo een project. Ik vind het geweldig omdat het waarschijnlijk niet meer snel opnieuw gedaan kan worden.
Simon zegt
Het idee van investeren in research is dat je dat later terugverdient. Volkswagen zal de vruchten van deze investering heus wel op een of andere (indirecte) manier terugverdienen. Het is natuurlijk ook gewoon een vorm van reclame en iedereen weet wat dat kost.
Ik neem aan dat wanneer we de researchkosten buiten beschouwing zouden laten, er bij zo’n verkoopprijs toch wel winst gemaakt wordt. De zuivere productiekosten zullen geen 1,4 miljoen dollar zijn, dus ik vraag mij af hoeveel Veyrons er gebouwd zouden moeten worden om quitte te spelen.
Er is gekozen om 300 exemplaren te bouwen, maar 500 stuks raak je ook wel kwijt. Natuurlijk is de auto dan iets minder exclusief, maar bij 500 stuks (1.000 stuks van mij part) op wereldwijd 6,5 miljard mensen is nog altijd superexclusief.
Dr. 156 zegt
Exclusief is de Veyron zeker niet ! Een Ferrari FXX met 20 stuks totaal, of een Zonda of Koenigsegg waarvan er maar een tiental per jaar gemaakt worden, das pas exclusief.
Doet trouwens niks af aan de geweldige prestaties van de Bugatti.
Fruitcake zegt
Een Ferrari FXX kan je ook niet zomaar kopen ;)